Auteur Topic: 4 weken schotland  (gelezen 11803 keer)

nelleke

• Gast
4 weken schotland
« Gepost op: 02 okt 2006, 14:03 »
hallo schotland fans, even een vraagje.

Is het te doen om in 4 weken van edinburgh rechts omhoog langs de kust te gaan, dan een dagtocht naar de orkneys en verder langs de kust en over skye terug naar edinburgh. Of wordt dat erg veel rijden???
nelleke

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: 4 weken schotland
« Reactie #1 Gepost op: 02 okt 2006, 14:58 »
Met de auto moet dat zeker te doen zijn, sommige mensen doen zoiets in een weekje.. En in 4 weken tijd heb je genoeg tijd om wat meer dagen uit te trekken voor Orkney, in 1 dag op en neer lijkt me wel iets gehaast als je toch zoveel tijd hebt, er is heel veel te zien (de kustlijnen van Hoy schijnen ook heel mooi te zijn).

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 02 okt 2006, 16:19 »
hallo schotland fans, even een vraagje.

Is het te doen om in 4 weken van edinburgh rechts omhoog langs de kust te gaan, dan een dagtocht naar de orkneys en verder langs de kust en over skye terug naar edinburgh. Of wordt dat erg veel rijden???
nelleke

Lijkt me prima te doen in 4 weken, ik zou alleen niet bij Edinburgh langs de kust naar boven gaan, de oostkust is niet zo geweldig, middendoor is veel mooier.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 06 okt 2006, 21:40 »
Zoals Sas al schreef : neem iets meer tijd voor de Orkneys.? Op 1 dag heb je alleen de oversteek naar Mainland gedaan en terug.? Waarschijnlijk blijf je hangen in de havenstad... en that's it.? Dan heb je de Orkneys in het enkelvoud gedaan? :icon_scratch:
Volgend jaar verblijf ik waarschijnlijk een tiental dagen op de eilandengroep : wat fietsen, (korte)wandelingen en autoritten. Op 5 of 6 eilanden, met een "bootpas" (moet nog uitpuzzelen wat de prijs ongeveer zal zijn? :confused2:)
Trek voor Skye ook een aantal dagen uit (3 ? 5) afhankelijk van de uitstappen en bezoeken die je wil doen.
De oostkust heeft zijn eigen charmes, de noordkust (Inverness- Petershead) heeft een aantal verrassende vissersdorpjes.
In 1999 was ik ongeveer dezelfde route van plan (met uitzondering van de Orkneys) : halverwege heb ik het reisschema aangepast en ten zuiden van de lijn Inverness-Ullapool gebleven.? Skye maar voor 1/3 "gedaan", Stirling niet geweest en amper 2 dagen in Edinburgh.? Aberdeen met een boog rond gereden, Inverness een 1/2 dag (weggelopen wegens teveel regen).? Totaal 3 weken met H-T naar Hull.

Maar er zijn inderdaad touroperators die zo'n tour van Schotland op 1 week doen... :bonk

Koen

orion94nl

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07 okt 2006, 10:31 »
Hoi Nelleke,

Alles kan, maar bij mij rijst dan de vraag: Wat zie je dan eigenlijk werkelijk van schotland als je het in 4 weken probeert te doorkruisen?
De wegen zijn goed in Schotland maar het zijn niet altijd snelwegen en dus doe je er gewoon wat langer over dan je zo op het oog zou zeggen.

De Black Isle nabij Inverness is bv. zeer de moeite waard. Je kunt er bv. dolfijnen kijken (op boot) of gewoon lekker aan het strand staan en dan bij wisseling van het getij zelf speuren naar deze beesten. Misschien wil je wel een wiskey stokerij bezoeken (Glenmorangie is een leuke, nabij Dornoch). Indien je van 'vogelen' houdt (dus turen met verrekijker, etc.) dan heb je daar ook Loch Fleet nabij. Dornoch zelf is ook een leuk dorpje
Andere kant op van Inverness is natuurlijk Loch Ness. De niet drukke weg om het meer (dus niet de snelweg) is ook zeer de moeite waard.
Met bovenstaande bezienswaardigheden (en er zijn er nog veel meer hoor) zou je snel al 3 tot 4 dagen mee kunnen vullen en dan ben je nog maar in de omgeving Inverness.

Mijn advies: kies 2 - 3 regio's die je graag zou willen bekijken (bv. Skye hebben we van Schotten zelf gehoord heb je toch eigenlijk wel een dikke week voor nodig en dan nog zie je maar de helft). Bv. Skye en de Westkust en dan misschien nog 3/4 dagen Edinburgh.

Gr.

MJ

nelleke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 09 okt 2006, 10:32 »
heeft iemand wel eens de dagtocht vanuit john o'goats naar de orkney's gedaan???

nelleke

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 09 okt 2006, 11:18 »
http://www.jogferry.co.uk/maxi.htm

Bedoel je dit ?? Iets gelijkaardig ben ik van plan te doen (auto en fiets), maar daar trek ik veel meer dan 1 dag voor uit.
Zo'n dagtrip lijkt me h??l vermoeiend.? Is alleen een zeer snelle kennismaking met (of zonder ?) gids.
Je kan nergens blijven hangen, want de bus wacht.? Zoals een "fotostop" en een "2 hour stop" in Kirkwall : brrr? :help:
Trek voor de Orkneys toch meer dan 1 dag uit. ?:icon_smile: :icon_silent:

OK, dit was je vraag niet.? Nee, ik heb zo'n dagtocht (nog ?) niet gedaan.? Ik heb al wel zo'n bussen op andere plaatsen gezien.? Weinig tijd om te blijven slenteren, het lijkt wel slachtvee.?

Koen

Om het af te leren? om jou te proberen te beinvloeden, een allerlaatste poging : http://www.visitorkney.com/island.asp? ?:icon_colors:

nelleke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09 okt 2006, 11:59 »
hoi koen,
we zouden graaaaaaaaaag nog veel langer blijven op de orkney's maar we willen b.v. ook naar Skye en nog veel meer dus dan is 4 weken gewoon te kort. we zullen denk ik moeten kiezen maar dat is moeilijk
nelleke

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 09 okt 2006, 12:40 »
hoi koen,
we zouden graaaaaaaaaag nog veel langer blijven op de orkney's maar we willen b.v. ook naar Skye en nog veel meer dus dan is 4 weken gewoon te kort. we zullen denk ik moeten kiezen maar dat is moeilijk
nelleke

Dat probleem kennen we allemaal.. Het lijkt zo'n leuk klein landje, maar je kunt er elk jaar op vakantie gaan en op je sterfbed nog niet alles gezien hebben, bij wijze van spreken. De oplossing: volgend jaar gewoon weer heen! En ik ben het eens met Koen, je kunt er beter de tijd voor nemen, als je toch een dagtocht doet zie je meestal heel veel maar net niks. En je ziet alleen dingen op Mainland, terwijl die kleine eilandjes met heel weinig opwoners vaak nog veel leuker zijn. En dan kom je thuis met een onbevredigd gevoel en moet je het jaar daarop weer heen, omdat het toch net ff te kort was :tongue3:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09 okt 2006, 15:53 »
helemaal eens,neem vooral de tijd om te genieten.Als je zoveel wilt zien in zo'n relatief korte tijd loop je (net als op je werk of thuis) achter jezelf aan.Het witte konijn syndroom.Laat dit fijne land gewoon op je inwerken, en elk stukje schotland is mooi,dus kiezen kan toch niet? :laughing7: