Auteur Topic: wateroverlast in Schotland/Engeland  (gelezen 7027 keer)

Offline Michel

• Schotland fan
wateroverlast in Schotland/Engeland
« Gepost op: 28 sep 2012, 13:20 »
Ik heb de BBC de afgelopen dagen gevolgd en zie dat er nogal wat wateroverlast is en overstromingen plaatsvinden. Ik zag gisteren dat stadjes in het noordoosten van Engeland
het hard te verduren hebben. Ook Schotland heeft veel regen gekregen. Hoe is de situatie in Schotland?

Zijn er mensen met ervaringen van de afgelopen dagen?

Offline Bram

• Schotland fan
Re:wateroverlast in Schotland/Engeland
« Reactie #1 Gepost op: 28 sep 2012, 13:41 »
Enkele ooggetuigen hebben de overlast al bevestigd.
Begin september was ik in het Kielder Forest. Bij het buffermeer woei het toen opvallend hard, maar het was wel droog. Men mag nu hopen dat het reservoir groot genoeg is om voldoende water op te vangen.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 28 sep 2012, 13:59 »
Ik zat het me ook al af te vragen; wij hebben altijd de BBC radio aan staan, als er niet geswitcht (dit is vast ook zo'n verbasterd oorspronkelijk engels woord zeker) wordt door mijn pubers tenminste...
De berichten klinken heftig! Hoop dat de slachtoffers goede hulp krijgen...

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 sep 2012, 14:41 »
hier aan de westkust waait het een beetje en het regent af en toe, verder helder blauwe luchten en een zonnetje.
Ons hoor je niet klagen. :icon_thumleft:

Offline Michel

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 sep 2012, 14:58 »
hier aan de westkust waait het een beetje en het regent af en toe, verder helder blauwe luchten en een zonnetje.
Ons hoor je niet klagen. :icon_thumleft:

Gelukkig maar. Komt dat trouwens omdat er bij jullie in het westen minder regen is gevallen (of in de nabijgelegen berggebieden) of komt dat door de geografische ligging waardoor
het water niet jullie kant uitkomt?

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 sep 2012, 15:54 »
Ik heb ook serieus erge beelden gezien in het nieuws , drijvende auto's , rivieren die buiten hun oevers treden .Hoop dat de miserie verder bespaard blijft voor de mensen ginds .

Offline Jurriaan

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 sep 2012, 19:55 »
Hier aan de westkust deze zomer een van de droogste ooit.

het aantal zonnige dagen was fenomenaal. ik heb wandelingen gedaan door een reservoir waar de oude weg weer begaanbaar was omdat het reservoir zo laag stond was zeer leuk en mooi. Was zo droog dat de productie van talisker drie maanden bijna op nul stond.

Maar heb begreepen dat als je ter hoogte van Fort william en alles wat daar ten zuiden van ligt heeft regelmatig blank gestaan. Niets van meegekregen hiero behalve hier en daar op het nieuws wat voorbij zien koomen

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #7 Gepost op: 28 sep 2012, 22:12 »
Dit jaar is het inderdaad precies andersom: meer regen aan de oostkust dan aan de westkust...  :crybaby2:

Het is so-wie-so raar weer dit jaar: een hele zachte winter, de druilerigste zomer ooit, hevige buien terwijl het normaal gesproken alleen maar miesert én de ergste stormen sinds jaren.

Op het moment zijn er voor zover ik weet geen problemen in Edinburgh, maar van de week stonden er na hevige regen in de omgeving (East Lothian, Fife) wel wegen blank heb ik gehoord en waren er een aantal landverschuivingen (is dat het juiste woord?) die voor overlast zorgden.

Maar, niks in vergelijking met de beelden van Engeland die we van de week op TV hebben gezien...

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 29 sep 2012, 15:39 »
Maar heb begreepen dat als je ter hoogte van Fort william en alles wat daar ten zuiden van ligt heeft regelmatig blank gestaan.

Goede zomer gehad in Fort William en heb niets gemerkt van wateroverlast hier. Moet nog verder zuid geweest zijn.
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 29 sep 2012, 19:40 »

Zijn er mensen met ervaringen van de afgelopen dagen?

Ook op Bute geen water-overlasting gehad gelukkig......................
Beetje veel wind vandeweek, waardoor het veerboot af en toe aan wal moest blijven,
maar we hebben geen schade van wind of regen!   :hello2: 
(behalve 1 gezonken jacht, zie ander draadje)

(Thanks for your concern!)
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 30 sep 2012, 12:04 »
Gelukkig maar. Komt dat trouwens omdat er bij jullie in het westen minder regen is gevallen (of in de nabijgelegen berggebieden) of komt dat door de geografische ligging waardoor
het water niet jullie kant uitkomt?

ik had dit niet moeten zeggen want een half uur nadat ik het had gepost begon het te gieten en hield het de hele dag niet meer op :icon_scratch:

er is zowiezo veel minder regen gevallen aan de westkust en dat mag ook wel eens voor de verandering. meestal is het andersom