Auteur Topic: Bedrijven in Nederland die werven voor Schotland  (gelezen 23813 keer)

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
Bedrijven in Nederland die werven voor Schotland
« Gepost op: 17 aug 2012, 11:07 »
Hallo,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met bedrijven in Nederland die werven voor vacatures in Schotland? Ik heb op internet al gezocht en Manpower en Adecco gevonden maar misschien zijn er nog wel meer.

Ik zou heel graag die kant op gaan en zal dan dus moeten werken (ben nog te jong om met pensioen te gaan en te arm om te gaan rentenieren  :laughing7: :laughing7:) maar ben een beetje huiverig om alles zelf te moeten regelen. Zeker ook omdat ik geen partner heb en er dus alleen voor zal staan (is ook wel weer een voordeel in een bepaald opzicht maar in dit dus niet).

Bovendien krijg je dan toch een beetje "het kip en het ei-verhaal" zoals ik hier ergens gelezen heb omdat je voor een baan een huis moet hebben en om een huis te kunnen huren moet je een inkomen hebben (als ik het goed begrepen heb tenminste).

Ook zou ik graag eens lezen hoe andere mensen hier dat gedaan hebben die nu in Schotland wonen (geloof tenminste niet dat het allemaal gepensioneerden zijn!  :laughing8: :laughing8: :laughing8:)
Groetjes,

Sandra

Offline skye

• Schotland fan
Re:Bedrijven in Nederland die werven voor Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 17 aug 2012, 12:44 »
Haha, volgens mij zit er geen enkele rentenier bij. Vraag anders Eaglehart eens, die zit er nog niet zo lang, in de buurt van Glasgow. Psychogoogje zit daar ook. Vraag ook eens naar hun ervaringen. Hoe zit dat voor jou, heb je een rijbewijs, zo ja  kun je e een auto veroorloven   meteen. Ga je je kinderen niet missen, je woont toch wel meteen ver weg, reizen kost tijd en geld.  Heb je er aan gedacht hoe het in de winter kan zijn. Vakantie is leuk maar dan kijk je wel heel anders tegem dingen aan.

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar meer om je te realiseren wat het inhoudt.

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 17 aug 2012, 12:51 »
Hoi Sandra,  denk niet dat je voor een baan een huis moet hebben............. Sommige werk-gevers helpen je daar misschien bij?
Een huis prive huren kan iedereen hoor, dus als je een inkomenhebt is dat geen probleem.

Ik was op vakantie bij kennisen en "vergeten" weer terug naar Nederland te gaan, dat was 25 jaar geleden, jouw situatie ligt dus wel even anders.  Wel altijd woning-ruimte kunnen vinden!

Misschien kan Andrea je wat tips geven?..............
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #3 Gepost op: 17 aug 2012, 13:13 »
Bedankt voor jullie reacties Skye en Bute.

Ik heb wel een rijbewijs maar kan me niet meteen een auto veroorloven. Zit op dit moment in de WW (vandaar ook het idee om aan de overkant van de Noordzee te kijken) en doe eigenlijk alles om aan werk te komen. En aangezien ik Schotland een geweldig land vind, kan ik wellicht twee dingen combineren.

Maar je hebt wel gelijk Skye dat je op vakantie heel anders tegen dingen aankijkt als in het gewone leven, zeker ook omdat ik de twee recente reizen (vorig jaar en dit jaar) met georganiseerde reizen meegeweest ben en dus alles voor mij geregeld was. En op een gegeven moment wordt alles toch min of meer gewoon en dan zit je daar inderdaad alleen.

Ik weet ook helemaal niet wat verstandig is...............hier een goede baan zoeken zodat ik regelmatig naar Schotland op vakantie kan................of toch de sprong wagen en daar gaan werken.

Mijn ouders wonen zelf in Spanje en die mis ik niet (tenminste niet zodanig dat het hinderlijk is  ;)) dus ik denk dat het met de kinderen ook wel mee zal vallen. Bovendien zijn er tegenwoordig zoveel manieren om contact met elkaar te houden. Natuurlijk is dat anders dan live-contact en elkaar echt aan kunnen raken maar ze zijn al zo groot (20, 19 en 17 en die van 17 woont bij zijn vader) dat ik daar eigenlijk niet meer voor in Nederland wil blijven.

En Bute..........ik heb dus geen inkomen als ik naar Schotland zou komen, dus prive een huis huren zal niet lukken vandaar ook de hoop dat werkgevers (vanuit Nederland) me daarmee zouden helpen. Ik zag eergisteren een vacature van Manpower waarin dus alles samen met je geregeld zou worden (geen idee hoe oud die vacature overigens was) dus dat zou geweldig zijn.

Overigens ben ik nog steeds geïnteresseerd in ervaringen van andere mensen die daar al wonen (zowel positieve als negatieve) om me te helpen zo een juiste afweging te kunnen maken.

Groetjes,

Sandra

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 aug 2012, 21:24 »
Ha Sandra,

Gelukkig kan ik je nu misschien wat op weg helpen, na mijn kritische post in een ander topic  :wave:

Ik ben onlangs op banenjacht geweest, nadat ik na 10 jaar trouwe dienst onslagen werd  :sad1:

Er zijn inderdaad wel banen voor Nederlanders, veelal call centers, maar ook wel Customer Service banen bij een bedrijf.
Zelf werk ik nu voor de  Pearle en Eyewish thuisbezorgservice van contactlenzen. Die mensen hebben dus geen idee dat ze naar Schotland bellen  :laughing7: Toen ik banenjacht ging stond IBM in Greenock ook weer op het lijstje, inderdaad daar werken Eagleheart en zijn vriendin. Het voordeel van IBM is inderdaad dat ze de overtocht betalen en helpen met huisvesting zoeken, maar daarmee  verplicht je je wel om 1,5 jaar voor ze te werken en dat blijken de meeste mensen toch wel erg lang te vinden. Maar het is een ingang, er werken wel 50-60 Nederlanders, maar ook een hoog verloop.

Bij de agencies vroegen ze me allemaal of ik ook in Edinburgh wilde gaan werken, daar schijnt veel werk te zijn maar dat was me wat te ver weg, wij wonen in Glasgow. Maar is dus wel werk, kijk maar eens op s1jobs.com en typ dan Dutch in. Ik heb het net even gedaan en er komen heel veel banen op, maar het blijken veelal dezelfde banen aangeboden door de verschillende agencies.

Succes !

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #5 Gepost op: 17 aug 2012, 22:13 »
Dank je wel Andrea voor je reactie hier en maak je niet druk om je kritische post op het andere topic. Ook dat mag gezegd worden toch? Als we elkaar hier alleen maar naar de mond mogen praten, zou ik het hier niet lang volhouden denk ik.

Ik zal eens naar de site kijken die je noemt en IBM bij Greenock ben ik inderdaad ook al eens tegengekomen dus misschien dat daar weer wat te vinden is.

Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes,

Sandra

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 18 aug 2012, 21:47 »
Hoi Sandra!
Na alle andere verhalen, zal ik ook even kort mijn verhaal (en mening) neerzetten  :tongue3:

Ik ben anderhalf jaar geleden naar Glasgow verhuisd nadat mijn vriend met een PhD aan de universiteit van Strathclyde begon. Ik had het geluk dat ik nog werk kon doen voor mijn oude werkgever, want het heeft best een tijdje geduurd voor ik een baan had. Uiteindelijk heb ik via een recruitment agency vertaalwerk gedaan bij een computerbedrijf. Hoewel het werk wel leuk was hebben ze mij (en 40 anderen) van de één op de andere dag op straat gezet. Dat is wel het nadeel van uitzendwerk, ze zijn je niets verplicht.
Gelukkig had mijn vriend een vast inkomen, maar als je in je eentje hierheen komt heb je toch wat meer zekerheid nodig.
Sinds december vorig jaar werk ik nu in de gehandicaptenzorg, het veld waar ik in NL ook werkzaam was.
Hoewel ik het er naar mijn zin heb, is het een zeer karig inkomen en ik m'n eentje zou ik er waarschijnlijk met heel veel moeite van rond komen. (ik heb een contract voor 30 uur per week en verdien hier zo'n 700 pond per maand mee)
Afhankelijk naar wat voor soort werk je wilt doen, zou ik in jouw situatie op IBM inzetten, of een andere werkgever die ervaring heeft met mensen uit het buitenland en die je de zekerheid geeft van een vast contract. Het is toch zonde als je binnen een paar maanden weer terug moet. En ook al moet je je voor anderhalf jaar vastleggen, dat geeft je wel de tijd een netwerk op te bouwen en ik kan je uit eigen ervaring vertellen: voor je het weet ben je anderhalf jaar verder!
groetjes
 Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #7 Gepost op: 18 aug 2012, 22:21 »
Hallo Janna,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb even gerekend en 700 pond zou ongeveer 889 euro zijn, nou daar kan ik denk ik niet van rondkomen als de levensstandaard daar ongeveer hetzelfde ligt als hier (en dat heb ik ergens gelezen hier). Geen idee wat de huren in Schotland doen maar als ik me bedenk dat ik hier ruim 600 euro betaal voor mijn huis...............gaat dat dus niet lukken.

Ik heb van de week manpower benaderd en die zouden mijn gegevens doorsturen naar de juiste afdeling (manpower bemiddelt o.a. bij IBM) dus daar ben ik nog in afwachting van. Soort werk is ook nog een probleem want ik heb wel diploma's op het gebied van financiële administratie (loonadministratie en boekhouding) maar geen ervaring en dat is hier in ieder geval een probleem en als ik lees dat in Schotland de werkloosheid ook best hoog is, zou het daar ook weleens een probleem kunnen zijn.

Bovendien ben ik gewoon huiverig voor het feit dat, als ik niet via een nederlands bedrijf naar Schotland kan, ik alles zelf moet regelen en dat alleen vind ik teveel van het goede. Het is natuurlijk niet niks en om dat dan allemaal in je uppie te moeten regelen................

Mezelf voor 1,5 jaar vastleggen vind ik geen probleem, als ik ga zou het toch voor langere tijd zijn (hopelijk) dus dat is het probleem niet.

Kortom............ik wacht maar af wat Manpower te bieden heeft als zij contact opnemen en anders heb ik in ieder geval deze week 2 sollicitatiegesprekken hier in Nederland.
Groetjes,

Sandra

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 19 aug 2012, 00:02 »
Het allerbelangrijkste bij IBM is dat je Nederlands kunt spreken, lezen en schrijven: daarom werven ze ook in Nederland  :laughing7:
De rest is te leren. Je mag wel binnen 1,5 jaar weg, maar dan betaal je (een gedeelte van ?) de kosten die IBM voor je gemaakt heeft terug. Ik weet van een paar Nl-ers dat ze er al jaaaaren werken, maar die zijn inmiddels aardig opgeklommen  :icon_thumleft:
Spannend  :wave:

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #9 Gepost op: 19 aug 2012, 11:03 »
Het allerbelangrijkste bij IBM is dat je Nederlands kunt spreken, lezen en schrijven:

Nou ik denk dat dat nog wel gaat lukken Andrea  :laughing8: :laughing8: :laughing8:

Groetjes,

Sandra

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 19 aug 2012, 12:29 »
Kortom............ik wacht maar af wat Manpower te bieden heeft als zij contact opnemen en anders heb ik in ieder geval deze week 2 sollicitatiegesprekken hier in Nederland.

Succes, Sandra!!

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #11 Gepost op: 19 aug 2012, 12:44 »
Heb zitten googlen op Greenock Scotland IBM en kwam op een blog van een meisje dat daar gewerkt heeft in 2005. Gelukkig had zij op haar blog een link staan naar de internationale site van Manpower gevestigd in Engeland/Schotland. Een heel verhaal over wat je bij IBM kan doen en ik heb daar mijn gegevens achtergelaten!!!!!!!!!!! Spannend!!

Ik ga er voor nu van tussen, ben vanavond pas weer terug maar houd jullie in ieder geval op de hoogte!
Groetjes,

Sandra

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #12 Gepost op: 19 aug 2012, 20:45 »
Shit, emailadres is niet correct. Ben dus weer even ver als vanmorgen.
Groetjes,

Sandra

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 19 aug 2012, 21:07 »
Sandra, stuur Eagleheart even een PMemmetje, misschien kan hij je helpen.

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #14 Gepost op: 19 aug 2012, 21:37 »
O Andrea dat is ook een goed idee. Ik wist dat hier iemand zat die daar meer van wist maar ik wist de naam niet meer !!!! Ik ga hem meteen even een pm sturen.

Ondertussen heb ik ook een hopelijk wel werkend emailadres van Manpower in Greenock gevonden dus wie weet.............
Groetjes,

Sandra

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 20 aug 2012, 11:01 »
Hou ons op de hoogte!
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #16 Gepost op: 20 aug 2012, 11:34 »
Dat doe ik zeker Psychogoogje. Krijg er steeds meer zin in hoewel het de vraag zal zijn of ik alles hier kan regelen. Zo wonen er nu nog twee kinderen bij mij in huis en die zal ik toch niet dakloos achter kunnen laten  :laughing7: :laughing7: maar komt tijd komt raad zeg ik altijd maar en ik ga me nog niet druk (proberen te) maken over dingen die nog niet spelen. Eerst maar eens zien dat er reactie vanuit Schotland komt.....
Groetjes,

Sandra

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #17 Gepost op: 20 aug 2012, 13:57 »
JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Bericht vanuit Schotland en is er een vacature!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ze vragen alleen om een c.v. (uiteraard) dus dat ga ik nu vertalen. Zijn er hier mensen die mij op hele korte termijn kunnen helpen met het nakijken ervan???

Ik ben zo blij he!!!!!!!!!!
Groetjes,

Sandra

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 20 aug 2012, 14:04 »
Goed zeg!!!

Ben je er nog wel op de meeting?  :hypocriet
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #19 Gepost op: 20 aug 2012, 14:42 »
Daar ga ik toch wel even vanuit Marieke. Zo snel zal het allemaal niet gaan en bovendien moet ik hier nog twee meiden onder dak zien te krijgen voordat ik weg kan dus zo heel snel zal alles niet geregeld zijn.
Groetjes,

Sandra

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 20 aug 2012, 14:55 »
Ooooooohhhhhhhhh, wat spannend, Sandra  :hello2: :hello2:
(kan je helaas niet helpen met CV,  :icon_scratch: geen ervaring in, omdat ik al 17 jaar bij NHS werk, en dus al heel lang niet meer heb hoeven solliciteren  :-\ )

Ik zal voor je duimen!  :icon_thumleft:

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #21 Gepost op: 20 aug 2012, 16:23 »
Dank je wel Bute.

Overigens heb ik ondertussen ook reactie van Eagleheart gekregen dus ik ben "bang" dat het er nu echt van gaat komen  :hello2: :hello2: :hello2: :hello2: :hello2:
Groetjes,

Sandra

Offline eefkepeefke

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 20 aug 2012, 16:31 »
Sandra, ik ben vertaler en wil je cv best even nakijken...

Gr. Eef

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #23 Gepost op: 20 aug 2012, 16:42 »
O dat zou heel fijn zijn eefkepeefke. Kan je me (eventueel via pm) even je emailadres sturen?
Groetjes,

Sandra

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 20 aug 2012, 18:19 »
Oh wat leuk ! Ik wil je ook nog wel even mij CV sturen, bij mij heeft een agency ernaar gekeken om het aan Schotse "eisen/ gewoontes" te laten voldoen. Een geboortedatum hoeft er hier niet op  :icon_thumleft:, maar ze komen er met een beetje rekenen toch wel achter  :laughing7: