Auteur Topic: Edinburgh in september/oktober  (gelezen 17130 keer)

Offline McStroopwafel

• Schotland fan
Edinburgh in september/oktober
« Gepost op: 14 aug 2012, 09:55 »
Madainn mhath  :flag

Wij gaan eind september voor de 2e keer naar Edinburgh en willen nu eens wat meer van de stad zien buiten de Royal Mile en Princess Street om. Daarom gaan we een stuk van de Leith Water Walk lopen.
We hebben er nu al weer zin in en kunnen niet wachten om er weer rond te lopen en te genieten van de stad, de sfeer en de produkten. (omnomnom Glayva, Innis & Gunn, Pie, Scones, shortbread, ...)

Groeten,
McStroopwafel

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
Re:Edinburgh in september/oktober
« Reactie #1 Gepost op: 14 aug 2012, 13:23 »
Heelveel plezier alvast gewenst McStroopwafel!!!
Groetjes,

Sandra

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #2 Gepost op: 14 aug 2012, 14:27 »
Dan hebben jullie deze site vast al wel bezocht McStroopwafel? http://www.waterofleith.org.uk/walkway/

Vorig jaar ook nog met collega's de hele route gelopen van Balerno tot Leith.

Uiteraard met pauzes in Colinton en Stockbridge!  :drinky

Veel plezier!

Offline McStroopwafel

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 14 aug 2012, 16:14 »
Dan hebben jullie deze site vast al wel bezocht McStroopwafel? http://www.waterofleith.org.uk/walkway/

Jazeker! Die kennen we! Wij gaan niet de hele route lopen. Ik denk dat we 'm bij Roseburn of Dean Village oppakken. Het gaat er ons ook om Leith te leren kennen. Je weet nooit waar je in de toekomst nog eens terecht gaat komen  :)

Offline Europe Flyer

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 14 aug 2012, 19:17 »
ik wil hier graag op inhaken , wij gaan 1 september voor vier weken richting Scotland ( de eerste keer ) en willen uiteraard ook een bezoek aan Edinburgh brengen , we hebben ons wel heel erg verdiept in het natuurschoon van het land ,want we willen veel wandelingen maken in de diverse glen's , en vooral rondtoeren in de Highlands en het eiland Skye , nu is mijn vraag , wat mag ik vooral niet missen in Edinburgh , en hoeveel dagen heb je nodig , we houden niet zo van museum's , wel van mooie gebouwen , leuke straatjes , lekker eten, etc etc , en aangezien hier op het forum veel ervaring zit wat betreft Scotland hebben jullie vast wel tips voor ons.

alvast dank !
'' Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.''

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 14 aug 2012, 20:23 »
Ook leuk, Cramond of Arthur's seat op  dat laatste is ook leuk vanuit Duddingstom

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 14 aug 2012, 20:33 »
Oh ja, Dean village, ook leuk

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 14 aug 2012, 21:49 »
Duddingston is zo mooi! :icon_thumleft: Verder is Palace of Holyrood House echt een aanrader (persoonlijk vind ik het veeeel mooier dan het kasteel, maargoed, dat is persoonlijk). Jammer dat je niet van musea houdt, het National Museum is wel echt gigantisch groot en hebben echt een mooie collectie. Maargoed, verder is Bruntsfield en de Meadows een mooi gebied om lekker rond te wandelen en te kijken (leuke winkeltjes, the Chocolate Tree (http://www.the-chocolate-tree.co.uk/), niet zo belachelijk druk als het centrum... Een andere aanrader (wordt vaak vergeten) is the Storytelling Centre op de Royal Mile. Hier kun je naar verhalenvertellers luisteren, ze hebben leuke activiteiten en winkel, je kunt er wat eten en drinken, en er is toegang tot John Knox house. Het is echt een leuk gebouw om even binnen te stappen! Verder zit aan het einde van Canon's Gate een hele leuke ouderwetse tearoom, met home baked cakes en scones, en deze zijn echt geweldig! Het heet Clarinda's Tearoom (zit vlakbij het Paleis, helemaal naar beneden lopen en dan aan je linkerhand).
Camera Obscura is een leuke ervaring. Wel prijzig, maar toch erg leuk. Daar heb je ook de weaving mill, waar je kunt zien hoe tartan stoffen geweven worden. Een andere aanrader zijn de Botanic Gardens (neem bus 23). Gratis (behalve het glazen huis, maar dat is wel schitterend om te zien) en je kunt er heerlijk wandelen en mooie planten zien. Ze hebben ook een leuke winkel.

Als er weer iets bij me te binnen schiet, dan post ik wel weer. ;)

Offline Europe Flyer

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 15 aug 2012, 13:48 »
Alvast bedankt  :hello2:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 15 aug 2012, 14:45 »
Ja, die tearoom is ook bij ons bekend, meerdere malen geweest.

Offline McStroopwafel

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 15 aug 2012, 15:45 »
Wij zijn er ook geweest, maar het was te druk. Ik vond wel deze review met de 'rules'. That about sums it up quite well  :vlag

http://www.edinburghspotlight.com/2010/02/review-clarindas-tea-room-canongate/

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 15 aug 2012, 22:44 »
Wij zijn er ook geweest, maar het was te druk. Ik vond wel deze review met de 'rules'. That about sums it up quite well  :vlag

http://www.edinburghspotlight.com/2010/02/review-clarindas-tea-room-canongate/

Ja, die regels zijn wat vervelend. Er is één ding wat ik het meest storend vind. Op drukke momenten leggen ze de rekening zonder vragen op tafel als je te lang niks meer bestelt en je verder alles op hebt. Dat is wel irritant. Maar dat moet je gewoon voorkomen (besides, ik kom er vaak op rustige momenten, haha). ;) Ik zou zeggen, kijk gewoon over die regels heen, want oelala, de appeltaart en rabarbertaart zijn nu net de dingen waar je voor komt! :laughing7: :laughing7: :laughing7: Ik vind het wel lekker kneuterig, houd ik wel van. ;)

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 16 aug 2012, 07:15 »
Kneuterig, dat is ook waarom ik het leuk vind ja

Offline McStroopwafel

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 16 aug 2012, 10:27 »
We wandelen er maar weer eens langs als we in EDI zijn en dan hopen dat het niet zo bomvol is als de eerst keer. Ach ja, toen ergens anders een heerlijke sticky toffee cake gegeten  :)

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 16 aug 2012, 13:54 »
mmm ik was zeker dat ik hier al gereageerd had maar het is verdwenen, zie dat Mairi het ook al over de Botanical gardens heeft gehad.
Een plek waar wij geregeld aten is in The Basement in Broughton Street, heel relaxed.en probeer daar eens de Banoffie Pie - de lekkerste die ik ooit gegeten heb. of er een engeltje....
Er zijn trouwens een hoop leuke eettentjes in Broughton Street

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #15 Gepost op: 21 aug 2012, 15:40 »
ik wil hier graag op inhaken , wij gaan 1 september voor vier weken richting Scotland ( de eerste keer ) en willen uiteraard ook een bezoek aan Edinburgh brengen , we hebben ons wel heel erg verdiept in het natuurschoon van het land ,want we willen veel wandelingen maken in de diverse glen's , en vooral rondtoeren in de Highlands en het eiland Skye , nu is mijn vraag , wat mag ik vooral niet missen in Edinburgh , en hoeveel dagen heb je nodig , we houden niet zo van museum's , wel van mooie gebouwen , leuke straatjes , lekker eten, etc etc , en aangezien hier op het forum veel ervaring zit wat betreft Scotland hebben jullie vast wel tips voor ons.

alvast dank !

Langs the Water of Leith liggen veel leuke plaatsjes/buitenwijken en andere 'attracties', o.a.:

- Colinton - de Spylaw Tavern is leuk voor een drankje of hapje eten
- Gallery of Modern Art
- Dean Village
- Stockbridge (moet zelf nodig weer 'ns naar de Buffalow Grill - mjam!
- Leith - sommige delen meer berucht dan beroemd... maar ook lekkerse restaurants zoals 'Englishman Scotsman and an Irishman'

Offline Europe Flyer

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 21 aug 2012, 20:56 »
nogmaals dank allemaal , we hebben wel een paar dagen nodig in Edinburgh zo te lezen allemaal , we hebben vier weken de tijd dus dat moet lukken.

Offline McStroopwafel

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 22 aug 2012, 11:21 »
- Leith - sommige delen meer berucht dan beroemd... maar ook lekkerse restaurants zoals 'Englishman Scotsman and an Irishman'

Zijn er delen van Leith die moet mijden dan?

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #18 Gepost op: 22 aug 2012, 12:01 »
Zijn er delen van Leith die moet mijden dan?

Sommige delen zijn een beetje 'achterbuurtachtig' en vooral 's avonds en 's nachts niet de allerveiligste plekken in de stad.  Ik zou als toerist bijvoorbeeld niet 's avonds laat nog even een ommetje gaan maken door de delen vanaf de 'Foot of the Walk' (het meest oostelijke deel van de straat Leith Walk) en het havengebied. Niet dat je gegarandeerd overvallen gaat worden of erger, maar gewoon om te voorkomen dat dat eventueel zou kunnen gebeuren. Zou zelf ook niet in het donker nog even leuk een stukje Water of Leith Walkway gaan wandelen. Salamander Street staat bekend om de dames die je daar 's avonds tegen zou kunnen komen op zoek naar 'klanten'...  :tongue3:  Gewoon zoals altijd je gezonde verstand gebruiken zou ik zeggen en in de drukkere straten blijven dicht bij de restaurants etc. Over het algemeen is Edinburgh een heel veilige stad hoor.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 26 aug 2012, 23:32 »
Ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld als in Edinburgh. Inderdaad een hele veilige stad, maar zoals McHenk ook zegt, ik zou het verdere deel van Leith mijden in de avond (ik vooral als meisje alleen, brrr). Ik had er een paar vrienden wonen en het is gewoon echt geen fijne buurt (was havengebied). Maar op Leith Walk (waarschijnlijk vooral vanwege het hoge gehalte aan diverse culturen dat daar woont) en in de zijstraten daarvan kun je echt heeeeerlijk eten! :) :icon_thumleft:

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #20 Gepost op: 27 aug 2012, 15:18 »
Maar op Leith Walk (waarschijnlijk vooral vanwege het hoge gehalte aan diverse culturen dat daar woont) en in de zijstraten daarvan kun je echt heeeeerlijk eten! :) :icon_thumleft:

As je nog tips hebt Màiri....  :icon_thumleft:

Leith Walk is ook goed voor allerhande leuke & handige winkels, zoals Pat's Chung Ying Chinese supermarket (van een flesje ketjap tot 25kg zakken rijst), de Vacuum Exchange (stofzuigerzakken, gloeilampen, onderdelen voor huishoudelijke apparaten, etc) en de Bed Shop (goeie & betaalbare bedden en matrassen).

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 29 aug 2012, 01:59 »
Vacuum Exchange (stofzuigerzakken, gloeilampen, onderdelen voor huishoudelijke apparaten, etc)

Oeh, hebben ze daar broodroosters? Ik wil er echt eentje kopen voor in Nederland, ze zijn hier zoveel beter! :notworthy:

En tips... Ik weet niet meer de naam, maar in Broughton Street zit een heel lekker Thais restaurant. Heb daar al een paar keer heerlijk gegeten. :icon_thumleft:

Offline Europe Flyer

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 29 aug 2012, 08:41 »
nogmaals dank , we gaan het allemaal zien , a.s. zaterdag op de boot naar Harwich , zondag door naar Schotland , de retour boot is op 29 september ( New Castle ) dus lekker vier weken de tijd , we hebben er zin in  :bagpipe.

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #23 Gepost op: 29 aug 2012, 11:19 »
Oeh, hebben ze daar broodroosters? Ik wil er echt eentje kopen voor in Nederland, ze zijn hier zoveel beter! :notworthy:

Echt waar? Ik had een nooit een in Nederland maar hier wel.

En tips... Ik weet niet meer de naam, maar in Broughton Street zit een heel lekker Thais restaurant. Heb daar al een paar keer heerlijk gegeten. :icon_thumleft:

Oh ja, Siam-Thani, die ken ik - mjam!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 29 aug 2012, 11:33 »
Echt waar? Ik had een nooit een in Nederland maar hier wel.

Oh ja, Siam-Thani, die ken ik - mjam!

Ja, dat is hem! En dit is mijn favoriete gerecht (zooooo lekker!! :drunken_smilie:):
43. Gang Saparod
An exotic fruity medium curry with, pineapple, lychees, Grapes and lime leaves with:
• Chicken £10.95

Mjammm....

En over broodroosters: jup, hier hebben ze die dingen waar 4 broodjes tegelijk in kunnen en het wordt altijd gelijkmatig getoast, en... Oké, dit klinkt idioot.. Maar ik heb de ervaring dat ze echt veel beter zijn hier. :laughing7: Dussuh, Henk... Weet jij waar ik ze hier in Edinburgh kan kopen? ;)