Auteur Topic: links > rechts  (gelezen 3852 keer)

Offline Bram

• Schotland fan
links > rechts
« Gepost op: 23 jul 2012, 22:56 »

Mij is ooit verteld dat de werkelijke reden om aan de linkerkant van de weg te rijden afkomstig is uit de riddertoernooien van weleer. Voor de meeste mensen is de rechterhand (en -arm) het sterkst en die hand is dus het geschiktst om een lans vast te houden, en voor de hardste stootkracht moet je dan ook nog je paard links langs de tegenstander leiden om zo recht mogelijk een dreun te kunnen verkopen. Ik vind deze verklaring dermate plausibel dat ik hem altijd voor waar heb aangenomen.
Op de tweede foto van deze BBC-site zie je dan ook overduidelijk dat "rechtsverkeer" tot mislukken gedoemd is.

Offline Roald

• Schotland fan
Re:links > rechts
« Reactie #1 Gepost op: 23 jul 2012, 23:07 »
Zo heb ik het ook altijd begrepen. En ook dat de reden dat het vasteland van Europa nu wel rechts rijdt, en de UK niet, is dat Napoleon - die kennelijk linkshandig was - dit veranderd heeft, maar nooit de UK veroverd heeft. En daar die invloed dus niet had.
Leven en laten leven

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 24 jul 2012, 15:55 »
In Zweden reden ze vroeger ook links maar in de jaren 70 hebben ze in 1 nacht alle borden omgedraaid en zijn ze op rechts overgegaan :laughing7:
En volgens mij klopt dat verhaal over de ridders en het rechts dragen v/d lansen/zwaarden , En Napoleon is nooit in Zweden geweest dus dat zou ook kunnen kloppen. :icon_salut:
Danny  :wave: :bagpipe 

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 12 aug 2012, 19:37 »
Klopt helemaal, ook de aanvulling.

Voor Europa is het daarmee grotendeels verkaard, op IJsland na, daar rijden ze rechts en niet links, zoals je dan zou verwachten, maar dit komt omdat ridders in IJsland nooit een rol hebben gespeeld. IJsland heeft zich aangesloten bij de rest van Scandinavie. Dat Zweden is overgestapt heeft te maken met het feit dat de twee buurlanden, Finland en Noorwegen, rechts rijden en dit veel problemen gaf bij de grens. Dat Noorwegen en Finland rechts reden is wat onlogischer, maar heeft te maken met het aansluiten bij het overgrote deel van Europa. Het lijkt wat onlogischer dat Amerika en Canada rechts rijden, beide waren immers Engelse kolonies (evenals Australie en Nieuw Zeeland, waar ze weer wel links rijden). Voor dit laatste moeten we echter niet vergeten dat Frankrijk ooit een fors stuk van het huidige Noord-Amerika in bezit had (Louisiana is immers genoemd naar Lodewijk XIV en Detroit komt van het Franse détroit, wat sloeg op de drie waterwegen die daar samenkomen en in Canada hebben we natuurlijk nog steeds Quebec). Voeg daarbij dat de Amerikaanse Founding Fathers een grote sympathie voor de Franse revolutie hadden en een afkeer van de Engelsen en ook dat is verklaard.

Overigens wordt in Indonesië en Suriname links gereden. Nederland heeft in deze voormalige kolonies niet de behoefte gehad van bovenaf een wijziging door te voeren. Dat heeft overigens meer met desintresse te maken dan met de welwillendheid van de Nederlandse regering om aan die kolonies tegemoet te komen.