Auteur Topic: Vraag over natte tent  (gelezen 17455 keer)

Offline Gera

• Schotland fan
Vraag over natte tent
« Gepost op: 03 jul 2012, 11:47 »
Dit jaar gaan we voor het eerst met eigen tent naar Schotland. We willen 3 campings aandoen. De eerste 2 hebben we gereserveerd, de laatste zien we wel. Vanwege het schotse weer ben ik echter benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met het opbreken en daarna weer opzetten van een kleddernatte tent. Gaat de tent (katoen) niet lekken als hij nat is afgebroken en dan weer wordt opgezet in de regen?

We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, dat we een redelijk droge vakantie hebben, maar je weet het maar nooit. Vorig jaar 1 echte regendag gehad, maar toen hadden we een huurtent en hoefden we die dag niet te verkassen.

Offline Sonnie

• Schotland fan
Re:Vraag over natte tent
« Reactie #1 Gepost op: 03 jul 2012, 12:05 »
Ik weet natuurlijk niet precies wat voor tent je hebt, maar wij kamperen met een zware katoenen tent (De Waard). Nu hebben wij toen we in Schotland waren een klein polyester 'tussententje' gebruikt zodat we een dag er voor, als het droog was, alvast de grote tent op konden breken. Maar we hebben ook wel eens de tent als een enorme natte kledder de auto in moeten werken (oprollen is dan een hele toer). Bij weer opzetten lag er een enorme plas in de kuip, dus een dweiltje is dan wel handig (eendakstent). Maar op zich lekte hij daarna niet, al is eerst laten drogen altijd handiger.. Maar goed, die keuze heb je niet altijd.
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 jul 2012, 12:57 »
Hoi Gera,
Ik heb een aantal jaren met een Karsten oppomptent gekampeerd in Schotland en daar nooit last gehad. Nat opbergen is wel lastig en zwaar maar als hij weer opgezet is dan blijft ie wel droog bij een bui. Ook de Karsten is enkeldaks uitgevoerd.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 03 jul 2012, 13:59 »
Bedankt voor de antwoorden! Het gaat om een Albatros van De Waard. Uit jullie verhalen begrijp ik dus dat hij gewoon weer waterdicht is als hij nat wordt opgezet, dat is fijn om te weten. Die dweil gaat sowieso wel mee, altijd handig zo'n ding (onderkant grondzeil poetsen, omgevallen bekers limonade opdweilen, etc.). We hebben wel een klein nylon tentje waar we net met z'n vijven in kunnen slapen, maar dat is niet ideaal, dus liever slapen we in de grote tent. We nemen het kleine tentje wel mee voor de zekerheid.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 03 jul 2012, 15:03 »
 :icon_thumleft: Albatros, prachtig! Dat was mijn 1e De Waard  :aye
Maar moet goed komen ja. Hou er dus alleen wel rekening mee dat hij misschien niet meer in zijn zak past als hij nat is, en meer ruimte in beslag neemt. Kan echt zo 15-20cm dikte schelen!  :confused2:

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 03 jul 2012, 19:44 »
De zak zit nu vrij ruim omdat we de gordijnen en zijschermen eruit hebben gehaald en in een aparte zak hebben gedaan (ivm het gewicht). Ik hoop echter dat hij nog wel achter de voorstoelen in de auto past, anders wordt het echt een grote uitdaging, want enige andere plek in de auto is onderop/achterin de auto, oftewel: dan moet hij als eerste de auto is en staat de rest van de zooi dus buiten nat te regenen.

Maar goed, we hopen gewoon op prachtig weer met hooguit af en toe een paar druppeltjes  :icon_sunny:

Offline emiel

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 04 jul 2012, 23:50 »
Moet geen probleem zijn hoor de tent nat inpakken en weer opzetten, wel een beetje aan de zware kant  :-\

Laat hem in ieder geval niet te lang ingepakt zitten anders krijg je schimmels in het doek, en dat zou toch zonde zijn :crybaby2:

In ieder geval alvast een goeie en vooral droge vakantie.

Gr. Emiel en Brandon

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 05 jul 2012, 18:36 »
Nja een goed natte tent is veiliger dan een klam-vochtige tent wat schimmel betreft  :D Gelukkig kan De Waard doek wel wat hebben. Wij hebben vanuit Cornwall met een natte kledder in de auto een overnachting gemaakt en dus pas na 1,5 dag kunnen uit pakken. Geen grammetje pijn  :icon_thumleft:
Maar je moet er niet te lang mee wachten nee.. oh bah, dat is wel echt mijn grootste angst altijd  :sad1:

Offline Lenie

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 05 jul 2012, 20:08 »
ja die van mij ook wij hadden jaren een vouwwagen en dan heb je ook een hele natte tent om in te pakken. Gelukkig gaan we deze keer met onze Eriba ben er helemaal blij mee :hello2: :hello2:neerzetten en slapen maar

Offline Maggie

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 06 jul 2012, 22:40 »
Hoi,

Nou, je hebt een stevige tent. Belangrijk in geval van storm. We hebben een soortgelijke tent en die heeft zelfs een storm in Schotland overleefd. Denk er om; kont in de wind. Mocht de wind draaien, zet dan je auto ervoor.

Nat uit- en  inpakken blijft vervelend. Als wij zagen dat het halverwege de dag of de volgende dag het weer wel zou opklaren, wachtten we daar op. Als je geen haast hebt, kun je dat doen.
De laatste nacht voordat we weer richting boot gingen( en de weersvoorspelling was slecht) zochten we een B&B of stacaravan. 

Wij hebben al vele (kampeer)vakanties achter de rug in Schotland. En eigenlijk viel het erg mee met de regen. Buien drijven snel over en dan schijnt de zon weer. Schotland is ook echt het land van de regenbogen.
Op Skye hadden wij de meeste regen. Maar dat is misschien net pech hebben.

Marielle

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 06 jul 2012, 23:27 »
Ha Gera,

Zolang je  die natte tent geen dagen laat liggen, is er niets aan de hand. Ook ervaring met een vouwwagen met katoenen tent, maar hier sinds een paar jaar een kunstof dakje  :icon_thumleft:

En wat me opgevallen is aan caravans: als ze een luifel hebben zijn het altijd Nederlanders  :laughing7:.
Een luifel is hier in Schotland niet te koop  :nooo  Altijd een leuk spelletje, even een rondje camping doen en kijk of het weer juist is :wave:

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 07 jul 2012, 14:17 »
Bedankt voor de reacties!

Ja, vaak gaat de regen wel weer over, alleen duurt het met zo'n natte katoenen tent dan wel lang voordat hij weer droog is en dan is de volgende regenbui er soms alweer. Vorig jaar 1 dag gehad dat het echt vanaf een uurtje of 10 tot de avond aan 1 stuk door hard regende. Er was toen ook een gezin dat moest inpakken en dat was geen pretje! Maar hopen dat wij op de reisdagen niet zo'n hele lange regendag hebben. De laatste nacht slapen we in een yurt vlakbij newcastle, dus als de tent dan niet droog is, dan zullen we hem daar moeten drogen, want 2 nachten nat lijkt me wel wat veel van het goede, zelfs voor een De Waard.

We hebben trouwens bewust voor een stevige katoenen tent gekozen vanwege landen als Schotland (scandinavie staat ook nog op de verlanglijst). Met een gezin en kans op regelmatig regen willen we gewoon een stevige tent hebben. De De Waard tenten vinden we erg fijn. De Karsten tenten lijken me ook geweldig, alleen zijn die ook tweedehands nog erg duur.

Offline Lenie

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 07 jul 2012, 20:10 »
Ha Gera,

En wat me opgevallen is aan caravans: als ze een luifel hebben zijn het altijd Nederlanders  :laughing7:.
Een luifel is hier in Schotland niet te koop  :nooo  Altijd een leuk spelletje, even een rondje camping doen en kijk of het weer juist is :wave:

Dat is zeker waar wij hadden 10 jaar geleden een vouwwagen en toen gingen we trekken door Engeland omdat we daar gewoond hebben en de jongens daar geboren waren we waren de enigste met een voortent  :laughing7: :laughing7: :laughing7: :laughing7:en we mochten ook niet overal staan :nooo :nooo

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 07 jul 2012, 20:34 »
Je ziet hier trouwens erg weinig vouwwagens, wel veel caravans met voortent, maar dus geen caravans met alleen een luifel.
Ja, dezelfde ervaring met onze vouwwagen, waar we een voortent en luifel bij hadden. We hebben weleens bijna het dubbele moeten betalen voor deze huisvesting  :crybaby2:
Dat campingeigenaren niet willen dat er langer dan 1 week een (voor)tent op dezelfde plek staat begrijp ik niet zo goed, dat gras herstelt toch zo weer in dit klimaat :icon_scratch: Of zie ik iets over het hoofd  :dontknow:

Offline Lenie

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 07 jul 2012, 20:52 »
Je ziet hier trouwens erg weinig vouwwagens, wel veel caravans met voortent, maar dus geen caravans met alleen een luifel.
Ja, dezelfde ervaring met onze vouwwagen, waar we een voortent en luifel bij hadden. We hebben weleens bijna het dubbele moeten betalen voor deze huisvesting  :crybaby2:
Dat campingeigenaren niet willen dat er langer dan 1 week een (voor)tent op dezelfde plek staat begrijp ik niet zo goed, dat gras herstelt toch zo weer in dit klimaat :icon_scratch: Of zie ik iets over het hoofd  :dontknow:

Dat hadden wij dus ook en we kregen ook vaak de uitgewoonde plaatsen :aye :aye :laughing7: maar ja we waren toch aan het trekken dus bleven niet lang op een plek.

Dan zie je du nu een caravan met luifel want wij gaan dus zo trekken, Of we moeten heel slecht weer hebben we hebben hem wel bij ons maar veel werk een luifel is sneller.....
Dus Eriba met luifel zijn wij het :icon_sunny: :icon_sunny: :icon_sunny: :icon_sunny:

Offline Gera

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 05 feb 2013, 14:34 »
Het is alweer een tijd geleden dat we geweest zijn, maar voor het geval er mensen met dezelfde vraag komen, hier onze ervaringen:

We hebben 2 keer kleddernat in moeten pakken.

1e keer werd het net droog toen we op de volgende camping kwamen, dus tent opgezet, maar zonder gordijnen (ivm de plassen in de tent) en nog niet afgespannen. Flink gedweild zodat de plassen eruit waren en toen een tijdje laten staan om te drogen. De tent was snel droog door de wind, dus toen gordijnen erin gehangen, afgespannen, luifels en zijschermen eraan en ingericht. Ging prima.

2e keer was de laatste camping. We hadden daarna nog 2 nachten ergens geboekt en 1 nacht boot te gaan, dus we vreesden voor de tent. Doordat hij echt doorweekt was, viel het echter alles mee, thuis in de tuin heeft hij gedroogd en behalve de plekken die er al inzaten geen schimmel.

Nat inpakken en weer in de regen opzetten hebben we dus niet hoeven doen. Ik denk echter dat dat ook wel gelukt zou zijn.

Wat inpakken betreft nog wel een tip: zorg dat je iets droogs hebt om aan te doen in de auto, dan zit je toch wat comfortabeler. Je kan je natuurlijk ook in regenkleding hullen, maar vinden dat beiden niet fijn , laten ons liever nat regenen dan dat we ons natzweten, want van een zware katoenen tent in de regen zo snel mogelijk inpakken krijg je het best warm.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 05 feb 2013, 22:33 »
Goeie tips ja! En mijn ervaring is idd ook: als je nog overnachtingen hebt kan de tent maar beter zo nat zijn als mogelijk, dan is er niets aan de hand!  :laughing7: