Auteur Topic: Het westen van Ierland  (gelezen 17385 keer)

Offline Michel

• Schotland fan
Het westen van Ierland
« Gepost op: 22 jun 2012, 22:28 »
Goedenavond mensen,

ik ben er langzaam aan achter gekomen dat het westen van Ierland zeer mooi is. Ik ben benieuwd of er mensen daar naartoe zijn
geweest en dan heb ik het over de hele westkant: Cork, Kerry, Galway, Mayo etc. Ik weet wat er te zien is en welke nationale parken er zijn en dergelijke maar ik zou graag willen weten waar jullie zijn geweest en hoe het bevallen is.

Het westen van Ierland is voor een behoorlijk groot deel bergachtig dus ik acht de kans aanwezig dat er 'Schotlandgangers' die regionen
wel eens bezocht hebben.

Bij voorbaat dank

Offline Màiri

• Schotland fan
Re:Het westen van Ierland
« Reactie #1 Gepost op: 22 jun 2012, 23:41 »
Qua bergachtig hangt het er erg vanaf waar je zit. Groot deel van Ierland is meer 'heuvels'. Qua westkant ben ik in Connemara en Donegal geweest. Beiden prachtige gebieden, maar het spectaculairst was toch wel Donegal, met zijn hoge 'Glen Coe-achtige' uitzichten bij Glencolmcille en de hoogste kliffen van Europa. Het is daar echt prachtig, met veel natuur, muziek en tradities. Er zijn ook veel eilandentrips en het is minder afgezaagd en toeristisch dan Connemara (waar je Cliffs of Mohair, Galway, Arran Isles, etc. hebt).

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 23 jun 2012, 07:59 »
Ik ben een keer of 6/7 naar Ierland geweest, en vooral de westkust bezocht, Cork, Kerry (de beroemde route gereden, ring of Kerry heette die geloof ik) Galway (we zijn vanaf het plaatsje Doolin naar de Cliffs of Moher gelopen, je loopt dan door de weilanden en komt onderweg al kliffen tegen die wellicht nog spectaculairder zijn dan de "echte", maar zonder de mensenmassa's omdat het per tourincar niet te bereiken is!) Ben sindsdien gek op kliffen, krijg altijd zo'n nietig gevoel als je er staat en de diepte in kijkt!

Heb ook een van de Arran eilanden bezocht (ik dacht Inishbofin) Connemara weliswaar erg toeristisch maar wel mooi! De Burren ook 'n prachtig gebied...
Tijdens laatste vakantie naar Ierland Noord Ierland bezocht, vond de Giants Causeway spectaculair maar ook zeer toeristisch. Van daaruit naar Donegal gereden, naar het noordelijkste puntje, ben het met Mairi eens, prachtig daar, als ik nog eens naar Ierland terug ga, ga ik zeker naar Donegal...

Zit even naar de kaart van Ierland te kijken om te bedenken waar we allemaal geweest zijn, zie zoveel plaatsen en gebieden die we gezien hebben, onderin Ierland vanuit Clonacilty o.a. Crookhaven (ligt daar ook niet Mizen Head?) Glengarrif en Killarney National Park, Dingle, Clifden, plaatsjes in co Clare, er komen allerlei herinneringen op...het is al een tijd geleden, voordat ik op internet alles uitpluisde zoals nu... de eerste vakantie was in 1993 en de laatste in 2005. Als je meer wil weten moet ik de foto's opzoeken (en die zijn natuurlijk niet digitaal...) en de herinneringen een beetje oppoetsen haha!

Offline Henry Crun

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 jun 2012, 10:44 »
Hou zelf nogal van de zuidwest hoek, de Five Fingers (schiereilanden) en dan vooral Dingle, maar ook de zuidkust is erg mooi. Het is wel een toeristisch gebied, maar je heb er ook rustiger gebieden. Mijn meer sportief aangelegde reisgenoten hebben veel gewandeld op Sheep's Head.

Ierland is een soepbord, de hoger gelegen gebieden zijn aan de rand en de hoogste "bergen" (max. is 1000 m) zijn in het zuidwesten.

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 23 jun 2012, 11:32 »
Hoi Michel,

Wij zijn een paar keer naar het zuidwesten van Ierland geweest en het is altijd goed bevallen. Niet alleen mooi maar ook gezellig. Voor een varjaardag van een kennis uit de usa gingen we naar Bunratty waar een hele grote gezellige pub is:
http://durtynellys.ie/
en we hebben van een middeleeuwse maaltijd in Bunratty Castle genoten (wel met je handen eten dus):
http://www.shannonheritage.com/Attractions/BunrattyCastleandFolkPark/
errug leuk!

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 08 aug 2012, 10:08 »
Het staat bij ons op het verlanglijstje/planning voor 2013 om naar Ierland te gaan.
Hoe zijn jullie er naar toe gegaan?? Wij denken aan de overtocht vanaf Cherbourg rechtstreeks naar Ierland iemand ervaringen met die overtocht?

Hebben jullie daar gekampeerd?? Wij gaan met de vouwwagen.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 08 aug 2012, 13:20 »
Wij gingen met de boot naar Newcastle, trokken door South Ayrshire in Schotland (en bezochten daar vrienden) en namen toen met de auto de boot vanaf Stranraer naar Belfast.
Was een leuke route. :)

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 08 aug 2012, 16:11 »
Dat scheelt wel dik inderdaad qua rij-kilometers...  zou een goede optie kunnen zijn.

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 08 aug 2012, 17:47 »
Via DFDS is er zelfs een combi-ticket te koop, zojuist een prijsopvraag :evil5: :evil5: gedaan. :sunny: :sunny: (is het al bijna zomer 2013??? :tongue3: :tongue3:)

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 08 aug 2012, 18:53 »
Wij hadden indertijd steeds combinatie tickets met Stena Line, omdat die toen nog de snelle overtocht van minder dan 4 uur hadden. Afhankelijk van wat  de eindbestemming In Ierland was gingen we op de diverse plekken over naar Ierland (Fishguard-Rosslare, Holyhead- Dun Loaghlaire of Cairnryan- Belfast) Weet niet hoe snel je nu aan de overkant bent maar toen waren we geloof ik wel in 12-14 uur op plek van bestemming... Zag net de website, ze hebben nog steeds combitickets, misschien qua prijs wel voordeliger dan DFDS...
Wij hebben een jaar gekampeerd (backpack, verschillende plekken) en de andere jaren in een huisje, we hadden toen jonge kinderen mee (en geen gezinstent...) Veel plezier met de voorbereidingen, weet je al welk gebied(en) je wilt bezoeken?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 09 aug 2012, 01:30 »
Via DFDS is er zelfs een combi-ticket te koop, zojuist een prijsopvraag :evil5: :evil5: gedaan. :sunny: :sunny: (is het al bijna zomer 2013??? :tongue3: :tongue3:)

Het is ook gewoon dat het echt een mooie reis is. South Ayrshire is zo'n prachtig stukje Schotland. Veel mensen zien het over het hoofd en slaan het over, maar het is er echt schitterend. Mooie natuur, parken, prachtige kustlijn en lieflijke en landelijke dorpjes. Mocht je deze route doen en een tussenstop maken in South Ayrshire voordat je de boot neemt in Stranraer, dan kan ik je wel wat tips geven. Wij zijn toen zelf vanuit Belfast via het noorden naar Donegal gereden, in noordwest Ierland. PRACHTIG!! Echt een zeer mooi stukje Ierland, zeker aan te raden! :icon_thumleft:

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 18 aug 2012, 22:48 »
@Marieke,

Nog geen concrete plannen, we zijn nog vol aan het orienteren. Als ik het zo zie ws vanaf Belfast naar westkust dan zuidwaarts zakken.
Doorsteekje naar Cork en dan via Dublin weer omhoog naar Belfast. (oftwel eerste verkenningsronde ;-)

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 13 feb 2013, 12:34 »
De boten zijn geboekt (we gaan via Rotterdam-Hull en Holyhead-Dublin) nu nog wat voorpret met inlezen etc.
Wie heeft er ervaring met kamperen in ierland, wij gaan met een vouwwagen die tegen een stormpje en een buitje kan.

Hier hoog in de Jotunheimen in Noorwegen.

Plannning is na Dublin Richting Corofin vlakbij de Burren te gaan. daar 4-5 dagen staan dan Zuidwaarts richting Ring of Kerry ws camping mannix point in Cahirciveen daar ook een dag of 5 dan Oostwaarts naar Cork ws ergens in de buurt van Skibbereen.

Vraagjes: Moet je reserveren??
               Is het zo dat je nog steeds extra moet betalen voor Luifels etc.
               Nog tips voor campings, activiteiten??

alvast bedankt

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 13 feb 2013, 13:18 »
Geen ervaring met kamperen in Ierland hier, maar ik wilde even reageren op de vouwwagen. Wat een geniaal ding zeg  :hello2: Is dit een samenwerking met De Waard geweest? Doet me erg aan onze tent denken namelijk  :aye
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 13 feb 2013, 14:09 »
Mannixpoint hebben wij ook gestaan, was mooie camping, goede sfeer en erg vriendelijke eigenaar. Geen idee of die er nog is.
Andere campings moet ik even opzoeken.

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 13 feb 2013, 16:13 »
Geen ervaring met kamperen in Ierland hier, maar ik wilde even reageren op de vouwwagen. Wat een geniaal ding zeg  :hello2: Is dit een samenwerking met De Waard geweest? Doet me erg aan onze tent denken namelijk  :aye
Hoi Sonnie,  Klopt is een (kopie) de Waard tent op een vouwwagen... heerlijk ding.
Binnen 2 twee-persoonsbedden met lattenbodem. je slaapt bijna een meter van de grond. Keuken met 3 gaspitten.
En natuurlijk als een de Waard weervast.. als paar stormen overleeft in Noorwegen en Schotse kust (Lewis)
Die van ons nu ook met zijschermen (en binnenkort) de varioluifel.

Kijk maar eens op www.aartkok.nl

Dit is een Aart Kok Kariba tenttrailer, ligt super achter de auto (loopt in de sporen van de achterwielen) je kan er mee off-road maar ook 140++ (uhh oeps 130 :nono:) km/h op de franse snelwegen.

Opzetten gaat super snel.. na waterpas stellen staat binnen 5 minuten de tent. De meeste tijd kost alle haringen de grond in rammen.. maar ja dan moet je ook maar niet in de bergen willen kamperen.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 13 feb 2013, 18:37 »
Ik dacht het wel!  :D Leuk!! Ik wist van het bestaan af maar had nog nooit iemand 'ontmoet' die er ook echt een heeft. En een varioluifel zal het kampeerplezier alleen maar vergroten  :aye :icon_thumleft: Ben benieuwd hoe dat er uitziet!
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline MrsTreye

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 14 feb 2013, 09:35 »
Ik heb een paar jaar geleden een rondreis gemaakt door Noord-Ierland. Het was een geweldige ervaring en ik was erg onder de indruk van de Ierse landschappen en mensen. Een van de mooiste reizen die ik ooit heb gemaakt.
The wolf is at the door...

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 26 aug 2013, 20:35 »
Twee dagen geleden thuis gekomen van een fantastische reis in Ierland.. paar duizend foto's door te spitten om alvast jullie lekker te maken een voorproefje van onze walvissafari bij Cork Whale Whatch

Als eerste kwamen we wat zeehonden tegen

Toen de eerste "gewone" dolfijnen voor de boot... let op de litteken van "sociale" interacties op zijn kop

Colin Barnes.. The Skipper of the Holly Jo... terwijl de boot stampend tegen de golven vaart zonder iemand aan het staat hij op de reling uitkijkend naar walvissen

een dwergvinvis.. de kleinste van de baleinwalvissen

en jaaaa.. daar zijn ze twee vinvissen de op een na grootste walvissoort (alleen de blauwe vinvis is groter). De grootste van deze twee werd geschat op 20-22m en een 60 ton lichaamsgewicht

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 26 aug 2013, 21:14 »
Mooie foto's zeg.

Als voor mij de wind gunstig staat wil ik ook graag die kant op.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 26 aug 2013, 22:28 »
Indrukwekkend, hoor! Hele mooie foto's Krizz  :icon_salut:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 26 aug 2013, 22:54 »
Prachtig, Krizz!!!
Thanks for sharing  :icon_thumleft:
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 26 aug 2013, 23:03 »
Ooooh, ik krijg er helemaal kippenvel van, zo PRACHTIG!!!!! :hello2: :hello2: :hello2:

Krizz, kun je mij alsjeblieft vertellen waar je dit hebt gedaan (in Cork neem ik aan, maar ik zoek wat meer details :icon_thumleft: ), hoelang het duurde, de kosten, etc.? Of een link van de website als ze die hebben? Dit is echt fantastisch en zou ik dolgraag eens willen doen.

En verder grote complimenten voor je fotokunsten. Schitterende foto's, ook heel knap gedaan, want met name dolfijnen zijn niet makkelijk te fotograferen! Echt prachtig. :D :D :D

Edit: Aaah, ik denk dat dit hem is: http://www.corkwhalewatch.com/ Klopt dat? :icon_thumleft:

Offline Krizz

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 26 aug 2013, 23:15 »
Hoi Mairi,

Yep klopt helemaal. www.corkwhalewatch.com
Kosten euro 50 pp, voor kinderen geldt een korting.
Je bent 4 uur onderweg... Let wel op.. Colin Barnes vaart alleen als het weer dusdanig dat er een gerede kans is dat je walvissen gaat zien.
Er zijn ook anderen maar die verstaan de kunst van het vinden van de walvissen toch minder.
Wij waren een van de eerste groepen die de vinvissen hebben gezien dit seizoen.
Ierland is uniek dat er zoveel verschillende soorten walvissen en/of dolfijnen langs komen dan wel verblijven.

Over de fotografie... is heb een Canon 7D met de 70-200 f4.0 IS lens gebruikt. ISO wat omhoog gezet naar 640 op AV diafragma op f8.0 (om zo meer scherp te krijgen) en zo kreeg ik hele snelle sluitertijden 9ruim boven de 1/1000ste) .. waar door het beeld zo mooi bevriest en je geen/minder bewegingsonscherpte hebt.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 26 aug 2013, 23:26 »
Er zijn ook anderen maar die verstaan de kunst van het vinden van de walvissen toch minder.

Dat idee had ik al, ja. :icon_thumleft: Geweldig, vinvissen! Wanneer zie je die nou. Echt fantastisch. Ik ga deze trip zeker ooit een keer doen. En dan wil ik ook nog een keer orka's spotten in Canada. Ach ja, dromen blijft mooi. :D