Auteur Topic: Werk vinden...  (gelezen 20844 keer)

Offline Màiri

• Schotland fan
Werk vinden...
« Gepost op: 22 mei 2012, 19:25 »
Hoi allemaal,

Zo, het gaat allemaal goed hier in Edinburgh en heb het naar mijn zin. Ben geslaagd voor al mijn vakken gelukkig! :hello2: En moet nu alleen nog mijn scriptie schrijven (ok, veel werk, maar het is alleen dat :) ). En als ik dat heb gehaald, krijg ik mijn officiele MSc (Master of Science) titel. :D
Maarja, eind augustus is mijn studie dus einde verhaal. En ik zie het niet zitten om terug te gaan naar Nederland. :icon_silent: Ik wil in Schotland blijven! Maar geen idee of dat gaat lukken. Het is allemaal heel spannend. Ik ben nogal een controlfreak en om dan nu nog niet te weten hoe mijn leven er vanaf September uit zal zien is best wel een beetje eng.

Als ik in Schotland wil blijven, moet ik een baan vinden. En als ik een baan wil vinden, dan moet ik weten hoe ik die moet zoeken. Ik ben opgegroeid op het platteland, en alhoewel ik het naar mijn zin heb in Edinburgh, weet ik dat ik hier niet kan blijven wonen, want het blijft toch een stad en ik mis de countryside. Uiteindelijk wil ik naar de westkust (of een eiland, maakt me niet uit) verhuizen en me daar settelen. Bijna al mijn vrienden hier in Edinburgh gaan sowieso weg na de zomer, dus het maakt voor mij niet echt uit of ik nu hier blijf of vertrek. Want het westen is de regio waar ik me het meest thuis voel. Maargoed, het hangt ervan af wat voor werk ik vind en dan moet ik ook nog een auto regelen, die ik natuurlijk nog niet heb en voorlopig ook nog niet zie komen.

Nu vragen jullie je vast af: Wat wil ze nu eigenlijk? :dontknow: Wel, ik vind het niet erg als ik nog wat langer in Edinburgh moet blijven, hoewel het geweldig zou zijn als ik zo snel mogelijk naar het westen zou kunnen gaan (maar ik zie ook wel in dat dat waarschijnlijk onmogelijk is) en dan het liefst in de buurt van een Gaelic regio, gezien ik uiteindelijk daar graag iets mee zou willen doen.
Maar nu is het belangrijkste om een baan te vinden om überhaupt in Schotland te kunnen blijven (dat zou pas balen zijn, als ik toch gedwongen zou zijn om terug naar Nederland te gaan), of dat nu in Edinburgh is of ergens anders.

Mijn vraag is of jullie misschien mij een seintje zouden willen geven als jullie een vacature tegenkomen die wellicht interessant zou kunnen zijn voor mij. Zowel in Edinburgh als in west (evt. Highland) Schotland. Misschien hebben jullie ook tips voor mij waar ik zou kunnen zoeken. Ik ben wel een echte starter. Ik heb jarenlang gestudeerd en nooit echt gewerkt. Ben nu 25 jaar, word 26 in augustus. Ik heb wel bijbaantjes gehad in de zorg en ik ben (folk-)muzikante (speel harp en ik zing). Straks heb ik mijn MSc titel, in Archeologie. Ik wil echter niet het veldwerk in, gezien dat voor mij te zwaar is. Het maakt me eigenlijk niet uit wat voor baan ik krijg (ben tenslotte een starter!), al sta ik in een winkel of een callcentre. Zolang de werksfeer maar fijn is en ik het er naar mijn zin heb, vind ik het allemaal prima. Het moet wel een fulltime baan zijn en de enige plek waar ik écht niet zou willen en kunnen wonen is Glasgow. Dus dat zijn eigenlijk de enige eisen die ik stel.

Wellicht hebben jullie wat tips voor mij. En waarschijnlijk klink ik onrealistisch met mijn dromen over west Schotland. Maar een mens mag zijn dromen hebben, denk ik zo. :drunken_smilie:

Alvast bedankt! :wave:

Offline Bute

• Schotland fan
Re:Werk vinden...
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2012, 20:29 »
Hoi Mairi,  allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het slagen!   :hello2:   :klap

En qua werk betreft, tja, je zal het toch echt zelf moeten gaan zoeken..................
The Jobcentre is een goed begin...................!!

Succes ermee.
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2012, 21:51 »
Hoi Mairi,  allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het slagen!   :hello2:   :klap

En qua werk betreft, tja, je zal het toch echt zelf moeten gaan zoeken..................
The Jobcentre is een goed begin...................!!

Succes ermee.

Dankje. :) Het is meer dat ik nog niet echt veel weet over uitzendbureaus, waar advertenties te vinden (krant lijkt me een goede), etc. Er is volgende week een careermarkt bij de universiteit, dat is sowieso wel een goed startpunt, denk ik. :) Uiteraard moet ik zelf zoeken, het is meer dat ik moet weten waar te zoeken. ;) Dus alle tips zijn welkom. Bedankt voor de tip, Bute! :)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2012, 22:06 »
Hi Mairi, welkom bij het "job hunten", gelukkig wil je niet in Glasgow wonen, dus je zit niet in mijn vaarwater  :laughing8:
Hulp van de uni is altijd goed  :icon_thumleft: en even binnenlopen bij een jobcenter kan ook, daar kan je ook een uitkering aanvragen als het nog niet zo lukt ( geloof ik)

Banen zoeken doe je voornamelijk op het Internet waar Recruitment Agencies ( bemiddelings bureaus) hun banen aanbieden.
Je kunt iedere dag banen per email krijgen als je je aanmeldt op bv s1jobs, Reed.co.uk, jobrapido( veel language banen) en als je wat trefwoorden geeft  (bv Dutch, Archeology of Music) .

Succes !

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2012, 22:18 »
Proficiat Mairi en veel succes met je scriptie en daarna het zoeken van een baan!

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2012, 22:18 »
Ik had Yordi over je werk-zoeken verteld; hij stelde de Gaelic School in Glasgow voor  :-\ .
Jammer dat je niet van Glasgow houdt!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2012, 22:48 »
Bedankt voor de tips! :hello2: Daar heb ik al heel veel aan.
@Bute: Haha ja, een Gaelic school. Lijkt me erg leuk, maar ik zal eerst een bepaald level moeten bereiken voordat ik zoiets kan doen. :)

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2012, 22:49 »
Hi Mairi, welkom bij het "job hunten", gelukkig wil je niet in Glasgow wonen, dus je zit niet in mijn vaarwater  :laughing8:

:laughing7: :laughing7: :laughing7:

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2012, 11:35 »
Gefeliciteerd Màiri  :klap ! En leuk dat je het hier zo naar je zin hebt dat je in Schotland wil blijven.

Er zijn al wat goeie tips gegeven; Internetsites, kranten en ik zou me ook bij een heel stel uitzendbureaus inschrijven. Natuurlijk zijn die soms wel gericht op bepaalde beroepsgroepen, dus naar welke je precies zou moeten gaan daar kan ik je niet echt mee helpen. Ik heb zelf ook een aantal keer een tijdelijke baan gekregen via uitzendbureaus die uiteindelijk werden omgezet in een vast contract.

Succes!

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 11 aug 2012, 15:15 »
proficiat met je bul Mairi en veel geluk met het vinden van een baan,
als je in het westen iets zoekt denk ik dat je vooral je eisen niet te hoog moet stellen.
 Je zegt dat je een full time baan wil, die liggen hier niet voor het oprapen en bedenk wel dat de werkloosheid hier hoog is.
De meeste banen zijn ook seizoensgebonden tenzij je de zorg in gaat.
Kijk ook eens op de Gumtree of zet er je eigen advertentie als werkzoekende.
Begin desnoods parttime en als je ergens een voet binnen de deur hebt wordt het makkelijker om uit te breiden.
Als ik iets voor je zie zal ik gillen.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 11 aug 2012, 15:36 »
Hey Ellen,

Bedankt voor je tips, echter heb ik voor de komende tijd eerste andere plannen (zie de pub, waar het hele verhaal staat)... Ik ga eerst terug naar Nederland voor een tijdje en daarna reizen. Dus het zal nog wel even duren. :)
In ieder geval heb ik mijn bul (helaas) nog niet gehaald, ik zit in het eindstadium van mijn scriptie. En als die goed is, dan heb ik het gehaald. Maar dat wordt nog even heel spannend... :sad1:

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 13 aug 2012, 18:47 »
Gefeliciteerd Mairi !
Hoop dat de rest ook gaat lukken voor je ,ik  :icon_thumleft: alvast !

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 13 aug 2012, 19:08 »
Gefeliciteerd Mairi !
Hoop dat de rest ook gaat lukken voor je ,ik  :icon_thumleft: alvast !

Ho ho, stop met feliciteren, ik ben nog NIET geslaagd! (Lijkt niet tot mensen door te dringen hier :bonk :laughing7:). Ik moet mijn scriptie nog afmaken en dan twee of drie weken wachten op de uitslag daarvan... :evil5: :sad2:

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 13 aug 2012, 19:26 »
Gefeliciteerd met het slagen van al je vakken ,op je scriptie na dan  :sad1:  Ik  :icon_thumleft: voor een goed eindresultaat !
Zo beter  :laughing7:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 13 aug 2012, 20:08 »
Gefeliciteerd met het slagen van al je vakken ,op je scriptie na dan  :sad1:  Ik  :icon_thumleft: voor een goed eindresultaat !
Zo beter  :laughing7:

Haha, ok. :laughing7: :laughing8:

Offline Bagh Alluin

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 06 feb 2013, 12:00 »

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 06 feb 2013, 15:38 »
http://local.stv.tv/edinburgh/212775-wanted-manager-to-live-on-inchcolm-island-in-the-middle-of-the-forth/

Iets om de drukte van Nederland te ontvluchten????

Hahaha, hoe kom je dáár nu aan?! :laughing7: :laughing8: Eigenlijk zo gek nog niet en het salaris klinkt ook goed! :D Ik vrees alleen dat het een beetje eenzaam zal zijn voor mij :dontknow: :icon_silent:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 06 feb 2013, 16:02 »
haha, hebben ze er ook puffins?? :laughing8:

nee, zou voor mij ook niks zijn, kan de katten niet meenemen  :laughing8: :laughing8:

Offline MrsTreye

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 07 feb 2013, 08:13 »
Hoe gaat het inmiddels met jobs Mairi? Ik weet wel dat mijn (half)broer en zuster erg veel moeite hebben gehad met het vinden van werk in de Aberdeenregio (in een radius van 60 mijl). Het is mijn broer uiteindelijk gelukt, omdat hij IT-werk is gaan doen en dat wordt toch wel veel gevraagd. Maar mijn zuster is uiteindelijk maar weer gaan studeren, heeft een aantal masters gehaald (o.a. Spaans en Frans) en heeft uiteindelijk Schotland verlaten om in Spanje te werken. Na een jaar is ze teruggekeerd en vond een administratief baantje in Edinburgh. Ze is er niet echt tevreden mee, maar ja, ze is in ieder geval terug en het is een start. Maar ze zoekt nog steeds naar iets anders. Mijn vader is inmiddels gepensioneerd, dus die heeft het probleem van werk zoeken niet meer. Maar hij heeft jarenlang in de off shore gewerkt. Dat wil wel in Aberdeen en omstreken  ;)
The wolf is at the door...

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 07 feb 2013, 11:14 »
http://local.stv.tv/edinburgh/212775-wanted-manager-to-live-on-inchcolm-island-in-the-middle-of-the-forth/

Lijkt mij hartstikke leuk!  Als ik geen zoon en geen werk had zou ik dat best willen!  Misschien niet als manager, maar dan als die "other member of staff"..............
Wat een kans, wat een avontuur!!  :schface

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 07 feb 2013, 12:44 »
Lijkt me heerlijk! Zou de kans zo grijpen.  :aye
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 07 feb 2013, 19:41 »
Hoe gaat het inmiddels met jobs Mairi?

Niet zo best... Heb nog altijd geen werk gevonden. Maar ik woon nu wel weer in Nederland. Dit topic was nog van voordat ik besloot eerst weer in Nederland te wonen en werken (omdat ik wil reizen en daar goedkoop voor wil sparen, vandaar dat ik nu weer tijdelijk bij mijn ouders woon). Uiteindelijk wil ik wel weer terug naar Schotland, in de toekomst.

Ik doe nu vrijwilligerswerk bij het dierenasiel en bij de vogelopvang. Ontzettend leuk en dankbaar werk! :hello2: Ik ga ook nog kijken of ik bij de plaatselijke dierentuin kan vrijwilligen. Vind het heerlijk om met beesten bezig te zijn. Nu doe ik tenminste iets en zit ik niet aldoor thuis, want dat is ook frustrerend! :dontknow: Ondertussen zoek ik verder naar betaald werk, maar het is een lastige tijd, dat kan niemand ontkennen.... :sad1:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 07 feb 2013, 19:42 »
Lijkt me heerlijk! Zou de kans zo grijpen.  :aye

Waar wacht je nog op? :laughing7:

Offline MrsTreye

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 07 feb 2013, 19:49 »
Succes Mairi met zoeken naar betaald werk. Maar ondertussen doe je dankbaar werk! :icon_salut:
The wolf is at the door...

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 08 feb 2013, 10:38 »
Waar wacht je nog op? :laughing7:

Haha, denk dat vriendlief het er niet zo mee eens zou zijn.. is lastig labwerk doen op zo'n eiland..  :tongue3:
Succes met werk vinden! Het is momenteel inderdaad erg lastig.
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje