Auteur Topic: Highland Games, wie is er wel eens geweest?  (gelezen 17703 keer)

Offline Marieke

• Schotland fan
Highland Games, wie is er wel eens geweest?
« Gepost op: 18 apr 2012, 09:55 »
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Highland Games, we zijn van de zomer met 3 kinderen (10,12 en 12) op pad en ik dacht er aan om de Highland Games van Oban te bezoeken. Doordat we afhankelijk van openbaar vervoer zijn zullen we er dan 4 uur lang kunnen zijn, maar ik heb zelf geen idee of dat lang genoeg is of veel te kort. En hoe leuk het sowieso is...
We moeten van te voren (zo'n beetje nu al...) bustickets aanschaffen vandaar mijn overweging...
Ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Offline Jurriaan

• Schotland fan
Re:Highland Games, wie is er wel eens geweest?
« Reactie #1 Gepost op: 18 apr 2012, 11:44 »
Hallo Marieke

Ik heb de Highland games in Portree twee keer bezocht. Zijn erg leuk en een locaale happening. De portree versie heeft een piping competitie en een dance competitie. daar naast worden er een heleboel atletiek evenementen gedaan met een soort van strong man competititie. Dat is het hammer gooien etc. Daar naast is de competititie in twee stukken gehakt een voor locale mensen en een voor interlocale mensen. Dit is vooral in de strong man competitie. De heavies zoals ze genaamd woorden zijn allemaal semi-profs die alle highland games afgaan om het prijzen geld op te strijken.

In de ochtend zijn alle locale evenementen en in de middag de interlocale competitie. finales tussen 17:00 en 18:00

De finale is tweevouding in Portree. Ze doen  de caber toss eerst. Waar de heavies dus de boomstam gooien. Daarna is er de tug a war die het altijd goed doet omdat altijd alleen locale mensen zijn. is dan dorp vs dorp of de postmannetjes vs de electriciens.

Is echt een hele dag denk dat de games in Oban hetzelfde zullen zijn. Mischien wel grooter Oban is grooter tenslotte. Ik zou aanraden een nachtje in Oban te blijven. Of voor een dagje een auto te huuren

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 apr 2012, 13:10 »
Wij, pascal en tanja, hebben ze bezocht in Inverness welliswaar, boomstam gooien, doedelzak en dansen wedstrijd, uitleg gehad van de reddingbrigade van het leger. Ook was er jagen met schaapshonden. Bij de opening van de games was er een optreden van een doedelzakband. Kosten zijn een paar pond pp. Gewoon leuk om eens gezien/meegemaakt  te hebben. Zelf weet ik niet of ik er 4 uur reizen met het ov ervoor over heb..er zijn meerdere plaasten waar de games worden georganiseerd, zoek maar op internet..
doch ondanks alvast een fijne vakantie gewenst.
mvgr pascal en tanja

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 apr 2012, 14:56 »
Als je er nog nooit geweest bent zou ik het zeker eens doen. Niet alle Highland Games zijn hetzelfde dus het aanbod verschilt, maar vaste onderdelen zijn toch wel doedelzakken, Highland Dancing, boomstam gooien, kogelstoten; dat soort dingen. Ik vind het leuk verschillende Highland Games te bezoeken, juist vanwege de verschillen in grootte en aanbod, maar twee keer naar dezelfde ... dat ook weer niet. Dus vandaar: als je nog nooit geweest bent: gaan, er gaat een wereld voor je open !  :icon_thumleft:

Per trein van Fort William naar Oban v.v. kom je wel over de magnifieke Rannoch Moor: leeg landschap zonder huizen, wegen enzovoort. Wel met stroompjes, leegte, uitzicht op lochs en bergen en met een beetje mazzel herten. Als je dus besluit per trein van Fort William naar Oban te gaan, zie je dat allemaal wel 2 keer ! Bofkont ! Je zult die 4 uur nog veel te kort vinden ! :icon_sunny:
Leven en laten leven

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 apr 2012, 15:43 »
wij zijn in juli vorig jaar in Inveraray naar de games geweest en we hebben genoten, ook onze kleinzoon die toen anderhalf was vond het prachtig.
hij keek zijn ogen uit en vond de doedelzak helemaal geweldig. Nu moeten we ook steeds een cd opzetten met doedelzakken want dat is volgens hem muziek maken.

Offline Jurriaan

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 18 apr 2012, 18:19 »
@ Roald: me live in Portree dus makkelijk om er dan te zijn  :laughing7:

@ lesja hmm een toekomstige piper ? was een van de twee keer een nederlands piping band uit Nijmegen hier was leuk om te zien

Offline Daniella

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 jun 2012, 15:08 »
Ik kan de highland games in Oban zeker aanraden. Zeker als je nog nooit bij highland games in Schotland bent geweest is het leuk om eens mee te maken.

Of 4 uur voldoende is...om een indruk te krijgen van de highland games wellicht wel. Maar Oban zelf is ook mooi en een bezoek waard. Het zou zonde zijn om alleen voor de highland games heen en weer te reizen en Oban zelf verder links te laten liggen.

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 22 jun 2012, 08:48 »
De grootste is natuurlijk de Lonach Gathering met de beroemde March of the Clansman in Strathdon. Gewoonlijk bijgewoond door local Billy Connolly en andere beroemdheden:
http://www.lonach.org/

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 22 jun 2012, 15:58 »
Ik ben net terug uit Schotland en heb daar ook de Highland Games meegemaakt in Glamis.
Het was een hele leuke ervaring. Iets wat we zeker in Nederland niet kennen. Mannen die hardlopen en even daarna een kleine wielerronde. tergelijk is het touwtrekken aan de gang, op een podium is er een wedstrijd dansen voor meisjes en jongens tot 14 jaar onder begelijding van een doedelzakspeler en in een ander gedeelte op het zelfde terrein is een competitie solo doedelzak spelen aan  de gang. daar tussen door is het hamer slingeren en boomstam werpen.
Verderop zijn de piperbands aan het oefenen en andere hebben de uitvoering voor een jury.
Ik vond het een belevenis en het was heel leuk om dit eens meegemaakt te hebben. Rondom het terrein stonden kramen met allerlei artikelen, zoals kilts, snuisterijn, en natuurlijk eten en snoep.
Als je dit nog niet eerder hebt meegemaakt zou ik het aanraden. Leuk het is net kermis.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 22 jun 2012, 16:30 »
...en dan is er natuurlijk de biertent :drinky. Maar die is voornamelijk voor de lokale bevolking want die hebben die games nou al zo vaak gezien.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 23 jun 2012, 07:08 »
Leuk om jullie ervaringen te horen! Ik heb inmiddels bustickets van Citylink voor een retourtje Oban, en we hebben dus zo'n 4 uur om de sfeer van de Highland Games  :bagpipe op te snuiven... Oban zelf zullen we dus niet echt gaan zien, maar wellicht komt dat een andere keer nog...

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 25 jun 2012, 00:16 »
Marieke,  Heel veel plezier dan.    :drunken_smilie:

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 28 sep 2012, 22:45 »
Marieke,
Zijn jullie nog  naar de Highland Games geweest?

En ... wat vond je er van?

Ik ben benieuwd

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 sep 2012, 09:41 »
Het was een erg leuke belevenis, ik ben blij dat we het hebben gedaan. Of we een volgende keer nog eens gaan hangt waarschijnlijk af van de afstand. Deze keer hebben we 2 keer 1,5 uur in de bus gezeten en hadden we zoals ik eerder al noemde 4 uur daar (wat op zich wel voldoende was al was het leuk geweest om er vanaf het begin bij de opening bij geweest te zijn) en dat was nu de moeite (en kosten!) zeker waard maar weet niet of dat voor een volgende keer weer zal zijn. De kinderen vonden het wel frustrerend  :protest: dat ze van ons niet de kermisdingen mochten doen (kostte natuurlijk weer een boel extra geld) die er ook bij zijn maar hebben het verder erg naar hun zin gehad! Bovendien hadden we superweer :hello2:  terwijl de voorspelling niet geweldig was...

Offline CorRoza

• Schotland fan
  • rijden in een swift kontiki highlands camper
« Reactie #14 Gepost op: 12 dec 2012, 18:15 »
http://www.pbase.com/anserum/highlandgames2012.

Er zijn in nederland/belgie ook wel highland games.

In Vianen 2013 voor de 6 keer .

Cor

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 12 dec 2012, 21:32 »
even googelen op Wout Zijlstra en dan kom je volgens mij op een site waar een agenda staat en de nodige links naar Highland Games.
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline CorRoza

• Schotland fan
  • rijden in een swift kontiki highlands camper
« Reactie #16 Gepost op: 25 feb 2013, 21:02 »
Staat Vianen ook tussen.

Zondag 28 April 2013.

Na de spelen  Ballathum XL muziek.  http://www.philippe-robrecht.com/ballathum/bio/index.asp

http://www.youtube.com/watch?v=QCxzT5yLZo8

Cor

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 20 mrt 2013, 16:46 »
Kreeg net een update van VisitScotland, waar de lijst van Highland Games 2013 in zit:

http://international.visitscotland.com/content/pdf/nl/2013Highgamesnl

:kilt2 :piper2 :bagpipe :scotsman4
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 20 mrt 2013, 17:02 »
leuk die lijst, wij gaan naar Pitlochry  in september.

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 20 mrt 2013, 21:22 »
Leuk, zelfs Bute staat op de lijst............ :hello2:
Tot 24 augustus allemaal  :icon_thumleft:

:bagpipe
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 20 mrt 2013, 21:33 »
Als we toch eens een meeting op Bute konden hebben :bagpipe...

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 20 mrt 2013, 22:24 »
Leuk, zelfs Bute staat op de lijst............ :hello2:
Tot 24 augustus allemaal  :icon_thumleft:

:bagpipe

2 weken te vroeg voor ons, we varen pas de 8e sept.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 20 mrt 2013, 23:56 »
Wij zijn in augustus ook al lang weer in de Neder-landen... of elders ... (maar niet in Schotland, in elk geval).
En de Highland Games van Glamis Castle worden dit jaar ook niks voor ons, want dan zitten we in de buurt van Fort William... Jammer, want van die prachtige Schotse waxjassen zouden we er nog best een korter variantje bij willen...

O ja -bijna vergeten!-: Allemaal heel veel plezier op Bute, bij Bute, in augustus  :laughing8:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #23 Gepost op: 21 mrt 2013, 19:54 »
Jammer. Onze week Schotland valt net tussen 2 games in, die van 27-4 en 12-5.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 21 mrt 2013, 23:36 »
Hmw... da's écht heel jammer, Hans...  :sad1: Better luck next time dan maar  :bagpipe