Auteur Topic: Creditcard gegevens doorgeven ? Welke ervaringen hebben jullie hiermee ?  (gelezen 24607 keer)

Offline Jessy

• Schotland fan
Op de terugweg boeken we nog een B&B in Perth voor we Edingburgh aandoen. Deze mensen vragen om onze creditcard gegevens door te mailen .
Iets verder in dit topic heb ik ook zoiets gelezen .

Het eerste huisje hebben we een voorschot gestort en een bevestiging gekregen ,dit voelt wel goed en telkens is het zo gegaan als we ergens boeken . Dit is de eerste maal dat we die vraag krijgen en het voelt vreemd aan .

Als jullie advies hebben heel graag ....

"If you wish to reserve this accommodation, we require credit card details although we do not take any money from your card unless you fail to arrive or cancel your reservation within 48 hours of your arrival date.  Cancellation more than 48 hours before arrival incurs absolutely no charge."

Ik begrijp dat mensen zich willen indekken om tegen te gaan dat je niet opdaagt op de datum van boeking . Maar dan verlies je enkel je voorschot dat je overgeschreven hebt met de methode dat je voorschot overgeschreven hebt .

Offline RonV

• Schotland fan
Met B&B's heb ik geen ervaring, maar ik boek wel vaak vooraf hotels als ik op doorreis ben. Daar is het vrij normaal dat je je credit card gegevens doorgeeft, ik heb daar nog nooit nare ervaringen mee gehad. Het is natuurlijk wel zo dat ik van tevoren altijd even controleer wat de reputatie van het hotel is.

Offline Fiona

• Schotland fan
Je vergelijkt nu de huur van een huisje ( met deposit) met een B&B, waar je geen voorschot betaalt. Ik vind het vanzelfsprekend dat een B&B bij een late annulering of een "no show" het bedrag van je CC haalt en heb dan ook geen enkele moeite om mijn CC achter te laten.

Offline EllenC

• Schotland fan
en terecht dat ze niet het risico willen lopen iemand in te boeken die vervolgens niet op komt dagen .
Nog netjes dat je tot 48 uur van te voren op kunt zeggen.

Ik zou ze niet de kost willen geven die iets boeken , een voorschot betalen en dan een paar weken van te voren zeggen dat ze toch niet komen.
Ja je hebt je voorschot maar ondertussen -tig mensen gezegd dat je vol zit dus die hebben al elders geboekt.
jij verliest je voorschot, wij de rest

wat voor risico loop je nu ? Ze zullen echt niet zomaar wat afschrijven van je creditcard.

Offline Jessy

• Schotland fan
Er zullen zeker gedupeerde B&B houders zijn waar mensen niet  laten weten dat ze niet op komen dagen ,zonder twijfel ik spreek dat ook niet tegen en het geeft zeker geen pas  laat daar geen twijfel over bestaan .

Ik heb altijd al bij mijn B&B's die ik geboekt heb de rest van het bedrag veertien dagen voor aankomst betaald . Zo werd het altijd vermeld bij het voorschot en de bevestiging .

Het is de eerste keer dat ik die vraag krijg om creditcard gegevens ,ik heb al veel B&Bs gedaan maar ik had daar nog geen ervaring mee vandaar mijn vraag hoe het werkt en is het veilig .

Zoals RonV aangeeft  ,in hotels heeft hij de ervaring dat ze de gegevens vragen van CC vrij normaal is . Ondertussen heb ik bij Visitscotland kunnen checken door middel van het teken "Scottis tourist Board "die de pagina van het B&B vermeld . :icon_thumleft: Mijn drie nachten zijn verzekerd  :icon_sunny: Bedankt .

Offline Jurriaan

• Schotland fan
heel normaal

Ik run een B&B. Als mensen niet koomen opdaagen is dit altijd een groot probleem. Als je credit card gegevens door geeft is dit een extra beveiliging voor de B&B dat de mensen dan ook daad werkelijk koomen.

Niet elke B&B doet het en ook niet altijd. Helaas proviling heeft hier wel mee te maaken.

Als het niet helemaal lekker ruikt dan vraag je voor de credit card gegevens. Overigens zou ik die nooit per email door stuuren maar altijd via de telefoon door geeven.

Anyway veel succes ermee.

Offline Jessy

• Schotland fan
Dank je Juriaan ,dan doe ik het met telefonisch contact is veiliger dan email   :icon_thumleft:
Kan me het voorstellen dat het een probleem is als mensen niet komen opdagen , not done !. Het voelt al veiliger om nu mijn CC door te geven .Ook omdat ik nu zeker weet dat het pand bestaat .

Offline Fiona

• Schotland fan

Ik heb altijd al bij mijn B&B's die ik geboekt heb de rest van het bedrag veertien dagen voor aankomst betaald . Zo werd het altijd vermeld bij het voorschot en de bevestiging .

Ik heb het idee dat dit een beetje ouderwets begint te worden, vind het ook erg omslachtig. Je CC geven over de telefoon is gemakkelijker. Ook als je al onderweg bent en voor bv een paar dagen later reserveert. Ook handig voor een late aankomst, B&B zal de kamer niet aan een ander verhuren, krijgt z'n geld in ieder geval  :icon_thumleft:

Offline Fiona

• Schotland fan

Niet elke B&B doet het en ook niet altijd. Helaas proviling heeft hier wel mee te maaken.

Wat bedoel je hiermee  :dontknow:

Offline Jessy

• Schotland fan
Ik heb het idee dat dit een beetje ouderwets begint te worden, vind het ook erg omslachtig. Je CC geven over de telefoon is gemakkelijker. Ook als je al onderweg bent en voor bv een paar dagen later reserveert. Ook handig voor een late aankomst, B&B zal de kamer niet aan een ander verhuren, krijgt z'n geld in ieder geval  :icon_thumleft:

Ik heb ondertussen telefonisch contact gehad met een zeer lieve dame om de gegevens door te geven . Over de telefoon klikte het alvast goed tussen ons  :icon_thumleft:

Blij dat ik het nu op die manier ook meemaak ,het doet eerst wat vreemd als  je het verzoek krijgt maar zoals je aangeeft is het heel makkelijk . Bedankt voor de info !
Het begint spannend te worden ,we kijken er heel erg naar uit !

Offline EllenC

• Schotland fan
Re:Creditcard gegevens doorgeven ? Welke ervaringen hebben jullie hiermee ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 apr 2012, 22:38 »
gelukkig Jessy dat je je er nu happy bij voelt , goeie tip ook om het telefonisch te doen. dat is ook veiliger.
wij deden voorheen ook wel eens met een email in 2 gedeeltes maar dat is veel omslachtelijker.

Offline Jurriaan

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 04 apr 2012, 10:16 »
@ Andrea

Indiers & chineezen vraag ik bijna altijd hun credit card gegevens. Mensen van de eilanden nooit. Hangt een beetje af van of ik ze vertrouw of niet. Eerste jaar nooit gedaan. Niemand gehad die niet kwammen opdaagen. Tweede jaar ook niet toen 3 groepen gehad die niet kwaamen met de meest lullige degene die me om 6 uur s'avonds opbellen dat ze niet kwammen.

Sinds het tweede jaar doe ik het soms. Meestal noteer ik de nummers niet eens maar gaat om het idee dat ze denken oh ja toch maar effe bellen. na het tweede jaar niemand meer gehad die niet kwam opdaagen.

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #12 Gepost op: 05 apr 2012, 11:57 »
Het eerste huisje hebben we een voorschot gestort en een bevestiging gekregen, dit voelt wel goed en telkens is het zo gegaan als we ergens boeken.

Dit is de eerste maal dat we die vraag krijgen en het voelt vreemd aan .

Ik geef persoonlijk veel liever m'n credit card details in zo'n geval dan dat ik een voorschot overmaak, Jessy. Ik doe dat zelf bijna altijd als ik hier in Edinburgh een B&B boek voor familie of vrienden.

Als je daadwerkelijk al een deel betaald hebt en er gaat iets mis, probeer dan je geld maar 'ns terug te krijgen...  :nooo

Als ze ten onrechte geld van je credit card afhalen, dan heb je in ieder geval de hulp van de betreffende credit card company achter je  :aye ! Veel minder risico voor jou  :icon_thumleft: !

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 05 apr 2012, 17:32 »

Als ze ten onrechte geld van je credit card afhalen, dan heb je in ieder geval de hulp van de betreffende credit card company achter je  :aye ! Veel minder risico voor jou  :icon_thumleft: !

Ik heb gisteren eens geïnformeerd bij de bank ,daar lieten ze weten wanneer er geld bv. voor boeking afgehaald wordt je het niet zou kunnen recupereren via de credit company omdat je je gegevens vrijwillig doorgegeven hebt  :dontknow:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 05 apr 2012, 22:14 »
Ik heb gisteren eens geïnformeerd bij de bank ,daar lieten ze weten wanneer er geld bv. voor boeking afgehaald wordt je het niet zou kunnen recupereren via de credit company omdat je je gegevens vrijwillig doorgegeven hebt  :dontknow:

Je hebt de verkeerde persoon gesproken  :laughing7:, je kunt volgens mij altijd het geld terugvorderen. Heeft niets te maken het zelf verstrekt hebben van de CC gegevens  :dontknow:

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #15 Gepost op: 06 apr 2012, 23:15 »
Je hebt de verkeerde persoon gesproken  :laughing7:, je kunt volgens mij altijd het geld terugvorderen. Heeft niets te maken het zelf verstrekt hebben van de CC gegevens  :dontknow:

Als je met je credit card betaald dan geef je toch automatisch altijd vrijwillig de gegevens door...?

Ik heb hier zelf niet zo heel veel ervaring mee, alleen een keer toen ik iets telefonisch kocht. Had iets gezien op een website en bestelde het artikel toen per telefoon. Toen ik de credit card rekening kreeg was er ineens een stuk meer in rekening gebracht. Het was iets van £270 i.p.v. £220. Gelukkig had ik een print van de site, maar eigenlijk helemaal geen bewijs dat het artikel inderdaad op die datum nog steeds in de aanbieding was voor £220. Winkel wilde het geld niet teruggeven; credit card bedrijf was het er niet mee eens en dus kreeg ik het wel. Sindsdien betaal ik dus bijna alle grote aankopen met m'n credit card en zeker alles wat ik via Internet koop!

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #16 Gepost op: 07 apr 2012, 10:25 »

Als je daadwerkelijk al een deel betaald hebt en er gaat iets mis, probeer dan je geld maar 'ns terug te krijgen...  :nooo

In zo'n geval kan het Europees Consumentencentrum soms uitkomst brengen.

Offline Mirjam

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 08 apr 2012, 18:21 »
Ook wij hebben een Bed & Breakfast en zijn na een aantal jaren begonnen met het vragen van credit card gegevens om de boeking van beide kanten te bevestigen. Wij laten onze gasten weten dat we de kaartgegevens alleen gebruiken in het geval van annulering, waarbij we ze verwijzen naar onze 'cancellation policy' op de website. Mochten mensen onverwacht niet (kunnen) komen, dan proberen we eerst de kamer alsnog te verhuren; mocht dat niet lukken, dan halen we evt. annuleringskosten niet van hun rekening zonder de gasten eerst nog een keer benaderd te hebben. Het klopt dat mensen onze handeling kunnen blokkeren, maar we hebben in de praktijk nog nooit problemen gehad. In ons geval kunnen mensen ofwel on-line via een beveiligd boekingsformulier hun kaartgegevens doorgeven, ofwel telefonisch.

Fijne vakantie alvast Jessy!

Mirjam

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 08 apr 2012, 18:47 »
Hoi Myriam ,klopt onze gastvrouw heeft het ook zo gezegd bij ons telefonisch contact . Was ook leuk om haar te horen ,het lijkt  me een aardig iemand .Dit thema heeft de meningen weer langs beiden zijden , ook dat je niet ongerust hoeft te zijn . Dank je voor de vakantiewensen Myriam ,leuke B&B hebben jullie  :icon_thumleft:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 21 apr 2012, 15:26 »
Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind het geen fijn idee om mijn gegevens door te zenden naar vreemden. Net zoals dat ik het niet prettig vind dat het hier heel normaal is dat mensen je kaart afpakken en die vervolgens zelf in de pinmachine steken achter de kassa, waar ik het niet kan zien wat ze doen, in plaats van dat ik dat zelf kan doen.
Het is gewoon het idee dat mensen toegang hebben tot je geld. Ik vind dat niet prettig. Mijn moeder werd vorig jaar ook gevraagd bij een B&B om haar gegevens door te sturen, en toen heeft ze vervolgens eerlijk laten weten aan die mensen dat ze liever op een andere manier bevestigt, vooral omdat ze het via email zou moeten versturen (wat al minder veilig is dan per telefoon). Die B&B mensen begrepen het helemaal en ze heeft toen op een andere manier betaald (ik geloof middels een voorschot ofzo).
Ik vind het geen probleem om zelfs het volledige bedrag vooraf te moeten betalen. Maar ik stuur liever niet mijn kaartgegevens zomaar op.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 22 apr 2012, 11:49 »
Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind het geen fijn idee om mijn gegevens door te zenden naar vreemden.

Ik snap het niet helemaal, maar je geeft toch altijd je CC gegevens aan vreemden ? Daar is het toch voor bedoeld ?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 22 apr 2012, 13:12 »
Ik snap het niet helemaal, maar je geeft toch altijd je CC gegevens aan vreemden ? Daar is het toch voor bedoeld ?

Jawel, maar dat is meestal op een pagina waarbij je direct betaalt. Het is anders als je je gegevens in een email moet versturen naar iemand.
Maargoed, ik snap wel wat je bedoelt. :)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 22 apr 2012, 15:11 »
Jawel, maar dat is meestal op een pagina waarbij je direct betaalt. Het is anders als je je gegevens in een email moet versturen naar iemand.
Maargoed, ik snap wel wat je bedoelt. :)

In een email is af te raden, alleen per telefoon  :icon_thumleft: