Auteur Topic: Edinburgh's Hogmanay 2011/2012 - vraagje  (gelezen 4668 keer)

Offline Màiri

• Schotland fan
Edinburgh's Hogmanay 2011/2012 - vraagje
« Gepost op: 06 nov 2011, 13:57 »
Hoi allemaal,

Ik heb het hele internet afgescrold en mensen gevraagd, maar ik word er niet wijzer uit! :dontknow: Mijn zus komt met oud en nieuw naar Edinburgh om het samen hier te vieren. Dat is natuurlijk geweldig. Maar het punt is dat ik niet zo goed weet wat ik moet kiezen om te gaan doen. Ik weet wat er allemaal te doen is dat weekend. Maar er is nog weinig informatie over beschikbaar, terwijl de kaarten nu al uitverkocht raken. Dat frustreert me een beetje, want ik wil wel weten waar ik voor betaal.

Ik wil graag meedoen aan de fakkeltocht, dat lijkt me geweldig. Ik denk dat mijn zus dat ook leuk zal vinden. Dus daar zit ik niet mee. Het gaat puur om new year's eve. Ik heb van diverse mensen gehoord dat de Street Party in Princess Street gigantisch druk wordt; zo druk dat je ongeveer geplet staat tussen de (dronken) mensen.

Ik ben niet zo goed met grote druktes, daar voel ik me altijd een beetje ongemakkelijk bij. Vooral als de meerderheid dronken is (ik ben nog nooit dronken geweest en ook niet van plan dat te worden). Mijn zus drinkt al helemaal niet en kan nog slechter tegen druktes dan ik. Het lijkt me daarom geen goed idee om naar de Streetparty te gaan.
Aan de andere kant wil ik wel graag het grote vuurwerk zien. Dat is wel spectaculair.

Nu heb ik gezien dat er in een apart deel van dezelfde feestregio een grote buiten ceilidh wordt gehouden, met traditionele muziek en artiesten van 9-1 uur. Mijn zus en ik luisteren (en spelen) bijna alleen maar folkmuziek en ik hou van dansen en ceilidhs, dus eigenlijk leek me dit wel een leuk alternatief.

Het punt is dat de line-up voor de Keilidh (geen idee waarom ze het met een K schrijven, maar blijkbaar heet deze zo :icon_scratch:) nog steeds niet bekend is, maar de tickets gaan al wel heel hard en kosten wel 35 pond. Dat is best veel geld, dus ik vraag mij af of er hier mensen zijn die eerder naar de Keilidh zijn geweest en misschien weten welke artiesten er vorige keer waren? Ik kan dat namelijk nergens vinden op het internet.. Daarnaast vroeg ik me ook af hoe 'drukte-vriendelijk' het is. Aangezien het ook toegang biedt tot de Street Party, zal het wel heel druk zijn. Maar is het net zo druk als de Street Party? Of is de sfeer anders?

Verder is er een concert in St Gyles Cathedral dat me ook heel mooi lijkt. Dat duurt tot 9 uur en om die tijd start dan ook de Keilidh. Misschien is het wat veel om het allebei te doen. Heeft iemand het concert al eens bijgewoond? Is het de moeite waard?

Ik ben benieuwd... Alvast bedankt voor reacties, en sorry voor alle vragen.. :drunken_smilie:

Offline Bute

• Schotland fan
Re:Edinburgh's Hogmanay 2011/2012 - vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 06 nov 2011, 15:07 »
Hoi Mairi,  ik ben ooit (1996 of 1997?) bij de Streetparty geweest..................... was gezellig, en een hele ervaring maar ik vond het tegelijkertijd ook  heel eng!  Inderdaad word je geplet tussen de dronken mensen, en je kan geen kant uit.  Plenty w.c's, maar daar wordt meer NAAST geplast dan er in!

De Keilidh klinkt inderdaad duur, maar als je het geld hebt zou ik nu toch de kaarten kopen.  Als er inderdaad zoveel vraag naar is kan je ze altijd nog VERKOPEN als je besluit er niet naar toe te gaan!

Verder weet ik er zelf ook niks over, dus hopelijk kan iemand anders je met de rest van je vragen helpen.  Succes, (en veel plezier met hogmanay!! :bagpipe)
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Màiri

• Schotland fan
Re:Edinburgh's Hogmanay 2011/2012 - vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 05 jan 2012, 22:26 »
Even een verslagje. Uiteindelijk ben ik met mijn zus naar de Torchlight Procession geweest, dat was echt schitterend!! :hello2: :hello2: Met oud en nieuw zijn we naar de ceilidh geweest en het viel alles mee. Het was wel druk, maar een totaal ander soort publiek dan die van de streetparty en daardoor konden we ontzettend genieten van de mooie muziek, de fantastische sfeer en natuurlijk het vuurwerk. Het was volledig afgescheiden van de streetparty en de kerstmarkt was in feite op het ceilidh terrein, wat ontzettend prettig was. Dit is echt een tip voor mensen die traditioneel Schots oud en nieuw in Edinburgh willen meemaken, maar niet houden van de dronken en te drukke sfeer. Je moet helaas wel even door de streetparty heen lopen om bij de ingang te komen, maar dat was goed te doen.
Al met al een geweldige ervaring en genoeg ruimte om te bewegen (oké, dansen was lastig, maar men deed het toch en dat gaf grappige chaotische resultaten :P ).
Hier een foto van de torchlight procession: Ik (links) en mijn zus (rechts):