Leven in Schotland > Huis kopen in Schotland

ervaring/tips schotse woning renoveren ??????

(1/2) > >>

foxy:
stel je koopt een schuur of woning met veel achterstallig onderhoud en wil gaan renoveren tot comfortabel vacantieverblijf ,wat is dan verstandig om rekening mee te houden ?
bv ,waar zijn bouwmaterialen beter of goedkoper in nl - schotland .
en tegenvallers,valkuilen
graag jullie ervaringen in deze .

groeten willem

Driekje:
Wij hebben geen ervaring met verbouwing, alleen maar met het "opknappen" van ons huis. Veel materialen hebben we hier in Schotland gekocht bij de B&Q (o.a. laminaatvloer wat ook nog eens in de aanbieding was, verf, gipsplaten). Gordijnrails en luxaflex hebben we in Nederland gekocht, omdat we al gezien hadden dat we het systeem in Schotland niet zo goed vonden. Wij hebben ons vooraf, toen we op huizenjacht in Schotland waren, georienteerd wat we hier en in Nederland zouden kopen. Er zijn hier veel houtzagerijen waar je voordelig hout kan kopen.

Fiona:
Tja, wij hebben in de afgelopen 14 jaren ook al van alles aan ons huis gedaan/ laten doen. Je komt soms rare dingen tegen, dingen die in NL heel gewoon zijn, die hier niet of met veel moeite te krijgen zijn. Een voorbeeld: nieuwe badkamer waar de wastafels afgeleverd werden met 2 gaten voor kranen, dat is ( was ?) hier de standaard ipv een mengkraan zoals we in NL gewend waren. Over het algemeen denk ik dat de afwerkingsstandaard in NL veel hoger ligt, dus met je neus er bovenop is mijn ervaring.
In keukens is de standaard "los witgoed" wat dus altijd uitsteekt, ipv inbouwapparaten. Veel electrische douches, in NL onbekend (?).

Ik weet niet hoe het precies zit ( iets met de vakbonden ?), maar je hebt voor ieder klusje een andere "vakman" nodig, een alround bouwvakker is er volgens mij niet.
Als de timmerman een "power" probleempje tegen komt, mag hij dat niet oplossen ( zou het wel kunnen), maar moet hij op de electricien wachten. Veel uren gaan zo al wachtend verloren. Er kwam bij grote klussen altijd veel "onvoorziene kosten" bij, door dingen waarvan wij dachten dat ze "gewoon" waren, maar dat dus hier niet blijken te zijn.

Advies: alles tot in de puntjes doorspreken als je klussen laat doen, inmiddels zijn we wel uitgeklust, maar we zijn veel wijzer geworden  :tongue3:

McHenk:
Ik weet niet waar tegenwoordig de bouwmaterialen goedkoper zijn, in Nederland of in Schotland, maar ik denk niet dat het zin heeft om allerlei zaken te gaan verschepen van Nederland naar hier. Dat moet het haast wel duurder maken, tenzij het kleinigheden zijn die je makkelijk zelf mee kan nemen.

Mijn ervaring is dat tegenwoordig bijna alles in Nederland duurder is dan in Schotland, dus ik kan me voorstellen dat dat voor bouwmaterialen ook zo is.

Zaken zoals B&Q en Homebase (de Gamma's en Praxissen van GB) zijn soms best goed geprijst en kunnen leuke aanbiedingen hebben, maar kleine dingen zoals schroeven of schuurpapier zijn dan ineens weer veel duurder dan elders.

Ik ben zelf een regelmatige klant bij Screwfix (www.screwfix.com), maar daar moet je niet naartoe gaan om advies te vragen over producten, aangezien zij veel aan de vakman verkopen. Wickes (www.wickes.co.uk) kan ook een goed adres zijn.

Als je in Nederland woont kan je natuurlijk makkelijk allerlei prijzen opzoeken op Internet (zie hiervoor genoemde sites) en deze vergelijken bij de doe het zelf zaak daar.

Veel dingen zijn hier misschien niet zozeer beter dan in NL, maar gewoon anders. Ik kan me voorstellen dat je dan ook een probleem kan hebben als je iets uit NL mee neemt en dan ineens meer van dat product nodig hebt, of een onderdeel wat hier niet te krijgen is.

Wat betreft een andere vakman voor iedere klus; dat is volgens mij officieel in NL hetzelfde. Een timmerman mag dan misschien wel iets op het gebied van electra kunnen doen, maar als hij slim is dan doet hij dat niet bij een klant, want als er iets mis mee gaat dan heeft hij een probleem. Er zijn volgens mij niet zo heel veel vakmannen die opgeleid zijn op verschillende vakgebieden, in NL of in GB.

Wij hebben op het moment regelmatig vakmannen in huis om van alles en nog wat te doen en ik dacht eigelijk laatst al dat het misschien handig zou kunnen zijn voor forumlezers als we een plek hadden waarin men vaklui of bedrijven zou kunnen aanbevelen. Wat denken jullie; zou daar behoefte aan zijn...?

:icon_salut:

skye:
als ik zo bij Engelse klus- en woningprogramma's kijk, bijvoorbeeld homes under the hammer, dan verbaas ik me er altijd ver voor hoe weinig geld ze daar huizen verbouwen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie