Auteur Topic: Dumfries & Galloways December 2011  (gelezen 6677 keer)

Offline Eagleheart

• Schotland fan
Dumfries & Galloways December 2011
« Gepost op: 09 dec 2011, 12:42 »
Hoi iedereen,

afgelopen paar dagen van 3 tot en met 7 december mijn laatste vakantiedagen opgemaakt om een kleine vakantie te houden in de omgeving van Dumfries & Galloways.
Doelstelling van de reis was zoals sommige al weten het observeren van diverse vogelsoorten maar ook het genieten van de omgeving natuurlijk en het bezoeken van kastelen/monumenten.

De eerste dag stond gepland om met de auto richting Stranraer te rijden. Ik heb de kustweg gevolgt via Irvine, Ayr, Girvan en uiteindelijk Stranraer bereikt. Daar het plaatsje bezocht. Erg leuk plaatsje. Ook de heenreis beviel mij goed met een stuk prachtige kustweg in de omgeving van Girvan. Savonds geslapen in de omgeving van Portpatrick.
De volgende dag in de omgeving van Loch Ryan en de Mull of Galloway bezocht. Dit zijn vogeltechnisch prachtige gebieden, maar sowieso vond ik die omgeving erg afwisselend en fijn om te bezoeken. Leuk trouwens om in de verte Ierland en the Isle of Man te zien liggen.
In de nacht van zondag op maandag gereden van Loch Ryan richting oost in de omgeving van Gretna wat al bijna tegen engeland aan ligt.

Maandag was mijn dagje Solway. Ik heb toen de weg gevolgt zoveel mogelijk langs de Solway en ben toen weer richting west gereden. Onderweg diverse natuurgebieden bezocht waaronder Caerlaverock en Wigtown. sowieso vond ik de Solway ook weer een prachtige omgeving. Onderweg nog door diverse dorpjes gereden en diverse kastelen en Abbey's bekeken. Helaas zat het weer niet mee tijdens mijn vakantie. Ik had blijkbaar precies de dagen uitgekozen dat de eerste sneeuw weer viel. Gedurende mijn vakantie heb ik ook alle weersonstandigheden gehad die je maar kan bedenken. storm,regen,hagel,(natte)sneeuwbuien etc. Helaas niet het mooiste weer maar wat kun je ook verwachten van december. Maandagavond geslapen in Newton stuart.

Dinsdag ben ik de hele dag geweest in de omgeving tussen Castle Douglas en New Galloway. Je hebt daar een mooi natuurgebied genaamd:  de RSPB Ken Dee Marshes. een leuk gebied voor een wandeling. Tevens zijn hier 1 van de eerste rode wouwen uitgezet en de populatie bestaat hier nu ongeveer uit 100 exemplaren. Iedere dag worden ze om een bepaalde tijd gevoerd en het was prachtig te zien om een wolk met rode wouwen te zien vliegen. Hier een foto van een rode wouw (niet mijn foto: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_wouw ) uiteindelijk heb ik er die dag zo'n 60 gezien.
Zo ongeveer de hele dag hieraan besteed en uiteindelijk geslapen in de ongeving van New Galloway.
De laatste dag van mijn vakantie besteed aan een dag wandeling in de bergen van Galloway's national park. Helaas had het afgelopen nacht behoorlijk gesneeuwd en lag er op een kleine hoogte al 20 cm sneeuw. Dit maakte het helaas onmogelijk om met mijn Nissan Almera bergweggetje te nemen. uiteindelijk heb ik mijn auto neergezet bij een bezoekerscentrum in de omgeving van het Clatteringshaws Loch langs de A712 tussen Newton stuart en new Galloway. Vanuit daar een totale wandeltocht gemaakt van ca. 20 km door vooral sneeuwig landschap. uiteindelijk tot aan Loch Dee gewandeld. Het was een prachtige omgeving en het was ook mooi om de bergen eens met sneeuw te zien. Helaas liep het wandelpad vooral door het dal en kon ik helaas geen berg beklimmen wat officieel wel het doel was van de dag. Ook het weer zat niet mee. De helft van de route werd ik getroffen door hagel of natte sneeuwbuien. wat mij ook opviel was dat ik geen wild heb waargenomen helaas. Ik had dat wel verwacht.
Dan maar na de wandeltocht even langs het Red deer (edelherten) centrum geweest enm daar gelukkig nog wat edelherten mogen aanschouwen.
Helaas was het al snel donker en ben diezelfde avond nog terug richting huis gereden via de A713 naar Ayr. Onderweg nog voor de koplampen een jagende Kerkuil mogen aanschouwen dus het was een mooi einde van de reis.
Zeker voor herhaling vatbaar maar gelieve wel met wat mooier weer :P

Groetjes,
Rik

Offline Wilma

• Schotland fan
Re:Dumfries & Galloways December 2011
« Reactie #1 Gepost op: 09 dec 2011, 13:04 »
Leuk Rik! Jammer dat het zo slecht was met het weer! Wij zijn ook een keer in die buurt geweest. Prachtig! heb je Bruce Stone ook gezien? vlakbij de Merrick! zeker de moeite waard om die eens te beklimmen! In Port Patrick hebben ze 2000 acres of SKye opgenomen. Herkende je het?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 09 dec 2011, 20:35 »
Wat geweldig, Rik, ondanks het weer! Die omgeving ben ik vroeger met mijn familie altijd op vakantie geweest en in September hebben we daar nog vrienden opgezocht. Het is en blijft een heel mooi stukje Schotland! :notworthy:

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 09 dec 2011, 23:16 »
vogeltechnisch

:laughing7:

wat officieel wel het doel was van de dag.

:laughing8:

Leuk verslagje. Een sneeuwlandschap heeft ook wel wat, toch ? En zo te horen heb je 'de' storm gemist.
Leven en laten leven

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 dec 2011, 10:29 »
Ha Rik, een leuk verslag. Wij zijn in augustus een weekend geweest, we vonden ook de kust erg mooi :icon_thumleft:

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 11 dec 2011, 11:08 »
Leuk verslag, heerlijk om op deze manier je vakantie dagen op te maken :sunny: ook al was het weer niet zo !

Offline Jazz

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 12 dec 2011, 13:59 »
Leuk verslag, en wees blij dat je hurricane Bawbag (8 december) op het nippertje gemist hebt  :laughing7: Ben je ook nog langs Loch Doon geweest? Kan ik erg aanraden :)
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 12 dec 2011, 17:07 »
Hoi iedereen,

bedankt voor alle reacties.
Bruce stone heb ik wel gezien vanuit de verte maar er niet dichtbij geweest.

De storm heb ik inderdaad op een dag na gemist gelukkig. al moet ik zeggen dat ik de wandeling ook met gemiddeld windkracht 4 a 5 maakte dus dat maakte het vrij guur.
De dag erna was inderdaad de storm. ik moest toen werken en de weg tussen largs en greenock was dicht vanwege de golven die over de weg heensloegen.
Ik ben blij dat ik dat gelukkig niet vakantie had tijdens de storm.
Maar echt een aanrader dus om een keer naartoe te gaan.