Auteur Topic: Storm op zee en de continuïteit v.d. veerdiensen  (gelezen 74900 keer)

Offline OLAU-fan

• Schotland fan
Storm op zee en de continuïteit v.d. veerdiensen
« Gepost op: 08 dec 2011, 00:50 »
Op afstand volgde ik IJmuiden afgelopen dag (woensdag 06 december 2011) de veerdiensen.

De DFDS veerboot Princess Seaways kwam 's ochtends met 1,5 uur vertraging IJmuiden binnen en kreeg begrijpelijkerwijs sleepbootassistentie.

En vanmiddag vertrok ze met slechts een kwartiertje vertraging - rond 17:45 uur- met sleepboothulp tegen de storm uit IJmuiden.

Vanavond kreeg deze ferry het zwaarder te verduren, met een windkracht 10 Bft op de kop. Waar de beide DFDS-ferries normalerwijs een dienstsnelheid hebben van ca 16-18 knopen, voer (of eigenlijk dobberde) de Princess Seaways nu met een snelheid tussen de 2 en 5 knopen richting Newcastle. Zelfs om 23:33 uur (zo'n 6 uur na haar vertrek was ze nog maar zo'n 40km uit de Nederlandse kust verwijderd. Zusterschip King Seaways daarentegen had de wind in de rug en voer op normale dienstsnelheid. Kijk maar eens naar onderstaande AIS-beelden.

Onderstaand:  Zusterschip King Seaways roodgemarkeerd, op snelheid en op schema met de wind in de rug.

Wat ik me afvraag is met hoeveel vertraging en dus op welk tijdstip of ze morgen in Newcastle aankomt...

Sowieso is het sneu voor de dagjesmensen die bij DFDS een dagje Kerstshoppen in Newcastle hebben geboekt en dus 's middags weer moeten inschepen. Van het shoppen blijft wel erg weinig over. De veerbootterminal en Newcastle centrum ligt namelijk niet op loopafstand uit elkaar, maar ben je afhankelijk van de DFDS-busdienst of taxi... :?  Maar ja... VEILIGHEID MET BEHOUD VAN BEMANNING EN SCHIP BOVENAL!

Reacties van de passagiers op de overtocht lezen we binnenkort waarschijnlijk op ZOOVER.NL

Vrijdagavond stapt een medeforumer van het Kustvaartforum aan boord van de Princess Seaways voor de overtocht naar Newcastle. Ook dan zal er nog een behoorlijke deining staan.

Voor de veerbootliefhebbers is er een voordeel: namelijk langere verblijfstijd/reis voor hetzelfde bootkaartje... :)

Een andere veerboot op de UK  is de Stena Britannica. Blijkbaar had deze ferry geen last van de storm want met 18 knopen voer ze richting Harwich.

Offline skye

• Schotland fan
Re:Storm op zee en de continuïteit van de veerdiensen
« Reactie #1 Gepost op: 08 dec 2011, 06:56 »
ik zit met zo'n storm van gisteren toch liever neit op een boot, welke dan ook :laughing8:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 08 dec 2011, 11:12 »
Zelfs in de "Central Belt " is het hevig! De wind giert om het huis , hurricanes tot 90 mijl per uur worden tussen 3 en 6 verwacht. Scholen zijn zelfs gesloten, de bruggen gaan dicht, allerlei buitenactiviteiten afgelast ( Xmas markt ? :sad1:)  Vliegveld ? Ik hoop maar dat mijn Corsaatje straks niet van de weg blaast :laughing7: ik zou het liefst thuisbljven, maar ja, het werk roept.......
Geef mij maar sneeuw !!!!!!!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 08 dec 2011, 11:51 »
[quote

Sowieso is het sneu voor de dagjesmensen die bij DFDS een dagje Kerstshoppen in Newcastle hebben geboekt en dus 's middags weer moeten inschepen. Van het shoppen blijft wel erg weinig over. De veerbootterminal en Newcastle centrum ligt namelijk niet op loopafstand uit elkaar, maar ben je afhankelijk van de DFDS-busdienst of taxi... :?  Maar ja... VEILIGHEID MET BEHOUD VAN BEMANNING EN SCHIP BOVENAL!

[/quote]

Tja, dat is altijd het risico, maar volgens mij kan je nu ook een extra nachtje Newcastle of Amsterdam bijboeken op die cruise, lijkt me een prima oplossing  :icon_thumleft:

Offline trom

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 08 dec 2011, 12:07 »
Delays & Cancellations
   LAST UPDATED: 08/12/2011 at 07:58.
For the very latest sailing infomation please call us on 0871 882 1777
(calls cost up to 10p per minute plus network extras)

Newcastle - Amsterdam

Due to weather conditions and technical, PRINCESS SEAWAYS is delayed:

Scheduled Time                                     Now Expected
Arrive at Newcastle 09:00 on 08/12/11     17:00 on 08/12/11
Depart Newcastle at 17:00 on 08/12/11     21:00 on 08/12/11

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 08 dec 2011, 12:30 »
Ja, de storm komt hier ook naartoe inmiddels. Vanavond is er windkracht 8 voorspeld. :icon_silent:

Offline Roald

• Schotland fan
Re:Storm op zee en de continuïteit van de veerdiensten
« Reactie #6 Gepost op: 08 dec 2011, 13:53 »
Arrive at Newcastle 09:00 on 08/12/11     17:00 on 08/12/11
Depart Newcastle at 17:00 on 08/12/11     21:00 on 08/12/11

Tjonge, mensen die een dagje kerstshoppen in Newcastle hadden gepland, zitten in plaats daarvan dus anderhalve dag op de boot, zonder er vanaf te komen :sad1:. Maar ja, niets aan te doen.

Ben zelf ook eens wegens een storm verlaat in Newcastle aangekomen; DFDS had een - gratis - lunch verzorgd die prima georganiseerd was. De storm die nu woedt zal heel andere plaatjes opleveren denk ik !

Leven en laten leven

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 08 dec 2011, 14:08 »
Hier is momenteel een waarschuwing afgekondigd om niet te reizen vanmiddag... En de Forth Road Bridge is afgesloten voor verkeer. Toch wil ik even naar buiten, even een frisse neus halen. :confused2:

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 08 dec 2011, 16:31 »
Ik woon op Isle of Bute, hier zijn ook alle scholen inmiddels dicht, er varen geen veerboten, advies binnen te blijven, en we hebben vanmorgen meer dan 3 uur zonder stroom gezeten.......... Nu hebben we weer elektra, maar het blijft knipperren hier dus ik ga de PC weer uitzetten...................
Keep safe!
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Kitty

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 08 dec 2011, 16:32 »
Voor mensen die het waarderen en deelnemen aan het medium, de storm is trending topic op Twitter. Er zijn heel wat Schotten die over hun belevenissen twitteren. Tis natuurlijk niet fijn al die wind, maar ze gaan er op hun eigen wijze mee om. Gezien de droge Schotse humor lach ik me kapot, ik heb al heel wat tweets geretweet (wil dus zeggen doorgestuurd naar de mensen die mij volgen). Ik denk dat mijn volgers er al bijna klaar mee zijn :-)

Trouwens al gezien dat de orkaan hurricanebawbag heet? (Heb het even nagezocht, NL vertaald betekent het kloteorkaan :-) )
Je kunt zoeken op #hurricanebawbag.

Fijne avond, en voor diegenen die abroad wonen, good luck!!!

Groetjes Kitty

Offline OLAU-fan

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 08 dec 2011, 19:34 »
Vandaag is het de beurt aan de King Seaways om vanuit IJmuiden de oversteek naar Newcastle te maken. Terwijl de Princess Seaways bijna in Newcastle arriveert na ruim 24 uur varen, is de King Seaways om 17:45 van wal gestoken.

De King Seaways kiest niet de reguliere NWW richting, maar West. Ze komt zo met de westerstorm op de kop wat meer in de luwte van de UK. Met een snelheid van 15 knopen vaart ze (vergeleken met 3 tot 5 knopen van de Princess Seaways gisteren) met een respectabele snelheid.

Offline trom

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 08 dec 2011, 19:48 »
?? Princess stoomt de Tyne op.

DFDS Seaways IJmuiden – Newcastle
Op de internationale routes heeft vooral DFDS op de route Newcastle-IJmuiden last van de storm. Gisteravond vertrok de Princess Seaways met een vertraging van 15 minuten richting Newcastle. Na vertrek uit de haven kon er vanwege de weersomstandigheden niet sneller dan 5 knopen gevaren worden, waar dit normaal meer dan 15 knopen is. Later in de nacht ging de wind liggen en heeft het schip de snelheid naar 10 knopen op kunnen voeren. Door de golven kon er echter nog niet sneller gevaren worden. Volgens dienstregeling zou de Princess Seaways rond 10.00 Nederlandse tijd in Engeland aan moeten komen. Het schip is echter nog niet in de buurt van de haven en zal met zes tot zeven uren vertraging in Newcastle aankomen. De King Seaways, die vannacht van Newcastle naar IJmuiden voer, kwam op tijd aan in IJmuiden, omdat deze met de golven mee kon varen.

Internationaal; P&O Ferries en Stena Line
Op de andere internationale routes is minder hinder van de omstandigheden ondervonden. Stena Line kon geheel volgens dienstregeling varen. De Pride of Hull van P&O Ferries kwam vanochtend rond 10.00 Nederlandse tijd aan in Hull, een uur later dan gepland. Door de weersomstandigheden kreeg de Pride of Hull assistentie van 3 sleepboten bij het aanmeren.

Vooruitzichten weer
Vanavond en vannacht zal de wind opnieuw aanhalen naar een kracht 9 a 10 op de schaal van beaufort. Deze harde wind waait vanavond eerst uit het zuidwesten. Later vannacht zal de wind draaien richting het noordwesten. Door de harde wind worden weer golven verwacht van hoger dan 6 meter boven de Nederlandse Waddeneilanden. Omdat de wind nu veel rustiger is, is de verhoging van de waterstand bijna weg. Tot vannacht 00:00 wordt er nauwelijks een verhoging verwacht, echter daarna zal het water weer opstuwen. Voor vrijdagavond wordt er een verhoging van 2 meter verwacht, welke dan samen zal vallen met hoogwater. In Harlingen wordt hierdoor een waterstand van ca. 2,70 meter verwacht.

Vooruitzichten veerdiensten
Door de harde wind de komende dagen zullen reizigers van IJmuiden naar Newcastle rekening moeten houden met eventuele vertragingen, omdat de golven vanuit westelijke richtingen komen en vooral op het noordelijke deel van de Noordzee lopen. Stena Line zal op dienstregeling kunnen varen. Reizigers van Europoort naar Hull dienen echter wel rekening te houden met kleine vertragingen.

Voor morgenochtend zijn er weinig problemen te verwachten, omdat er weinig verhoging van de waterstand is op dat moment. Vrijdagavond zullen er hoogstwaarschijnlijk weer veerdiensten geschrapt worden. Vooral reizigers naar Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog moeten hier rekening mee houden.

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 08 dec 2011, 22:28 »
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3070113/2011/12/08/Zwaar-stormweer-op-komst.dhtml

Hoop dat het allemaal goed gaat met onze vrienden in Schotland, klink allemaal heftig !

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 08 dec 2011, 22:33 »
Het ziet er inderdaad heel heftig uit . Hoop dat iedereen ongedeerd blijft .

Offline OLAU-fan

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 09 dec 2011, 00:36 »
Schotland en Noord Engeland waren vanavond ook op het radionieuws met de enmorme windsnelheden van meer dan 200 km/uur.

Terug naar vanmiddag:

Als bevestiging aan een bovenstaand bericht bereikt de DFDS Princess Seaways vanmiddag weer een correcte snelheid. Zie de beelden tegen 15:00 uur, haar snelheid en nog af te leggen afstand.

Vanavond de Stena Britannica en de DFDS Princess Seaways even "gevolgd".

De Stena Britannica had ook vanavond geen belemmering door de storm. Met een collega die daar als gast aan boord zat SMS'te ik nog even: het ging gemoedelijk.

De Princess Seaways  had de wind in de rug een voer met hoge snelheid richting IJmuiden. De Engelse site van DFDS is wat opener over vertragingen dan de Nederlandse DFDS-website en de Nederlandse Twitter FDFDS NL

De Twitterpagina van DFDS Nederland repte zelfs met geen woord over de enorme vertraging van hun veerboot. Jammer om juist Twitter slechts voor "platte" marketing te gebruiken i.p.v. open actuele communicatie. ??? :-\

Offline OLAU-fan

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 09 dec 2011, 11:12 »
De DFDS Princess seaways begon haar reis gisteravond zo goed. Echter als ik nu op AIS kijk zie ik dat ze (het is nu ruim 11 uur) nog buiten de haven is op 5km afstand. Toch weer en behoorlijke vertraging en jammer voor de engelse dagjesmensen voor amsterdam; dat wordt een vluggertje... :-\

Inmiddels meldt DFDS Nederland op de website de actuele verwachte aankomsttijd. Da's netjes.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 09 dec 2011, 13:40 »
Hier in Aboyne valt de stormschade mee (voor zover ik weet ). Wel veel bomen omgewaaid. We hebben vanmorgen onze kerstboom, zoals gewoonlijk,  gekocht in Glen Tanar. De gamekeeper vertelde dat ze vanmorgen heel vroeg de omgevallen bomen al van de wegen hebben gehaald, zodat in ieder geval de schoolbus weer kon rijden. Aan de andere omgevallen bomen hebben ze nog dagen werk.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 10 dec 2011, 16:42 »
hoera we hebben weer electriciteit  na 2 1/2 dag is dat toch heerlijk .
dit is de ergste storm die we hier ooit hebben meegemaakt in 20 +jaar tijd . kaarslicht is prachtig maar na een paar dagen word je het wel zat.
Nu wachten we nog op het herstel van de watervoorziening want die is er ook mee op gehouden  :dontknow:
De Waterboard is druk in de weer om het weer aan de praat te krijgen.
ook hier diverse bomen om, schuren plat , eendehok gaan vliegen , een grote scheur in 1 van onze polytunnels
gelukkig alleen maar materiele schade.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 10 dec 2011, 17:34 »
Pfff Ellen, 2,5 dag, dat is wel lang. Hadden jullie wel verwarming/ kookgelegenheid ?
Als wij geen stroom hebben, kunnen we alleen maar honger hebben  en kou zitten lijden, wel bij een kaarsje  uiteraard :laughing7: Maar hier liggen de kabels onder de grond, dus het komt zelden voor  :icon_thumleft:

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 10 dec 2011, 21:31 »
Wat een toestand Ellen. Zijn het jullie schuren die plat zijn gegaan? Ik ben blij voor je dat jullie in ieder geval weer electriciteit hebben. Zonder water lijkt me ook verschrikkelijk. Dat je je niet kan wassen is tot daar aan toe, maar een kop thee zetten en kunnen koken, zijn toch de meest elementaire zaken. Sterkte ermee.
Hennie

Offline OLAU-fan

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 11 dec 2011, 16:20 »

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 11 dec 2011, 23:48 »
tja, we gaan maar even wat nieuwe batterijen en kaarsen aanschaffen , de jerrycans weer vullen en de boel nog meer vast sjorren want zoals het er nu uitziet is het a.s. vrijdag weer raak hier.

Hennie onze schuren staan nog die zijn door Tom gebouwd en extra stevig , die van de buren zijn gaan vliegen en bij een caravan van de andere buren is een wand naar binnen geklapt en het grote raam gesprongen. oeps

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 11 dec 2011, 23:51 »
Hopelijk krijgen jullie niet nog meer ongemak EllenC ,valt niet mee als ik het allemaal lees .

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 12 dec 2011, 07:57 »
vrijdag weer storm, nee toch, dan moet ik vliegen

Offline Yo

• Cryptorator
« Reactie #24 Gepost op: 12 dec 2011, 19:01 »
Dit weekend redelijk mooi weer in Edinburgh (cijfer een acht  8) :sunny: