Auteur Topic: Wandelen vanuit Glasgow  (gelezen 23968 keer)

Snulk

• Gast
Wandelen vanuit Glasgow
« Gepost op: 15 aug 2006, 23:33 »
We hebben het plan om in april te gaan wandelen in Schotland. We willen het low-budget houden, dus mijn plan is om met Ryanair naar Glasgow te vliegen. We wonen dicht in de buurt van Niederrhein-Weeze.
Kun je vanuit die stad al mooi wandelen? Per dag zo'n 20 km denk ik. We zijn geen van tweeen ooit in Schotland geweest, maar lijkt me geweldig. Wie heeft tips over routes?
Het lijkt me helemaal te gek om van het ene B&B of hotel naar het andere te lopen. Of misschien met de trein vanuit Glasgow noordelijk te trekken en daar pas te beginnen.
Alle ervaringen/info is welkom!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: Wandelen vanuit Glasgow
« Reactie #1 Gepost op: 16 aug 2006, 07:20 »
Glasgow is omgeven door woonwijken en industrie en niet echt geweldig om, als natuur/Schotlandervaring te doen als je alleen maar wilt wandelen. Je hebt wel Loch Lomond op een kleine afstand, maar de mooie echte natuur-plekjes zijn wat lastiger te bereiken als je geen auto hebt.

Hoe lang gaan jullie? De West Highland Way loopt vanuit Milngavie richting Fort William en is het bekendste lange-afstandspad in Schotland. Vanuit Glasgow kun je ook beginnen door naar Milngavie te lopen, ongeveer 15 kilometer vanaf rivier de Clyde langs de rivier de Kelvin en Allander. Ook is er de Clyde Walkway, maar ook die voert grotendeels langs woonwijken. Voor mooie natuur-wandelingen zou ik eerder meer naar noord (of juist zuid) gaan. Dat kan vanuit Glasgow prima, goede verbindingen met het noorden en de westkust met de trein of bus.

Jan Wandelaar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 aug 2006, 21:31 »
Ik zou een stuk van de West Highland Way lopen!
Heb er zelf ook diverse stukken van gelopen en is echt allemachtig prachtig!
Vrees alleen wel dat je je een tentje op je rug moet meenemen.
Je kan dan bv met de trein naar Fort William, lopen naar Kinlochleven(Aanrader!) of als je echt ADHD in je bloed hebt tot aan Bridge of Orchie en dan weer met de trein terug.
Hangt af natuurlijk van de tijd die je tot je beschikking hebt.

Vergeet niet van te voren te trainen!
Ik heb het zelf een zonder training geprobeerd...Dan kom je jezelf tegen!Is nie grappig.

Jan

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 aug 2006, 22:02 »
Als je nog niet weet waar je wilt wandelen is deze site misschien leuk,dan kan je wat gedeeltes van schotland bekijken.http://www.buitensport-schotland.nl/? Trouwens,20km bergwandeling is anders dan 20 km vlak wandelen,vergis je niet.? :sad1:

Snulk

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 aug 2006, 21:46 »
Als je nog niet weet waar je wilt wandelen is deze site misschien leuk,dan kan je wat gedeeltes van schotland bekijken.http://www.buitensport-schotland.nl/  Trouwens,20km bergwandeling is anders dan 20 km vlak wandelen,vergis je niet.  :sad1:

Hoeveel km raad je aan dan? We zijn geen eravren wandelaars, maar gaan wel oefenen in het Montferland hier om de hoek (heuvelgebied).

Snulk

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 aug 2006, 21:50 »
Hoe lang gaan jullie? De West Highland Way loopt vanuit Milngavie richting Fort William en is het bekendste lange-afstandspad in Schotland. Vanuit Glasgow kun je ook beginnen door naar Milngavie te lopen, ongeveer 15 kilometer vanaf rivier de Clyde langs de rivier de Kelvin en Allander. Ook is er de Clyde Walkway, maar ook die voert grotendeels langs woonwijken. Voor mooie natuur-wandelingen zou ik eerder meer naar noord (of juist zuid) gaan. Dat kan vanuit Glasgow prima, goede verbindingen met het noorden en de westkust met de trein of bus.

We gaan bijna 1 week. Kun je concreet aangeven waar we ten noorden van Glasgow mooi kunnen beginnen?

Snulk

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 aug 2006, 21:53 »
Ik zou een stuk van de West Highland Way lopen!
Heb er zelf ook diverse stukken van gelopen en is echt allemachtig prachtig!
Vrees alleen wel dat je je een tentje op je rug moet meenemen.
Je kan dan bv met de trein naar Fort William, lopen naar Kinlochleven(Aanrader!) of als je echt ADHD in je bloed hebt tot aan Bridge of Orchie en dan weer met de trein terug.
Hangt af natuurlijk van de tijd die je tot je beschikking hebt.

Vergeet niet van te voren te trainen!
Ik heb het zelf een zonder training geprobeerd...Dan kom je jezelf tegen!Is nie grappig.

Jan

Sjouwen met een tent zie ik niet zitten..We willen het leuk houden. Stuk lopen en 's avonds douchen, lekker eten en aan de whisky. Zijn er geen hotelletjes in dat gebied?

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 17 aug 2006, 22:07 »
We gaan bijna 1 week. Kun je concreet aangeven waar we ten noorden van Glasgow mooi kunnen beginnen?

Rond Loch Lomond is het erg mooi en niet te ver reizen van Glasgow zodat je niet de halve vakantie bezig bent met onderweg zijn naar je bestemming en tijd overhoudt om lekker te wandelen. Er zijn ook genoeg hotelletjes/B&B's daar. Misschien kan Gerda je wat tips geven om wat meer richting Callander te gaan?
Of misschien toch naar Arran, het compacte eiland wat alles van Schotland heeft op een klein oppervlak en makkelijk en snel te bereiken vanaf Glasgow. Zoveel keuzes, zo weinig tijd? :tongue3:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 aug 2006, 23:06 »
Ja inderdaad,wou niet steeds met Callander aankomen,maar nu je het zegt.Volgens mij is vliegen naar Glasgow Prestwick nog steeds goedkoopste.Daarna dan met openbaar vervoer (duurt 30 min naar Glasgow,dan 30 min naar Callander,met de bus,)maar OV is weer meer Sas d'r ding hoor.? :laughing7:
Callander ligt op de grens van de Trossachs http://www.incallander.co.uk/ en het voordeel is dat je zowel bergwandelingen(graad B)als leuke lange afstandswandelingen kan maken.Als jullie niet van de echt sportieve zijn moet je gewoon 10-12 km lopen,om te beginnen,en dan opvoeren(Vraag maar aan Wilma,die wandelt ook veel)

Snulk

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 aug 2006, 00:38 »
Ja inderdaad,wou niet steeds met Callander aankomen,maar nu je het zegt.Volgens mij is vliegen naar Glasgow Prestwick nog steeds goedkoopste.Daarna dan met openbaar vervoer (duurt 30 min naar Glasgow,dan 30 min naar Callander,met de bus,)maar OV is weer meer Sas d'r ding hoor.  :laughing7:
Callander ligt op de grens van de Trossachs http://www.incallander.co.uk/ en het voordeel is dat je zowel bergwandelingen(graad B)als leuke lange afstandswandelingen kan maken.Als jullie niet van de echt sportieve zijn moet je gewoon 10-12 km lopen,om te beginnen,en dan opvoeren(Vraag maar aan Wilma,die wandelt ook veel)

Ik ben meer een lange afstandsfietser, dus conditie genoeg (zie bijv. http://home.wanadoo.nl/joswelling/), maar lopen is wat anders. Callander lijkt me gaaf. Dan ga ik van daaruit routes verzinnen van B&B naar B&B of starten vanuit 1 hotel en dan iedere dag een wandeling.
Misschien vraag ik wel erg veel, maar...heb je ook al routes voor me? En wat is een leuk hotelletje om te beginnen?
Tot nu toe ben ik al geweldig geholpen door jullie  :hello2:

Sorry, ik zie al op je link dat er plenty B&B op staan!

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 aug 2006, 09:59 »
Als je naar Callander gaat kan je bij het Rob Roy centre? :sad1: (is de VVV) een boekje kopen met hele mooie routes,vanuit Callander of via het openbaar vervoer.Er rijdt een Trundler,daarmee kan je hop on hop of naar parkeerplaatsen of dorpjes om een wandeling te beginnen.Vanuit Callander zijn er sowieso 3 routes? die achter het dorp liggen.Trouwens,fietsen kan je er ook huren.Want er zijn plekken richting Balquidder die niet met OV te doen zijn.
Als je nog meer wilt weten,shoot maar

Snulk

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 aug 2006, 12:58 »
Als je naar Callander gaat kan je bij het Rob Roy centre  :sad1: (is de VVV) een boekje kopen met hele mooie routes,vanuit Callander of via het openbaar vervoer.Er rijdt een Trundler,daarmee kan je hop on hop of naar parkeerplaatsen of dorpjes om een wandeling te beginnen.Vanuit Callander zijn er sowieso 3 routes  die achter het dorp liggen.Trouwens,fietsen kan je er ook huren.Want er zijn plekken richting Balquidder die niet met OV te doen zijn.
Als je nog meer wilt weten,shoot maar

Heb je ervaring met een goede, maar niet te dure B&B of Hotel in Callander? Leuke kroeg misschien ook? Mijn vrouw vindt wandelen ook leuk, maar voor haar is het apr?s-wandelen ook erg belangrijk. Dus terrasje of kroegje.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 19 aug 2006, 17:35 »
Ja Snulk,voor B&B dat vind ik erg moeilijk,dat is zo persoonlijk.Wij zaten in Dalgair House hotel . Dat was een beetje vergane glorie,maar supervriendelijke mensen,en heel goed eten.Maar misschien vind jij dat helemaal niks als je terugkomt.Als je lowbuget wilt ja dan is misschien de prijs bepalend,het is tenslotte maar voor 7 nachten,toch?
Wat uitgaan betreft heb je aan mij helemaal niks? :laughing7: Bert en ik raggen onszelf zo af overdag dat bij ons om 9 uur de man met de hamer langskomt.Maar er zijn daar in Callender diverse hotels met levende muziek (schotse Ceilids waar je gewoon bij mag zitten)en er zijn zeker pubs? :hello2: maar een bruisend nachtleven...... :icon_scratch:
Beloof je vrouw een weekend Amsterdam,kan je op die manier? :drinky ook een kleine uitstap maken? :laughing7: :laughing7:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 25 aug 2006, 17:18 »
Hier zijn wij geweest, ontzettend gezellige lieve mensen. Heel gewoon, maar mooie kamers, heerlijk gegeten en voor de rokers onder ons je kan roken in een kamertje beneden. Heel gezellig, iedereen die rookt, ontmoet elkaar daar en kleppen wat af.

http://www.linleyguesthouse.co.uk/1000/frames.php

Snulk

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26 aug 2006, 11:59 »
Hier zijn wij geweest, ontzettend gezellige lieve mensen. Heel gewoon, maar mooie kamers, heerlijk gegeten en voor de rokers onder ons je kan roken in een kamertje beneden. Heel gezellig, iedereen die rookt, ontmoet elkaar daar en kleppen wat af.

http://www.linleyguesthouse.co.uk/1000/frames.php

Dat is een goede tip Wilma! Als het goed begrijp zijn we dus voor 38 euro per nacht klaar. Dat is te doen. Ik vond de andere hotels allemaal zo duur. Het is voor ons een tussendoor-uitje, dus mag niet veel kosten. Dit lijkt er goed uit te zien.
Kon je daar ook goed dineren of raad je wat anders aan?

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 26 aug 2006, 19:13 »
het zijn wel ponden hoor!
Nee, je kan er alleen ontbijten, maar genoeg gelegenheid daar om te eten hoor. allemaal eet tentjes etc.
Het is direkt in de drukke winkelstraat, heel gezellig.

Snulk

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 aug 2006, 19:49 »
het zijn wel ponden hoor!
Nee, je kan er alleen ontbijten, maar genoeg gelegenheid daar om te eten hoor. allemaal eet tentjes etc.
Het is direkt in de drukke winkelstraat, heel gezellig.

Ja natuurlijk ponden...  :icon_scratch:, maar dan valt het nog mee.
Heb je een site waarop ik eens wat kan zien van de omgeving? Ik heb nog helemaal geen indruk van hoe het landschap is.

Marien

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26 aug 2006, 20:33 »
Ja natuurlijk ponden...  :icon_scratch:, maar dan valt het nog mee.
Heb je een site waarop ik eens wat kan zien van de omgeving? Ik heb nog helemaal geen indruk van hoe het landschap is.

Zie in je andere topic; http://www.reizennaarschotland.nl/forum/index.php/topic,622.msg4701.html#msg4701

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 27 aug 2006, 10:13 »
Kijk anders even op deze link? http://www.buitensport-schotland.nl/? dan heet jou gebied Loch Lomond en de Trossachs.Callander ligt noord bovenaan dat natuurgebied.En neem met omrekenen alles ruim x anderhalf,het eten enzo in de supermarkt voor je lunchpakket(aan elke kant van het dorp heb je er 1 )is best wel wat duurder dan hier.