Auteur Topic: country dans  (gelezen 8481 keer)

Offline Freerk08

• Schotland fan
country dans
« Gepost op: 26 okt 2011, 01:31 »
Wie kan mij op korte helpen aan iemand die de schotse country dance kan begeleiden aanstaande zaterdag op de ceilidh in Zuidlaren?
 :bagpipe
Our problems on earth may seldom cease, so sit ye a while and be at Peace

Offline Roald

• Schotland fan
Re:country dans
« Reactie #1 Gepost op: 26 okt 2011, 21:10 »
Wat bedoel je precies met 'begeleiden' ? Als je een doedelzakspeler zoekt, zou je contact kunnen opnemen met ofwel de Clan MacBeth pipeband in Groningen of met de MacDowell pipe band in Hoogkerk (ook Groningen). Als je een danskenner zoekt: er zit een dame in Zuidlaren (!) die Highland-dansen instrueert: http://www.carieke.nl/ Succes !
Leven en laten leven

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 26 okt 2011, 21:33 »
dank voor je reactie we zoeken een dame of heer die kan vertellen hoe het moet, en helaas is Carieke een weekend op stap. Dus als je een ander weet dan graag.

NIET MEER NODIG
helaas moeten cancellen

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 okt 2011, 01:30 »
Even een kleine notitie: Scottish country dance is wel echt HEEL wat anders dan Highland dancing! :nono: En wordt nooit begeleid door een piper (pipers horen bij Highland dance, een ceilidh band hoort bij country dance). ;)

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 okt 2011, 07:37 »
Precies! :icon_salut:

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 okt 2011, 09:27 »
Ruud en Màiri, dat weet toch iedereen ;) en er stond country dans volgens mij maar als jullie iemand weten dan voeg ik die persoon graag toe aan mijn adres boek voor een volgende ceilidh. En eh Carieke staat daar al jaaaren in op de eerste plaats.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 okt 2011, 10:50 »
Ruud en Màiri, dat weet toch iedereen ;) en er stond country dans volgens mij maar als jullie iemand weten dan voeg ik die persoon graag toe aan mijn adres boek voor een volgende ceilidh. En eh Carieke staat daar al jaaaren in op de eerste plaats.

Mja, het was ook meer een reactie op Roald, die over Highland en pipers begon. ;) Ceilidh verschilt trouwens ook van countrydance (zijn ook 2 verschillende dansstijlen). Countrydans is veel lastiger, met meer ingewikkelde en strakke figuren, terwijl ceilidh makkelijke basisdansen zijn die iedereen meteen kan meedoen na een korte instructie. Daarom houdt men vaker ceilidh avonden dan country dance avonden. :vlag

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 28 okt 2011, 11:53 »
thanks en zo is het forum ook weer leerzaam :bagpipe :drinky :evil5:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 28 okt 2011, 23:00 »
terwijl ceilidh makkelijke basisdansen zijn die iedereen meteen kan meedoen na een korte instructie.

Nou Mairi, dat geldt dus niet voor "iedereen", ik snap er echt heeelemaal niets van  :bonk :bonk :bonk

Offline Freerk08

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 29 okt 2011, 00:43 »
he Andrea, tijd voor een cursus?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 29 okt 2011, 02:03 »
he Andrea, tijd voor een cursus?

:klap :klap :klap :laughing7: :laughing7: :laughing7:

In een overzichtelijke ceilidh met een goede caller komt het helemaal goed, Andrea! :icon_thumleft: :bagpipe

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 29 okt 2011, 08:40 »
Nou Mairi, dat geldt dus niet voor "iedereen", ik snap er echt heeelemaal niets van  :bonk :bonk :bonk

Ik ook niet hoor Andrea, een paar jaar geleden werd ik ook uitgenodigd om hier aan mee te doen (bleek met een hele bekende radiopresentator te zijn!) Ontzettend gelachen, maar ik bakte er niets van!

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 okt 2011, 11:19 »
Ik heb voor het eerst kennisgemaakt met een "ceilidh" op de Schotse bruiloft van onze zoon. Wij werden uitgenodigd mee te doen, maar ondanks dat het niet zo moeilijk is als Country dancing ben ik bang dat we toch heel wat dansen in het honderd hebben gestuurd. We hebben wel veel plezier gehad.
Toen ik pas in Schotland woonde ben ik naar een beginnersklas country dancing gegaan. Voor een beginnersklas was het wel heel erg moeilijk. Bij iedere les worden er weer andere dansen ingestudeerd. Het nadeel dat wij buitenlanders op de Schotten hebben is, dat zij de basispassen en dansen al op school leren.

Ik vond de volgende site:

Wat is Scottish Country Dancing?

Bij de term "Schotse dansen" denken de meeste mensen direkt aan stoere mannen in een kilt, die rond een paar gekruiste zwaarden ingewikkelde figuren dansen.
Deze vorm van dansen heet "Highland Dancing" en is in hoofdzaak een vorm van solodansen.

De dansvorm, die je in Heerde kunt leren, is bekend onder de naam "Country Dancing" en wordt gedanst in een "set", dat wil zeggen een groep van drie of vier paren. Deze dansen hebben een heel sociaal karakter: hoffelijkheid en beleefdheid nemen een belangrijke plaats in.

De ontstaansgeschiedenis van deze dansvorm voert terug tot aan de oude Franse hofdansen, zoals menuet en gigue. Dat wil dus zeggen dat sommige van deze dansen eeuwen oud zijn.
Het is echter geen statische, dode dansvorm: er worden nog steeds nieuwe dansen bijgemaakt, bijvoorbeeld voor speciale gelegenheden zoals de dans "Silver Jubilee", die gemaakt werd om het 50-jarig bestaan van de RSCDS te herdenken.
De term "country" heeft in ons geval NIETS te maken met het wilde westen of Country Line Dance, maar is een verbastering van het woord "contra". Dit refereert aan de dansvorm waar de dames en heren in rijen tegenover elkaar staan.

De RSCDS (Royal Scottish Country Dance Society) is de overkoepelende organisatie, die wereldwijd de belangen van de Schotse dans behartigt. Inderdaad wereldwijd, want behalve in Schotland wordt er Schots gedanst van India tot Canada en van Hong Kong tot... Heerde.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=schotse%20country%20dance&source=web&cd=3&ved=0CDsQFjAC&url=http%3A%2F%2Frowantree.nvs-dance.nl%2Fwat_is.htm&ei=wcKrTpPuNI6m8gOe0pCPCw&usg=AFQjCNFABIEpWo036vMssVP7jukYsih_5g&cad=rja

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 okt 2011, 11:34 »

In een overzichtelijke ceilidh met een goede caller komt het helemaal goed, Andrea! :icon_thumleft: :bagpipe

Och Mairi, ik had zelfs een "personal trainer" en zelfs dat lukte niet  :laughing7: .
Misschien "later" in het Old Folks home als ze nog meer geduld met me hebben  :tongue3:

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 29 okt 2011, 11:46 »
Hier kan je een beginnersles zien.
www.thistleclub.nl/whoarewe.htm

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 29 okt 2011, 11:52 »

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 29 okt 2011, 15:56 »
Tja Driekje, het ziet er zo simpel uit, maar mijn benen en brain willen niet samen werken :laughing7:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 29 okt 2011, 16:27 »
Iedereen kan de Flying Scotsman dansen. :laughing7: :icon_thumleft:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 29 okt 2011, 17:18 »
Iedereen kan de Flying Scotsman dansen. :laughing7: :icon_thumleft:

Maar dat noem ik niet echt dansen, dat is meer een aangeklede polonaise en in polonaises ben ik heeeeeel erg goed  :hello2:

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 29 okt 2011, 17:48 »
Andrea, daar heb ik ook last van, dus heb ik het ook niet volgehouden.

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 30 okt 2011, 10:23 »
Mja, het was ook meer een reactie op Roald, die over Highland en pipers begon. ;)

Wist ik natuurlijk wel :hypocriet maar ik dacht: misschien is het wat Freerk bedoelt :tongue3:

Ik heb eens op een bedrijfsfeest een dans gedaan cq geprobeerd te doen waarbij je in een groepje van 3 tegenover een ander groepje van 3 staat. Met z'n zessen in een rondje, dan 1 op 1 met iemand van de 'tegenpartij', en je eindigt in je groepje tegenover een ander groepje van 3. Dan daar weer 1 op 1 mee enzovoort. Helemaal op het eind sta je weer tegenover het eerste groepje van 3; ben je allebei in tegenovergestelde richting de dansvloer helemaal rond geweest.

Dat in mijn groepje slechts 1 Schot was hielp niet, en tegen de tijd dat die andere buitenlander en ik het licht zagen :) was het zo ongeveer afgelopen. Maar wel leuk. En oh ja: ik was in kilt :kilt2.

Het lied dat gespeeld werd was The Dashing White Sergeant; en voor een idee van de dans: http://youtu.be/mdH2CD-mKb8
Leven en laten leven

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 30 okt 2011, 11:08 »
Roald,
zoals in dat youtu-be filmpje, ging het ongeveer bij de bruiloft van onze zoon. Wie onder wie door moest was niet aan iedereen bekend. Great fun.
Er is een dans met de naam: "strip the willow", wat door de Schotten verbasterd is tot: "strip the widdow".