Auteur Topic: Explorerpas van Citylink, iemand ervaring?  (gelezen 4075 keer)

Offline Marieke

• Schotland fan
Explorerpas van Citylink, iemand ervaring?
« Gepost op: 15 okt 2011, 17:52 »
Wij gaan zomer 2012 met openbaar vervoer door Schotland, en zijn aan het kijken wat voordelig is, heb al gezien dat de kaart voor het reizen per trein erg kostbaar is, en zag deze pas van Citylink, die veel voordeliger is en ook veel steden verbindt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Eigenlijk zoek ik ook nog een kaart waarbij je lokaal nog met bussen kan reizen. Het idee is om een week in de omgeving van Fort William en Glencoe te verblijven en een aantal dagen in Aviemore om de Cairncorms te bezoeken. Weet iemand of die er is? In Glasgow hadden we dit voorjaar een weekpas, heel handig, maar is er ook zoiets voor buitengebieden? En heeft iemand ervaring met de zogenaamde postbussen? Lijkt me heel grappig om een keer gebruik van te maken, al zijn wij wel met z'n 5en...

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
Re:Explorerpas van Citylink, iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 16 okt 2011, 11:26 »
Hallo Marieke,

Wij hebben niet veel ervaring met het openbaar vervoer, maar zijn een keer met de trein van Inverness naar Edinburgh geweest voor maar £ 10,00 pp enkele reis. Deze kaartjes moet je vooraf bestellen en thuis laten opsturen. Je stoelen zijn dan gereserveerd. Kaartjes zijn niet refundable.

Weet niet of er meer van dit soort leuke trein prijzen zijn maar kijk even op...
http://www.scotrail.co.uk/content/feedom-scotland-travelpass.html  of deze
http://www.scotrail.co.uk/travelpass

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 okt 2011, 13:30 »
als je naar de busprijzen kijkt bij Citylink loont het zich vaak om 2x enkele reis te boeken i.p.v. een retourtje , raar maar waar.

De Explorer pas koop je voor   x aantal dagen maar je mag maar de helft hiervan reizen binnen die x aantal dagen . beetje vreemd.

Stagecoach heeft een mega rider pas voor 7 dagen die rijden ook tussen Fort William en Glencoe, je koopt dan een pas voor een bepaald traject.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 16 okt 2011, 18:17 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik had gekeken naar de losse enkeltjes maar vond die toch aardig kostbaar, zowel van Citylink als van Scotrail. (ik had een traject ingevuld en kwam voor een persoon al op 70 pond ofzo...)
De Explorerpas kost 79 euro waarbij je binnen 15 dagen 8 dagen kunt reizen. (met de iets goedkopere van 5 binnen 10 dagen redden we het net niet helaas)  Aangezien we binnen 12 dagen in elk geval 3 of 4 keer een langer stuk zullen overbruggen kon dit wel eens voordeliger zijn dan losse kaartjes. En Ellen; ik had eerder in een ander topic eens gelezen dat enkeltjes het duurst waren, maar jij hebt andere ervaringen? Aan gewone retourtjes hebben we niet zoveel denk ik omdat we van Glasgow naar Aviemore en dan naar Fort William en later weer naar Glasgow gaan.

Ik zal eens kijken naar Stagecoach...

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 26 okt 2011, 21:34 »
Heb er als reiziger geen ervaring mee, wel als personeel ... ;). Citylink-ritten kunnen - voor zover ik weet - allemaal gereserveerd worden. Van bijvoorbeeld de lijn M9 (Aberdeen - Glasgow v.v.) doet verreweg het overgote deel van de passagiers dat ook. Op de M8 (Dundee - Glasgow v.v., door Perth, Dunblane, Stirling en Cumbernauld) alweer een stuk minder. Van andere routes weet ik het niet.

Maar de moraal van dit verhaal is: als jij je met zo'n kaart meldt bij de halte/op het busstation, en het is net wel zo'n traject waar veel vooraf gereserveerd wordt, kan het zijn dat de bus volgeboekt is. Want ondanks dat je een geldig vervoerbewijs hebt, is er jou voor die lijn en die vertrektijd geen reservering gedaan, snap je. Is er een stoel vrij, dan kun je uiteraard mee. Maar is ie echt vol - of is ie vanaf een volgende stop volgeboekt - dan zul je een uur moeten wachten, en kijken of er dan wel beschikbaarheid is. Als je mazzel hebt dat er elk uur een bus is dan ... :laughing7:.

Wat je nog zou kunnen doen, is vantevoren op een busstation vragen (of bellen met Citylink 08712 663333) of je voor een bepaalde vertrektijd een stoel kunt reserveren, met die Explorerpas; als je begrijpt wat ik bedoel. Zonder uiteraard voor een nieuw vervoerbewijs te betalen (want die heb je al). Geen idee of bovenstaande mogelijk is, maar je zou er naar kunnen informeren, en het zou kunnen dat je een kleine bijdrage in administratie-kosten moet betalen. Ik weet dat mensen die een dagretour in de bus kopen (cq zonder reservering voor een bepaalde vertrektijd voor de terugreis) op de plaats van bestemming met dat retourtje een reservering voor een bepaalde vertrektijd voor de terugreis kunnen regelen. Dus misschien kan dat met een Explorer ook wel. Hoop dat hier nog een klein touwtje aan vast te knopen is ...  :wave:
Leven en laten leven

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 27 okt 2011, 00:40 »
ik zou 's zomers inderdaad niet het risico nemen om bij een volle bus te komen te staan. Je kunt gratis een seat reserveren in de grotere plaatsen zoals Edinburgh- Glasgow- Inverness  en verder is er een telefoonnummer dat je kunt bellen.

een bus kaartje hier en ook treinkaartje is alleen voor een bepaalde trein of bus geldig voor het tijdstip dat je boekt , zeg een bus om 3 uur 's middags en het is niet zoals in Nederland  dat het niet uitmaakt op welk tijdstip je gaat.