Auteur Topic: Plan om vliegtuigen op te blazen verijdeld  (gelezen 8773 keer)

jantina

• Gast
Plan om vliegtuigen op te blazen verijdeld
« Gepost op: 10 aug 2006, 11:38 »
Plan om vliegtuigen op te blazen verijdeld

Gepubliceerd op donderdag 10 augustus 2006

De Britse politie heeft een plan verijdeld om vliegtuigen tijdens de vlucht op te blazen. Terroristen zouden van plan zijn geweest tijdens vluchten naar de Verenigde Staten explosieven in hun handbagage tot ontploffing te brengen.
In de nacht van woensdag op donderdag heeft de politie een aantal personen opgepakt. Volgens bronnen van het Duitse persbureau DPA gaat het om achttien arrestaties. De aanhoudingen werden verricht na een antiterrorisme-operatie die een aantal maanden heeft geduurd, zei een woordvoerder van Scotland Yard tegen de BBC.

In het hele land geldt nu de hoogste alarmfase. De veiligheidsmaatregelen op alle Britse vliegvelden zijn aangescherpt. Daardoor worden vertragingen verwacht.

Voorlopig mogen passagiers geen handbagage meenemen op vluchten vanuit Groot-Brittanni?. Alleen echt noodzakelijke dingen zoals paspoorten en portefeuilles mogen mee aan boord in een doorzichtig plastic tasje. "Wij hopen dat deze maatregelen maar gedurende een beperkte periode nodig zullen zijn", aldus een verklaring van het Britse ministerie van Transport.

En nu.... nu vliegt er volgens het journaal niets meer naar en van Engeland...
Lekker... over 2 dagen zouden wij gaan vliegen pffff

Groetjes, Jantina

Lies

• Gast
Re: Plan om vliegtuigen op te blazen verijdeld
« Reactie #1 Gepost op: 10 aug 2006, 12:54 »
bah wat vervelend nou, afwachten dus

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 10 aug 2006, 13:06 »
ja, wat vervelend Jantina, hoop dat het toch meevalt, maar dit is natuurlijk niet leuk allemaal.

Marien

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 aug 2006, 13:12 »
Op zoiets zit je natuurlijk niet te wachten zo vlak voor je vakantie. Maar toch ben ik blij dat ze het op tijd ontdekt hebben. Je moet er toch niet aan denken wat er dan zou zijn gebeurt.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 10 aug 2006, 14:34 »
Pff, wat vervelend Jantina! Hopelijk vliegt er over 2 dagen al weer wat meer, sowieso is London niet meer bereikbaar met het vliegtuig, maar andere luchthavens nog wel (zij het met heel veel vertraging en erg veel uitvallende vliegtuigen), volgens de BBC.

Vorig jaar vlogen we een week na de aanslagen in London, naar Glasgow, en met een kleine vertraging door de extra beveiliging, fouilleer-acties en controles (vliegtuig stond op een apart, afgezet stuk op Schiphol voor alle UK vluchten, militairen met wapens die toezicht hielden etc.) kwamen we toch nog redelijk op tijd aan! Hopen voor jou dus dat het over een paar dagen ook zo is!

charivy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 aug 2006, 20:01 »
Ik zag net op het journaal dat ze vanavond een paar extra grote vliegtuigen inzetten
naar Londen omdat  er vandaag zoveel vluchten zijn geanuleerd.

Dus waarschijnlijk kan je over twee dagen gewoon vliegen.
Ik ga in iedergeval voor je duimen

Marien

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 aug 2006, 21:56 »
Wel een gedoe nu met je handbagage zeg! Zelfs je mobieltje mag alleen nog maar in je koffer mee. Alleen het hoognodige mag mee de cabine in.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 10 aug 2006, 22:34 »
Een lijstje (gekopieerd van een travel-forum):

You are allowed ONLY the following carry-on items:
-- Travel documents (tickets, passport, etc.)
-- Pocket-size wallets and purses (?no handbags,? according to the BBC) containing money, credit cards, ID cards.
-- Prescription medicines and medical items needed during the flight. If you can, do not bring liquid medicines? their authenticity must be verified separately.
-- Glasses/sunglasses, but without cases
-- Contact lens holders, but without bottles of solution
-- For passengers with infants: Baby food, milk (which must be tasted by the passenger at security), diapers, wipes, creams, etc.
-- Female sanitary items, unboxed (tampons, maxi pads, etc.)
-- Unboxed facial tissues
-- Handkerchiefs
-- Keys without electrical key fobs
-- Only airport-provided wheelchairs are allowed through the screening point
-- Absolutely no liquids, except as specified above? finish all beverages before going through security
-- All passengers must be hand-searched, and their footwear and carry-on items X-rayed.
-- Expect a second search at the boarding gate.

Dat kan je dus te wachten staan over 2 dagen, weet je in ieder geval wat je wel en niet mee kan nemen. Op tijd aanwezig zijn, want de incheck- en controleprocedures nemen nu veel meer tijd in beslag dan normaal. Wat me het ergst lijkt is dat kwetsbare spullen, zoals fotocamera's gewoon in het bagageruim moeten. Meestal gaan ze daar niet zo zachtzinnig mee om. Alles voor de veiligheid, moeten we maar zeggen? :icon_scratch:
Het laatste punt van de lijst is erg prettig, na het mes-bij-de-friet-incident op het vliegveld in Glasgow vorig jaar vroeg ik me eigenlijk af waarom er nog zo streng gecontroleerd werd, waarom ik mijn zakmesje moest inleveren maar wel met een stalen mes dat bij de friet geserveerd werd, aan boord van het vliegtuig zou kunnen komen.. :icon_pale:

Succes met de voorbereidingen, Jantina!

Marien

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 aug 2006, 23:25 »
Inderdaad, ze gaan er niet zachtzinnig mee om. Maar wat ook erg vervelend is is dat er ook spullen weg gaan raken, vanwege het feit dat het nu een chaos is. En het bagage transport hoort niet bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt en onder het personeel zitten er wel een paar rotte appels die misbruik maken van de rontgenapperatuur en daarmee kunnen zien wat er in zo'n koffer zit en kunnen dit dan doormiddel van mesjes stelen.
Wil je niet verontrusten Jantina, maar nu kan je nog nadenken over hoe je dan alles gaat verpakken.
Wel irri, dat je nu nog niet met zekerheid weet hoe of wat je kan verwachten op het vliegveld.
Hopelijk komt er gauw duidelijkheid!
In een fijne wereld leven we toch!  :BangHead:
Kom ik ga naar bed en droom over het mooie Schotland!  :wave:

Keen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 aug 2006, 10:06 »
Ik hoor net op het nieuws dat het luchtverkeer van Zaventem naar Groot-Brittani? weer normaal verloopt, dus dan zal het vanuit Nederland ook wel in orde zijn of toch bijna :laughing7:
Veel plezier Jantina! :icon_smile:

jantina

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 aug 2006, 15:06 »
De koffers zijn gepakt.
Toch wel met andere insteek... voor het geval we echt geen handbagage mee mogen nemen toch nog maar in een koffer ruimte hiervoor over gehouden.
Nog langs de huisarts voor douane verklaring vanwege de medicijnen. Die mogen nl niet in het bagage ruim omdat het niet mag bevriezen....
Maar goed... de rest zullen we over ons heen laten komen.
De kaart heb ik maar uit het foto toestel gehaald... zodat die tenminste niet kwijt kan raken... zodat die foto's dan bewaard blijven... even goed niet zo'n slecht idee om dat te doen....
We hebben er zin en en we zijn er helemaal klaar voor en we zullen wel zien of en hoe het zal gaan op Schiphol.
Ik hoorde dat Easy Jet alle vluchten van en naar Londen had geannuleerd.... maar wij vliegen op Liverpool... dus das beter hihihi

De groetjes allemaal en tot over een paar weekjes.

Jantina

Marien

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 aug 2006, 17:40 »
Heeel heeeeel veel plezier daar!  :wave:

Lies

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11 aug 2006, 17:59 »

Lies & Teije

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 11 aug 2006, 18:20 »
pfff wat een gedoe.

Een hele fijne reis hoor Jantina, en hoop dat het allemaal meevalt met de camera etc.