Auteur Topic: AOW  (gelezen 13888 keer)

Ruben.Stephanie

• Gast
AOW
« Gepost op: 16 sep 2011, 09:56 »
Hoi,

Wij gaan minimaal 1.5 jaar in Schotland wonen en werken. Als we het net zo leuk vinden als we denken dat we het vinden dan willen we graag blijven. Maar dat heeft wel gevolgen voor de AOW in Nederland. Je kan je daar tegen verzekeren, maar als we ook AOW opbouwen in de UK dan is dat misschien niet nodig. Weet iemand hoe het zit en of het alsnog zinvol is om te verzekeren voor AOW in Nederland.

Groeten,

Ruben van Ipkens

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:AOW
« Reactie #1 Gepost op: 16 sep 2011, 12:34 »
Wij zijn 14 jaar geleden ge-emigreerd en betalen geen AOW in NL. ALs we 65 ( 67, 70 ?)worden gaan we ervan uit dat we een gedeelte AOW uit NL krijgen ( 20 jaar gewerkt), wat staatspensioen in Schotland ( dan ook 20 jaar gewekrt) en 2 pensioenen. Hopelijk is dat genoeg om ons nog een aantal jaren in leven te houden  :laughing7: En anders beginnen we een B&B :icon_thumleft: Op dit moment is het zo onzeker wat er uiteindelijk in je portemonnaie komt dat ik het niet zou doen, het is ook nog heel duur weet ik nog, je betaalt namelijk ook het deel dat in Nl door de werkgever wordt betaald.

Je berichtjes aan elkaar knopend, gaan jullie misschien bij IBM in Greenock werken ?

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 sep 2011, 13:06 »
volgens de svb is het zo dat je vanaf je 15 tot je 65 in nederland woonachtig moet zijn geweest dan krijg je volledig AOW.
voor elk jaar datje niet in nederland gewoond hebt gaat er 2 % af. Je kunt volgens mij je wel verzekeren.
 of je gewerkt hebt heeft er niet zoveel mee te maken. Zelf wordt ik bv 6% gekort omdat ik aan het begin van ons trouwen toen het nog
gewoon was dat je stopte met werken ik met mijn man ben meegegaan(was militair) naar Belgïe. dus ik wordt gekort maar mijn man bv niet omdat hij
uitgezonden was. tja had ik maar in nederland moeten blijven. alleen toen was er die regel nog niet dat je gekort werd dat is in de jaren 70 gekomen.

Ruben.Stephanie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 sep 2011, 13:23 »
Hoi Andrea,

Het klopt dat wij in Greenock bij IBM gaat werken. Werk jij daar ook?

Groeten,
Ruben

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 16 sep 2011, 13:46 »
Hi Ruben,

Nee ik niet, maar Eagleheart van dit forum wel, misschien kan je hem een PBtje ( Persoonlijk Bericht) sturen ?
En er komen regelmatig vragen op dit forum langs van eventueel toekomstige IBMers. Dus als ik Greenock zie gaat het IBM lichtje bij me branden  :laughing7:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 16 sep 2011, 13:52 »
Je kunt volgens mij je wel verzekeren.  of je gewerkt hebt heeft er niet zoveel mee te maken.

Ik begrijp dit niet zo goed. Als je in NL werkt, betaal je toch verplicht een AOW premie, waar de werkgever dan ook zijn deel aan bijdraagt. Werk je niet ( of niet in NL) en wil je toch graag een volledig AOW ( en wat is dat terzijnertijd ?) dan betaal je zelf beide delen, is dat wat je bedoelt ? Ik kan het mis hebben hoor, maar dat was de situatie toen wij in 1997 vertrokken.

Ruben.Stephanie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 sep 2011, 14:24 »
Je ontvangt sowieso AOW als je in Nederland blijft. Werklozen of WAO-ers krijgen ook AOW. Je wordt alleen gekort als je in het buitelnad gaat wonen. 2% per jaar. Je kan je verzekeren tegen het mislopen van die 2% AOW. Dit kost iets van 1600 per jaar. Dat is nu niet gunstig, maar wel als je meerdere jaren uit Nederland blijft. Want per jaar 2% loopt aardig op.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 16 sep 2011, 15:58 »
Dat valt me mee, ik meen me te herinneren dat het veeeeel meer was.

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #8 Gepost op: 16 sep 2011, 17:00 »
Deze site zou misschien kunnen helpen:

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

Ik ga zelf ook even navragen of ik iets krijg na m'n 65ste en zo ja hoeveel!

:icon_salut:

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 16 sep 2011, 18:24 »
Mijn man en ik hebben 4 jaar vrijwillige premie AOW betaald. De premie wordt berekend naar je inkomen, met wel een maximum plafond dacht ik. Ieder jaar vulden wij een formulier van de Sociale Verzekeringsbank in. Net als in Nederland kan je ook een aantal posten aftrekken (o.a. hypotheekrente). Wij krijgen nu de volledige AOW uitkering. Sinds januari van dit jaar worden de Nederlanders in het buitenland € 33,00 koopkrachtverliesuitkering per persoon per maand gekort. Daar wordt tegen geprotesteerd, ik dacht via het Europees parlement. Ook de Turken protesteren, omdat zij een bepaalde overeenkomst met Nederland hebben.

McHenk: altijd de moeite waard om te bekijken. Hoeveel jaar heb je in Nederland gewerkt? Ook je partner heeft recht op uitkering over de jaren dat ze in Nederland gewoond heeft.
Nederlanders in het buitenland die maar heel weinig AOW hebben opgebouwd, zouden nu door de korting soms bijna niets overhouden. Bij deze mensen is nu besloten die korting niet in te houden, wat natuurlijk ook een kromme redenering is. 

Lesja: het lijkt me heel onterecht dat je gekort wordt op je uitkering. Je man was in dienst van de Nederlandse overheid toch? Heb je dit besluit aangevochten?

Offline lesja

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 16 sep 2011, 20:23 »
Driekje, ik ben nog geen 65 dus ik ga dat zeker aanvechten over een jaar of 5 hoor.  ja het is onterecht, hij was marechaussee en werd uitgezonden voor drie jaar naar de NAVO in België en pas getrouwd dus dan ga je toch zeker mee. Ik dacht dat de regeling van die 2 % ergens halverwege de jaren 70 is ingevoerd.

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #11 Gepost op: 16 sep 2011, 21:22 »
McHenk: altijd de moeite waard om te bekijken. Hoeveel jaar heb je in Nederland gewerkt? Ook je partner heeft recht op uitkering over de jaren dat ze in Nederland gewoond heeft.
Nederlanders in het buitenland die maar heel weinig AOW hebben opgebouwd, zouden nu door de korting soms bijna niets overhouden. Bij deze mensen is nu besloten die korting niet in te houden, wat natuurlijk ook een kromme redenering is. 

Hoi Driekje,
Volgens mij maakt het niet uit of je gewerkt hebt of niet; ik heb in ieder geval 28 jaar in NL gewoond dus als het goed is krijg ik in ieder geval íets. Ik heb e.e.a. even op de site van de SVB ingevuld, afgedrukt en stuur dit op naar NL om me te laten voorrekenen wat ik ga krijgen (moet eerst nog wel een héle tijd werken!  :icon_pale: )

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 sep 2011, 19:54 »
phew ik heb net even in zitten vullen en zal maar peanuts krijgen,er gaat zo'n 50% vanaf . Als je naar het buitenland verhuist met een w.a.O. uitkering tellen die jaren dus niet meer mee voor AOW  en ik lees net dat dat bij verzekeren binnen een jaar na vertrek moet worden aangevraagd.
en volgens het Britse systeem krijg ik maar £ 5 per week.  en de jokers van mijn pensioenfonds hebben verkeerd geinvesteerd  dus dat wordt ook al veel minder. dat wordt op een houtje bijten straks of gaan vissen in de baai :piper3

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 sep 2011, 22:22 »
Ellen,
Jeetje, ik begrijp dat dat een tegenvaller is. Woon je dan al meer dan 20 jaar in het buitenland?
Ik heb geen verstand van een wao-uitkering, maar vraag me wel af of er van die uitkering aow-premie is ingehouden. Zo ja, dan heb je over die jaren wel recht op aow-uitkering. Helpen met vissen kan ik ook al niet, maar je kan nog altijd wel met de pot mee-eten hoor!
Hennie

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #14 Gepost op: 30 sep 2011, 10:51 »
Als je naar het buitenland verhuist met een w.a.O. uitkering tellen die jaren dus niet meer mee voor AOW  en ik lees net dat dat bij verzekeren binnen een jaar na vertrek moet worden aangevraagd.

Het klopt dat je niet verzekerd meer bent voor de AOW als je met een WAO (WIA) uitkering naar het buitenland vertrekt.
Elk jaar buitenland betekend 2% minder AOW.
Ik heb mijzelf en martina vrijwillig bijverzekerd voor de AOW via de SVB. De premies die ik moet betalen zijn hetzelfde als het
percentage wat normaal van je inkomen werd afgehouden toen ik nog in NL woonde.
De SVB heeft het UWV opdracht gegeven elke maand deze premie van mijn uitkering af te halen, dus hoef er niet zelf op te letten.

Ik heb alleen geen idee of we ook een Brits staatspensioen krijgen aangezien geen van ons beiden hier werkt of ooit heeft gewerkt.

Erwin

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 30 sep 2011, 12:26 »
Ellen,
Jeetje, ik begrijp dat dat een tegenvaller is. Woon je dan al meer dan 20 jaar in het buitenland?
Ik heb geen verstand van een wao-uitkering, maar vraag me wel af of er van die uitkering aow-premie is ingehouden. Zo ja, dan heb je over die jaren wel recht op aow-uitkering. Helpen met vissen kan ik ook al niet, maar je kan nog altijd wel met de pot mee-eten hoor!
Hennie

ja Hennie, eerst een jaar of 11 na ons trouwen- toen 10 jaar Nederland en nu alweer 9 jaar hier.

bedankt voor het aanbod om mee te komen eten :sunny:, jammer dat het niet wat dichterbij is.

Erwin heb je dat gelijk gedaan toen je hierheen vertrok?? ik ga maar eens informeren of het alsnog kan. alhoewel met terugwerkende kracht zal wel duur zijn.

officieel ben je alleen verzekerd voor een Brits pensioen als je je National Insurance premie hebt betaald , in mijn geval iets  heel vroeger toen ik nog jong was -maar... als inwonende heb je recht op een minimum inkomen dus vullen ze het aan tot dat minimum inkomen. och ik heb nog 5 een paar jaar de tijd  wie weet wat er nog allemaal verandert

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #16 Gepost op: 30 sep 2011, 13:33 »
Beste Ellen,

Nog voor dat we naar Schotland vertrokken alles geregeld met de SVB.
De vrijwillige verzekering ging in 1 dag na onze aankomst in Schotland.
Omdat wij het UWV meegedeeld hadden dat wij naar het buitenland vertrokken,stoppen zij
automatisch met het inhouden van de AOW premie op mijn uitkering.

Ik weet niet of je met terugwerkende kracht je nog kunt bijverzekeren.
Als het kan, zal het erg duur zijn, want de premie wordt berekend over je wereldinkomen.
het 'plafond' van inkomen is elk jaar anders (voor 2011 EUR  33.436,00 p.j.) en je betaald 17.9% premie hierover

Misschien dat deze sites wat meer duidelijkheid geven.

http://www.svb.nl/int/nl/vv/algemeen/wat_is_vv/index.jsp
http://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werken_buiten_nederland/wat_kost_de_vv/

Of wij in aanmerking komen voor een Brits Staat pensioen is mij niet geheel duidelijk en zal daar toch
wat meer onderzoek naar gaan doen.
Zou zonde zijn als ik hier staatspensioen krijg en ook in NL nog jaarlijks betaal...... :bonk
Ik betaal hier belasting over mijn NL uitkering en heb een Unique Taxpayer Reference number (UTR) maar geen NI nummer want ik
werk hier niet. Ook Martina heeft geen NI nummer want zij werkt ook niet.

Erwin

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 01 okt 2011, 12:35 »
Ha Erwin,

Ik ben ook benieuwd naar het Britse staatspensioen en dit is wat m'n buurvrouw me pas vertelde.

Als vrouw moet je 34 jaar gewerkt hebben om in aanmerking te komen voor het volledige bedrag, zij kan om medische redenen niet werken, krijgt hier geen uitkering omdat ze een man heeft die haar kan onderhouden.....
Ze vraagt ieder jaar een brief aan haar huisarts waarin aangeven wordt dat ze dus niet KAN werken, om zo toch uiteindelijk haar staatspensioen te krijgen.

Ik heb ook uitgerekend wat ik aan AOW zou krijgen, maar dat duurt nog (minimaal) 10 jaar. In die tijd zal/kan er nog zoveel veranderen dat ik het maar gewoon afwacht.

Wij hebben geredeneerd dat we een gedeeltelijke AOW zullen krijgen en een gedeeltelijk Brits staatspensioen en dat dat ons wel in  leven zal moeten houden  :icon_thumleft:

Ik weet niet waar jullie een NI nummer voor nodig zouden hebben, maar het is gratis door iedereen aan te vragen, onze kinderen kregen het automatisch toegestuurd toen ze 16 werden.

Als je meer info hebt laat je dat dan even weten ?

Groeten uit een erg nat Bearsden  :crybaby2:

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 05 okt 2011, 13:50 »

Nederland en de UK hebben een overeenkomst dat wanneer iemand in een van beide landen verzekerings premies heeft betaald hij/zij in het andere land de overeenkomstige uitkering kan ontvangen.

Toen we in Nederland woonden hoefde mijn man geen verplichte premies te betalen omdat deze al in de UK als National Insurance van zijn loon werden gehouden.

Ik heb sinds ik in Schotland kwam wonen jaarlijks de vrijwillige premie van de svb betaald omdat dat goedkoper blijkt dan hier een vrijwillige NI premie te betalen. Als het goed is (ik geloof niet meer zoveel op dit moment) zou ik straks dus gewoon van de Britse regering AOW uitgekeerd krijgen.

Voor degene die een gat hebben, je zou kunnen uitzoeken of je gemiste NI premies nog kan betalen en of dat wel loont.

Ellen (hoeveel Nederlandse Ellen's wonen er nu in Schotland?)

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 05 okt 2011, 17:40 »
geen idee, jij bent er blijkbaar 1 en ik ook  :piper3

het probleem is dat in Nederland het aantal jaren dat je er gewoond hebt tellen ( regardles of je premie hebt betaald of niet) en in de U.K. het aantal jaren dat je premie hebt betaald. Hierdoor val ik dus tussen wal en schip.

ik meende dta de jaren dta je in de U.K. gewoond hebt en voor kleine kinderen zorgde meetelden als premie jaar maar????
ik zal me er maar eens flink in gaan verdiepen.. boooooooring!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 05 okt 2011, 23:34 »

ik meende dta de jaren dta je in de U.K. gewoond hebt en voor kleine kinderen zorgde meetelden als premie jaar maar????

Daar refereerde mijn buurvrouw aan, voor een volledige Brits "AOW" moet je als vrouw dus 34 jaar gewerkt hebben ( = NI betaald),

En ja er is nog een Ellen, Ellen MacHaggis op dit forum, ook woonachtig in Schotland

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 03 nov 2011, 15:54 »
over Aow is hier al genoeg over gezegt.

Ik had al gereageerd in jullie vorige topic en zoals ik zie werken jullie inderdaad bij IBM  :icon_thumleft:   
IK hoop dat jullie het er een beetje naar jullie zin krijgen.