Auteur Topic: Enkeltje naar Edinburgh... Vertrek 4 September!  (gelezen 5978 keer)

Offline Màiri

• Schotland fan
Enkeltje naar Edinburgh... Vertrek 4 September!
« Gepost op: 30 aug 2011, 10:47 »
Wow, wat vliegt de tijd... Zondag zit ik alweer op de boot richting New Castle. :o Ik moet nog zoveel dingen doen en voorbereiden en regelen, en, en, argh! Ondertussen heb ik nog steeds geen definitieve toelating aan de University of Edinburgh, want mijn cijferlijst van Leiden was nog niet in orde en ik heb nog altijd niet de herstelde lijst ontvangen (ze waren een paar dingen vergeten te vertalen :icon_salut:). *Zucht* :verward
Maar gelukkig heb ik al woonruimte en ik hoef alleen nog onderdak te vinden voor 6 nachten. Studie is een jaar, maar ik heb geen idee wat er na dat jaar gaat gebeuren, dat zie ik dan wel weer. ;) Ik heb in ieder geval al een bijbaantje: schoonmaken in het huis van een oude vrouw en het verdient ook nog eens goed, al is het maar een paar uurtjes per week. Scheelt toch weer! Vind het ook leuk werk, want heb dat al vaker gedaan. Ik kon dit baantje overnemen van een kennis in Edinburgh. Echt heel leuk!

Dus het is heel spannend allemaal. Afgelopen zaterdag mijn verjaardag/afstuderen/afscheid gevierd. Was ook erg leuk, wel moeilijk om goede vrienden gedag te zeggen. Ik verhuis dan wel niet heel ver weg, maar het is toch een afstand..
Maar ik heb er wel zin in! :D

Offline Jessy

• Schotland fan
Re:Enkeltje naar Edinburgh... Vertrek 4 September!
« Reactie #1 Gepost op: 30 aug 2011, 13:44 »
Hoy Mairi ,

het is allemaal hectisch als je zo leest ! Maar wel allemaal heel leuk en spannend  :aye
Nou je gaat een hele fijne tijd tegemoet ,wel hard studeren natuurlijk en de nodige bureaucratie overleven  :laughing8:
Maar het klinkt allemaal wel goed  :icon_thumleft:
Tof dat je een bijbaantje kon overnemen ,klinkt leuk !
Nou je bent bijna weg ,leuk dat je moeder en zusje nog een weekje blijven .

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 30 aug 2011, 14:13 »
Heel veel plezier in Edinburgh
Mocht je nog naar ander werk op zoek zijn dan moet je even kijken bij search consultancy op hun website.
Die zoeken altijd wel naar Nederlands sprekende mensen.
Is voor call center werk  meestal in Edinburgh

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 30 aug 2011, 15:15 »
Hoi Dirk, bedankt voor de tip! :)

-----------

*Zucht* Vanmiddag mijn cijferlijst opgestuurd gekregen, na opnieuw een herinneringsmail te hebben gestuurd. Is het nóg niet correct ingevoerd. *ZUCHT* Meteen naar ze gebeld.
"Ja sorry, ik kan niet beloven dat je het vandaag krijgt."
"Ja, maar ik moet het vandaag opsturen.."
"Ja sorry, ik kan niks beloven. Doeg."

Serieus, ik word er doodmoe van. Ben echt blij als alles straks achter de rug is met Universiteit Leiden. :crybaby2:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 30 aug 2011, 18:04 »
Oké, toch mijn cijferlijst opgestuurd gekregen. Het is nog steeds niet volledig kloppend, maar ik vond het goed genoeg om het te kunnen opsturen naar Edinburgh, dus nu is het wachten op de uitslag (mijn definitieve toelating), stresssss.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 03 sep 2011, 10:22 »
Nog steeds geen bericht over mijn toelating, dus ik hoor het pas in Edinburgh. :icon_pale:
Maar ik ga gewoon positief denken, het komt vast wel goed. :) Morgen vertrek ik naar Schotland!! :hello2: :hello2: Ik kan het haast niet geloven... Hopen dat ik een leuke tijd ga hebben daar.

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 03 sep 2011, 11:31 »
Ik wens je een heel fijne tijd in Schotland en een leuke studietijd ook natuurlijk  :icon_thumleft:

Offline trom

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 03 sep 2011, 12:34 »
Heel veel succes en plezier. En je houdt ons op de hoogte, toch?

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 03 sep 2011, 15:55 »
Het gaat vast helemaal goed komen!
Geniet ervan en geniet ook nog even van het mooie weer in NL ;)
groetjes
 Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 03 sep 2011, 16:27 »
Mairi,
Heel veel succes in Edinburgh!
Hennie

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 03 sep 2011, 17:08 »
Bedankt allemaal. :D Uiteraard houd ik jullie op de hoogte. Ik heb eindelijk tijdelijke accommodatie gevonden voor de week voordat ik de flat in kan, dus dat is al een hele geruststelling. Het enige wat ik nog moet regelen, naast mijn toelating, is de opslag van mijn spullen voor die anderhalve week.. Het opslagbedrijf waar ik het wilde plaatsen is dicht dit weekend, dus ik kan ze pas maandag bereiken. :sad1: Had ze al wel eerder gemaild, maar nog geen antwoord ontvangen.. :dontknow:

Pff, wat een drukte en geregel. :confused2: Ben blij als dat voorbij is!

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 29 sep 2011, 15:25 »
Hoi allemaal,

Nou, hier dus eindelijk de beloofde update! :aye De heenreis ging goed, ik kon gelukkig ook al mijn spullen opslaan bij het storage bedrijf. Dat scheelde wel! We hebben (mijn moeder, zus en ik) toen een aantal nachtjes in B&B's gelogeerd. De eerste nachten verbleven we in een goede B&B in Linlithgow (dat stadje zelf is niet veel aan trouwens), nabij Edinburgh. We zijn een dagje Edinburgh in gegaan en ik heb toen Tina ontmoet, één van mijn flatgenoten. Ik kan het heel goed met haar vinden! :-) Ik vond de stad echt heel mooi en had al zin om er te gaan wonen. Mijn winkelkaart van de Waterstones was het eerste jaarpasje in mijn portemonnee!

Daarna verbleven we 1 nacht in Ballantrae, South Ayrshire, waar we onze vrienden hebben opgezocht. Dat was echt een geweldig weerzien na 7 jaar! :icon_thumleft: Ik zat die dag wel in de stress, want ik had nog steeds niet mijn definitieve toelating binnen. Maar gelukkig kreeg ik die middag mail en alles was in orde, dus we hebben het gevierd met de lemon cheesecake van onze vrienden. :notworthy:

Daarna nog een nachtje in de B&B nabij Edinburgh en op 9 september hebben mijn moeder en zus mij naar de B&B in Edinburgh gebracht, waar ik 5 nachten zou verblijven. Dat was echt een rotmoment, ik heb tranen met tuiten gehuild, want het was een vreselijke B&B (ik zat in een donkere kelder, de ontbijtruimte had geen ramen, de eigenaar was alcoholist, en het was er ook niet al te schoon) en het was moeilijk om afscheid te nemen. Heb me de hele dag vreselijk gevoeld. Dus ik ben die dagen veel buiten geweest en door de stad gefietst. Ook afgesproken met Tina en we hebben samen leuke dingen gedaan, waarna ik me weer wat beter ging voelen.

Op 14 september kon ik eindelijk weg uit die gevangenis B&B en verhuisde ik naar mijn nieuwe huis, die ik deel met 4 andere meiden. De landlady is een beetje exentriek en toen ik als eerste aankwam om haar te helpen met de extra bedden uit het huis te halen, schrok ik van de staat waarin het door de toeristen was achtergelaten. De toeristen bleken Chinezen te zijn die in groepsverband het huis hadden gehuurd en ze waren net die ochtend weggegaan. Het was overal smerig en overal lag afval. Echt verschrikkelijk. We hebben al het afval opgeruimd en weggegooid. Mijn huisgenoten zijn gelukkig allemaal heel tof, en we hebben een leuke klik. Maar de landlady liet ons in het huis achter zonder schoon te maken. Wij zijn toen een week bezig geweest met de schoonmaak van het huis (het is een mooi oud pand, op de 2e verdieping, aan de Meadows), wat we eigenlijk niet eerlijk vonden, dus we hebben een kleine vergoeding gevraagd van de landlady. We krijgen ieder 20 pond voor ons werk (wat in feite alsnog belachelijk is, maarja).

Anyway. Toen was er Fresher's week, wat normaal de introductieweek is voor eerste jaars, maar masterstudenten waren ook welkom en zo heb ik wat leuke dingen gedaan, zoals een bezoekje aan het nationaal museum (ik heb de Queen Mary Harp gezien! :hello2:) en een ceilidh avond. Ontdekt dat er allemaal hele gave societies zijn en andere leuke dingen om te doen, dus ik besteed mijn avonden aan activiteiten buiten de studie om. Zo ben ik nu dus begonnen met Schotse dans (Highland dance en Step dance), zit ik in een Gaelic koor, ben ik lid van de Folksociety (die iedere week folkmuziek sessies organiseert) en ik ben gestart bij een nieuwe Ierse dansgroep (Absolutely Legless), wat wel heel anders is dan mijn vorige Ierse dansschool, maar toch ook wel weer leuk.

Over de studie:
Ik heb ook een nieuwe Engels test gedaan (verplicht, blijkbaar was mijn IELTS resultaat toch niet goed genoeg) en dat was echt belachelijk, want je hoorde 12 zinnen op een bandje die je moest opschrijven, maar dat ging zo achterlijk snel dat je niet eens de tijd had om het op te schrijven! Dus ik had daardoor allemaal halve zinnen (terwijl ik het wel had verstaan, verdorie), dus nu moet ik bijles volgen. Ik vind dat niet erg, want kan altijd hulp gebruiken, maar het kost wel weer allemaal tijd...

Ik heb hele gave vakken dit jaar. Blijkbaar was het mogelijk om veel vakken van andere studies te doen als onderdeel van mijn master, en daardoor was het zelfs mogelijk om Gaelic erbij te doen als onderdeel van mijn master! :hello2: We gaan ook een fieldtrip naar Perthshire maken, naar een Pictische site. En een paar workshops in het museum, waarbij we manuscripten mogen inzien en misschien zelfs aanraken!! :D We hebben ook een college over The Book of Kells. Dit zijn mijn vakken gedurende het jaar:

Semester 1:
- Elementary Gaelic (Gaelic 1A)
- The Material Cultures of Anglo-Saxon, Norse & Celtic Scotland
- War and Society in Dark-Age Scotland

Semester 2:
- Research Sources and Strategies in Archaeology
- The Scottisch Lowlands: Archaeology and Landscape before the Normans
- The Celtic Question: Art in early Britain and Ireland

Semester 3:
- Dissertation (=scriptie)

Ik ben nu dus begonnen met semester 1, erg spannend! Helaas wordt Schots Gaelic hier niet zo goed gedoceerd als het Iers in Nederland. We krijgen maar weinig grammatica en er zit geen logische structuur in de lessen (Yo, is dat ook zo op Skye?). Maar ik ben naar de Gaelic boekenmarkt geweest en heb nu goede leerboeken en grammatica boeken, waarmee ik wat meer zelfstudie kan doen en wat meer structuur erin kan brengen.
Ik vind de andere twee vakken van dit semester moeilijk te volgen, want we hebben 4 uur achter elkaar les zonder pauze. Dat is best heel zwaar en de docent mompelt soms heel erg, waardoor hij moeilijk te verstaan is. Hopelijk wordt het nog beter. Ik moet voor die vakken lange essays gaan schrijven, dus dat wordt nog allemaal heel spannend. Hopelijk komt het goed!

Soms zijn er wel momenten dat ik niet lekker in mijn vel zit. Als ik erg moe ben voel ik me vaak alleen en krijg ik last van heimwee en mis ik mijn vrienden. Maar over het algemeen gaat het best goed en ik geniet van de mooie stad en alle dingen die ik hier kan doen, die in Nederland onmogelijk zijn. Ik ben ook veel meer buiten dan voorheen. Ik fiets en wandel elke dag en dans ook meer dan voorheen. Zijn toch allemaal goede dingen. :-) Dit weekend heb ik een meeting met een kennis uit Nederland (ze komt hier op vakantie) en zondag gaan we samen naar het concert van Julie Fowlis!!! :hello2: :hello2: :hello2: Daar heb ik echt zooooveel zin in. Het is echt een droom om Julie een keer live te zien. Kijk er ontzettend naar uit.

Over een week ga ik weer even naar Nederland, voor mijn Bachelor diploma uitreiking. Ik heb er wel echt veel zin in, een lang weekend in Nederland. Het is goed om in het begin af en toe terug te kunnen, dat maakt het wat minder moeilijk.

Tot zover de update. :bagpipe

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 sep 2011, 19:16 »
och meis wat sneu dat je eerste dagen alleen zo'n domper op je verblijf zette- hoe kwam je aan dat b&b adres ? als het via een bureau is zou ik dit zeker melden  en wat een landlady die heeft dus even flink geprofiteerd van jullie goedheid.
Je zou je toch rotschamen om iets zo smerig aan de nieuwe bewoners te overhandigen.
Schandalig om je maar £ 20 te geven ( en schandalig van die Chinezen om het zo achter te laten)
dat klinkt leuk al die verschillende activiteiten, ik hoop alleen dat die dansgroep niet elke avond absolutely legless is :icon_sunny:

moest jij voor je IELTS test ook voor elk vak een 7.5 of hoger hebben???

dat klinkt nogal zwaar die vakken en zeker als je 4 uur achter elkaar krijgt zonder pauze.

vervelend dat je last van heimwee hebt af en toe. Hopelijk krijg je snel wat meer vrienden in Edinburgh waar je je ei kwijt kunt . Als het te gek wordt kom je maar een weekendje  hierheen of je kunt altijd bellen.

lekker om even tussendoor naar Nederland te gaan . gelukkig hoef je niet ver te reizen om op het vliegtuig te stappen.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 29 sep 2011, 22:12 »
Ha Mairi,
Wat heb je al veel gedaan in korte tijd! De start was zeker moeilijk, maar petje af voor je doorzetting! Fijn dat je al wat aardige contacten hebt. Het is ook goed om weer even in Nederland te zijn. Toen onze dochter een jaar in Frankrijk studeerde en het ook even moeilijk had, hielp het haar ook goed, al was het maar een weekendje, om weer even naar Nederland te komen. Daarna kon ze er weer prima tegenaan.
Geweldig leuke activiteiten die je onderneemt. Ik ben reuze benieuwd naar je verdere ervaringen.
Heel veel succes! En ook van ons uit (Hennie en Henk) altijd van harte welkom in Aboyne!
Hennie

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 30 sep 2011, 13:46 »
He, bedankt voor jullie reacties. Lijkt me super om jullie een keertje te komen opzoeken (en dan kom ik ook nog eens uit de stad)! Heel erg bedankt voor het aanbod.
Ellen: Ik moest in eerste instantie voor elk onderdeel een 6.0 halen en in totaal een 6.5. Ik had dat ook gehaald (schrijven 6, spreken 7,5 en de rest allemaal 6,5), dus ik dacht dat het allemaal in orde was. Totdat ze deze zomer ineens patsboem de regels gingen aanpassen en de norm ineens 7 was! :dontknow: En dus moest ik hier alsnog een Engels test doen, wat eigenlijk best wel belachelijk is. :protest: Maargoed, wat schrijven betreft kan ik wel wat hulp gebruiken. Mijn vocab moet echt meer uitgebreid worden en ik mag ook wel wat meer werken aan mijn grammatica.
Gister kreeg ik een kaartje uit Nederland, dat was wel echt leuk! :) Ja, ik kijk wel uit naar mijn Nederland tripje. Het geeft me net even een zetje in de rug.

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 30 sep 2011, 13:50 »
Klinkt allemaal erg leuk! Geniet ervan, het lijkt me super. Blijf je een vol studiejaar? Dan kan je me in mei wel komen aanmoedigen tijdens de marathon in Edinburgh ;-) Eind mei, schrijf maar vast in je agenda!

Veel plezier straks in Nederland tijdens de uitreiking. Wanneer is dat? Of las ik er overheen?

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 30 sep 2011, 13:55 »
Ja, het is voor een heel jaar. Ik zal het noteren. ;)
De uitreiking is volgende week vrijdag en ik vlieg naar Nederland op donderdagavond. :) Zondagavond ga ik weer terug naar Edinburgh.

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 30 sep 2011, 17:06 »
leuk hoor, hoop dat je af en toe was belevenissen hier komt posten. en geniet van volgende week. ook weer een mijlpaal!