Hey Jazz,
Stop regelmatig, maar zeker als je merkt dat je concentratie minder wordt. Factoren als weersomstandigheden, drukte op de weg (overstekende schapen

)of een slecht wegdek kunnen er ook zomaar voor zorgen dat je sneller vermoeid raakt.
Een rit van 8 uur over binnenwegen is vermoeiender dan 8 uur snelweg.
Neem als beginnend motorrijder in ieder geval ruime marges. In mijn vriendengroep is de minst ervaren rijder maatgevend voor het tempo en het aantal rustpauzes.
8 a 9 uur rijden, tel daar minstens 3 a 4 stops bij op, en dan nog een ferry halen op 1 dag, dat is behoorlijk heftig.

Wanneer je van Ayrshire naar Dover rijdt adviseer ik je om de route op te knippen in 2 dagen (een stuk van 2/3 van de afstand en een stuk van 1/3 van de afstand) De dag dat je met de ferry gaat, rijdt je het kortste stuk, ben je ruim op tijd in de haven en heb je alle tijd om ook een beetje van de overtocht te genieten.
Er is overigens geen plek in europa waar ik vaker tijdens een rit ben gestopt dan in de Highlands

Niet om te rusten, maar om telkens, na iedere bocht, ademloos naar het mooiste landschap ooit te kijken.

In mijn beleving rijdt je dus volledig de verkeerde kant op.....