Auteur Topic: Welke overtocht met de motor?  (gelezen 10022 keer)

Jazz

• Gast
Welke overtocht met de motor?
« Gepost op: 23 aug 2011, 15:36 »
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn motorrijbewijs gehaald in Schotland (waar ik woon)  :hello2: en nu wil ik eens met de motor richting Nederland om familie te bezoeken! Alleen kan ik maar niet kiezen tussen alle routes die er zijn..

Als extra zuunige Schotse Nederlander wil ik natuurlijk graag wat besparen op de kosten. Heel lang op de ferry zitten (heb al eens de 13 uur tussen Newcastle en Ijmuiden gedaan per auto) zie ik niet echt zitten en bovendien kan ik dan minder rijden natuurlijk ;) Alleen ben ik meer gewend aan linksrijden dan rechts rijden dus ben niet helemaal zeker over het rijden vanuit Calais naar Utrecht.

Welke route heeft onder jullie motorrijders de voorkeur en waarom?
 :icon_scratch: Newcastle - Ijmuiden (DFDS ferry)
 :icon_scratch: Harwich - Hoek van Holland / Rotterdam (Stena ferry)
 :icon_scratch: Dover - Calais (P&O ferry)
 :icon_scratch: Hull - Hoek van Holland P&O ferry)
 :icon_scratch: Folkstone - Calais (Eurotunnel )

Qua ferry heeft de Stena line de voorkeur want een stuk goedkoper, maar als ik dat hele end naar Harwich ga rijden kan ik net zo goed een stukje verder en de Eurotunnel doen, wat nog goedkoper is :) Wie heeft daar ervaring mee met de motor? Is het rijden tussen Nederland en Calais goed te doen?

Cheers  :vlag

scotlandbiker

• Gast
Re:Welke overtocht met de motor?
« Reactie #1 Gepost op: 25 aug 2011, 22:20 »
Hi Jazz,

Als oude rot (ik rijdt inmiddels al 40 jaar motor) kan ik me niet voorstellen dat de kosten de route bepalen. Natuurlijk kan ik niet oordelen over je financiele draagkracht :nono:. Voor mij is in ieder geval de route en de beleving van het rijden doorslaggevend  :laughing7:
Ik zou daarom kiezen voor de mooiste route, waarbij ik zoveel mogelijk kilometers/miles kan maken (ook in Nederland). De beperkende factor is meestal het aantal vrije dagen..... :sad1:

Tja, rechts rijden.....net zo moeilijk als voor ons het links rijden.....   :tongue3:
Wat kan helpen is dat je de route goed voorbereidt en alle moeilijke/drukke punten al hebt verkend. Een makkie als je gebruik maakt van Google Earth/streetview  :icon_thumleft:

Calais - Utrecht is een flink stuk, ca. 340 km ,goed te doen over de snelweg. Mijn voorkeur zou zijn om er wat langer over te rijden en binnendoor te gaan en zo ook wat te zien van de omgeving.

Veel plezier met de voorbereidingen

Jazz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 aug 2011, 14:19 »
Hi Jazz,
[...]
Veel plezier met de voorbereidingen

Bedankt Scotlandbiker! Dus in jouw geval neem ik aan dat je voor de Eurotunnel zou kiezen. Mijn budget is vrij laag, dus ik moet wel kijken naar de prijzen  :sad1: Bovendien zijn de cabinprijzen op de ferry echt belachelijk voor wat je krijgt. Ik zou het nog niet neerleggen voor een hotel, en hier vragen ze 100 pond per nacht voor een koekblik zonder luxe  :icon_silent:

Anyway, ik slaap er nog wat nachtjes over, maar ik denk dat het de Eurotunnel gaat worden. Je bent biker of niet en ik denk dat die hele lange rit door Engeland best mooi kan zijn. Bovendien heb ik nog niet veel van Engeland gezien. Binnenkort ook maar weer eens wat tripjes naar de highlands plannen overigens !  :icon_thumleft:

Nog een pluspunt (vind ik) is dat je in de Eurotunnel bij de motor kan blijven terwijl je hem op de boot urenlang aan het bootpersoneel moet toevertrouwen. En zoveel vertrouwen heb ik daar niet in ;)

Jazz

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 aug 2011, 14:39 »
Net dankzij een andere tip gekeken naar Dover-Dunkirk, dat ziet er goed uit! Bespaart ietwat tijd op het rijden in vergelijking met Eurotunnel en het is maar £38 voor de overtocht. I think we have a winner :)

Plan is dus:
Ayrshire-Dover rijden, 8.5 tot 9 uur zonder tussenstops
Dover-Dunkirk met de ferry, 2 uur (een fijne rijpauze!)
Dunkirk-Utrecht rijden, 3 uurtjes

Lijkt mij te doen. Scotlandbiker, hoe vaak neem jij normaal tussenstops bij dergelijke ritten? Elke 1 a 2 uur voldoende? Ik heb een sportsbike, helaas geen cruiser, dus zal wel moeten  :laughing7:

scotlandbiker

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 aug 2011, 21:52 »
Hey Jazz,

Stop regelmatig, maar zeker als je merkt dat je concentratie minder wordt. Factoren als weersomstandigheden, drukte op de weg (overstekende schapen :laughing7:)of   een slecht wegdek kunnen er ook zomaar voor zorgen dat je sneller vermoeid raakt.
Een rit van 8 uur over binnenwegen is vermoeiender dan 8 uur snelweg.

Neem als beginnend motorrijder in ieder geval ruime marges. In mijn vriendengroep is de minst ervaren rijder maatgevend voor het tempo en het aantal rustpauzes.

8 a 9 uur rijden, tel daar minstens 3 a 4 stops bij op, en dan nog een ferry halen op 1 dag, dat is behoorlijk heftig. :icon_scratch: Wanneer je van Ayrshire naar Dover rijdt adviseer ik je om de route op te knippen in 2 dagen (een stuk van 2/3 van de afstand en een stuk van 1/3 van de afstand) De dag dat je met de ferry gaat, rijdt je het kortste stuk, ben je ruim op tijd in de haven en heb je alle tijd om ook een beetje van de overtocht te genieten.

Er is overigens geen plek in europa waar ik vaker tijdens een rit ben gestopt dan in de Highlands  :laughing7: :laughing7: Niet om te rusten, maar om telkens, na iedere bocht, ademloos naar het mooiste landschap ooit te kijken. :icon_thumleft:  In mijn beleving rijdt je dus volledig de verkeerde kant op.....