Auteur Topic: deeltijd werk in Schotland/UK  (gelezen 4225 keer)

Aberdener

• Gast
deeltijd werk in Schotland/UK
« Gepost op: 31 mei 2011, 13:14 »
Hallo!

Binnenkort vertrekt mijn man voor onbepaalde tijd naar Aberdeen voor een baan in de offshore sector. Voorlopig blijf ik hier in Nederland met onze dochter. Ik ben zelf ook werkzaam als ingenieur in de olie en gasindustrie en merk dat het hier in Nederland erg moeilijk is om deeltijd in deze sector een baan te vinden ondanks dat er in mijn vakgebied werk in overvloed is. Als het werk in Aberdeen mijn man bevalt, is het een mogelijkheid dat we voor langere tijd als gezin in Aberdeen gaan wonen. Maar ik maak me zorgen of ik daar wel aan de slag zou kunnen. Werkgelegenheid genoeg met mijn achtergrond en ervaring maar zodra ik over deeltijd begin kijken ze hier in NL al asof ze water zien branden. Ik heb het idee dat het in Groot Britannie alleen nog maar moeilijker is. Is het dan zo dat vrouwen óf fulltime werken en kinderen dus 5 dagen naar de opvang gaan (opvang in de familie even buiten beschouwing gelaten) of thuisblijven?

Als ik een beetje google op parttime werk in Schotland dan vliegt het callcenter werk me om de oren maar ik denk niet daar mijn ambitie ligt :-(

Wie heeft ervaring met parttime werk in Schotland? Alvast heer hartelijk dank voor informatie

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
Re:deeltijd werk in Schotland/UK
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2011, 14:14 »
Hoi!

Ik heb geen idee hoe het in de offshore sector zit, maar ik kan je in ieder geval gerust stellen dat part-time werk ook hier in Schotland heel normaal is (voor vrouwen én mannen). Bij mij op m'n werk (een overheidsinstelling) werkt bijna een kwart van het personeel part-time en ik ken heel wat moeders die (elders) part-time werken. Alleen is het in de banenmarkt ook hier natuurlijk ook een stuk moeilijker dan een paar jaar geleden...

Henk

Offline Driekje

• Schotland fan
Re:deeltijd werk in Schotland/UK
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2011, 15:41 »
Ik dacht dat er in die branche genoeg werk is in Aberdeen. Ook partime werken lijkt me heel goed mogelijk. Mijn schoondochter is proces ingenieur (heeft scheikunde gestudeerd) en werkt als zelfstandige bij Shell in Aberdeen in parttime dienst. Er is ook een creche bij Shell, maar onze kleinzoon gaat 3 ochtenden naar een creche in de buurt. (is wel een wachtlijst. Augustus is de meest gunstige tijd om te starten, omdat veel kindjes dan doorschuiven naar een oudere groep). Onze kleindochter gaat 2 dagen in de week naar de buitenschoolse opvang. Zou je meer informatie willen, dan kan ik dit aan mijn schoondochter vragen. Informeer ook eens bij de Nederlandse Vereniging in Aberdeen  <nvaberdeen@hotmail.com>. Heel veel leden werken ook in de olie.
Hennie