Auteur Topic: Kort verslag van mijn kennismaking met Bonnie Scotland en de Scots in 2005  (gelezen 3731 keer)

Offline Freebird

• Schotland fan
Sinds jaar en dag gaan mijn vrouw en ik al naar Engeland op vakantie; eerst nog een weekeindje in London, vervolgens steeds noordelijker, mede ook dank zij onze favorite TV serie "James Herriot" over een dierenarts in Yorkshire. Gedurende zo'n vijf jaar waren we er wel ergens te vinden; Yorkshire Dales en - Moors hadden onze harten gestolen. Toch lonkte toen het noorden ook al en langzaam kwamen we -via Lake District en Northumberland in 2003- in de buurt van Jedburdh voor een dagtochtje...

in 2004 ging bij mij letterlijk het licht uit toen ik omviel door een herseninfarct als gevolg van een niet ontdekte diabetes. Door snel ingrijpen en goede revalidatie waren we in staat om toch een trip naar de Borders te maken. Met goede afspraken en een kist medicatie met bijbehorend medissch paspoort mocht dit van mijn internist. Die vakantie stond in het teken van rondje om de tent (die hadden we toen nog) dagje rusten, rondje verder, dagje rusten... Zodoende hebben niet ver in Scotland kunnen doordringen. Op zich was dat mijn motivatie om weer 100% "terug" te komen en ik heb me sufgerevalideerd.

Doordat ik een erg slecht evenwichtgevoel had overgehouden kon ik ook geen motor meer rijden en heb ik mijn Harley Road King Classic 1450 EFI FLHRCI dan ook verkocht. In plaats daarvan kochten we een camper. Nu ruim twee jaar later heb ik hetzelfde vrije gevoel als ik op de motor ervoer, alleen zitten mijn vrouw en ik nu naast elkaar in plaats van achter elkaar.

Any road: 2005 stond dus in het teken van onze grote tour in Scotland en onze voorbereiding bestond uit het boeken van de DFDS naar Newcastle. Leuke hut geboekt en.....verder niets!
In juni ging we over een erg gladde zee naar de overkant en kwamen in grijs, druilerig weer aan. Onze eerste overnachting vond plaats in Bellingham op een kampeerboerderij, waar we al vaker kwamen. Voor een habbekrats overnachting met stroom en schapen om de camper!

De dag erop via Jedburgh naar Edinburgh gereden en via de ring, Falkirk en Sterling naar Kippen richting de westkust gereden.

Dag drie waren we al vroeg vertrokken (we betalen meestal alles bij aankomst, dan kunnen we vertrekken nog voor de haan, en daarmee de campingbaas, op is...) en ging het via Aberfoyle door het Queen Elizabeth Forest stilletjes aan naar Glen Ogle. Vandaar via de A85 naar Crianlarich, bij Clifton via de A82 (door Glen Coe!) naar Loch Leven waar we de weg om het Loch via Kinlochleven hebben genoten. Vandaar was Fort William niet ver en we hebben er overnacht op een camping waar we zelfs korting kregen op vertoon van onze ANWB kaart ( :drunken_smilie:)...
Op deze Camping Linnhe kwam ik voor het eerst in aanraking met Scottish Midges...
Toen ik de volgende ochtend wakker werd met meer bulten dan mijn vrouw zich van mij kan herinneren, heb ik gelijk bij de plaatselijke drogist een wondermiddel gehaald. Het spul hielp inderdaad en Judy (mijn vrouw) kon niet meer van me afblijven. Eenmaal gestopt voor onze tea-break wilde ik mij weer insmeren en keek eens wat beter naar het flesje. In plaats van een stoere antimuggencreme met klinkende namen als Jungle Formula las ik "Avon Skin So Soft", een dermatologisch hydratatiemiddel voor dames! Geen wonder dat Judy me in mijn nek zat te aaien! Echter, het spul hielp echt en het steken werd tot 50% (midges met "reukdeffici?ntie"?) beperkt.

Via de A830 ging het vervolgens naar Mallaig, gedeeltelijk over "single track with Passing Places" via een kustroute naar de ferrie die ons naar Skye zou brengen. Het totaal verschillende landschap op Skye met de ontbrekende stenen muurtjes, de glooiende, dramatische berghellingen waarop de schaapjes "uitgestrooit" leken; het was er zo prachtig dat wij met onze camper al gauw aan het hoofd van een flinke file reden omdat ik ook wilde genieten en kijken. Voor geen van mijn achterliggers bleek dit een probleem, bleek toen ik toch langs de weg stopte om gelegenheid tot passeren te geven. Vriendelijke gezichten en een vrolijke hand met een "Tuut" van de doorrijders. Kom daar in Nederland eens om...

Even voorbij Portree, waar we wat voorraden hebben ingeslagen, troffen we een camping aan waar we de laatste "hard-Standing" konden krijgen. Kennelijk erg touristisch want we hadden met onze camper een plek van net 4 bij 6 meter en daarbij blokten we het uitzicht van degene die achter ons stond...
We hebben onze luifel die avond maar niet opgezet, hoewel we w?l hebben gebarbecued (Barbe gecued?) om door middel van geurtherapie onze buren gunstig te stemmen. Dit bleken voor 50% nederlanders te zijn! a's lekker, wil je dat juist ontvluchten, is er een concentratie op de camping. De volgende dag dus maar vroeg verder en aan de haven in Uig troffen we -na een rondje om Trotternish- een vrijwel leegstaande camping aan waar we twee overnachting zijn gebleven. Skye heeft zijn eigen bierbrouwerij en laat die nou in Uig staan, op loopafstand van onze camper...! Ik heb een "palet" gekocht in de brouwerij winkel en dat samen met Judy soldaat gemaakt. Ik moet zeggen, een heerlijke Ale!

Na twee nachten zijn we via de brug over de Kyle of Lochalsh weer naar het oosten gereden via de A87 tot de eerste weg weer naar het noorden ging via de A890 langs Loch Carron. Via A832 bij Gorstan weer naar het noorden richting Ullapool over de A835 en verder noord via Ledmore, langs Loch Assynt naar Lochinver, daar weer een stuk Single track naar Clachtoll. waar we op een schitterende "Groene" Camping hebben gestaan gedurende drie nachten (www.clachtollbeachcampsite.co.uk). Doodse stilte, op de leeuwerikken en nachtegalen na die om het hoogste lied gingen. Een goudgeel strand met hele mooie vismogelijkheden en...totaal verlaten.
In Rangerhutjes hingen schaduwtekeningen van verschillende rugprofielen die je aan de horizon zou kunnen zien. Op die wijze kon je de verschillende walvissen onderscheiden. Ook was er op verrassende wijze de dorpsgeschiedenis van Clachtoll en haar Zalmkust beschreven. Erg indrukwekkend.

Via de enormstijle single track verder gereden en bij Newton toch maar weer wat bredere weg gekozen, terug naar het zuiden, naar Ullapool en vandaar terug naar Loch Ness waar we in Drumnadrochit de tentoonstelling over Nessie hebben bezocht. Hoe triviaal ook, het is een must ans je in Scotland bent.
Via een camping aan Loch Ness (waar ik mijn hengel verspeelt heb aan een tak, of was het toch...naaaaah....?)doorgerend naar Aberdeenshire om in Lossiemouth bij Elgin op een trailorpark te overnachten. Onze buren waren drie Duitsers met een landrover die op dak en motorkap tenten opzetten. toen ze klaar waren leek het een heel idylisch plaatje van een of andere safari...tot het begon te stormen. Alle drie Duitsers hebben de nacht in een B&B doorgebracht, we hebben het zelf gezien vanuit onze camper onder het warme dekbedje...
Via de diverse Whisky-routes in dit gedeelte van Scotland zijn we na drie zonnige weken en 1 stormnacht in Lossiemouth teruggekeerd naar ons geliefde Yorkshire... We hadden wat menselijk contact nodig.

Dit jaar zijn we langs de zuidkust naar Lands's End gereden en daarna nog een weekje in Wales rondgetourd. Wales was mooi genoeg om er nog een keer terug te keren. Zuid Engeland was ons te druk en op iedere camping werden we doodgegooit met "Do's & Don't"-bordjes. Mag niet dit op de toiletten, moet dat bij de afwas, mag niet zus bij de uitstort en in de winkel moet zo....

2007 staat in het teken van Scotland. We hebben het zo gemist dit jaar...

Misschien dat jullie meer gedetailleerde informatie van me hadden verwacht, maar dat mogen jullie lekker zelf uitzoeken / uitgoogelen. Scotland is namelijk niet te vertellen, dat moet je zelf beleven! Vragen? Stel ze gerust op het forum, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.
Tot slot hoop ik niet dat je je te veel stoort aan mijn "sgreifvouten"; ik ben soms wat dyslectisch...

gerdamartijn

• Gast
Schrijffouten? :dontknow: kort verslag? :dontknow: Man,heerlijk om dit achtermekaaraan te lezen.Zie je zo zitten met die Avon :laughing7: Ben blij dat je geen website hebt,zodat alles vers van de lever straks te lezen valt. :tongue3: Ben je nog IN Edinburgh geweest?Zoals je misschien hebt gelezen zijn de meningen verdeeld hier,Glasgow of Edinburgh,ben benieuwd welke stad jouw voorkeur heeft? :laughing8: En als je een foto of 2 3 4 hebt,je mag ze plaatsen hoor :hello2: Hier mag (bijna )alles. En dat je naar de buren in het zuiden bent geweest,ach dat vergeven we je?  :wave:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
 :hello2: Te gek verslag hoor, maar kort? :laughing7: Foto's vinden we ook altijd heel leuk *stille hint*? :tongue3:
Heerlijk om te lezen, ik wilde stiekum dat ik me in jullie camper verstopt had bij vertrek? :icon_smile: Ook leuk dat jullie ook niet zo zitten te wachten op andere Nederlanders tijdens vakantie, heel herkenbaar.

En je bezoeken aan het enge zuiden vergeef ik je ook, ik moet tenslotte in september voor het eerst in mijn leven naar Engeland (om daarna heel snel de eerst mogelijke trein te pakken naar Schotland, hoor :laughing7:)

De meningen over Edinburgh/Glasgow zijn volgens mij verdeeld als Bijna iedereen op het forum/Sas :tongue3:

Offline Wilma

• Schotland fan
Hartstikke leuk verslag hoor!
blij dat Scotland ook jullie hart gestolen heeft!
Maar er zijn idd meer mooie gebieden dan Schotland, alleen tja, Schotland heeft alles, en rust en ruimte en natuur en culuur en.............
vooral vriendelijkheid.

masoroso

• Gast
ik wil ook weer als ik dit zo lees  :hello2:

Leuk verslag en dat skin so soft heb ik dit jaar ook ontdekt. Het werkt inderdaad vrij goed en is niet zo agressief als het oude jungle formula (met deet ofzoiets.. in ieder geval best ongezond). Maar.. waar zijn de foto's  :protest:   :laughing7:

Offline Freebird

• Schotland fan
Met knippen/kopie?ren en plakken kom ik er niet heb ik al gezien, dus foto's kan ik 1-2-3 helaas niet plaatsen. Ik moet eerst wat voorkennis over uploaden naar een photoemmer op internet doorlezen voordat ik jullie wat kan laten zien. Maar wat in het vat zit verzuurt niet, tenzij het zure kool is...