Auteur Topic: mooiste plekken/wegen op de motor van schotland  (gelezen 56689 keer)

Offline michael

• Schotland fan
mooiste plekken/wegen op de motor van schotland
« Gepost op: 08 apr 2011, 11:47 »
Wij, mijn zwager en ik, gaan begin juli 5 dagen toeren in Schotland. We komen met de boot aan in Newcastle en vertekken ook weer daarvandaan. We willen een mooie route gaan samenstellen, waarbij we van plek naar plek reizen. Waarschijnlijk zullen we de B&B wel van te voren boeken, dat geeft in ieder geval wat rust. Ik ben nu informatie aan het verzamelen over plekken en wegen die we niet mogen missen op onze toer. Mijn vraag aan de forumlezers is; Wat zijn de plekken/wegen die we 'echt niet' mogen missen als we schotland op de moter aan doen. Ook zijn alle tips van harte welkom, omdat dit voor ons de eerste keer is dat we met de motor op vakantie gaan.
Alvast bedankt voor de reacties.

groeten Michael

Offline Marieke

• Schotland fan
Re:mooiste plekken/wegen op de motor van schotland
« Reactie #1 Gepost op: 09 apr 2011, 14:13 »
Tip 1: verdubbel minimaal het aantal dagen! (grapje, neem aan dat er niet meer inzit, maar weet dat als je eenmaal in Schotland bent je na 5 dagen echt nog niet naar huis wil! ;))

Ben zelf pas 2 keer in Schotland geweest en ik vond Skye prachtig, je kunt daar beslist een aantal dagen slijten!
Maar ben geen motorrijder, er zijn hier vast mensen op het forum die je beter kunnen adviseren over een mooie route waar je wat meer ziet van Schotland...

Veel plezier met de voorpret! :aye

Offline michelscot

• Schotland fan
  • Mijn Schotland
« Reactie #2 Gepost op: 09 apr 2011, 15:21 »
Hallo Michael  :flag

Hier een route die we hebben gemaakt in de Borders http://www.michelscot.be/Autoroutes/Border.html
verder wensen wij jullie een prettige reis, wij vertrekken in september

groetjes michelscot  :bagpipe

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 09 apr 2011, 19:35 »
pfft Schotland in 5 dagen, niet te doen natuurlijk.
Ik zou me concentreren op 1 gebied om daar de sfeer te proeven ( het smaakt altijd naar meer ) wil je Edinburgh zien of alleen landschappen /
ruig gebied zoals de Highlands of is een beetje heuvelachtig ook goed ?
hoeveel mijl wil je rijden op een dag?

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #4 Gepost op: 09 apr 2011, 19:49 »
De weg naar Applecross is natuurlijk zo zo'n beetje bikersheaven en zou het verste doel kunnen zijn, Glen coe een welhaast verplicht nummer en te combineren met de route langs Loch Lomond, uitblazen in Edinburgh is altijd de moeite. De ellende van Schotland is dat je makkelijker vijf weken met tips kunt volschrijven als dat je je moet beperken tot 5 dagen.

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 11 apr 2011, 09:25 »
Nou 5 dagen is zeker kort.  :icon_pale:
Maar als ik het zou moeten plannen zou ik vanaf de boot richting Endinburgh rijden via de A1 = kustweg of de A68.
Vanaf daar de M9/A9 tot Dalwhinnie daar links de A898/A68(A68 is een strak bochtenparadijs)  :drunken_smilie:
Aan het einde rechtsaf naar Fort Augustus en dan linksaf de A87 richting Skye.
Dan net voor of net na het beroemste kasteel van Schotland rechts de A890 op naar Applecross om de pas te bedwingen.
In die contreien een B & B zoeken.
Dan weer terug en rechtsaf over de brug naar Skye voor een mooi rondje en eventueel 2e B & B.
Dan via het pondje van Armadale/Mallaig rechts de A830 op en dan rechtaf de A861 volgen.
Bij Ardgour het pondje pakken en via de A82 door de Glencoe naar Tyndrum (onoficiële motor ontmoetingsplaats)+ B & B
Vanaf daar naar Endinburgh om via de A7 naar Langholm te rijden + B & B en vandaar de B6318 langs de muur van Hadrianus weer naar Newcastle te rijden. 
Dan heb je in een korte tijd een leuk rondje Schotland gedaan en ook wel wat moois gezien. :laughing7:
Ik zelf ben meer iemand die 14 dagen zou gaan en dan op 3 of 4 plekken wat langer zou blijven om de kleine en doodlopende weggetjes te verkennen.
En ook nog wat anders te doen dan alleen motorrijden maar ieder zijn meug :hypocriet
om een idee te krijgen van afstanden van Endinburgh naar Langholm is het ongeveer 2 uur rijden.
Veel plezier daar Danny  :wave: :bagpipe

Offline michael

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 11 apr 2011, 12:52 »
mede forumleden,

bedankt alvast voor de eerste snelle reacties. 5 dagen is zeker kort, maar helaas zat er niet meer in, maar het zijn wel 5 ( eigenlijk bijna 6 dagen, want vertrekken 6de dag om 17.00 uur vanuit newcastle) volle dagen. Ik hoor inderdaad veel over Skye ,  Glen coe , applecross en die omgeving. We zullen dus echt een keuze moeten maken, want Skye is bijna 600 km van Newcstle. We dachten zelf ongeveer 250 a 300 km per dag te gaan rijden, We zijn zeker niet van plan om te gaan jakkeren en willen echt op het gemakkie gaan rijden. misschien de eerste dag wel flink doorhalen om zo dicht mogelijk bij Skye uit te komen? Is dat te doen in een volle dag?
Verder lees ik veel goede verhalen over Cairngrom national park en omgeving en zuidwest schotland (oban etc) , dat is beide minder ver en zou het  veel relaxter maken.
Word dus een lastige keuze, ben er nog lang niet uit :-) HELP HELP HELP

groeten michael

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 11 apr 2011, 13:28 »
Op alle A wegen mag je 100 km p/uur dus als je niet bij elk vergezicht stopt moet dat wel lukken.
Alleen in/rond Endinburgh kan/zal het wel druk zijn , Dus mijn advies zoek tussen Fort William en Skye een B & B voor de 1e overnachting.
Danny  :wave: :bagpipe

Endro

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 apr 2011, 22:35 »

De weg tussen Loch Lomond en Fort William heb je idd prachtig uitzicht... :)

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 12 apr 2011, 11:41 »
uh  een rondje zou kunnen zijn

Newcastle- via kustroute naar Edinburgh- brug bij North Queensferry -Perth- Blairgowrie- Glenshee- Braemar-Coxbridge -TominToul - Granton on Spey
vandaar Aviemore- Fort William (of Inverness en dan via loch Ness naar Ft William.= wel een drukke weg maar je kunt ook vanaf Inverness de backroad pakken aan de andere kant van Loch Ness die is niet zo druk maar wel heel mooi en komt bij Fort Augustus weer uit op de main road ( A 82)
Road to the Isles - een must stop in Glenfinnan - naar Mallaig - daar besluiten of je wel of niet naar Skye wilt ( laatste ferry gaat om 6 uur 'savonds)- dan even terug naar  Ardnamurchan ( koffie staat klaar) daar in Kilchoan- ferry naar Tobermory - naar het zuiden en in Craignure de ferry naar Oban pakken-
Oban- Ballachulish- Crianlarich (zodat je Glencoe mee pikt)  dan weer kiezen of Loch Lomond  of via Stirling richting Edinburgh en dan via Melrose - Jedburgh en National park terug naar Newcastle

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 12 apr 2011, 17:08 »
Via Kylerhea naar Skye is ook prachtig! Ik zou ook kiezen voor een b&b tussen Ft William en Skye, van daaruit kan je prachtige tochten maken, en het is te doen binnen 1 dag er naartoe rijden. Dan heb je 4 dagen voor Glencoe, Skye en de Applecross en omgeving. Succes.

Offline michael

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 14 apr 2011, 13:45 »
Hoelang doe je  ongeveer over de applecross? Op de kaart lijkt het niet echt een groot rondje, maar heb het idee dat je er toch wel wat uren voor moet uittrekken.
Het idee is namelijk om de 2de dag vanaf Dalwhinnie via Applrcross naar Skye te rijden, maar vraag me af of dat niet teveel haasten word.
3de dag kunnen we dan s"morgens Skye rijden en daarna via  de pont naar Mallaig om vervolgens via Glen Coe te eindigen in Tyndrum. Of is dat ook teveel voor een dag?
Hoor het graag van jullie, heb namelijk geen idee hoelang je over bepaalde stukken doet en zoals eerder gezegd willen we niet gehaast op de motor zitten. Het is wel de bedoeling dat we lekker kunnen genieten van deze prachtige omgeving.
Alvast  bedankt voor jullie reacties.

Michael

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 14 apr 2011, 21:45 »
Dalwhinnie- Applecross is ongeveer 3 uur rijden - dat is via Inverness

van Mallaig naar Tyndrum  is het een goede 2 uur .. maar er is zat om onderweg te bekijken zoals Mallaig zelf- leuk vissersdorpje -Morar Sands ( de oude weg naar Arisaig pakken) daar waan je je in de tropen als de zon schijnt , prachtige zand strandjes.
Stoppen in Glenfinnan om de Harry Potterbrug  te bekijken ( Glenfinnan Viaduct) en het Bonnie Prince Charlie monument plus het prachtige uitzicht aan Loch Shiel .  en dan Glencoe - adembenemend

scotlandbiker

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15 apr 2011, 13:00 »
Hoi Michael,

Genoeg suggesties inmiddels. Aan mooie plekjes geen gebrek.
Belangrijk voor je keuze is:
- Wil ik de hele dag op de motor zitten? Of  Te voet beleef je de wereld toch anders, zie je meer details
  Mijn keuze was om 's ochtends zeer vroeg te vertrekken om tegen 14.00u m'n bestemming te bereiken. Tentje opzetten en lekker in de korte broek de omgeving verkennen.
- Welk type weg heeft je voorkeur? Op single tracks ligt het tempo beduidend lager en dat is bepalend voor het aantal km's die je
  op een dag kunt maken. Mijn aantal km's per dagtrip max. 200km (single tracks) of max. 300km (A-roads).
- Ben je toerrijder of schaar je jezelf onder de rappere boys? Zelf rijd ik op een alroad en wil ik vooral genieten van het adembenemende landschap. Ik zie wel eens filmpjes op Youtube waar er een onwaarschijnlijk hoog tempo wordt gereden! Leuk als je uitdaging in het rijden zoekt, maar je ziet dan weinig anders dan het asfalt. Die laatste categorie kiest met name A-wegen. Zelf kies ik zo veel mogelijk singe tracks en af en toe een gravelweggetje.

Een andere tip is om met (zo goed als) nieuwe banden te vertrekken. Het asfalt in schotland bevat zeer scherpe steentjes en is bijzonder ruw. Je ziet je band als het ware slijten! Je zult niet de eerste zijn die zich vergist  :sad2: en halverwege je vakantie moet zoeken naar een bedrijf die een band voor je heeft. Het is wel erg zuur als je maar 5 dagen hebt en er 2 verloren gaan vanwege een bandenwissel..... :bonk

Last but not least: Ben je in het bezit van een Garmin navigatiesysteem dan zijn er voldoende routes te downloaden op GPStracks.nl Eventueel wil ik je ook mijn routes van vorig jaar wel mailen.

Veel plezier met de voorbereiding van je trip,
André

Offline Kokkie

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 17 apr 2011, 14:51 »
Clen Coe is beslist een must! Mag je niet missen!
Zoek op internet; The massacre of Glen Coe.
Weet je wat van de geschiedenis van deze Glen en dit geeft een extra dementie als je er doorheen rijdt!
Neem een bakkie koffie bij the Clachaig Inn.
Let op het bordje bij de receptie:"Campbells and Hawks not welcome" Lees de geschiedenis ( Massacre) en je weet waarom!
Road to the Isles,tussen Fort William en Mallaig. Prachtige route!
Glenfinnan Monument en Harry Potter viaduct. Silversands of Morar ( zie posting EllenC)
Vlakbij Fort William ( Banavie) Neptunes Staircase!
En inderdaad The Applecross Pass. Grandioos!!!!!!!
Isle of Skye; Old Man of Storr, Kilt Rocks.
5 dagen? 500 dagen is nog niet genoeg om het prachtige Schotland te leren kennen!

Offline Ardblair

• Schotland fan
  • Highland Hospitality at its very best!
« Reactie #15 Gepost op: 17 apr 2011, 15:09 »
Wij hebben vorig jaar vanuit Fort William een aantal mooie ritten gemaakt. Helaas dit jaar geen tijd meer omdat we nu zelf een B&B runnen in Fort William. Mocht je in de buurt zijn:
www.ardblair.nl

groeten,
Conny & Rene

Offline michael

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2011, 11:46 »
motorvrienden,

Na veel lezen , ook op dit forum, is het gelukt een mooie route van 6 dagen door schotland te plannen. Waarschijnlijk word dit de route;
dag 1; Newcastle - Dalwhinnie
dag2; dalwhinnie - Skye, met oa de Applecross
dag 3; Rondje Skye , oa de talisker brewery
dag 4; Skye - tyndrum, via veerboot van mallaig en door de Glencoe
dag 5; Tyndrum - Edinburgh, op papier korte rit, maar zullen veel kleine weggetjes gaan rijden en misschien s'middags een beetje chillen in edinburgh
dag 6; edinburgh - newcastle

Ikwil iedereen alvast bedanken voor de reacties. Speciale dank naar Danny, omdat dit in grote lijnen de route is die hij ook had opgegeven.
Mochten er op/naast deze route mooie wegen/plaatsen/bezienswaardigheden zijn , dan hoor ik dat heel erg graag. Verder zou ik graag horen of er bepaalde B&B zijn die juist heel leuk, danwel niet leuk zijn om te boeken. Welke plaats op het eiland van Skye is het leukst om te verblijven, omdat we daar 2 nachten zullen doorbrengen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Michael

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2011, 16:30 »
Geen dank  :hypocriet
En met B & B kan ik je niet helpen ik kampeer altijd. :laughing7:
Danny  :wave: :bagpipe

Offline jan van Duren

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2011, 20:24 »
" Weet je wat van de geschiedenis van deze Glen en dit geeft een extra dementie als je er doorheen rijdt" . "Extra dementie" !!!!!

Ik hoop het niet voor hem. Denk dat je extra dimensie wilde schrijven.   :bagpipe
Met vriendelijke groet,

Jan van Duren

Offline Kokkie

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2011, 20:47 »
" Weet je wat van de geschiedenis van deze Glen en dit geeft een extra dementie als je er doorheen rijdt" . "Extra dementie" !!!!!

Ik hoop het niet voor hem. Denk dat je extra dimensie wilde schrijven.   :bagpipe

Goed opgemerkt,zo zie je maar dat een letter het verschil kan maken!
 :bonk :bonk :bonk :bonk

Offline jan van Duren

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2011, 09:14 »
Dat is het mooie van taal. Woorden die bijna hetzelfde klinken en toch een andere betekenis hebben.

Mijn opmerking was trouwens goed bedoeld.  :piper3

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren

Offline michael

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2011, 16:25 »
zal dit weekend eens uitgebreid gaan lezen over de  Massacre of Glencoe

Offline Kokkie

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2011, 15:50 »
zal dit weekend eens uitgebreid gaan lezen over de  Massacre of Glencoe

En???
Gelezen???
Ik vind het zeer wreed!
Hoe gastvrijheid wordt verraden en afgestraft!!
 >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Offline michael

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 09 mei 2011, 16:29 »
inderdaad zeer wreed. zat ook een nederlands tintje aan, dus hoop dat ze daar in die omgeving een beetje vergevingsgezind zijn :-)
nog een vraagje; als je een rondje Applecross rijd van zeg maar Ardarroch, Applecross, Cuaig en weer terug naar Ardarroch. Hoe lang ben je daar ongeveer mee bezig?

michael

Offline Kokkie

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2011, 09:59 »
inderdaad zeer wreed. zat ook een nederlands tintje aan, dus hoop dat ze daar in die omgeving een beetje vergevingsgezind zijn :-)
nog een vraagje; als je een rondje Applecross rijd van zeg maar Ardarroch, Applecross, Cuaig en weer terug naar Ardarroch. Hoe lang ben je daar ongeveer mee bezig?

michael

Vind ik moeilijk te zeggen, t'is met welke instelling je op de fiets stapt!
Rustig en realaxed? Stoppen,fotootje maken? De omgeving lekker op je laten inwerken?
Of zo veel mogelijk kilometers maken?
De keren dat ik ben geweest had ik een gemiddelde van ca. 45 km/h!
Lekker relaxed en genieten van de omgeving/natuur en natuurlijk van het praatje in de pub!
De Applecross Pass in behoorlijk steil,smal en prachtige haarspelden!!!!!!!!!!!