Auteur Topic: Kopen in Schotland goedkoper dan in Nederland?  (gelezen 24808 keer)

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
Kopen in Schotland goedkoper dan in Nederland?
« Gepost op: 17 mrt 2011, 21:34 »
Zomaar nieuwsgierig:

Ik heb in Nederland nooit een eigen huis gekocht, maar hier in Edinburgh vond ik het een 'eitje' om te doen. En dat terwijl dat een jaar of zes geleden was, toen de huizenmarkt heel anders was en het best heel moeilijk was om iets geschikts te pakken te kunnen krijgen voordat het weer onder je handen vandaan door een ander gekocht werd... Bovendien vond ik dat de kosten erg mee vielen. Van Nederlanders hoor ik altijd dat je er in Nederland gewoon 8% van de koopprijs bovenop moet tellen, maar zoveel betaalden wij echt niet.

Zijn er forumlezers met koop en verkoop ervaringen in beide landen?

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:Kopen in Schotland goedkoper dan in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 19 mrt 2011, 23:18 »
Hi Henk,

Ja wij hebben ervaring, 2 keer een huis in NL gekocht en 13 jaar geleden in Bearsden. Dus mijn ervaring is misschien wel wat gedateerd. Maar of het goedkoper of duurder is vind ik lastig. In ieder geval geen hypotheekrenteaftrek  :nono:

Wij besloten in januari te verhuizen, kochten het huis in juli en de overdracht was in december, toen was de koers van de gulden/pond inmiddels behoorlijk in ons nadeel veranderd. We namen de winst van ons huis in NL mee en dat was opeens veel minder waard :crybaby2:

En het systeem hier met bieden (OO =offers over) vind ik ook een ramp ! Je weet gewoon niet waar je aan toe bent. In NL ben je (via de makelaar ) aan het onderhandelen met de verkoper en de uiteindelijke beslissing om wel of niet accoord te gaan met de vraagprijs is aan de koper. Hier moet je maar afwachten of er niet iemand hoger geboden heeft. En hoeveel meer moet je bieden, is dat 5/10/15 % ? Kompleet natte vingerwerk, inderdaad enkele jaren geleden was het gekkenwerk, maar ook 13 jaar geleden was het lastig. Bearsden was/is een erg gewilde wijk, goede scholen wat voor ons met 3 kinderen, toen 5,7 en 9, erg belangrijk was.

Mijn man werkte al hier, ik was nog met de kinderen in NL en heb het huis niet in het "echie" gezien toen mij man erop bood. Heel erg spannend voor allebei  :tongue3: Gelukkig kregen we het, nadat  het eerste huis waarop we geboden hadden aan onze neus voorbij gegaan was. Ons bod was niet het hoogste, maar we wilden ( in juli) wel tot december wachten en dat gaf de doorslag bij de verkoper. We hadden toen ruim 10 % meer geboden dan de vraagprijs, maar er had dus iemand meer geboden maar die wilde er eerder in.

Ook moesten we een survey laten doen voordat we konden bieden en dat geld waren we dus kwijt toen we het eerste huis niet kregen. Ik ken verhalen van mensen die kapitalen kwijt zijn aan al die surveys. Er is een plan geweest dat de verkoper een survey laat doen en dat iedere bieder er inzage in krijgt, maar ja dat kost de surveyers inkomsten, dus dat gebeurt erg weinig.

En de overdracht: in NL ga je met de verkoper naar de notaris, daar teken je de papieren (bij een kop koffie) en dan krijg je de sleutel. Hier stonden we om 9 uur bij de makelaar op de stoep, die checkte of het geld er was en toen kregen we de sleutel.

Misschien komen er nog meer ervaringen, ben wel benieuwd of er iets veranderd is in die 13 jaren  :aye

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 20 mrt 2011, 13:34 »
Wat Andrea schrijft zijn ook ongeveer onze ervaringen. Ook in Nederland 2 keer een huis gekocht en 5 jaar geleden in Schotland (Aboyne).

In september 2005 1 week op huizenjacht geweest. (Ons huis in Dordrecht stond toen te koop). Een huisje in Coul gevonden met een prachtig uitzicht. Een survey laten verrichten. Thuisgekomen in Nederland gingen we twijfelen. Het ging allemaal wat te snel. Wij waren net met vroegpensioen. Hadden allerlei plannen wat we zouden gaan doen in Nederland en toen kwam opeens in de zomer van 2005 het plan om naar Schotland te verhuizen. Eerst nog overwogen ons huis in Nederland te verhuren (heeft ook te huur gestaan) en in Schotland iets te huren. Ons huis lag echter te ver buiten het centrum van de stad en was niet aantrekkelijk om te verhuren. Achteraf blij dat we dit niet gedaan hebben. Erg slechte verhalen gehoord over verhuren. Wij hebben nu ook geen zorgen over een huis in Nederland. Wij hebben de onderhandelingen over de eventuele aankoop van "ons" huisje met mooi uitzicht gestopt. Geld van de survey voor niets uitgegeven. Wij zouden in Nederland blijven. De verkoop van ons huis in Dordrecht stop gezet. Vrienden en familie slaakten een zucht van verlichting. In de dagen hierna bleek echter dat ons gevoel al lang in Schotland lag en het idee in Nederland te blijven voelde absoluut niet goed. Ons huis weer in de verkoop gezet.

In oktober ons huis in Nederland verkocht met de afspraak tussen maart en juli van het volgend jaar op te leveren. In December 4 weken een vakantiehuisje gehuurd in Ordie (bij Dinnet) en in Aberdeenshire op huizenjacht geweest. In die periode is ook onze kleindochter in Aberdeen geboren.  Kort voor de kerstvakantie een bod gedaan op ons huidige huis in Aboyne dat werd verworpen. Een hoger bod gedaan (30% boven de vraagprijs (offers over) en 10 % boven de waardebepaling van de taxateur), dat werd geaccepteerd. Het huis was al leeg (eigenaresse was overleden en de erfgenamen verkochten het, met volgens de solicitor bikkelharde onderhandelingen). Uit de survey bleek dat er reparaties nodig waren aan de vloeren en een houtwormbehandeling. Normaal zouden die kosten voor de verkoper zijn, maar de erfgenamen weigerden te betalen. Ook niet de helft. Omdat het huis al leeg was werd als uiterste opleveringsdatum 7 maart bedongen. De eerste dag dat we ons huis in Dordrecht konden opleveren was 1 maart. Wij dachten dat het transport van het geld van de opbrengst van ons Dordtse huis in die 7 dagen moest lukken, maar we hadden geen rekening ermee gehouden dat er een weekend en een bankholiday in zat. Toen toch maar een spoedtransport ervan gemaakt (kost natuurlijk ook weer geld). Spannend, ook wat betreft de koers. Viel op dat moment mee. Nu zou het helemaal voordelig zijn. Voor ons ook grote verbazing hoe de overdracht ging. Gewoon sleutel ophalen bij de solicitor. De handtekening voor de mortgage was voldoende.
Ook een leuke anecdote: de makelaar van de verkopende partij had de maten  van de kamers in feet uitgedrukt in de folder. Daar bleek dus helemaal niets van te kloppen. Bij narekening bleek het huis totaal 25 vierkante meter kleiner dan aangegeven was! Desgevraagd vertelde men dat de makelaar inderdaad voetje voor voetje door het huis was gegaan. Wij konden niet anders bedenken dan dat hij wel erg kleine voeten had.

Ook moesten we in de eerste dagen nadat we de sleutel hadden gekregen de Central heating laten keuren door een loodgieter. Wanneer dit niet in orde zou zijn zouden de kosten voor de verkopende partij zijn. Dat schijnt standaard te zijn.

Betreffende de mortgage: wij kregen die met een vaste rente voor 2 jaar. Aan het eind van de 2 jaar zou er weer contact opgenomen worden om over een nieuwe rente te praten. Wat bleek, dat we weer opnieuw de kosten van een mortgage moesten betalen. Wij waren toen in staat om de mortgage af te betalen, wat we hebben gedaan. Wel moesten we toen weer de solicitor betalen om de eigendomspapieren op te stellen. De papieren bleven voor die tijd bij de bank.

Ik heb begrepen dat nu de verkopende partij de survey moet laten verrichten en betalen. Ik hoop dat offers over ook een keer van de baan gaat. Dit systeem heeft de prijzen enorm opgedreven.

Dit is zo'n beetje wat me te binnen schiet over het aankopen van ons huis. Zijn er nog vragen, vuur ze maar af.

Succes ermee!

ellentolsma

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 mrt 2011, 17:59 »
Ik heb geen ervaring met het kopen van een huis in NL en aan de zijlijn meegekeken hoe het gaat in Schotland. Het is een gedoe en ik kan bovenstaande alleen maar beamen, maar ik heb wel het idee dat je in Schotland meer huis voor je geld krijgt.

Wat Driekje vertelt heb ik ook begrepen, sinds kort moet de verkoper de survey verzorgen dus dat is een last minder.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 20 mrt 2011, 19:00 »
ik heb wel het idee dat je in Schotland meer huis voor je geld krijgt.

Op het moment staat de euro erg gunstig tov van het pond, dus dat scheelt een beste slok op de borrel.
Maar je krijgt ook in Oost Groningen "meer huis voor je geld" dan in de randstad en dat geldt ook voor de stad en "platteland" in Schotland, altijd moeilijk te vergelijken.
In 1997 waren wij in Bearsden meer geld kwijt voor een huis dan in Twente en toen ook de gulden nog kelderde werd het wat minder leuk.  :crybaby2:

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 20 mrt 2011, 19:27 »
Ik weet niet of je in Schotland meer huis voor je geld krijgt. Wij hebben ervoor gekozen een kleiner huis in Schotland te kopen. Dat gaf ons financiele ruimte. Als ik het verschil in grootte bekijk, komt de prijs ongeveer overeen met Nederland. Het ligt er inderdaad aan, zoals Andrea ook schrijft, met welk gedeelte in Nederland je de prijzen vergelijkt. In Dordrecht lagen de prijzen van huizen niet erg hoog.
Wel vind ik de huizen in Schotland kwalitatief wat minder. Er is weinig gedaan aan isolatie. De dubbele ramen stellen niet veel voor: erg dun glas. Wij hebben een oud (1938) granieten huis. Het omhulsel is dus wel heel degelijk. Wij hebben een leistenen dak (erg mooi, vooral wanneer de zon erop schijnt). Is echter aan wat reparatie toe. Er is echter geen slater (dakbedekker) te vinden die komt repareren. Ook de buren hebben dezelfde problemen. We hebben geprobeerd gezamenlijk een slater te huren, maar nada, njente. Ik som nu even op wat wij zijn tegengekomen aan problemen, maar ik wil het echt niet als een klaagzang laten overkomen. Wij wonen heel erg naar ons zin en problemen zijn er om te overwinnen.
Even off-topic: net terug van een wandeling. heerlijk zacht weer. 14 graden. Ook al ligt er nog wat sneeuw in de tuin: jippie, we gaan de goede kant uit!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 20 mrt 2011, 20:33 »
O ja, mag ik ook nog even ? :icon_scratch:
Is het jullie weleens opgevallen dat er heel veel afvoerpijpen aan de buitenkant van de huizen lopen. Buiten dat ik het vreselijk lelijk vind, bleek het de afgelopen 2 winters ook nog eens erg lastig, omdat ze dus bevroren raakten en later (soms) knapten.
En we hebben geen idee waar bv onze afvoer loopt, waar het op het riool uitkomt, staat allemaal niet op de tekening. Als er problemen komen, moet je maar gewoon ergens beginnen te graven  :icon_pale: 
En als jullie deze zomer komen, hoop ik dat ze de gaten in de wegen wat gevuld hebben, want het is echt vreselijk momenteel. Ik moet echt slalommen met m'n auto om de potholes te ontwijken, gaten van wel 15-20 cm diep zijn geen uitzonderingen.
Maar verder klaag ik ook niet hoor  :nooo  :nooo, prachtig weer en al lekker lang licht.

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 20 mrt 2011, 21:14 »
Oh ja, ook dat is herkenbaar. Ik weet nu al van 2 gezinnen waarvan het huis onbewoonbaar is geworden, door bevroren leidingen. Van het ene gezin (met 3 kleine kinderen) weet ik dat zij een huis gekocht hadden. De overdracht had gelukkig nog niet plaatsgevonden. De solicitor had met de eigenaar afgesproken geen olie meer bij te vullen voor de centrale verwarming. De plumber was gevraagd de radiatoren leeg te laten lopen, maar deze had dat niet op tijd gedaan. De hele boel was bevroren tijdens de vorstperiode. Daarna is het ontdooid en de leidingen gesprongen. Het water is maar blijven stromen. Het huis is onbewoonbaar verklaard. De kopers konden van het contract afkomen, maar hadden hun eigen huis al verkocht. Ook hadden ze een architect allerlei plannen laten maken. Dus wel kosten gemaakt. Nu zitten zij in een huurhuis. Bij ons in de straat staat een huis al maandenlang leeg, omdat het onder water gelopen is. Wij zagen het toegangspad met 1 dm water staan en het bleef maar stromen. Hoe dat verder gaat weet ik niet. Wij laten in de vorstperiode onze kachel 's nachts branden en de radiatoren op een lage stand. Het was ook wel weer een extreem strenge winter.   

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 20 mrt 2011, 21:17 »
En nog even door te gaan: die potholes in het donker! Maar ik zie ook dat er keihard gewerkt wordt om de wegen weer gerepareerd te krijgen. Ook na een storm is het geweldig hoe snel de wegen geinspecteerd zijn en ontdaan van gevallen bomen en takken. Hulde voor de wegwerkers!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 20 mrt 2011, 23:14 »
Nou Driekje, dan is jullie council veeeeeel actiever dan de onze ( East Dunbartonshire). De gaten van vorig jaar waren nog niet gerepareerd toen er weer een heel strenge winter overheen kwam, "gatenkaas" de wegen in Bearsden  :sad1:

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #10 Gepost op: 21 mrt 2011, 11:17 »
Hallo Henk,

Ook even een aanvulling van iemand die heeft getracht te kopen maar uiteindelijk toch aan het huren is geslagen.
Wij hadden in NL al sinds 1991 geen koophuis meer en huurden in de vrije sector.
Altijd zat in het achterhoofd dat we ooit eens zouden verkassen. (en dat ging gemakkelijker met een huurhuis)
Dus voor ons geen "overwaarde" mee te nemen naar schotland.
Ben in April 2008 2 weken hier geweest om een huisje te zoeken en dat lukte in die periode.
Een huurhuis (geen Council) om te beginnen bij Inverness.
Wij dachten, als je er een tijdje zit kunnen we gaan rondkijken of we een huisje naar ons zin kunnen kopen.
Man, wat zie je prachtige pandjes te koop staan......
Bij de bank nagevraagd voor een hypotheek, maar die gesprekken vielen zwaar tegen.
Aangezien je geen eigen geld meement (lees tussen de 20 en 30 procent van de aankoopwaarde) wilden ze niet eens met me praten.
Het inkomen is voldoende, maar regels zijn regels (eigen geld is nodig)
Helemaal nu, in deze krediet crises situatie hebben de banken de eigen bijdrage enorm opgeschroefd.
Dus voor een leuk huis (voor ons boven GBP 200.000,--) moet je eigenlijk ong. 50 of 60 duizend zelf meenemen.
Voor ons niet te doen.
Ook het verhaal van driekje komt ons bekent voor, dat je elke keer weer opnieuw de hypotheek moet afsluiten met alle bijbehorende kosten.
Wij zijn uiteindelijk maar weer gaan huren, en dat heeft zijn voordelen.....
Ons tweede huis (in de bergen) was een plaatje !  Gehuurd via een estate agent en de eigenaar had ook een groot Landgoed in zuid Engeland.
Wij huurde de "Gate House" van het landgoed net ten zuid-westen van Inverness.
Dit huis moest met stookolie gestookt worden via een electrische boiler en water kwam rechtstreeks uit de bron van de rivier Nairn.
De winters echter vormden een behoorlijk probleem. In 2009/2010 heel veel sneeuw gehad met de nodige problemen, zoals ingesneeuwd zitten, regelmatige stroomuitval, bevroren waterleidingen e.d.
Alles opgelost en de eerste winter en overleeft. Toen winter 2010/2011.  1 dag voor kerstmis, weer geen water uit de kranen. Ellende, Ellende, Hebben 31 dagen zonder een druppel water uit de kraan gezeten. Dus thuis, niet douchen, koken, wc doorspoelen, was machine gebruiken e.d.
De "Gamekeeper" van het landgoed kwam dagelijks 50 liter tonnen met rivierwater brengen zodat in ieder geval de WC gespoelt kon worden.
Stel je voor..... Til een 50 liter ton op om water over te gieten in een 10 liter emmer.... dan 10 liter emmer legen in de strortbak van de WC en de emmer weer opniew vullen. (en dit 31 dagen lang). Douchen en kleren wassen moesten we ergens ander doen. In de tussentijd ook nog flink ingesneeuwd gezeten en is de Septic Tank volledig bevroren, zodat alle toilet rommel de tuin in stroomde. Ze konden dit probleem niet tijdens de vorst oplossen. Dit was toch voor ons niet acceptable en zijn weer gaan zoeken naar een ander huis. EN we hebben weer een huurhuis gevonden in NAIRN. een leuke vrijstaande 6 jaar oude bungalow wat voor ons ideaal is. Hopenlijk voor zeer lange tijd.
Wij gaan zeker, gezien onze leeftijd, hier niet kopen maar blijven lekker flexible met huren en kunnen verkassen wanneer we maar willen.

Het is even een levenswandel die ik beschreef, maar het zal de pret van het wonen in het mooie schotland niet bederven.

Hoop dat je succes hebt met het vinden van een leuke en goede woning.

Groeten Erwin en Martina

Offline Driekje

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 21 mrt 2011, 11:36 »
Wat een ellende hebben jullie doorstaan Erwin en Martina! Ik snap volledig dat jullie je prachtige huis op zo'n mooie locatie toch hebben ingeruild voor iets komfortabelers. Fijn dat jullie een bungalow hebben gevonden. Heel veel geluk ermee!

Driekje

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #12 Gepost op: 31 mrt 2011, 14:28 »
Jee zeg Erwin, wat een ellende...! En dan zaten wij (in centrum van Edinburgh) afgelopen winter te klagen dat we een weekje niet weg konden met de auto vanvege de sneeuw...

Tja, hier is het in de winter ook wel koud, maar niet zo dat het dat soort problemen veroorzaakt.

Ik ben een tijdje niet in de gelegenheid geweest om het forum te bezoeken, maar ik ga al jullie interressante reacties snel lezen!

Offline McHenk

• Schotland fan
  • Anno 2000
« Reactie #13 Gepost op: 01 apr 2011, 10:35 »
En het systeem hier met bieden (OO =offers over) vind ik ook een ramp !

Nou, ik kan me voorstellen dat dat inderdaad heel moeilijk is, 1) als je er niet aan gewent bent, en 2) als je uit het buitenland komt en de gang van zaken minder goed in de gaten kan houden.

Voor ons was dat toendertijd heel gewoon; misschien niet ideaal als koper, want je moet zelf goed je huiswerk doen, in de gaten houden voor hoeveel soortgelijke huisen te koop worden gezet en voor hoeveel ze uiteindelijk verkocht worden, uitrekenen wat een gangbaar percentage is dat betaald wordt boven de vraagprijs, etc. zodat je ongeveer weet hoeveel je moet bieden om succesvol te zijn met je bod (zonder zoveel te bieden dat je het niet meer kan betalen natuurlijk!).

Maar, als je verkoopt kan het juist weer positief voor je uitvallen, want het kan dus zijn dat mensen toch een beetje meer bieden dan ze eigenlijk zouden willen betalen, als ze het huis erg graag willen hebben. Dat was dus veel het geval in de tijd dat wij ons huis kochten (zo'n 6 jaar geleden). Toen stond er constant veel te koop hier in Edinburgh, maar de huizen werden meestal ook binnen een paar weken verkocht. Een paar maanden was echt heel lang! Mensen stonden gewoon in de rij om huizen in goede wijken en in goede staat te bezichtigen.

Op het moment is het totaal anders: 'offers over' is vrij ongebruikelijk geworden, tenzij het huis echt in een geweldige locatie en prachtig mooi is en men zeker weet dat meerdere mensen tegen elkaar zullen gaan bieden. Bijna alle huizen staan nu te koop met een 'fixed price' (en daar valt vaak nog best wat af te halen) of 'offers around' (wat mijns inziens dus aangeeft dat ze ook bests iets lagers zouden accepteren).

Het probleem voor mensen die willen kopen is op het moment dat er niet erg veel te koop staat en men heeft dus niet veel keus (alhoewel het erop lijkt dat dat - nu we richtig voorjaar gaan - langzaam aan het veranderen is). Mensen hebben heel lang gewacht met hun huis in de verkoop te zetten, omdat er toch niet verkocht werd.

Kortom - als je niets te verkopen hebt en financieel in een goede positie staat, dan is nu het moment om in Schotland te kopen!
 :flag

Offline foxy

• Schotland fan
  • FOXY
« Reactie #14 Gepost op: 16 jun 2011, 18:08 »
Erwin ,

kun je me aangeven wat  een gemiddelde huurprijs is voor bv een gate house ?

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
« Reactie #15 Gepost op: 17 jun 2011, 10:34 »
Citaat
Voeg citaat toe
Erwin ,

kun je me aangeven wat  een gemiddelde huurprijs is voor bv een gate house ?

Beste Foxy..

"Gate Houses" zijn niet veel te krijgen want die horen vaak bij een "landgoed"
Wij hadden geluk dat die op dat moment vrij stond....was dan wel in "a remote area"
De prijzen verschillen nogal per regio.....
In de buurt van Inverness zijn de prijzen hoger dan in de buurt van b.v. Wick.
Natuurlijk zijn de prijzen in de centre belt hoger dan hier.

gemiddeld betaal je voor een goed/degelijk/groot/particulier huurhuis hier ongeveer GBP 750,-- per maand zonder
faciliteiten.
Voor een gemiddeld huis (voormalig council house) met 2 slaapkamers is de huur hier ongeveer GBP 500/GBP 550
Gas/Electra/Olie/council tax zijn nog extra kosten

Erwin