Auteur Topic: Ook hier het Enkeltje!  (gelezen 14511 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Re:Ook hier het Enkeltje!
« Reactie #25 Gepost op: 16 apr 2011, 12:29 »
Leuk Rik,  ben benieuwd!

Offline Erik

• Schotland fan
« Reactie #26 Gepost op: 16 apr 2011, 13:07 »
Rik heel veel plezier en geluk in Schotland.  :schface :icon_thumleft:
An áit a bhfuil do chroí is ann a thabharfas do chosa thú

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 17 apr 2011, 01:12 »
Hoi Rik,
goed om te lezen dat je goed en wel aangekomen bent!
En groot gelijk om met mooi weer er lekker op uit te trekken, wij hebben hetzelfde gedaan  :aye

Groetjes
 Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 17 apr 2011, 23:43 »
Hoi Iedereen,

Leuk om te lezen dat iedereen geïnteresseerd is in mijn belevingen.
Bedankt ook allemaal voor jullie reacties.

Hieronder volgt dan eindelijk een verslag hoe ik het de afgelopen 4 weken heb beleefd. Het is eerlijk gezegd wel een algemeen verslag dus sommige onderwerpen kunnen wat bekend overkomen. Veel leesplezier: !

Mijn avontuur begon zondag 20 maart in ijmuiden. Ik had een enkele reis geboekt met de boot van ijmuiden naar Newcastle. Om 17.30 vertrok ik met de boot. De Ferry was groot en er was van alles te doen, mits tegen betaling. Voor een pilsje betaalde je al gauw 6 euro dus daar was de lol er ook snel vanaf. Dan maar even naar buiten gegaan om van uit uitzicht genieten. Helaas onderweg geen dolfijnen gezien maar wel schitterende uitzichten. Ook voeren we langs een windmolenpark midden op zee!  Mijn slaapkabine had ik voor mijzelf dus dat was wel heerlijk. Verder ook goed kunnen slapen en de volgende ochtend nog mooi van het uitzicht langs de Engelse kust kunnen genieten.
Bij aankomst in Newcastle moesten we door de douane. Ik had trouwens veel persoonlijke spullen mee uit Nederland zoals de auto natuurlijk, mijn fiets, veel dvd’s , boeken kleding en andere spullen. Gelukkig werd ik er niet uitgepikt zodat ik niet al mijn spullen overhoop hoefde te halen. Toen kwam het rijden in Engeland. Bij de 3de rotonde ging ik meteen al in de fout maar herstelde gelukkig vrijwel meteen zodat gevaarlijke momenten konden worden vermeden. Buiten dit foutje  is het tot op heden niet weer gebeurd.

Na ruim 3 uur rijden (ca. 300 km rijden) kwam ik dan eindelijk aan in Greenock (de plaats waar ik voor minimaal anderhalf jaar zal verblijven). Ik heb de eerste 10 dagen in een Holiday Inn hotel gezeten. Daar heerlijk van ontbijtjes genoten met een mooi uitzicht op de Clyde.  Het gebeurde dan ook dikwijls dat ik wandelingen maakte langs de rivier de Clyde. Je hebt vanhier hier prachtig uitzicht op het loch lomond en Argyll gebied.

Na 10 dagen had ik eindelijk mijn appartementje gevonden. Het is hier niet goedkoop want voor een 1 slaapkamerappartement betaal je zo 500 pond exclusief alle voorzieningen. Ik heb er dus voor gekozen om weer tijdelijk op kamers te gaan wonen. Ik woon nu in een appartement samen met 3 andere huisgenoten. 2 Nederlandse mensen en 1 Marrokaanse. Dit bevalt mij tot nu toe erg goed al is het op kamers wonen vooral in het begin erg wennen omdat ik hiervoor 3 jaar alleen heb gewoond. We hebben een bovenwoning wat mooi uitkijkt op de rivier de clyde en de achterliggende heuvels. Greenock is gelegen aan een heuvel en ik merk aan de keren dat ik tot nu toe mijn fiets heb gebruikt dat ik mijn conditie toch wat meer moet opbouwen.

Mijn werk als helpdeskmedewerker bevalt mij tot op heden wel aardig. Oke, het is dan wel niet de baan die ik gewend ben als dieronderzoeker, maar ach, het kan er mee door. Als ik een hele dag binnen heb gezeten en gewerkt merk ik wel dat ik daarna even buiten moet zijn. Ik ga dan meestal even een korte wandeling maken in de omgeving.  Ik ben begonnen met een 2 weekse training. De eerste week hield vooral in, dat we diverse zaken moeten behandelen zoals het openen van een bankrekening, zoeken van een appartement, rondleiding geven door de omgeving en het gebouw van IBM. De 2de week was vooral dieper ingaan op het werk; hoe je je moet gedragen, wat de procedure is etc. De 2de helft van de week was het vooral “buddyen”, dus het meekijken/luisteren met een collega. Sinds 2 weken ben ik dus nu ook zelfstandig bezig met werken en dat loopt volgens mij wel toppie. Ik bedoel zo moeilijk moet dit werk ook niet zien. Het werk bevalt dus wel aardig maar langer dan anderhalf jaar zal ik dit toch niet gaan doen. Mij hart blijft in de natuursector en zal daar ook mijn baan proberen in te vinden.  Mijn collega’s zijn trouwens ook toppie en ik kan het goed met ze vinden. We zullen zien hoe dat contact zich zal ontwikkelen.

Buiten het werk om slijt in mijn tijd vooral aan het doen van boodschappen, eten koken en het msnen/skypen met vrienden/familie/kennissen.  De weekenden gebruik in tot nu toe meestal om erop uit te trekken. Lekker de omgeving zien en te verkennen. Ik wil altijd zoveel mogelijk zien en weten hoe mijn omgeving er precies uitziet. Deze omgeving heeft zich tot nu toe beperkt tot de 3-hoek Greenock/Glasgow/Prestwick maar gisteren ben ik ook al naar een gebied gegaan aan de zuidoost kant van Glasgow. Ik ben vooral aan het rijden en af en toe een wandeling aan het maken. Zelf geniet ik er erg van als ik door de ongerepte natuur kan wandelen waar de mens nog maar weinig ingreep heeft gedaan. Vooral de heuvels ten zuid/oosten van Greenock vind ik tot nu toe erg mooi. Veel heidevelden met wat bossen en Lochen/meren. Wat dat aangaat bevalt het mij hier prima en wil ik hier zeker nog wel een tijd verblijven.  (tochten die ik tot nu toe heb gemaakt gingen onder andere naar: Largs, Glasgow, Motherwell, Gourock, Irvine, Lochwinnoch en de natuurgebieden er om heen) Toch mis ik een groot gedeelte van mijn vrienden uit Nederland wel een beetje. De eerste heimwee naar vrienden/familie is er dus al wel. Toch is die heimwee weer totaal weggebt als ik eenmaal door het Schotse landschap heen wandel. Het is dus nog een beetje een 2 strijd, maar ach, het komt wel goed.

Tot mijn grote schande ben ik in de 4 weken dat ik hier nu ben nog steeds niet naar de pub geweest. Tot nu toe zeg ik ieder weekend weer dat ik naar de pub wil, maar iedere keer ben ik gewoon te moe om er uiteindelijk naartoe te gaan. Dit komt vooral omdat ik het weekend ook gebruik om er op uit te trekken. Meestal kom ik dan zo moe thuis van alle belevingen die ik weer heb opgedaan die dag dat ik dus gewoon te moe ben om nog naar de kroeg te gaan. Misschien moet ik maar eens doordeweeks naar de pub gaan, of gewoon een keer niet naar buiten gaan (ik wacht nog op slecht weer). Over weer gesproken. Tot nu toe is het hier redelijk mooi weer geweest. Normale temperaturen van tussen de 10 en 16 graden gehad en in totaal ca. 7 dagen (van de 4 weken) regen gehad, dus valt nog mee voor een land dat bekend staan om zijn regen.

De Schotse mensen zijn tot nu toe erg aardig. Ik kan het goed met ze vinden en iedereen is heel beleefd tegen elkaar. Vooral in winkels/supermarkten. Wat ik wel merk is dat Schotten over het algemeen erg aardig  zijn, maar als ze je niet mogen dat ze dat ook gelijk laten merken. Een Schot kan dus soms  heel fel uit de hoek komen als iets hen niet aanstaat. Zo heb ik al meegemaakt dat een schot bijna in elkaar werd geslagen door iemand omdat hij niet trots was op zijn land en liever in Engeland wou wonen. Tja, dat moet je ook niet zeggen tegen een medeschot :P . 5 minuten later was alles weer koek en ei, en zo is een typische schot ook wel denk ik. Heel aardig over het algemeen maar je moet niks kwaads uithalen.  Verder heb je in deze omgeving de rivaliteit tussen 2 voetbalclubs (Celtic en Glasgow Rangers) het schijnt dat deze 2 ploegen die beide uit Glasgow komen vaak met elkaar op de vuist gaan. Er schijnen vaak problemen te zijn die zelfs het straatbeeld soms bepalen. Ik weet niet hoe dat in Glasgow zelf is maar zelfs in Greenock vond ik dit wel een beetje.

Om een korte conclusie tot nu toe te vertellen. Ik heb het zeker naar mijn zin en ik wil hier voorlopig zeker nog wel blijven. Maar het is niet zo romantisch als ik mij in het begin had voorgesteld.  Toch iets te veel naar de film Braveheart gekeken ben ik bang :P, al was dat ook niet alleen koek en ei.  Het prachtige landschap blijft in ieder geval mijn hartje veroveren.

Ps. Komend weekend staat een tocht door het Loch Lomond gebied op de planning.

Mocht ik weer wat nieuws hebben zal ik dit zeker weer laten weten.

Groetjes,
Rik

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 18 apr 2011, 09:11 »
Mooi verhaal Rik! Je benut de tijd optimaal. Lekker dat je er zoveel op uit kunt trekken. Vergeet je het zuiden niet? De kustweg richting Stranraer is ook erg mooi. En bij Bruce stone kan je de Merrick wandelen. Daar kom je langs het slagveld waar Bruce ook heeft gevochten. Glen trool, prachtig gebied: http://en.wikipedia.org/wiki/Merrick,_Galloway.
Succes en houd ons maar op de hoogte.

http://www.heritage-images.com/Preview/PreviewPage.aspx?id=1646866&pricing=true&licenseType=RM

Offline Mieke

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 18 apr 2011, 10:08 »
Hey Rik, leuk om wat van je te horen.

En fijn dat het goed gaat  :icon_thumleft:
Over dat pubbezoek zou ik maar niet inzitten hoor, misschien kom je nu in een andere fase in je leven?  :laughing7:
Leef met de dag en geniet van al het goede wat er op je pad komt.

Houd je ons op de hoogte?

Groeten van iemand die nu op d'r tuinbankje gaat koffie drinken.  :sunny:
And I'll carry you, till this great race is over...
Runrig -Travellers

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 18 apr 2011, 12:51 »
Verder heb je in deze omgeving de rivaliteit tussen 2 voetbalclubs (Celtic en Glasgow Rangers) het schijnt dat deze 2 ploegen die beide uit Glasgow komen vaak met elkaar op de vuist gaan. Er schijnen vaak problemen te zijn die zelfs het straatbeeld soms bepalen. Ik weet niet hoe dat in Glasgow zelf is maar zelfs in Greenock vond ik dit wel een beetje.

Ja, in Glasgow is dit heel erg merkbaar. In zomer 2009 was ik op stage in Schotland en ik heb toen een week gelogeerd bij een kennis die in Glasgow woont (op kamers) en studeert. Hij vertelde mij over het voetbalgebeuren in de stad en zelfs in 1 weekje was het zo ontzettend merkbaar! Eén van de redenen waarom ik moeite heb met die stad. Op zaterdagavond kun je daar beter sowieso niet uitgaan, want dan is het redelijk onveilig en als je niet extreem gekleed bent, dan kom je überhaupt de pub niet eens binnen. In Glasgow is het in de meeste pubs ook streng verboden om kleding te dragen van die voetbalclubs. Kun je nagaan hoe dat leeft in die stad. Brrr, ik vond het niet prettig.

Wel fijn om te horen dat je je best thuis voelt daar! Natuurlijk blijft het gewoon een leven met werken, boodschappen doen, vervelende momenten... Maarja, dat houd je in ieder land wel.

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #32 Gepost op: 18 apr 2011, 13:02 »
leuk dat je al aardig ingeburgerd bent en gelijk de kans waarneemt om zoveel mogelijk te zien. een goede tegenhanger die natuur tegen het
de hele dag binnen zitten.

ach die rivaliteit tussen voetbal clubs gaat soms wel heel ver maar ik denk dat de drank ook een flink woordje meespeelt. ik zou me niet veilig voelen daar 's avonds in het centrum

ellentolsma

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 18 apr 2011, 15:07 »
Hi Rik, dank voor je uitgebreide verhaal! Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Je nieuwe huis klinkt gezellig. Misschien even wennen maar ook fijn dat er mensen om je heen zijn om je ervaringen mee te delen.

Ik vertrek over 4 dagen (!) weer met de inboedel naar Schotland :) Ik heb eerder al 3 jaar in Glasgow gewoond en ben zelf geen kroegtijger. Toch vind ik het uitgaansleven in Glasgow erg divers en leuk en kan mij niet helemaal vinden in de reacties van Mairi en EllenC. Je zal mij niet snel vinden op Sauchiehall Street op een zaterdagavond (al vind ik het wel erg grappig om er langs te rijden met de auto, je kijkt je ogen uit!!) maar Glasgow heeft een erg levendige live muziek scene en ook de southside of westside hebben leuke pubs waar je gezellig een drankje kan doen of met de voetjes van de vloer kan gaan :)

Glasgow heeft een fel en agressief imago. Niet geheel zonder reden! Maar in de 3 jaar dat ik er woonde ben ik er zelf niet mee in aanraking gekomen en heb ik me altijd veilig genoeg gevoeld. Net als in een grote stad in Nederland zijn er bepaalde stadsdelen waar je 's nachts niet graag komt. Kevin Bridges, een jonge stand up comedian uit Glasgow heeft hier een grappige sketch over (meteen goed voor je 'schots' ;)): http://www.youtube.com/watch?v=8l4jnRrO_Mw

Have fun en zie je op de Glasgow meeting!

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #34 Gepost op: 20 apr 2011, 12:54 »
Hoi Rik!
Leuk om over al je ervaringen te lezen. Ik herken je behoefte om na een dag binnen te hebben gezeten naar buiten te willen.
Na een week in de stad krijg ik ook serieus de kriebels!
Hoe was je tripje naar Loch Lomond?
Wij zijn vorig weekend naar Crianlarich geweest en hebben een stuk van de West Highland Way gelopen, zeker een aanrader!
Ons volgende plan (zodra we een tent hebben) is om de WHW langs de oostkant van Loch Lomond te lopen (ongeveer 50km).

Wat betreft het voetbal en agressie, ik ben in R'dam opgegroeid en het is hier niet veel anders. Het gaat er vooral om hoe je je gedraagt. Wij wonen in een zijstraat van Sauchiehall street en hebben tot nu toe nog nooit problemen gehad. Ook niet op zaterdagavond.
Beetje meelachen (ook al begrijp je het niet) en meedoen helpt prima. Liep een paar weken geleden alleen in Merchant City en toen kwamen er een paar dronken knullen op me af, verstond er niets van, maar er wilde één een high five, prima, gewoon blijven lachen en doorlopen. Ben daar zelf vrij nuchter in. Heb in de gehandicaptenzorg gewerkt, misschien dat dat helpt  ;)

Succes met verder inburgeren en tot op de meeting!
groetjes
 Janneke

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #35 Gepost op: 20 apr 2011, 14:50 »
Hoi Janneke,

ik ben nog niet naar het loch lomond gebied geweest, dit staat voor komend weekend, zaterdag of zondag (hangt van het weer af) op de planning.
The West Highland Way heb ik 2006 helemaal gelopen tot aan de Ben nevis. lange tocht maar zeker de moeite waard. vergt wel wat ervaring.
Gebied was toen zo erg goed bevallen dat ik zo af en toe zeker het loch lomond gebied zal blijven aandoen.
Ik ga binnenkort trouwens ook een tentje kopen (je hebt ze al voor 15 pond bij de Tesco) en dan het Galloway forest park aandoen.

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #36 Gepost op: 20 apr 2011, 16:42 »
Ik ga binnenkort trouwens ook een tentje kopen (je hebt ze al voor 15 pond bij de Tesco) en dan het Galloway forest park aandoen.

Oooh, Galloway Forest Park!! :icon_biggrin: :icon_biggrin: (Ik mis hier echt een emoticon met hartjes. ;)) Is zó mooi! Ik ben er ooit geweest toen ik nog klein was, heb er echt prachtige herinneringen aan.

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #37 Gepost op: 21 apr 2011, 11:28 »
Zijn die tentjes van de Tesco een beetje de moeite?
Wij zijn aan het sparen voor een tent...vanwege de "umbrella friendliness" van Schotland willen we graag een waterdicht model...  ;)

We willen de WHW zeker een keer gaan lopen! Al zal het ivm werk waarschijnlijk in ettappes gaan...
Hoe lang heb je er over gedaan?

Groetjes
 Janna

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #38 Gepost op: 21 apr 2011, 12:04 »
Een leuke zaak met heel veel keus op "outdoor" gebied is........Go Outdoors in o.a. Clydebank; ( 15 min lopen van Singer treinstation) www.gooutdoors.co.uk.
De Tesco tentjes vind ik meer festival tentjes, op zich prima, maar je moet er niet teveel van verwachten. Mijn kinderen namen/nemen die mee naar Tindepark en laten die daar dan achter ;o)
Bij Tiso/ Nevis sport in de stad hebben ze ook mooi spul, maar ja daar hangt wel een ander prijskaartje aan.

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #39 Gepost op: 21 apr 2011, 12:46 »
Heyy,

Ik heb totaal 11 dagen gedaan om de hele West Highland way te lopen. Normaal staat er dacht gemiddeld 7 dagen voor, maar ik zat destijds met ruim 20 kilo op mijn rug en ik wou ook vaak stoppen om van het uitzicht te genieten. (ps. ik heb  toendertijd mensen gesproken die de west highland way in 2 dagen wouden lopen  :-X

Tja, zoals Andrea al zei moet je niet teveel van Tesco tentjes verwachten. Dat moet ook niet voor die prijs. bij mij is het zo dat het mij meer gaat dat ik maar een dak boven mijn hoofd heb, hoeft dus niet luxe te zijn. Ik gebruik zo'n tent maar een paar dagen per jaar en ik heb zelf de keus gemaakt om er dan niet teveel geld aan uit te geven.

Groetjes,
Rik

Zijn die tentjes van de Tesco een beetje de moeite?
Wij zijn aan het sparen voor een tent...vanwege de "umbrella friendliness" van Schotland willen we graag een waterdicht model...  ;)

We willen de WHW zeker een keer gaan lopen! Al zal het ivm werk waarschijnlijk in ettappes gaan...
Hoe lang heb je er over gedaan?

Groetjes
 Janna

Endro

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 22 apr 2011, 00:06 »
Hoi iedereen,

Er volgt zeer binnenkort een verslag maar heb het de laatste tijd toch wel vrij druk, en met mooie dagen ben ik toch liever buiten te vinden  :hypocriet

Aan Endro: Ik werk voor het MTS team onder leiding van Bas :P
Ik heb gelukkig in de Holiday Inn gezeten. IK heb inderdaad niet al te beste verhalen over het Harbour hotel gehoord.

Groeten,
Rik

Zo, druk weekje gehad.. maar kom hier ook maar eens kijken :)

Rik, je treft het met Bas :) Goeie gozer die mij goed kent  :laughing7: Je huis is mij ook bekend, langs het park, 1e rechts, 1e links en je staat voor mijn deur :) haha Voor de rest is de James Watt pub een aanrader. Meestal vrijdag na werk gaat iedereen daar naar toe. Lekker eten voor weinig ne genieten van het weekend.

Voor de rest.. tja, geniet er van... laat het rustig op je inwerken... het kan hier zeker heel mooi en leuk zijn. Als ik morgen tijd heb, kom ik wel even langs op het werk  :tongue3:

Offline Eagleheart

• Schotland fan
« Reactie #41 Gepost op: 26 apr 2011, 13:55 »
Inmiddels ben ik naar het Loch Lomond gebied geweest. Het was weer prachtig om er te zijn en vooral veel herkenbare stukjes van de West Highland Way gezien en gelopen.
Ik ben vooral aan de zuidoostkant van het Loch lomond gebied geweest dus in de omgeving Cashel tot aan Drymen.
Leuke dingen gezien zoals Korhoen, Schotse Sneeuwhoenders en een mooi Damhert.
En leuk om de eerst zomerse vogels weer te zien. Vogels als zwaluwen die in Nederland al een tijdje aanwezig zijn komen hier pas net aan.
Verder natuurlijk weer van de prachtige landschappen genieten. Misschien volgend weekend weer?
enige minpunt: ik had het paasweekend uitgekozen met prachtig weer, dus het stikte er van de toeristen. gelukkig was ik om half 7 sochtends in het gebied te vinden dus een gedeelte van de dag was het nog rustig.