Auteur Topic: een week tropisch weer  (gelezen 2941 keer)

masoroso

• Gast
een week tropisch weer
« Gepost op: 02 jul 2006, 16:09 »
Afgelopen juni zat ik met mijn vader in Taynuilt. Hoewel ik normaal een weekje alleen ga (even geen vrouw en geen kinderen maar lekker op mezelf) vond ik het leuk dat mijn vader een keer mee zou gaan. Vooraf leek het heel slecht weer te gaan worden dus ipv de tent werd er een huisje geboekt in Taynuilt. Ik kende deze plaats en omgeving niet echt goed maar het lag nabij Glen Coe dus als munro liefhebber leek me dat een prima plek.

De boot- en autotocht (vanuit IJmuiden) gingen erg voorspoedig en eigenlijk zit je er zo. Het was heerlijk zonnig en de cottage was subliem. Geen goedkoop campingkrotje maar een verdieping van een woonhuis met uitzicht over het prachtige Loch Etive en de naastgelegen berg Ben Cruachan. ( voor de cottage zie evt. http://www.hamstercottages.co.uk/2006/property_detail_5.asp?PropRef=AL57 - goede site en prima service!)

We kwamen aan in zonnig weer en 19 graden en gingen weg in zonnig weer en 30 graden! Het is de hele lange week geen moment slecht geweest. Vanuit Taynuilt zit je zo in Oban en de westkust is prachtig. Ruig maar ook ontzettend liefelijk met tropisch aandoende landschappen. Ik had wel het idee dat het een rijker deel van Schotland is want van mijn vorige reizen kan ik me meer verbleekte etalages e.d. herinneren. Dat was hier zeker niet het geval. Het tweede wat me opviel was dat de prijzen niet veel verschilden van Nederland en dat komt waarschijnlijk door de invoering van de euro.. alles is hier veel duurder geworden  :protest: Overigens was mijn voorlaatste bezoek in 2002 dus dat was even terug.

De vakantie zelf heeft bestaan uit 1 munro (Beinn a Chleib) beklimmen (ik had er meer willen doen maar samen ging dat helaas niet meer en het was ook wel erg warm), fietsen(!) rondom Oban (zwaar!) en heel veel wandelen langs de kust en op het eiland Kerrera (aanrader). Heerlijk actief en bij thuiskomst lekker een beetje lezen en in de tuin hangen. Dankzij de wind waren er ook nauwelijks midges te vinden (die overigens met Skin So Soft niet echt meer vervelend zijn). Al met al was dit een geweldige week en kan ik de omgeving (en ook de cottage) zeker aanraden.

Volgend jaar ga ik weer alleen en dan zorg ik in ieder geval voor een betere basisconditie want dan moeten er toch zeker 7 munro's mogelijk zijn  :hello2: . Waarschijnlijk wordt het dan Glen Coe of Skye (The Black Cuillin) want dat blijven mijn favoriete plekken in dit geweldige land!

Marien

• Gast
Re: een week tropisch weer
« Reactie #1 Gepost op: 02 jul 2006, 18:24 »
Wat de prijzen betreft, daar heb je helemaal gelijk in. Je hoeft haast niet eens meer om te rekenen!  :sad1:

Onze zoon van 6 wandelt zijn hele leven al heel wat af, dus bergbeklimmingen zijn voor hem niet zo'n probleem en vind het zelfs leuk. krijgen jouw kinderen ook wel wat mee van het wandelen, of zijn ze niet vooruit te porren?

masoroso

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02 jul 2006, 19:45 »
of zijn ze niet vooruit te porren

we lopen in Nederland ook vrij veel en dan lopen ze wel mee maar ik hoor toch al snel 'zijn we er al' of 'ik ben moe!',,. Toch heb ik goede hoop dat ze straks in Schotland de lol van het wandelen gaan inzien al was het maar om ze een beetje mee te geven dat beweging gezond is voor je lijf en je geest. Stilzitten kan altijd nog  :icon_smile:

Overigens was mijn vrouw voor ze me leerde kennen nog nooit op een wandelvakantie geweest en vond ze de eerste berg een geweldige ervaring (al wilde ze het net voor de top opgeven... had ze toch bijna een prachtig uitzicht gemist!).. er is dus hoop  :icon_sunny:

Marien

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02 jul 2006, 20:45 »
 :laughing7: Zoiets had ik vorig jaar ook, maar dan in het Lake District. Ik zag de top, maar had echt de puf niet meer, dus wilde het opgeven. Maar mijn zoontje , toen 5, zei: "Kom nou mama, nog een klein stukje, ik help je wel" Komt er een stel naar beneden en die zeggen : " luister maar naar je zoontje, want daarboven is het prachtig"  :laughing7: Bijna geen mens te zien daar en dan ineens die hollanders .  :laughing7: Dus ik ging overstag. Ben uiteindelijk niet helemaal op het topje geweest, mijn man wel, maar waar ik en mijn zoontje zaten was het uitzicht geweldig!! Overigens paai ik mijn zoontje wel eens, als hij moe drijgt te worden, met een "krachtsnoepje". Toendertijd maakte ik hem dus wijs dat hij daar zoveel kracht van kreeg, dat hij weer makkelijk verder kon lopen en dat werkte en werkt nog steeds, alleen heeft hij nu zelf krachtsnoepjes op zak. Zijn overigens gewoon snoepjes hoor!