Auteur Topic: Freelance werken vanuit Schotland  (gelezen 5888 keer)

Offline psychogoogje

• Schotland fan
Freelance werken vanuit Schotland
« Gepost op: 21 jan 2011, 10:27 »
Hallo!
Nog maar 4 weken en dan vertrek ik voor minimaal 3 jaar richting Glasgow.
En het regelwerk is zojuist nog wat meer geworden.  :bonk
Ik zou in eerste instantie in dienst blijven van mijn huidige werkgever, maar nu is toch besloten dat het handiger is als ik vanuit Schotland als ZZP'er materialen aan ga leveren en hier nota's voor opstuur..  :verward
Nu vroeg ik mij af of hier iemand is die hier ervaring mee heeft en dan vooral op het gebied van belastingen en regelgeving..?
Navraag bij BuZa en de Britse ambassade heeft weinig nuttigs opgeleverd tot nu toe en ook de gov.uk sites helpen me niet echt verder.. wie o wie kan mij een beetje op weg helpen?
groetjes
 Janneke
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
Re:Freelance werken vanuit Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 21 jan 2011, 13:13 »
Voor wat betreft de Schotse kant van het verhaal kan ik je weinig meegeven. Wel houdt dit in dat jouw pensioenopbouw in Nederland voor deze periode dus volledig tot stilstand komt (opgeteld bij het feit dat werken in het buitenland ook van invloed is op de hoogte van de AOW)

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 21 jan 2011, 17:23 »
Janneke

Je gaat je toch uitschrijven in Nederland? Volgens mij ga je in de categorie "burger in UK met inkomsten uit buitenland" vallen.

http://www.hmrc.gov.uk/migrantworkers/tax-non-uk.htm

Ik raad je ook aan om bij de nederlandse belastings dienst te informeren zodat je over 3 jaar niet voor lelijke verassingen komt te staan wat betreft aanslagen.

Wat je pensioen betreft, die kan je doorbetalen via de SVB in de vorm van een vrijwillige verzekering. Of je kan national insurance premies gaan betalen die later mee tellen in Nederland volgens een verdrag tussen UK en Nederland. Trouwens, misschien moet je die zowiezo al gaan betalen als je belasting gaat betalen.

Succes!

Ellen

Offline psychogoogje

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 21 jan 2011, 18:08 »
Bedankt voor de tips!
Dat van mijn pensioen weet ik, dat is 2% per jaar.. ben er nog niet over uit of bij ga verzekeren, omdat we over 3 jaar vrij zeker terug komen..
En zo'n verzekering is best duur.
De belastingsdienst ga ik zeker even bellen en die site even bekijken :)
Ben hier dus he-le-maal niet in thuis  :verward
Maar komt vast wel goed!
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje

Offline Jurriaan

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 26 jan 2011, 18:53 »
National insurance moet je automaties betaalen als je In de UK belasting betaald