Auteur Topic: Hoe maak ik een website met foto's van Scotland?  (gelezen 6370 keer)

Scotland-lovers

• Gast
Hoe maak ik een website met foto's van Scotland?
« Gepost op: 25 jun 2006, 10:18 »
Ik loop al een hele tijd met het idee om zelf een website te maken met foto's van Scotland, in het bijzonder landschapsfoto's.

Van Planet Internet mag mijn website 50MB groot zijn.

Het liefst zou ik een landkaart van Schotland willen laten zien met stippen, waarop geklikt kan worden, zodat de bijbehorende foto, evt. voorzien van text, zichtbaar wordt.

Dezelfde foto's moeten ook met een prev/next af te wandelen zijn.

Wie heeft ideeen hoe dit aan te pakken, en tips voor het programma, om dit te maken?

wim

• Gast
Re: Hoe maak ik een website met foto's van Scotland?
« Reactie #1 Gepost op: 25 jun 2006, 12:30 »
Ten eerste moet je natuurlijk over een overzichtelijke kaart van schotland beschikken. Daarnaast zoek je een leuk, duidelijk symbool om op deze kaart te plaatsen die je, net als op onze campingkaart, aan kunt klikken. De symbolen plaats je met b.v. paint op de juiste plekken op de kaart. Als alle symbolen geplaatst zijn dan koppel je met b.v. Microsoft Frontpage aan alle symbolen een link naar desbetreffende foto. Als alle symbolen gekoppeld zijn moet je de gegevens natuurlijk nog uploaden naar de server van je provider, in dit geval Planet Internet.
Succes !!     

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #2 Gepost op: 25 jun 2006, 14:18 »
Als je heel veel grote foto's hebt, kun je ze het beste verkleinen, anders is je webruimte erg snel vol. Dat kan met programma's als Photoshop of Paint.
Hoe het precies zit met een volgende/vorige knop voor je foto's, het lijkt me dat je dan voor elke foto een aparte pagina moet maken waar je handmatig de volgende/vorige knoppen in moet zetten. Misschien is er een veel makkelijkere oplossing, dan zou ik die ook graag horen :icon_thumleft:

Ik gebruik Dreamweaver als websitebouw-programma, ik vind het een erg prettig programma om mee te werken. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer programma's. wysiwyg (what you see is what you get) programma's zijn erg makkelijk als je geen/weinig verstand van html etc. hebt.

Vervolgens moet je een ftp-programma hebben om je website up te loaden naar Planet Internet, welke daarvan goed zijn weet ik niet. Ik gebruik Cyberduck, maar die is niet voor Windows verkrijgbaar.

Als ik iets verkeerd heb gezegd, verbeter me gerust, want ik ben ook nog niet zo'n pro in websites maken.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 25 jun 2006, 15:35 »
Ik denk dat je je foto's dan toch in een foto album moet zetten om vorige/volgende te kunnen doorklikken, met een link naar de kaart.

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 jun 2006, 21:57 »
Ik heb in een grijs verleden (ca 4 jaar terug) een website voor mijn inmiddels ex-werkgever gemaakt in Dreamweaver. Ik meende zelfs in versie 4?

Nu zitten ze al op versie 8 en zou dus alleen al op basis van 'geheugenverlies' en versie-verschil opnieuw moeten inleren.

De tip van Wim om op een landkaart wat punten te zetten is mij duidelijk: dit levert dan bijvoorbeeld een jpg op met kaart ?n punten in ??n beeld. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dan een link naar een foto kan leggen zodra iemand klikt op een positie op de kaart.

@Sas: ??n foto van mij in de best mogelijke vorm levert al een bestand op van 25MB. Dit betreft dan een RAW-foto op van mijn digitale camera. Uiteraard ga ik die eerst voorbewerken, converteren en nabewerken. Als laatste trap ga ik inderdaad het formaat en compressiefactor toepassen, zodat het niet alleen minder ruimte op de site inneemt, maar ook vlotter resultaat biedt aan de kijker.

@Ina: moet ik zelf een fotoalbum maken, of is hier al ergens een sjabloon voor? Ik hoop niet, dat Sas gelijk heeft in die zin, dat elke foto op een eigen pagina met 2 toetsen moet komen. Foto's toevoegen of verwijderen lijkt me dan behoorlijk bewerkelijk. Als alternatief misschien slideshow?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #5 Gepost op: 25 jun 2006, 23:13 »
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dan een link naar een foto kan leggen zodra iemand klikt op een positie op de kaart.

@Ina: moet ik zelf een fotoalbum maken, of is hier al ergens een sjabloon voor? Ik hoop niet, dat Sas gelijk heeft in die zin, dat elke foto op een eigen pagina met 2 toetsen moet komen. Foto's toevoegen of verwijderen lijkt me dan behoorlijk bewerkelijk. Als alternatief misschien slideshow?

In Dreamweaver (ik gebruik MX 2004 voor de mac) zit een optie (hot spot tool) dat je slechts een klein gedeelte van de foto kan aanwijzen als link naar een ander bestand/pagina.

Ik heb laatst wel een javascript gevonden voor een fotoalbum, dat je er ook nog een bijschrift bij hebt. Wel zo fijn als je er zelf nog iets bij kan zetten, bijv. waar de foto is genomen of wetenswaardigheden. Ik zal morgen even zoeken waar die ook alweer stond!

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 26 jun 2006, 09:17 »

Bedankt alvast voor het meedenken!

Je zou eens op 1 van mijn sites kunnen kijken, www.winkelcentrumlewenborg.com/plattegrond.html
als je daar op een winkel klikt krijg je een foto met beschrijving, dan zou je nog een mogelijkheid moeten maken om de foto's te vergroten als je er op klikt.

Albums zijn er in allerlei soorten te verkrijgen, is ook al ergens op het forum aan de orde gekomen.

Ik gebruik zelf ook wel albums maar ik denk niet dat dat je bedoeling is, kijk maar even http://www.stomerijterveer.nl/fotografie/schotlandalbum.html

succes!

wim

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 26 jun 2006, 10:16 »
Zoals Sas ook schrijft, in b.v. Frontpage zit ook een tool (hotspot) waarbij je een vierkantje of een cirkeltje om het symbooltje plaatst. Direct hierna kun je in dezelfde tool deze handeling koppelen aan de plaats (Juiste map en naam van de foto) waar je foto zich bevindt. Alle veranderingen wel even uploaden naar de server.

Succes.

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26 jun 2006, 18:20 »
Mag ik jullie hartelijk bedanken voor de tips: hier heb ik voorlopig wel even werk aan!

Leuk h?, zo'n forum!!!!!!

Als dank voor de inbreng zal ik wel een mededeling doen zodra ik een eerste proef-site gemaakt heb. Daarvoor moet ik wel eerst even wat digitale fototjes in het welbekende vakantieland maken, want een scanner heb ik nog steeds niet.

Voor de sponsoren: mijn scanner kost 2300 euri........mijn rekeningnr.= x!q$3(87^

bvd, Sjouke

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 jun 2006, 18:26 »
Heeft iemand nog een link naar een landkaart van Schotland die zonder copyright gebruikt mag worden?

Mijn voorkeur gaat uit naar een totaalkaart van Schotland met de verdeling in districten, en daarna een landkaart met alleen d?t district waar je op geklikt hebt.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #10 Gepost op: 26 jun 2006, 18:54 »
Mag ik jullie hartelijk bedanken voor de tips: hier heb ik voorlopig wel even werk aan!
Voor de sponsoren: mijn scanner kost 2300 euri........mijn rekeningnr.= x!q$3(87^

Graag gedaan hoor! En wat voor speciale scanner is dat? :o?

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 jun 2006, 20:29 »
Ik werk met meerdere negatief- en dia formaten:

Kleinbeeld (24x36mm)
Middenformaat (6x6cm)
Technische camera (4x5 inch)

Vooral voor de middenformaat scanners ligt de prijs verschrikkelijk hoog, omdat de omzet daarin juist zo laag ligt (en het een 'pro' zou betreffen). Alleen die drie letters al kosten menigeen klauwen vol geld....

Voor kleinbeeld heb je al voor een paar 100 euro een goede scanner, maar daar past m'n 6x6 natuurlijk niet in.

Als alternatief kan ik natuurlijk ook wel een flatbedscanner kopen, maar die kwaliteit (fotografisch gezien dan) weegt lang niet op voor het vele gesjouw met een loodzwaar statief met bijbehorende camera('s).

Zolang ik geen fatsoenlijke scanner heb, ga ik wel rechtstreeks met een digitale camera werken.