Auteur Topic: Sollicitatiegesprek......  (gelezen 10757 keer)

Offline The Deeside Piper

• Schotland fan
  • Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick
Sollicitatiegesprek......
« Gepost op: 07 jun 2006, 09:01 »
Vandaag mijn eerste sollicitatiegesprek! Spannend! Eerder heb ik gemeld ( http://www.reizennaarschotland.nl/forum/index.php/topic,494.0.html ) dat ik morgen - donderdag, een gesprek heb maar daar is een andere uitnodiging voorgekropen. Ik heb dus 2 gesprekken deze week: vandaag 1 en morgen 1. Ik ontving maandagochtend bij de post de aplication forms van 2 instellingen die ik vrijdag had gebeld. Ik heb ze diezelfde maandag ingevuld en op de post gedaan. Zo met het idee: snel reageren en tonen dat je belangstelling hebt. Dit resulteerde gisteren in een telefoontje om vandaag een job interview te hebben.

Spannend!!

Ik hou jullie op de hoogte.

groeten,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?:bagpipe
The Dee(don)side Piper,                                      :bagpipe

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: Sollicitatiegesprek......
« Reactie #1 Gepost op: 07 jun 2006, 12:35 »
Nou veel succes hoor. Echt spannend.

Marien

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07 jun 2006, 20:50 »
En en en ........................

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 08 jun 2006, 13:37 »
Ja, soms lopen de dingen....

Gisteren op soll. gesprek geweest wat erg goed ging: goed onthaal, veel info en zelf ook me wel goed kunnen uitdrukken. Solliciteren is uiteraard een redelijk stressvol iets en dan nog in het engels. Maar... het ging goed. Het lijkt me wel wat. Ik had sterk de indruk dat ze me wel zagen zitten, ze vroegen me herhaaldelijk of ze de procedure voort konden zetten te beginnen met Disclosure Scotland.? Ik heb uiteraard nog niks besloten want vanmiddag heb ik ook nog een soll. gesprek. En vanmorgen werd ik gebeld voor een derde soll. gesprek weer van een andere organisatie. Ik heb voor a.s. maandag een afspraak gemaakt.
Dit is dus een 100% score!

Spannend!!..

Groeten? Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?:bagpipe

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 08 jun 2006, 16:00 »
wat fijn Hans dat het zo lekker is gelopen, dat geeft je gelijk wat meer zelfvertrouwen voor de andere sollicitaties, succes! :vlag

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 08 jun 2006, 20:12 »
Dank je wel,

Hans                        :bagpipe

orion94nl

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 jun 2006, 07:34 »
Hans,

Ik ben nieuw op dit forum en volg met enthousiasme jouw verhaal inzake emigratie en werk zoeken. Kun je mij vertellen of de banen waarop je gesolliciteerd hebt allemaal liggen in jouw voormalige werksfeer (dus in de zorg) of heb je ook gesolliciteerd op banen die daar helemaal niets van doen hebben?

En mag ik ook vragen of je echtgenote ook op zoek naar werk gaat of heeft zij het geluk lekker dadelijk thuis te mogen genieten van de ruimte en de rust?

Vr. groet,

MJ

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 10 jun 2006, 11:59 »
Hans,

Ik ben nieuw op dit forum en volg met enthousiasme jouw verhaal inzake emigratie en werk zoeken. Kun je mij vertellen of de banen waarop je gesolliciteerd hebt allemaal liggen in jouw voormalige werksfeer (dus in de zorg) of heb je ook gesolliciteerd op banen die daar helemaal niets van doen hebben?

En mag ik ook vragen of je echtgenote ook op zoek naar werk gaat of heeft zij het geluk lekker dadelijk thuis te mogen genieten van de ruimte en de rust?

Vr. groet,

MJ

Hallo MJ, welkom op dit forum.

Ik heb tot nu toe nog alleen in mijn eigen werksfeer (gezondheidszorg) gesolliciteerd. Als het daar niet lukt ga ik ook solliciteren in andere sectoren. Er moet uiteindelijk wel geld op de plank komen!
Wat mijn vrouw betreft zij is kunstenares en webdesigner. Zij werkt dus van uit huis.

Even over het sollicitatiegesprek van afgelopen donderdag. Dat verliep ook goed maar ik denk dat ik met deze employer niet verder ga omdat ik denk dat er echt te weinig uitdaging in deze funktie zit. Dit in combinatie met de lange reistijden woonwerkverkeer heb ik dat besluit genomen. Ik heb hen dat tijdens het gesprek laten weten.
De arbeidsvoorwaarden liggen hier trouwens een stuk minder dan in NL. Als ik kijk naar reiskostenvergoeding wat niet betaald wordt, onregelmatigheidstoeslag welke echt een schijntje is als je dat vergelijkt in NL. Het ligt echt een stuk lager. Ik schrok ook wel een beetje toen ze de bedragen noemden per uur en dat deze nog voor belastingoverdracht waren. Ik wist dat het minder was maar zo....
Maar goed het is niet anders en ik accepteer dat maar ik blijf wel kritisch want het is niet goed als je pas ergens werkt en je hebt het niet naar je zin.

Goed maandag a.s. weer een sollicitatiegesprek Om 3.00 pm wordt ik verwacht. Ik ben benieuwd!

De groeten.

Hans                 :bagpipe

orion94nl

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10 jun 2006, 19:52 »
Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord. Heb je je dan nooit van tevoren verdiept in de lonen in Schotland? Want als er een ding is wat ons opviel, is dat de lonen beduidend lager liggen. Niet dat dat erg is, maar wel iets wat je zou moeten meeberekenen bij een eventuele 'move'.

Wij verdiepen ons thans in de mogelijkheden van emigratie naar Schotland. In de zorgsector schijnt de vraag hoog te zijn (zowat in elk lang mag ik wel stellen), maar tja... daar zijn wij nou net niet beide in werkzaam (ik ben secretaresse bij een groot internationaal chemiebedrijf en mijn vriend werkt bij de.... belastingdienst dus voor h'm is het wellicht wat lastiger om werk te vinden). Maar goed.... we geven ons nog 1 a 2 jaar de tijd voordat we de beslissing definitief doorhakken (tenzij wij een geldprijs mogen winnen.... dan zijn we zo weg).

gr.
MJ

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 10 jun 2006, 20:26 »
Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord. Heb je je dan nooit van tevoren verdiept in de lonen in Schotland? Want als er een ding is wat ons opviel, is dat de lonen beduidend lager liggen. Niet dat dat erg is, maar wel iets wat je zou moeten meeberekenen bij een eventuele 'move'.

Wij verdiepen ons thans in de mogelijkheden van emigratie naar Schotland. In de zorgsector schijnt de vraag hoog te zijn (zowat in elk lang mag ik wel stellen), maar tja... daar zijn wij nou net niet beide in werkzaam (ik ben secretaresse bij een groot internationaal chemiebedrijf en mijn vriend werkt bij de.... belastingdienst dus voor h'm is het wellicht wat lastiger om werk te vinden). Maar goed.... we geven ons nog 1 a 2 jaar de tijd voordat we de beslissing definitief doorhakken (tenzij wij een geldprijs mogen winnen.... dan zijn we zo weg).

gr.
MJ

Ja hoor, dat hebben we terdege maar het is wel wat anders dan voorbereiden, lezen, opschrijven in NL dan dat je het te horen krijgt tijdens een sollicitatiegesprek. Het lijkt alsof het dan beter of realistischer doordringt. Je weet bijv. ook dat de UK duurder is in veel gevallen dan NL, woon je hier dan realiseer je pas hoe en wat.
Als je weet dat je goede referenties nodig hebt voor zowat alles en je woont in de UK dan pas ga je echt realiseren wat dat betekent.
Ga hier eens een bankrekening openen: niet te vergelijken met NL! Pas als je er woont dan weet je eigenlijk echt waar je mee bezig bent, tenminste zo werkt het bij mij.

Dus met andere woorden: het voorbereiden in NL, en wij hebben er ook ook 2 jaar overgedaan is goed en moet je altijd doen, zonder kan echt niet, maar als je hier eenmaal woont is het toch anders, ervaar je het toch anders dan je je in NL had voorgesteld.

Dat is iets wat ik in die, zeg ruim een maand dat we hier nu wonen heel goed realiseer.

Maar mij hoor je niet mopperen hoor, ik heb het er echt voor over om minder te verdienen dan in NL.
Hoe we hier wonen, het huis en de omgeving: fantastisch! We genieten iedere dag.

Groetjes,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?:bagpipe

orion94nl

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10 jun 2006, 20:43 »
Hoi Hans,

Helemaal begrepen! en waarschijnlijk zouden we ons net zo voelen als we nu daar zouden wonen. De werkelijkheid is toch altijd anders dan op papier, zullen we maar zeggen.

Ik blijf je natuurlijk bombarderen met vragen!, bv. waarom je juist voor die regio gekozen hebt? en zo zijn er nog wel meer dingen. Dus... je bent nog niet van me af (hopelijk vind je dat niet erg, zo ja..... dan? :protest:?

MJ?:wave:

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 11 jun 2006, 09:41 »
Hoi Hans,

Helemaal begrepen! en waarschijnlijk zouden we ons net zo voelen als we nu daar zouden wonen. De werkelijkheid is toch altijd anders dan op papier, zullen we maar zeggen.

Ik blijf je natuurlijk bombarderen met vragen!, bv. waarom je juist voor die regio gekozen hebt? en zo zijn er nog wel meer dingen. Dus... je bent nog niet van me af (hopelijk vind je dat niet erg, zo ja..... dan? :protest:?

MJ?:wave:

Goedemorgen vanuit een licht bewolkt Aboyne,

Je vraagt waarom deze streek gekozen? Nou vanuit verschillende kanten vinden we dit een aantrekkelijke regio:
de omgeving is werkelijk prachtig, allerlei soorten landschap is "voorraadig"
wij vinden de river Dee prachtig
vanuit historisch aspect, er is hier veel te zien wat met historie te maken heeft
een goeie mix tussen absoluut natuurgebied en stedelijke omgeving
goede mogelijkheden met het vinden van werk.
het weer zou hier het meest stabiel, minste regen en meeste zon, van Schotland zijn.

Als ik dit zou lees dan gelden deze punten ook wel voor meer plaatsen in Schotland maar voor ons is dit een prachtige plek om te wonen. De afgelopen 9 jaar zijn we op verschillende plekken geweest, ook bijvoorbeeld op Sky waar we het ook echt prachtig vinden. De laatste 3 jaar komen we regelmatig toch weer hier uit.
Dit alles heeft ons doen besluiten om in Aberdeenshire te gaan wonen. Maar je weet het natuurlijk nooit echt 100 %, het is een gevoel, een gevoel van je thuis voelen. Nou dat hebben we hier. Na iets meer dan een maand, en wat is een maand nu, hebben we er geen spijt van.

Al die vragen is geen probleem, vind ik ook wel leuk om te beantwoorden. Als ik dat niet leuk had gevonden dan had ik niet hier op het Forum moeten komen. Nee, stel je vragen maar en ik zall ze naar beste weten beantwoorden!

De hartelijke groeten,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? :bagpipe

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 23 jun 2006, 18:47 »
Ik heb me even rustig gehouden mbt deze 'draad' en dat kwam omdat ik............... de afgelopen dagen heb gewerkt. Ik heb dus een baan? :hello2: als care assistent in Inchmarlo House Nursing Home.
Het is allemaal erg snel en soepel gelopen: zelfs de procedure vwb Disclusere Scotland verliep erg snel. Ik ben er erg blij mee want ja er moet brood op de plank komen en het liefst een baan die redelijk aansluit bij mijn werk in NL!?

Vandaag ook een bankrekening geopend bij Clydsdale Bank en ook dat verliep vlotjes? :notworthy:. Daar heb ik weleens andere verhalen over gehoord.

Al met al is alles prima verlopen en daar ben ik erg blij mee.

Groeten,

Hans,? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? :bagpipe

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 jun 2006, 18:54 »
gefeliciteerd met je baan? :hello2:,dat is toch een zekerheid die je nodig hebt .Mooi dat dat gelukt is? :sunny:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #14 Gepost op: 23 jun 2006, 19:05 »
 :hello2: :hello2: Gefeliciteerd Hans!
Fijn dat je een baan hebt, we weten hier thuis maar al te goed wat het is om geen baan te hebben. Nu heb je tenminste zekerheid van inkomen, lekker hoor! We drinken vanavond een? :drinky op je!

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 23 jun 2006, 22:19 »
Goed he, gefeliciteerd hoor met je baan.
En? lijkt het een beetje op jouw werkwijze in Nederland? of is het totaal anders?
Hoeveel uren? en hoe is het rooster verder , vragen genoeg

Marien

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 jun 2006, 23:05 »
Gefeliciteerd zeg! Je bent nu dus echt gesetteld!  :hello2:

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 24 jun 2006, 19:31 »
Hallo allemaal,

Ik moet zeggen: het gaat er erg professioneel aan toe.? In een erg ontspannen sfeer, ik heb zeker wel eens veel minder profossionaliteit gezien in NL. Ik ben ingewerkt door een zeer ervaren senior care assistent en dat ging buitengewoon prettig en goed.
Qua taal gaat het ook wel goed, al moet ik af en toe alle zeilen bijzetten om te begrijpen wat men bedoeld, er wordt uiteraard erg veel "Schots" gesproken maar wanneer ik even aangeef dat ik het niet begrijp is men erg bereidwillig het te herhalen in voor mij verstaanbaar engels!

Ik werk 12 uur per dienst, best wel lang (ik moet er wel erg aan wennen) maar er zijn voldoende pauzes, dat zit wel goed.
Kortom ik ben er bijzonder blij mee!

Nog even over het openen van een bankrekening: ik ben naar de Clydesdale Bank geweest omdat ik gehoord? en gelezen had dat het openen van een rekening hier relatief snel gaat. En inderdaad het was, na wat vragen te hebben beantwoord en bewijzen van identieteit overlegd te hebben, zo gepiept. Wat ik nodig had: een counsil tax bill met mijn naam erop, paspoort en gegevens over mijn bankrekenign in NL. Verder vragen ze best wel veel: heb je schulden, heb je inwonenede kinderen,wat is je salaris, wat zijn je vaste lasten etc.
Als je dat gaat vergelijken in NL dan is het toch heel anders. En... het kon niet aan de bali maar echt na een afspraak bij de banker persoonlijk in zijn kantoortje.

Groeten,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?:bagpipe

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 24 jun 2006, 22:38 »
poe he, dat zijn lange dagen/uren.
Werk je dan een week achter elkaar of paar dagen op en af?
Hoe zijn de pauzes?
Leuk dat het bevalt, toen wij een keer gebruik moesten maken van het hospital viel ons ook al op hoe relaxted alles ging en gemoedelijk.

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
« Reactie #19 Gepost op: 25 jun 2006, 09:28 »
proficiat met je baan !!!!!!!!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 30 jun 2006, 23:20 »
Hans, gefeliciteerd met je baan!!!  :hello2:

Maar hou ons ook op de hoogte van de problemen/meevallers die jullie tegenkomen in je nieuwe leven daar.