Auteur Topic: noordoost kust mooi??  (gelezen 17752 keer)

anja64

• Gast
noordoost kust mooi??
« Gepost op: 24 okt 2010, 11:10 »
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee op dit forum omdat we volgend jaar met 4 motors naar Schotland willen en we ons dus aan het voorbereiden zijn op deze reis. Nu heb ik een vraagje, hoe is de noordoostkust van Schotland, is dit de moeite waard om langs te rijden of zeggen jullie pak beter een stuk binnendoor. We willen in april 2011 in 13 dagen Schotland een beetje doorkruisen en ik heb al aardig wat mooie routes gevonden op internet, maar vraag me dus af of we deze kant ook mee zullen nemen. Graag een reactie van de "experts". Voor suggesties staan we natuurlijk ook open, o ja en zou het nodig zijn om B&B's te reserveren of kan je in april met z'n vieren overal nog terecht?

Danny

• Gast
Re:noordoost kust mooi??
« Reactie #1 Gepost op: 24 okt 2010, 11:51 »
De meesten vinden de westkust het mooiste  :drunken_smilie: maar elke hoek van Schotland heeft zijn eigen charme  :laughing7:
Dus ga gewoon die kant op en kijk zelf  :confused2: :o , Je hebt tijd genoeg om door te rijden als je het niets vind.  :hypocriet
In ieder geval veel plezier daar ik weet uit ervaring dat je uit je dak gaat op die mooie wegen daar op je motor.  :hello2: :aye
Ik hoop dat je de weergoden daar een beetje meehebt  :sunny: :icon_sunny:
Danny  :wave: :bagpipe   

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #2 Gepost op: 24 okt 2010, 12:07 »
Gezien de beschikbare tijd zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om de noordoostkust te laten liggen in het voordeel van de errug mooie noordwestkust. Optie zou bijvoorbeeld zijn om Dunrobin castle te bezoeken en dan een klein stukje terug om via Lairg de A838 richting Scourie te nemen. Scourie is een leuke uitvalsbasis voor bijvoorbeeld een bezoek aan Smoo Cave of Cape Wrath in het uiterste noorwesten.

ut toerke

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07 nov 2010, 10:16 »
Hallo

Je vraagt om advies. Wij zijn nu 2 x in Schotland geweest en hebben alle hoeken gezien.
Mijn beleving en daar vraag je om, is om midden- en Noord/west Schotland aan te gaan.
De Oostkust vonden wij niet zo bijzonder, leek een beetje op Nederland en je wilt toch iets van Schotland zien
Mijn advies is ga vanaf de boot naar het midden van Schotland (Highlands) een leuke B&B in Pitlochtery.
Ga vandaar uit naar het Noorden en zak af via de westkust weer naar het zuiden.
Als je 13 dagen hebt om te toeren in Schotland dan kan je zelfs nog ff in de Highlands een nachtje extra pakken om daar een mooi rondje om de bergen te maken en weer terug naar je B&B.

Ik kan je adviseren om onze website te raadplegen. www.broersky-broerski.com
Op deze website hebben we verslagen/routes/foto's en films staan en heb je zo een reel beeld va Schotland
Ook hebben we een lijst van B&B toegevoegd waar wij geslapen hebben. Je hoeft niet te reserveren in April,
maar besluit je vanaf de boot een grote afstand te overbruggen dan is het voor de eerste nacht wel raadzaam.
Kan je lekker een stuk doorrijden zonder te gaan zoeken.

Misschien een andere tip; Als je 13 dagen hebt ga via de westkust van Schotland naar het Lake District in Noord/west Engeland en zo via Yorsdale district naar de boot in Hull. deze vaart naar Rotterdam. Deze bood vind ik persoonlijk prettiger (kortere overtocht en goedkoper, mooiere bootjes) Lake district moet je gezien hebben

Succes en lees echt even onze website, daar staat veel informatie op.

Heel, heel veel motorplezier

Broersky van Broersky&Broerski

anja64

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 08 nov 2010, 17:08 »
Ha Broersky ik had jullie site inderdaad al gevonden! Mooi en veel info!!
We hebben toevallig gisteren de route uitgestippeld en we gaan de eerste dag niet ver (ong 100 km) omdat er 2 meegaan die veel last hebben van zeeziekte dus dat is even bekijken hoe we van de boot afkomen, daarna gaan we inderdaad door de Highlands naar boven tot Inverness, dan rond Loch Nes en dan naar boven John O Groats, dan langs de noordwestkust naar Ullapool, dan richting Skye, daarna naar Fort William waar we een extra nachtje blijven en daarna een dagje wandelen (als het goed weer is) dan richting Moffat en dan weer terug naar NewCastle waar we ook nog een dagje extra blijven. We hebben er erg veel zin in en hebben toch besloten om de B&B's wel te bespreken van te voren zodat je aan het eind vd dag niet meer hoeft te gaan zoeken (geeft iets meer rust)
Dus ja we zullen zien hoe het daar bevalt en misschien een andere keer nog richting Lake District, hebben we weer wat om te ontdekken. Weet je toevallig of je de boot al vroeg moet boeken van te voren??
Bedankt voor je mooie site!

ut toerke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08 nov 2010, 18:13 »
Hallo

Goed om te horen dat je er zin in hebt. Ik lees dat je ook naar Inverness gaat. Ga je nog noordelijker? Zo ja dan adviseer ik je onderstaande link in Googlemaps te zetten en deze route te rijden. Bijzondere mooie route en als je dan aan de noordkust komt weet je niet wat je ziet. Het betreft een heel klein weggetje die ongeveer 33 km is. Je ziet er niemand en als je ergens heerlijk stopt bij een meertje of zo, dan hoor je alleen een paar vogeltjes. Onthaasten heet dat!!!!! Klik op onderstaande link en bekijk het met streetvieuw, geweldig

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=A836&daddr=58.3341882,-4.6190404+to:Onbekende+weg+to:A838&geocode=FUBceQMdFDC8_w%3BFewbegMd4IS5_ynv_NvmaSCQSDGw-3XcGWgMEw%3BFZ6gfAMdzIm5_w%3BFZKDfQMdHi-4_w&hl=nl&mra=mi&mrcr=1&mrsp=3&sz=10&via=1&sll=58.40387,-4.32724&sspn=0.530274,1.783905&ie=UTF8&ll=58.386598,-4.515381&spn=0.530534,1.783905&z=10

....Verder zeker de west-kust aan gaan. Isle of Sky vonden wij niet bijzonder. Ga je ook naar applecross? Zeker doen

Boot doen wij altijd ver van te voren boeken, is dan namelijk het goedkoopste. Of je wacht tot vlak voor die tijd, maar dan loop je de kans dat ie vol is.

Heel veel succes en veel motorplezier alvast

anja64

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08 nov 2010, 18:29 »
Ja John O Groats is het meest noordelijke punt waar we komen, daarna gaan we inderdaad richting dat mooi weggetje wat jij aangeeft maar wij pakken het vanaf punt b op want wij rijden via de Kyle of Tongue die kant op dus langs heel de noordkust, de applecross staat ook op het programma van noord naar zuid. Vanuit Moffat rijden we richting Lockerbie en daarna richting Northumberland National Park, weet je toevallig of dat een redelijke weg (was geel op de kaart) is of ben je daar niet bekend?

ut toerke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09 nov 2010, 09:56 »
Ja John O Groats is het meest noordelijke punt waar we komen, daarna gaan we inderdaad richting dat mooi weggetje wat jij aangeeft maar wij pakken het vanaf punt b op want wij rijden via de Kyle of Tongue die kant op dus langs heel de noordkust, de applecross staat ook op het programma van noord naar zuid. Vanuit Moffat rijden we richting Lockerbie en daarna richting Northumberland National Park, weet je toevallig of dat een redelijke weg (was geel op de kaart) is of ben je daar niet bekend?

Hallo

Antwoord op je laatste vraag kan ik duidelijk zijn.
In 2007 zijn we met zijn drieën vanuit Pitlochery gekomen en door het Northumberland National Park gereden. Geweldige route gereden. Je moet weten dat wij niet zo van de grote doorgaande wegen motorrijders zijn. Mijn broer en ik zoeken altijd kleine gangbare weggetjes op. Je ziet dan namelijk het meest van de lokale bevolking. Kijk op onderstaande link van onze website. Dit is de route door het Park.

http://www.broersky-broerski.com/images/stories/Schotland2007Route/route_dag5c.jpg

* In 2008 zijn we ook door Lockerbie gereden en ik zal je deze route als link bijvoegen zodat je vanaf Lockerbie ook de route oppakt die wij hebben gereden in 2007

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Bridge+St%2FB7068&daddr=55.12261,-3.12374+to:55.1820301,-2.5398357+to:55.1093321,-1.8654547+to:Byker+Bridge%2FA193&geocode=FdwYSQMdQt3M_w%3BFbIaSQMd5FXQ_yl1YJjfXUB9SDGQDSThGWgMEw%3BFc4CSgMdxT7Z_yltHalcup59SDFAeT_NnvkMEw%3BFdTmSAMdEonj_ykxlqa_7d19SDGhzz7NnvkMEw%3BFXLfRgMdqvDn_w&hl=nl&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=3&sz=9&via=1,2,3&sll=55.324457,-2.068176&sspn=1.151641,3.56781&ie=UTF8&z=9

** Onderstaande link geeft het overzicht wat wij hebben gereden in 2008. De toen gereden route van Lockerbie naar de Boot was minder.

http://www.broersky-broerski.com/images/stories/Schotland2008Route/schotland_kaart-10.jpg

Succes met het uitstippelen van de route. Ik zou persoonlijk voor de route gaan die wij in 2007 hebben gereden door het Park.

Groet

Broersky

Kokkie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09 nov 2010, 09:57 »
Ik ben het eens met Broesky,echter verschil van mening m.b.t. Skye.
Ik vind dit een prachtig stukje Schotland.
Road to the Isles,geweldig.
Inderdaad Applecross, Google eens Applecross Pass,sensationeel!
Mijns inziens een must; Glencoe.
Google eens Massacre of Glencoe. Stukje geschiedenis! En dan met deze wetenschap door de Glencoe rijden op de motor.
Dit is voor mij een van de mooiste ervaringen in Schotland.
Klinkt misschiem vreemd,maar de eerste keer daar op de motor: Regen,storm,mist,koud, dus meest klote weer wat je kunt voorstellen,maar dit was de ultieme  Schotland ervaring!!!!!!!!!!!
John O'Groats? Stelt weinig voor. T's puur de naam!
Richting Inverness: Glen Afric.
ook mooi: Isle of Arran. ook wel Little Scotland genoemd vanwege het feit dat op dit eiland alle in Scholtland voorkomende landschapstypen aanwezig zijn.
Vermijdt Fort William! Veel te toeristisch. Misscien wel de Ben Nevis ( hoogste berg van UK) hier beklimmen.
Have fun!

anja64

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 09 nov 2010, 18:48 »
@Broersky, laat dat nou precies de route zijn die wij ook vanuit Lockerbie uitgezet hebben, dus dat gaat dan wel goed komen! Alleen gaan wij vanaf Tarset nog een stukje naar de kust want onze medereisgenoten willen in Alnwick het Harry Potter kasteel nog bekijken.

@ Kokkie we gaan niet echt voor John O Groats maar we denken dat het zowiezo mooi is om daar langs de noordkust te rijden.We komen uit Zeeland dus het water trekt altijd ;)
Fort William had ik al meer gelezen dat dat niet veel bijzonders is maar we willen daar een nachtje blijven om de Ben Nevis te beklimmen (te voet ;) is weer eens wat anders dan alleen sturen! De Applecross doen we ook, hopelijk hebben we die dag mooi weer anders zal het misschien gekkenwerk zijn om hem te rijden Als jullie verder nog tips hebben houd ik me aanbevolen.

Kokkie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09 nov 2010, 19:00 »
Ja nog ff eeen opmerking m.b.t. beklimming Ben Nevis!
Luitjes verkijk je hier in Godsnaam niet op!
Het is beslist geen makkie!
Ga goed voorbereid en met voldoende warme,winddichte en droge reserve kleding op pad.
Het kan behoorlijk spoken op de hellingen en op de top!!!!!!!!!!!!!

Applecross Pass

En voor degene die twijfelt aan het weer in Schotland!
Zelfde dag. zie temp.

anja64

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09 nov 2010, 19:14 »
nee we gaan hem vast niet helemaal beklimmen hoor er is vast ook wel een lift of iets dergelijks?