Auteur Topic: Help! eerste keer met camper door schotland...  (gelezen 37985 keer)

greetje

• Gast
Help! eerste keer met camper door schotland...
« Gepost op: 05 sep 2010, 10:20 »
Dag allemaal,
Even voorstellen: wij zijn een stel met 2 kinderen van 8 en 12. Onze leeftijd laat ik maar even in het midden :nono:. Gaan al jaren in de herfstvakantie naar Schotland, en hebben ons hart eraan verloren. Wij zijn absolute beginnelingen met een camper, dat wil zeggen vorig jaar hebben w e er een gehuurd en zijn daarmee een weekje naar Frankrijk geweest. leuk! Nu hebben we een camper gehuurd voor de komende herfstvakantie in Newcastle.
Nu ik me er meer in verdiep, zie ik dat er in Schtoland geen of bijna geen camperplaatsen met faciliteiten zijn, zoals we dat van Frankrijk kennen. En dan dus nu onze vraag:
Hoe doe je dat?
Ik bedoel, ik wil best een paar keer een camping bezoeken, maar hoe doe je dat in de tussenliggende dagen met je elektriciteit? Sta je dan niet snel zonder stroom? En je water en je toilet? Ik begrijp na neuzen op dit forum dat je dat in de openbare toiletten kunt doen, maar is dat echt gebruikelijk? De kaart met camper(gedoog)plaatsen heb ik al gezien, top!
Kortom: een heleboel vragen. Ik hoop dat jullie ons verder kunnnen helpen!

T4

• Gast
Re:Help! eerste keer met camper door schotland...
« Reactie #1 Gepost op: 05 sep 2010, 21:31 »
Hallo Greetje,

Welkom op dit forum! Het is heerlijk om met een camper door schotland te trekken, wij doen dat met ons Volkswagen campertje, maar er zijn inderdaad weinig camperplaatsen en al helemaal niet met voorzieningen, zoals je dat in Frankrijk en Duitsland ziet. Hoe je dat dan doet? Dat ligt er een beetje aan wat voor camper je gehuurd hebt, maar even in het algemeen:
Electriciteit vind je alleen op een camping. Maar de meeste campers hebben een huishoudaccu, die je van electriciteit (12V) voorziet als je niet op een camping staat. Daar kun je niet alles op doen, maar het licht brandt wel degelijk. Die huishoudaccu laadt weer op als je rijdt. Hoe lang je ermee kunt doen is afhankelijk van je verbruik. Wij (met zijn tweeen) hebben er ruim voldoende aan om het licht te laten branden en de koelkast te laten draaien en hebben nog geen lege accu meegemaakt. Sommige campers zijn ook nog voorzien van een generator, maar die wil je op een mooi rustig plekje of midden in een dorpje meestal niet laten brullen.  :icon_colors:

Openbare toiletten heb je erg veel in Engeland/Schotland en in onze ervaring zijn de meesten schoon. Niet alleen bij (de grote) tankstations aan doorgaande wegen, maar juist vaak ook in de kleine dorpjes. Verder zal je camper toch wel uitgerust zijn met een cassettetoilet (chemisch)? Die kun je weer leeggooien als je weer op een camping staat.
Voor wat betreft water: wij gebruiken eigenlijk altijd flessenwater voor eten/drinken en water uit de watertank van de camper voor zaken als afwas/ wassen etc.

Verder is het gewoon lekker genieten! Veel plezier.

goud

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05 sep 2010, 22:51 »
Wij hebben een generator bij ons. Eigenlijk puur voor reserve. Redden het gewoon met de hh accu. IJskast gaat op gas, dus je verbruikt helemaal niet zo veel. En camperplaatsen zijn er genoeg!! Zoek eens op het camperforum.nl. Dan gaat er een wereld voor je open.
Veel plezier. Wij zijn net weer terug van 4 wk camperplezier.
Margolia

Haras

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06 sep 2010, 20:43 »
Ook wij trekken al jaren met de camper door Schotland, ideaal! Tegenwoordig zijn er ook campings die voor hun officiele poort/slagboom camperplaatsen hebben of plekken voor mensen die laat arriveren. Daar kun je gaan staan en dan de volgende dag afrekenen. Sommige zijn zelfs met stroom. En zoals T4 al schrijft: op je huishoudaccu kan je gerust een nacht of langer zonder stroom. De volgende dag weer rijden en je accu laadt bij. Je kunt soms ook bij Touristinfokantoren staan als je even vraagt of dat ok is. Daar zijn ook vaak openbare toiletten in de buurt. Maar het mooiste is natuurlijk op afgelegen plekken, oude afgesloten weggetjes enzo.
Veel plezier met de voorbereidingen!

greetje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 sep 2010, 09:42 »
Hé hartstikke bedankt voor de reacties. Het geeft ons een gerust gevoel dat dit dus gewoon kan in Schotland. We krijgen er staads meer zin in!  :hello2:
Nog één vraagje voor Haras: je hebt zeker geen namen/adressen van die campings waar je voor de poort kunt staan?
???
Groet, Greetje

Haras

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 sep 2010, 21:45 »
Ik weet in ieder geval nog in Jedburgh, voor de camping van CCClub,Elliot Park is een apart gedeelte voor campers.
Ik heb er diverse gezien maar ik denk dat we wel 40 campings gehad hebben ondertussen dus weet niet goed meer welke een apart gedeelte hebben. Veel voorpret! :wave:

Piper

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 sep 2010, 06:33 »
Heel veel campings zullen in de herfstvakantie niet open zijn, behalve de grote en duurdere  met allerlei voorzieningen. gewoon ergens gaan staan, plek zat in Schotland als je maar niet in de Nationale Parken overnacht. In kjleine dorpjes is het vaak al helemaal geen probleem.
Ad

Joke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 sep 2010, 09:57 »
De meeste campings sluiten inderdaad eind deze maand.

Joke :wave:

McHappe

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 okt 2010, 08:40 »
Hallo Greetje,
enig dat jullie met de camper gaan. Dat is een hele leuke manier van vakantie vieren. Voor campings kun je ook kijken naar vakantieparken zoals Hoseasons. Deze zijn zéker open in de herfstvakantie en er is daar leuk kinder entertainment en meestal ook een zwembad. Leuk voor een dag/nacht voor de kids.
Op de meeste parken heb je nl een gedeelte voor tourcaravans en campers. Als je daar staat mag je ook gebruik maken van de faciliteiten van het park.
Wij zijn in Sutherness (Zuid-Schotland) en in Nairn ( bij Inverness) geweest. Op de website www.hoseasons.co.uk kun je kijken welke parken er in Schotland op de route liggen.

Veel plezier,
als je nog vragen hebt of tips nodig hebt horen we het graag,

groetjes Inet

Islay

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 nov 2012, 19:51 »
Hallo Greetje,

Ikzelf ben in het voorjaar met de camper door Schotland getrokken, we hebben de gehele westkust van zuid naar noord gedaan inclusief de Outer Hebrides, en het was ons juist opgevallen dat de voorzieningen in Schotland uitstekend zijn. Ik heb geen ervaring met Frankrijk of andere landen maar we hebben ervaren dat in Schotland de campings relatief dicht bij elkaar staan. Alleen de Outer Hebrides waren een uitzondering, daar is het wat lastiger.

Na onze reis heb ik een uitgebreide route en reisverslagen gemaakt inclusief de campings die we bezocht hebben en de afstanden tussen de campings. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

De route, campings, tips en afstanden vind je hier: http://www.scotlandinfo.eu/scotland-motorhome-holiday-itinerary.html

De startpagina met links naar alle reisverslagen en bezienswaardigheden onderweg vindt je hier: http://www.scotlandinfo.eu/our-scotland-motorhome-tour.html

Veel plezier en goeie reis gewenst.  :)

Ps. Het was ook onze eerste keer, in een gehuurde camper in Nederland gehuurd  :)