Auteur Topic: Een maand door Schotland met ov  (gelezen 5365 keer)

Majrim

• Gast
Een maand door Schotland met ov
« Gepost op: 16 jun 2010, 15:51 »
Ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic mag openen..(?)   :dontknow: maar ik probeer het maar gewoon. (ik heb al met veel genoegen alles zitten lezen, ook een beetje over dit onderwerp)

Vorig jaar zijn mijn vriend en ik 10 dagen naar Edinburgh geweest. We vonden het echt fan-tas-tisch! En daarom gaan we een maand naar Schotland in September.
Ik heb een aantal vragen en hoop dat jullie je mening zullen geven.

Hoe is Schotland in September? hoe zijn de midges? ik weet wel dat dat kan wisselen, maar wat zijn jullie ervaringen?

We wilden graag een auto huren, maar dat mag pas als je een jaar een rijbewijs hebt.  :crybaby2:
Daarom willen we met openbaar vervoer gaan, ik heb al heel veel handige sites gevonden die precies aangeven hoe je van a naar b komt. Die heb ik hier ook gevonden, dus alvast dank daarvoor!

Maar ik wilde meer iets vragen aan jullie als Schotland-gangers; hoe kijk je aan tegen een maand door Schotland reizen met het openbaar vervoer? Denk je dan; dat is zoveel gedoe, daar zou ik niet aan beginnen? of is het wel een aardig idee, met goede voorbereiding?..
Als je een beetje bij de bekende plekken blijft; is het dan goed te doen met openbaar vervoer? of mis je dan teveel mooi Schotland?
En kun je bij veel campings komen met openbaar vervoer? want oja, we willen het grootste gedeelte gaan kamperen! (maar als het echt bar en boos weer is, dan gaan we over op hostel of b&b oid)
En op de eilanden, is dat te doen zonder auto? zijn er echt eilanden heel geschikt voor voetgangers of mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer? en welke moeten we dan mijden?

Ja een hoop vragen, als iemand ook maar een klein beetje informatie of ervaring wil delen, ben ik al blij!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re:Een maand door Schotland met ov
« Reactie #1 Gepost op: 16 jun 2010, 17:32 »
Goed plan! Met goede voorbereiding, maar zoals je zegt heb je al veel websites gevonden, dus dat moet wel goed komen. Als ik zelf met het OV zou gaan, zou ik zeker langer op 1 plek blijven (3-4 n.), dus niet elke dag een andere overnachtingsplek willen hebben. Het kan soms wel tijdrovend zijn om het het OV te reizen, zeker als je eilanden gaat bezoeken en je op verbindingen moet wachten. Als je dan elke nacht ergens anders wilt verblijven, zit je vaker in de bus of bushalte dan dat je tijd hebt om de omgeving te verkennen.
Ik heb een paar jaar geleden samen met mijn vriend over Arran, Gigha en Islay met het OV gereisd en dit is zeer goed bevallen, alhoewel ik de vrijheid van een auto nu wel prefereer. We verbleven toen in B&B's. Op deze eilanden is het (redelijk) goed te fietsen en te wandelen, en in veel dorpjes zit wel een fietsverhuur - al is het soms een fietsverhuur met 4 mountainbikes, ze zitten er wel. Vooral Islay was prachtig om te fietsen, weinig steile stukken. Op Skye of Mull zou ik er wel 2 keer over nadenken om op de fiets te gaan, mijn Hollandse benen komen een dijk nog wel op, maar steile hellingen lukken wat minder  :laughing7:
Gelukkig zijn veel plekken wel redelijk per OV te bereiken, het enige nadeel is dat je bij wandelingen/uitstapjes de tijd altijd in de gaten moet houden als er maar 1-2 bussen per dag langskomen en je dan soms niet de tijd hebt om ergens heen te gaan of langer te blijven dan de tijd toestaat. Je zult dus wel mooie plekken missen die je met de auto wel kan bezoeken, maar er is altijd volgend jaar.. en het jaar daarna  :aye

Eilanden geschikt voor wandelen/fietsen, zover ik er ervaring mee heb, weet niet welke eilanden je in gedachten hebt:
- Iona: wandelen, geen OV maar is ook niet nodig. Enige probleem is dat je half Mull over moet met de bus, maar zeker mooi om te bezoeken.
- Arran: wandelen en fietsen, alhoewel het stuk van Sannox naar Lochranza voor ons veel te steil was op de fiets, het zuidelijk deel is een stuk beter! Goede bus-service.
- Gigha: wandelen, klein eilandje dus aan de benenwagen heb je genoeg
- Islay: fietsen en wandelen en ook goed te doen met het OV, postbus incl.
- Cumbrae: fietsen en wandelen, lief klein eilandje. Overnachten in het bijgebouw van de kleinste kathedraal van G-B, aanrader!
- Bute: fietsen en wandelen, OV geen ervaring mee daar.
- Mull: zou ik liever met de auto bezoeken, maar heb niet echt ervaring met bussen. Volgens mij kun je de grote plaatsen goed bereiken, maar is het busverkeer niet echt frequent en je mist zeker de mooie plekjes en wandelingen.
- Skye: zie hierboven, prachtig eiland, maar ik zou ook hier veel liever met een auto rondreizen.

Midges in september: jaja, ze zijn er dan ook nog. Ik heb er in september trouwens net zo veel/min last van gehad als in mei/juni, ik heb niet echt ervaring met het midzomer-midge-seizoen..

Majrim

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 jun 2010, 18:32 »
ah hartelijk bedankt voor de reactie!   :icon_thumleft:

Ja dat is een goeie tip om een paar dagen op één plek te blijven. Dat gaan we dan ook maar doen. Dat is ook wat minder stressvol.
Ook handig die tips over de eilanden! dan kunnen we er gewoon een paar uitkiezen waar we kunnen fietsen.  :aye

oei jammer dat er toch nog midges zijn in September, is dat dan vooral de Westkust?
Het is zeker ook al vroeg donker in September in Schotland? verdwijnen midges dan met het donker of niet echt? Zou het schelen als je bijvoorbeeld van half September tot half Oktober gaat, zijn er dan minder midges?
En kleurt de natuur al in September? de heide e.d.?

Zijn er ook mensen die kampeer-ervaring hebben in September in Schotland? Is dat al erg fris?

Offline Jurriaan

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 26 jun 2010, 20:11 »
Hallo majrim,

Midges zijn er tot eind September begin Oktober. Hangt van het weer af. Je kan ze ook eind oktober nog krijgen op de juiste daagen. Als je gaat kamperen dan zou ik op letten waar je je tent plaatst. Liefst een plekkie waar wat wind is. als het een beetje waait zijn ze allemaal weg. Dus als je beschut staat dan heb je er extra veel zullen we maar zeggen. Wat betreft midges ze zijn het ergst in de maanden midden Juni tot en met ongeveer de eerste week van September. Maar ook dit is aan weer onderhevig.

Openbaar vervoer is redelijk makkelijk. Vooral hier in het noorden. Ze doen niet echt aan bushaltes enzo dus als jij ergens op de route staat en hij komt langs en jij wuift dan stop ie voor jouw, hetzelfde met het uitstappen als het ergens op de route is stopt ie voor jouw. Het enige nadeel van het openbaar vervoer is ze rijden niet zo vaak en de kosten. Als je ver van te vooren boekt krijg je heel erg goed prijzen, maar als je op de dag zelf daar staat dan betaal je jezelf blauw. Stippel daarom de route goed uit en boek online de tripjes met het openbaar vervoer.

September begin Oktober zijn de kleuren al aan het veranderen dan gaat het van groen naar een bruin geelig kleur. Wat betreft weer omstandigheden hangt er van af. het is dan meer winderig en je hebt meer kans op neerslag je hebt ook kans dat je de eerste herfst stormen tegen komt. Maar voor hetzelfde geld heb je mischien alleen maar mooi weer. Ik zou zeggen zorg dat je op het ergste voorberijd bent dan is het altijd plesant.

Het zonnetje verdwijnd langzaam in die tijden preciese tijd zou ik niet durven aangeven maar begin september is het nog langer licht dan in Nederland, begin Oktober is dat omgekeerd.

Mijn ervaring is voornamelijk van Skye aangezien ik daar woon.