Auteur Topic: A939 van noord naar zuid met kleine caravan mogelijk?  (gelezen 15982 keer)

InekeNV

• Gast
A939 van noord naar zuid met kleine caravan mogelijk?
« Gepost op: 13 jun 2010, 21:03 »
Komende zomer gaan we voor het eerst met onze Eriba Touring naar Schotland.
Nu hoorden we dat de A939 en aansluitend de A93 erg mooi is. We willen deze weg van noord naar zuid gaan rijden.

Maar ook hoor ik dat dit geen weg is voor een caravan.

Geldt dat ook voor een kleine lichte caravan?

Wat zou een goed alternatief zijn?

Offline Wilma

• Schotland fan
Re:A939 van noord naar zuid met kleine caravan mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 14 jun 2010, 08:34 »
Wij hebben deze weg vorig jaar gerede, prachtige weg, en volgens mij is het best te doen, geen super steile stukken, maar wij rijden niet met de caravan. Wij zijn zelf tot tomintoul geweest, maar het lijkt met dat de weg verder ook prima is.

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 14 jun 2010, 12:40 »
Qua lengte denk ik geen probleem. Wel weet ik dat er ergens een stukje is met een hellingspercentage van iets van 14%; dit zou voor jullie naar beneden zijn. Daarna moet je bij skicentrum The Lecht omhoog: niet zo heel erg steil maar wel wat lang. Verder is er een boogbrug niet ver van Ballater. Een gewone 12-meterbus gaat daar zonder 'raken' overheen, dus dan zal het met een kleine caravan ook wel lukken, maar zo weet je er in ieder geval alvast van  ;).
Leven en laten leven

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #4 Gepost op: 14 jun 2010, 23:20 »
Wij hebben jaren met een Eriba door Schotland getourd. Ik geloof dat 12 % het hoogste is wat we hebben gedaan. Het is een perfecte caravan voor Schotland. Wij hadden hem achter een Renault Express. Gaan! :schface En we hebben hem altijd zónder zijspiegels gereden.
Margolia

wverveer

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 jun 2010, 09:59 »
hmmm...onze bussie (vw t2 50pk) is eigenlijk niet gelukkig met hellingen van meer dan 10%...

wordt hij dan nog wel gelukkig in Schotland?

grt

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 15 jun 2010, 10:11 »
hmmm...onze bussie (vw t2 50pk) is eigenlijk niet gelukkig met hellingen van meer dan 10%...

wordt hij dan nog wel gelukkig in Schotland?

grt
Hij gaat best gelukkig worden in Schotland. Goed op de kaart kijken naar de hoogte of dalings pecentages. Er is zat moois te zien zonder klimmen.  ;) ( voor't bussie dan)
Margolia

wverveer

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 jun 2010, 10:21 »
Maar het zijn toch enkele wegen?

Dus als we een steil stuk tegenkomen, is het omkeren?

even 15% kan wel (3 min)...we hebben ook iets van de brennerpas gedaan of zoiets...met een file achter ons aan...en zwetende handen, en een motor die aanliep tot 150 graden...

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 15 jun 2010, 10:44 »
Maar het zijn toch enkele wegen?

Dus als we een steil stuk tegenkomen, is het omkeren?

even 15% kan wel (3 min)...we hebben ook iets van de brennerpas gedaan of zoiets...met een file achter ons aan...en zwetende handen, en een motor die aanliep tot 150 graden...

Echte steile klimmen of dalingen staan bij het begin aangegeven met ... % waarschuwingsborden. Dan kun je altijd nog proberen  een andere route te nemen. Op de enkele wegen zijn passeerinhammen. Ook vaak nog kleine zijweggetjes. Gewoon van te voren goed op de kaart of het navigatiesysteem kijken.  En file's heb je op dat soort wegen niet snel.  :nooo
Margolia

wverveer

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 jun 2010, 11:44 »
tja, navigatie...

we zitten er aan te denken om de tomtom van mijn vader mee te nemen...

maar ik dacht als we toch een goede gedetaileerde kaart hebben, dat dat voldoende zou zijn, met zo weinig wegen...
(past eigenlijk ook niet echt bij onze oldtimer, zo'n modern apparaat)

of heeft de tomtom nog wel echte voordelen in schotland?

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #10 Gepost op: 15 jun 2010, 11:58 »
Echt wel, zeker als je door Glasgow of Edinburgh rijd.
Maar het is ook handig als hulpmiddel voor de nog te rijden afstand en,  ook al heb je nog zo'n goede kaart, die afslag naar dat mooie weggetje komt altijd onverwacht. Een TT is dan wel zo handig.  Zeker omdat je het kan omschakelen naar Miles zodat je de afstanden/snelheden niet meer hoeft om te rekenen. 

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 15 jun 2010, 12:16 »
Echt wel, zeker als je door Glasgow of Edinburgh rijd.
Maar het is ook handig als hulpmiddel voor de nog te rijden afstand en,  ook al heb je nog zo'n goede kaart, die afslag naar dat mooie weggetje komt altijd onverwacht. Een TT is dan wel zo handig.  Zeker omdat je het kan omschakelen naar Miles zodat je de afstanden/snelheden niet meer hoeft om te rekenen. 

Voor de steden is de TT zeker fijn. Maar op de buitenwegen rijden we meestal met kaart. De avond tevoren even de route doornemen. En dan gaat het eigenlijk altijd goed. Zou ze alle twee meenemen.
Margolia

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 15 jun 2010, 23:12 »
Wij vinden de TT ook fijn met blind summits, je weet dan een beetje het verloop van de weg.
Het eerste stuk is gewoon 2 baans, maar ik weet niet vanaf Tomintoul, daar is Roald wel bekend.

Offline Albertus

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 16 jun 2010, 13:27 »
Ik heb twee weken geleden deze A939 en aansluitend de weg richting Perth (A93?) deze weg met caravan gereden. Ik wist niet dat het een moeilijke caravanweg was, maar heb het ook niet zo ervaren.
Wel is van noord naar zuid op de A939 een route die soms steil omhoog gaat en ook op veel hoogvlaktes uitkomt.
Bij de daaropvolgende weg van Braemar richting Perth komt op een moment een stuk met een lange afdaling (volgens mij de langste in de UK): daar ben ik in een lage versnelling gaan afdalen en heb afgeremd op de motor om oververhitting van de caravanremmen te voorkomen. De caravanremmen worden pas echt warm bij zeer veel en zeer lang afdalen met veel haarspeldbochten, iets dat je eerder in Noorwegen of de alpen kan tegenkomen.
Het was een prachtige route en heb vele herten onderweg gezien.
Groeten,
Bert

InekeNV

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 jun 2010, 16:24 »
Bedankt allemaal. We gaan deze route gewoon proberen.
Ik krijg er echt zin in. Nog dik twee weken en dan mogen we eindelijk op pad.
Ik laat achteraf mijn ervaring met dit wegdeel wel even horen.

Als we er uberhaupt zijn geweest.
Ik heb nl wel een planning, maar laat me daar nooit echt door leiden.

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #15 Gepost op: 22 jun 2010, 21:27 »
Je gaat wel over de twee hoogst gelegen wegen van Schotland !!

Bij Corgarff Castle is een lekker klimmetje, maar daar gaan jullie naar beneden.

Albertus heeft gelijk: een prachtige route !!

InekeNV

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23 jan 2011, 16:37 »
Helaas is onze vakantie vorig jaar na 2 dagen afgebroken vanwege ziekte. Vandaar dat ik nog geen reactie heb kunnen geven.
Inmiddels helemaal hersteld. We gaan dit jaar alsnog proberen om Schotland te bekijken.
De boot is al geboekt.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 23 jan 2011, 17:00 »
dat is balen Ineke, hopelijk gaat het dit jaar beter. Gaan jullie da ook weer deze weg doen? Het stukje bij Bridge of Brown is misschien wat trickie. Maar de hele route is wel fantastisch. Wij doen hem ook zo'n beetje elke keer als we naar Schotland gaan. Vooral het stuk in de buurt van  van Corgarff is erg mooi. Ik had laatst het boek gelezen van Iain Banks, "" Raw spirit ". die komt ook daarlangs., alleen dan van zuid naar noord. En hij zei, als ik bij het Lecht ski centre ben heb ik zin om weer helemaal terug te gaan , dan kan ik het nog een keer rijden. En daar kon ik me helemaal in vinden.