Auteur Topic: Nieuwe hond... en mee op reis  (gelezen 15346 keer)

Offline max

• Schotland fan
Nieuwe hond... en mee op reis
« Gepost op: 23 mei 2010, 09:04 »
Hoi Forummers

Ik ben nieuw hier maar lees al een heel tijdje mee en heb ook veel threads over het reizen gevolgd. Ook de schrikbeelden van de ontbrekende datum op het paspoort van het inbrengen van de chip, de ervaringen met DFDS etc. Dus ik ben aardig bijgelezen. Maar ja... zoals dat gaat heb ik ook nog wat vragen denk ik.

Ik heb op de links die ik hier her en der gevonden heb gekeken en alles doorgelezen qua eisen voor Schotland. Ik denk dat alles in orde is qua papierwerk, de datum van de (goedgekeurde) chip staat in het boekje, de rabies entingen zijn gedaan en dinsdag is de titer bepaling. Dan natuurlijk nog 24 a 48 uur van te voren die 2 behandelingen door de dierenarts. So far so good.

We gaan rond kerstmis met DFDS op pad. Ik lees over 'aanmelden', dus ik wilde dinsdag even bellen om de hond aan te melden dat ze meegaat. Maar ik kan weinig erover vinden

* wat is jullie voorkeur: in de auto of ergens in een kennel? ik lees over uitlaten op vaste tijdstippen dat je even kunt kijken, maar moet dat ook? is het niet rustiger om de hond gewoon te laten slapen en lukt dat ook zo lang? ik heb gelukkig een hond die zelfs op stenen plast dus dat is niet het probleem denk ik

* geven jullie de hond nog eten dan op de boot? of niet meer?

* schotland heeft natuurlijk die rechten dat je overal over het land mag lopen, maar mag dat ook met een hond? ik ben er in de winter dus geen lammetjes natuurlijk maar ook dat kan ik niet echt ergens vinden eigenlijk.

Hoop dat jullie me willen helpen. Heb vást nog meer vragen later. Eerst dinsdag de titer bepaling. Spannend maar dat zal wel loslopen.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re:Nieuwe hond... en mee op reis
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2010, 11:03 »
Welkom!

Met een hond naar Schotland, leuker kan het bijna niet  ;)  Wat voor ras is het?

In een ander topic werd verwezen naar:   http://www.outdooraccess-scotland.com/default.asp
Ik denk dat je daar veel van je vragen beantwoord ziet.

Wij gaan ook met de hond, maar wij gaan om die reden altijd via Calais (tunnel of ferry). Dan hoeft de hond niet lang alleen en we vinden de extra rijtijd niet erg. We maken het gewoon een onderdeel van onze vakantie en overnachten dan in een Travelodge langs de snelweg.

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2010, 13:46 »
Wij reizen altijd met honden. Afgelopen mnd ook weer met DFDS. Nooit problemen, maar houdt met het volgende rekening. Ze nemen maar een beperkt aantal honden mee. Die kun je NIET online gelijktijdig met je boeking boeken. Moet áltijd apart per telf. I.v.m de aswolk wilde ik dus de honden bijboeken, de overtocht was al gedaan, MIS.  :crybaby2: Ze zaten aan hun tax. Nu zal dat in dec. meevallen, maar bel eerst even voor de zekerheid of ze mee kan / kunnen. We hebben wel keurig het geld terug gehad. Ook de overtocht Hull-Rotterdam neemt maar een bepaald aantal honden mee. Wij voeren ze voor dat we de boot opgaan, laten ze daarna nog even goed uit. Ze blijven in hun benches in de auto/camper. We gaan zo laat mogelijk aan boord. Ze krijgen tijdens de reis niets en we gaan ook niet tussendoor kijken. Wat wel mag, maar wij vinden dat te onrustig. Ze slapen  volgens mij altijd. Heb nog nooit een natte bench gehad. Bij de overtocht vanaf Hull moesten ze in een kennel, maar bij inchecken werd niets gezegd, dus zijn ze ook lekker in de auto gebleven. Wij hebben eigenlijk met alle maatschappijen goede ervaringen.  :icon_thumleft: Surf wel even goed voor de prijzen van DFDS, want het kan behoorlijk verschillen bij wie je boekt.
Margolia

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2010, 13:47 »
Hoi Max,

Welkom op het forum  :vlag
Schotland is een heerlijk land voor hondenbezitters is onze ervaring.
In heel veel B&B's en café's/restaurants mag de hond mee naar binnen. Maar uiteraard niet overal, gewoon even vriendelijk vragen.

Voor wat betreft de overtocht met DFDS zijn er verschillende kennels. Hangt dus er van af of je met de King of met de Princess gaat.
En ook hoe je hond reageert op in een bench verblijven. Je hebt alleen minder bewegingsruimte in de kennel om hem te laten poepen of plassen. Daarom hebben wij destijds ervoor gekozen om onze hond in de auto te laten (vertrouwde omgeving en geuren voor hem) en omdat je dan op het autodek mag rondlopen. De bezoektijden zijn goed geregeld (om de 2 uur, behalve 's nachts), maar het is zeker niet verplicht! Wij zijn om de 4 uur gegaan, omdat het ons inderdaad rustiger leek voor de hond. Wel handig voor als je iets uit de auto wil hebben voor jezelf.

Wat betreft eten: brok hebben wij minder gegeven dan gebruikelijk, maar dat moet je gewoon zelf bekijken.

Ons is verteld (door een Schot op Arran, die zelf schapenboer is) dat ze er geen problemen mee hebben als je hond maar onder appèl staat.. In natuurreservaten staat wel op bordjes dat aanlijnen verplicht is.

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2010, 10:40 »
Bedankt voor de link die heb ik bekeken, handig!

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik wilde dinsdag vast bellen voor december om de hond aan te melden. Het is een Hongaarse Vizsla echt een schatje. Ik hoop met haar te kunnen joggen ook in de UK maar dat zal wel anders zijn dan hier in Nederland waar ze lekker los mee kan rennen. Maar misschien moet ik gewoon beter gaan zoeken naar mooie routes om te lopen. Vorig jaar rende ik langs een meer maar wel op de weg.

Dinsdag de titer bepaling, dus dat is de eerste stap.

Als ik jullie zo lees kan ik haar het beste lekker in de auto laten. Zal wel gek zijn deze keer want de auto zit normaal propvol rotzooi dus misschien deze keer maar een skibox op het dak.

Ik heb een stationwagen, maar ben toch benieuwd hoe dat allemaal zal gaan. Nemen jullie veel rommel mee op reis? Want ineens is er een hond én een hondenbed om maar wat te noemen  :verward

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2010, 10:54 »
Wij hebben een cavalier kings charles spaniel (een kleintje dus) en een stationwagen, maar omdat de hond in de bench reist, is bij ons de halve bak dus ook al vol. Wij hebben dus noodgedwongen ook een dakkoffer vol tassen. Let er wel op de je de zwaarste zaken (en dingen die je voor de grijp nodig hebt) NIET in de dakkoffer stopt. Geef wel aan bij de ferry dat je met een dakkoffer reist, is van belang op welk dek je ingedeeld wordt.

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2010, 17:31 »
Bedankt voor de link die heb ik bekeken, handig!

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik wilde dinsdag vast bellen voor december om de hond aan te melden. Het is een Hongaarse Vizsla echt een schatje. Ik hoop met haar te kunnen joggen ook in de UK maar dat zal wel anders zijn dan hier in Nederland waar ze lekker los mee kan rennen. Maar misschien moet ik gewoon beter gaan zoeken naar mooie routes om te lopen. Vorig jaar rende ik langs een meer maar wel op de weg.

Dinsdag de titer bepaling, dus dat is de eerste stap.

Als ik jullie zo lees kan ik haar het beste lekker in de auto laten. Zal wel gek zijn deze keer want de auto zit normaal propvol rotzooi dus misschien deze keer maar een skibox op het dak.

Ik heb een stationwagen, maar ben toch benieuwd hoe dat allemaal zal gaan. Nemen jullie veel rommel mee op reis? Want ineens is er een hond én een hondenbed om maar wat te noemen  :verward

Extra vetbed of oude handdoeken, tekentang. Opvouwbaar drinkbakje. Ik neem ook Finidiar mee voor acute diaree van de hond. Wat kranten, toiletrol. Vergeet niet poepzakjes. In de GB wordt je geacht alles wat je hond laat vallen op te ruimen.
En voor de rest, gewoon even denken wat gebruik ik thuis ook. Je zou z'n eigen brokken mee kunnen nemen.
Margolia

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2010, 21:22 »
Bedankt Hans en Goud!

Ja een skibox leek me ook geen overbodige luxe. Hahaha nou ja, ben wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Wel leuk en ik zal eens navragen of ze Royal Canin in de UK verkopen anders moet dat óók nog mee.

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2010, 22:00 »
Bedankt Hans en Goud!

Ja een skibox leek me ook geen overbodige luxe. Hahaha nou ja, ben wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Wel leuk en ik zal eens navragen of ze Royal Canin in de UK verkopen anders moet dat óók nog mee.

Dat verkopen ze weet ik uit ervaring.
Margolia

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2010, 09:27 »
Thanks Margolia! Ik was al even op de site aan het kijken van Royal Canin. Maar ja... hahaha die gehuchten  :icon_scratch: dat maakt het niet makkelijker denk ik. Hondje moet toch wat eten. Ik hou jullie op de hoogte van de titer... maar dat zit vast goed en dan kan het feest beginnen. Althans.... dat hoop ik want gisteren was ik ineens aan het rekenen en vroeg me af wanneer ze nou loops wordt... ze moet namelijk voor de fokker een keer gedekt worden en dat zou wel eens verkeerd uit kunnen komen dus nog even nakijken allemaal want ze moet wel mee!!!

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2010, 10:03 »
Weet niet hoe oud je hond is, normaal komt de eerste loopsheid ongeveer tussen de 6-10 mnd. Dan is het een kwestie van de mnden bijhouden. Hangt ook nog van het ras af hoe vaak ze per jaar loops zijn, maar dat zal je fokker wel weten. Maar ik zou zeker niet voor het 2e jaar laten dekken. Lichaam moet eerst uitgroeien.
Margolia

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2010, 17:45 »
@ margolia:  heb altijd al honden gehad, dus ik weet het. maar deze is nieuw voor me, ze is al 4 jaar oud. de fokster wilde nog éénmaal een nestje van haar hebben dus ik moet even navragen wat haar schema was qua loopsheid. het is een schatje. vanmorgen hebben we weer heerlijk samen hardgelopen.

gisteren naar de dierenarts geweest voor de titer bepaling. kost dat werkelijk 100 euro exclusief consult of ben ik genept  :tongue3:

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2010, 18:23 »
@ margolia:  heb altijd al honden gehad, dus ik weet het. maar deze is nieuw voor me, ze is al 4 jaar oud. de fokster wilde nog éénmaal een nestje van haar hebben dus ik moet even navragen wat haar schema was qua loopsheid. het is een schatje. vanmorgen hebben we weer heerlijk samen hardgelopen.

gisteren naar de dierenarts geweest voor de titer bepaling. kost dat werkelijk 100 euro exclusief consult of ben ik genept  :tongue3:

Prijs klopt wel. Ik betaal rond de €90.- maar dat is met fokkerskorting. :aye En 4 is een mooie leeftijd voor een nest.
Hoop dat ze mee kan.
Margolia

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2010, 16:07 »
hond is aangemeld bij DFDS dus da's vast gedaan. nu wachten op de titer en dan zorgen voor een skibox :-)

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2010, 16:08 »

dit is het hondje!!

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2010, 16:18 »

dit is het hondje!!

Hondje????  :dontknow: Volgens mij een aardige middelmaat. Ziet er goed uit, mooi hoofd.
Margolia

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2010, 18:43 »
aaah, wat een guitig koppie! Kan zo in de Eukanuba reclame  ;)

kan me niet meer herinneren wat de titerbepaling kostte, moet ik ff terugkijken

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2010, 21:21 »
@ margolia: hahaha nou ja, ja ze is best groot. heb al zitten meten met de benches hier

hoe lang duurde het bij jullie voordat de uitslag kwam? week of 2 ofzo?

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2010, 22:00 »
@ margolia: hahaha nou ja, ja ze is best groot. heb al zitten meten met de benches hier

hoe lang duurde het bij jullie voordat de uitslag kwam? week of 2 ofzo?

Inderdaad, ongeveer 2 weken.
Margolia

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 22 jun 2010, 16:21 »
heb eindelijk vandaag - na 4 weken - gehoord dat de titer goed is. datum 25 mei dus vanaf 25 november kunnen we, geboekt is vanaf 19 december ;-) ben heel benieuwd en heb zin. 1 juli even snel op en neer naar newcastle, dus dat is ook leuk (jas kopen om mee te wandelen enzo)

Offline Ingrid

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 22 jun 2010, 19:43 »
Oh wat een geweldig mooie foto van Max.
Ik hoop dat je dan even laat weten hoe het was op die boot, ik wil volgend jaar gaan, maar ik kan me nu al zorgen maken over die boottocht en dat komt omdat ik 2 keer een nare ervaring heb gehad op de boot HvH-harwich. :-[
Groetjes Ingrid

Offline max

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 22 jun 2010, 20:02 »
;-) is het geen schatje. geniet nog iedere dag van haar! was ook erg blij met de goede uitslag.