Goed plan! Met goede voorbereiding, maar zoals je zegt heb je al veel websites gevonden, dus dat moet wel goed komen. Als ik zelf met het OV zou gaan, zou ik zeker langer op 1 plek blijven (3-4 n.), dus niet elke dag een andere overnachtingsplek willen hebben. Het kan soms wel tijdrovend zijn om het het OV te reizen, zeker als je eilanden gaat bezoeken en je op verbindingen moet wachten. Als je dan elke nacht ergens anders wilt verblijven, zit je vaker in de bus of bushalte dan dat je tijd hebt om de omgeving te verkennen.
Ik heb een paar jaar geleden samen met mijn vriend over Arran, Gigha en Islay met het OV gereisd en dit is zeer goed bevallen, alhoewel ik de vrijheid van een auto nu wel prefereer. We verbleven toen in B&B's. Op deze eilanden is het (redelijk) goed te fietsen en te wandelen, en in veel dorpjes zit wel een fietsverhuur - al is het soms een fietsverhuur met 4 mountainbikes, ze zitten er wel. Vooral Islay was prachtig om te fietsen, weinig steile stukken. Op Skye of Mull zou ik er wel 2 keer over nadenken om op de fiets te gaan, mijn Hollandse benen komen een dijk nog wel op, maar steile hellingen lukken wat minder
Gelukkig zijn veel plekken wel redelijk per OV te bereiken, het enige nadeel is dat je bij wandelingen/uitstapjes de tijd altijd in de gaten moet houden als er maar 1-2 bussen per dag langskomen en je dan soms niet de tijd hebt om ergens heen te gaan of langer te blijven dan de tijd toestaat. Je zult dus wel mooie plekken missen die je met de auto wel kan bezoeken, maar er is altijd volgend jaar.. en het jaar daarna
Eilanden geschikt voor wandelen/fietsen, zover ik er ervaring mee heb, weet niet welke eilanden je in gedachten hebt:
- Iona: wandelen, geen OV maar is ook niet nodig. Enige probleem is dat je half Mull over moet met de bus, maar zeker mooi om te bezoeken.
- Arran: wandelen en fietsen, alhoewel het stuk van Sannox naar Lochranza voor ons veel te steil was op de fiets, het zuidelijk deel is een stuk beter! Goede bus-service.
- Gigha: wandelen, klein eilandje dus aan de benenwagen heb je genoeg
- Islay: fietsen en wandelen en ook goed te doen met het OV, postbus incl.
- Cumbrae: fietsen en wandelen, lief klein eilandje. Overnachten in het bijgebouw van de kleinste kathedraal van G-B, aanrader!
- Bute: fietsen en wandelen, OV geen ervaring mee daar.
- Mull: zou ik liever met de auto bezoeken, maar heb niet echt ervaring met bussen. Volgens mij kun je de grote plaatsen goed bereiken, maar is het busverkeer niet echt frequent en je mist zeker de mooie plekjes en wandelingen.
- Skye: zie hierboven, prachtig eiland, maar ik zou ook hier veel liever met een auto rondreizen.
Midges in september: jaja, ze zijn er dan ook nog. Ik heb er in september trouwens net zo veel/min last van gehad als in mei/juni, ik heb niet echt ervaring met het midzomer-midge-seizoen..