Hier nog even een korte reisverslag met een link naar wat foto,s van mijn fietstocht in Schotland van 19 tm 30 April .
Net als vorig jaar weer de boot naar Harwich genomen en op de heenweg nog een bezoek gebracht aan het monument in Lockerbie van de vleigramp op 21 december 1988 . Daarna nog 1 nacht in de auto geslapen om aan het eind van 20 april aan te komen in Fort William . Daar in een BB geslapen en mijn auto geparkeerd op een parkaarplaats van een plaatselijke supermarkt .
Nog even een foto van de sluizen en op weg naar South Laggen , een afstand van plm 30 km . Met wat tegenwind goed door kunnen fietsen om aan het eind van 21 april aan te komen bij vrienden waar ik had afgesproken . Eerst even wat bijpraten en later mijn fiets opgehaald . Na het eten werd de open haard aangestoken en kwamen bij een glas whisky de verhalen vanzelf op gang .
De volgende dag om half 10 op weg naar Fort Augustus , een frisse wind maar gelukkig wel droog . Die dag ook nog redelijk weer maar wel problemen met mijn zadel wat los ging zitten . Onderweg regelmatig even stoppen om met een zakmes de loszittende schroef wat aan te draaien . In Fort Augustus was een sluiswachter bereid hem met een passende sleutel weer vast te zetten .
Mijn fiets mocht die nacht bij de sluiswachter zijn huis blijven staan en ben met de bus teruggereden naar South Laggan . De volgende dag mijn auto naar Drumnadrochit gereden en met de bus terug naar mijn fiets . De derde dag steeds meer klimwerk en wat regen , in Invermoriston bij het plaatselijke postkantoortje een warme tas koffie gedronken en een engels telefoonkaart gekocht . In de bergen ging de regen over in sneeuw en werd het ook steeds kouder . Een ouder echtpaar uit Californië dacht dat Peugeot alleen maar auto,s maakte en geen fietsen , mijn Mountainbike is ook van dat merk . Een meegenomen regencape bood ook niet veel bescherming en scheurde tijdens het fietsen steeds verder op . Bij de sterke afdaling in de buurt van Drumnadrochit en een toch wel behoorlijke snelheid bergafwaarts scheurde de cape helemaal aan flarden . Maar na een warme douche , droge kleding en een warme maaltijd ben je het ook snel weer vergeten . Zaterdag en zondag heb ik me 2 dagen teruggetrokken in het natuurpark Clen Afrika ten Noord-Westen van Drumnadrochit en daar mijn potje gekookt bij een kampvuurtje . Maandagmorgen , het laatste gedeelte naar Inverness was naar mijn gevoel ook de zwaarste . Had steeds meer moeite om de berg op te komen en moest na elke 15 a 20 meter even rusten om weer op adem te komen . Eenmaal boven bleef het redelijk op gelijke hoogte maar heb het toch als behoorlijk zwaar ervaren . Halverwege een bord met coffee en even later beans en toast klonken me als muziek in de oren . Er woont daar een echtpaar in de bergen die daar in een soort van blikken keet of woonwagen woont . Een stroomagregaat moet voor de stroomvoorziening zorgen en ze hadden zelfs internet , de kippen lopen er vrij rond . Het water wordt op natuurlijke wijze opgevangen en wat daar uit de bergen komt . Met nog een groepje was het reuze gezellig maar wel behoorlijk frisjes . Vanaf dat moment had ik 12,5 km afgelegd en had nog 17,5 te gaan . Maar omdat het vanaf dat moment steeds verder bergafwaarts ging was ik binnen het uur in Inverness . Nog een paar kilometer door de stad en via een park kwam ik uiteindelijk aan bij het eindpunt van de Great Glen Way , Ik had het gehaald en dat in 4 dagen . Mijn vrienden hadden mij een klein flesje wijn meegegeven voor als ik de finisch zou halen en heb die ook in alle rust opgedronken . Na een uurtje de stad weer uitgefietst en mijn fiets geparkeerd bij het brugwachtershuisje bij het Caledonië kanaal . Met de bus naar Dromnadrochit en later die avond mijn fiets weer opgehaald . De volgende dag nog een bezoek gebracht aan het vliegtuigmuseum van Inverness airport om vervolgens af te zakken richting Aberdeen . Via een omweg donderdagavond weer aangekomen in Harwich en daar geslapen in de auto . Vrijdagmorgen met een blij en voldaan gevoel weer naar huis , waarschijnlijk ook mijn laatste fietstocht .
Hier nog een link naar de genomen foto,s van onderweg . Omdat ze met 2 toestellen genomen zijn ook 2 keer een link .
http://www.mijnalbum.nl/Album=LBWAHQWNhttp://www.mijnalbum.nl/Album=VBVZFOIY