Auteur Topic: Mountainbiken in Schotland (the Great Glen Way)  (gelezen 10844 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Mountainbiken in Schotland (the Great Glen Way)
« Gepost op: 08 apr 2010, 08:55 »
Noorman gaat 19 april tot 30 april de Great Glen Way mountainbiken!

Offline Wilma

• Schotland fan
Re:Mountainbiken in Schotland (the Great Glen Way)
« Reactie #1 Gepost op: 08 apr 2010, 08:56 »
Alvast heel veel plezier Noorman, hoop dat je mooi weer treft!

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 08 apr 2010, 19:20 »
Dus Noorman is al druk aan het aftellen.  :aye

Ook namens mij, heel veel plezier en hopelijk heb je droog weer  :icon_sunny:

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #3 Gepost op: 09 apr 2010, 00:25 »
Ergens halverwege, achter de Invergarry Inn, staat bovenaan een heuvel een bordje. Vrij vertaald luidt het:

Nu je hier bent aangekomen en vast wel even wilt uitrusten
kijk dan eens rond en geniet van de omgeving
En besteed dan ook een paar tellen van je gedachten
Aan de mensen die deze track voor je hebben aangelegd

In het klein staat er dan onder
Breng die gedachten liever niet onder woorden als je kinderen in de buurt zijn.....

Van de drie gradaties (easy, moderate en demanding) viel deze onder de categorie "moderate". Wij besloten ter plekke niet langer nieuwsgierig te zijn naar "demanding".....

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 09 apr 2010, 08:27 »
Ergens halverwege, achter de Invergarry Inn, staat bovenaan een heuvel een bordje. Vrij vertaald luidt het:

Nu je hier bent aangekomen en vast wel even wilt uitrusten
kijk dan eens rond en geniet van de omgeving
En besteed dan ook een paar tellen van je gedachten
Aan de mensen die deze track voor je hebben aangelegd

In het klein staat er dan onder
Breng die gedachten liever niet onder woorden als je kinderen in de buurt zijn.....

Heerlijk die Schotse humor!

Offline noorman

• Schotland fan
Mountainbiken in Schotland (the Great Glen Way)
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2010, 18:44 »
Hier nog even een korte reisverslag met een link naar wat foto,s van mijn fietstocht in Schotland van 19 tm 30 April .
Net als vorig jaar weer de boot naar Harwich genomen en op de heenweg nog een bezoek gebracht aan het monument in Lockerbie van de vleigramp op 21 december 1988 . Daarna nog 1 nacht in de auto geslapen om aan het eind van 20 april aan te komen in Fort William . Daar in een BB geslapen en mijn auto geparkeerd op een parkaarplaats van een plaatselijke supermarkt .
Nog even een foto van de sluizen en op weg naar South Laggen , een afstand van plm 30 km . Met wat tegenwind goed door kunnen fietsen om aan het eind van 21 april aan  te komen bij vrienden waar ik had afgesproken . Eerst even wat bijpraten en later mijn fiets opgehaald . Na het eten werd de open haard aangestoken en kwamen bij een glas whisky de verhalen vanzelf op gang .
De volgende dag om half 10 op weg naar Fort Augustus , een frisse wind maar gelukkig wel droog . Die dag ook nog redelijk weer maar wel problemen met mijn zadel wat los ging zitten . Onderweg regelmatig even stoppen om met een zakmes de loszittende schroef wat aan te draaien . In Fort Augustus was een sluiswachter bereid hem met een passende sleutel  weer vast te zetten .
Mijn fiets mocht die nacht bij de sluiswachter zijn huis blijven staan en ben met de bus teruggereden naar South Laggan . De volgende dag mijn auto naar Drumnadrochit gereden en met de bus terug naar mijn fiets . De derde dag steeds meer klimwerk en wat regen , in Invermoriston bij het plaatselijke postkantoortje een warme tas koffie gedronken en een engels telefoonkaart gekocht . In de bergen ging de regen over in sneeuw en werd het ook steeds kouder . Een ouder echtpaar uit Californië dacht dat Peugeot alleen maar auto,s maakte en geen fietsen , mijn Mountainbike is ook van dat merk . Een meegenomen regencape bood ook niet veel bescherming en scheurde tijdens het fietsen steeds verder op . Bij de sterke afdaling in de buurt van Drumnadrochit en een toch wel behoorlijke snelheid bergafwaarts scheurde de cape helemaal aan flarden . Maar na een warme douche , droge kleding en een warme maaltijd ben je het ook snel weer vergeten . Zaterdag en zondag heb ik me 2 dagen teruggetrokken in het natuurpark Clen Afrika ten Noord-Westen van Drumnadrochit en daar mijn potje gekookt bij een kampvuurtje . Maandagmorgen , het laatste gedeelte naar Inverness was naar mijn gevoel ook de zwaarste . Had steeds meer moeite om de berg op te komen en moest na elke 15 a 20 meter even rusten om weer op adem te komen . Eenmaal boven bleef het redelijk op gelijke hoogte maar heb het toch als behoorlijk zwaar ervaren . Halverwege een bord met coffee en even later beans en toast klonken me als muziek in de oren . Er woont daar een echtpaar in de bergen die daar in een soort van blikken keet of woonwagen woont . Een stroomagregaat moet voor de stroomvoorziening zorgen en ze hadden zelfs internet , de kippen lopen er vrij rond . Het water wordt op natuurlijke wijze opgevangen en wat daar uit de bergen komt . Met nog een groepje was het reuze gezellig maar wel behoorlijk frisjes . Vanaf dat moment had ik 12,5 km afgelegd en had nog 17,5 te gaan . Maar omdat het vanaf dat moment steeds verder bergafwaarts ging was ik binnen het uur in Inverness . Nog een paar kilometer door de stad en via een park kwam ik uiteindelijk aan bij het eindpunt van de Great Glen Way , Ik had het gehaald en dat in 4 dagen . Mijn vrienden hadden mij een klein flesje wijn meegegeven voor als ik de finisch zou halen en heb die ook in alle rust opgedronken . Na een uurtje de stad weer uitgefietst en mijn fiets geparkeerd bij het brugwachtershuisje bij het Caledonië kanaal . Met de bus naar Dromnadrochit en later die avond mijn fiets weer opgehaald . De volgende dag nog een bezoek gebracht aan het vliegtuigmuseum van Inverness airport om vervolgens af te zakken richting Aberdeen . Via een omweg donderdagavond weer aangekomen in Harwich en daar geslapen in de auto . Vrijdagmorgen met een blij en voldaan gevoel weer naar huis , waarschijnlijk ook mijn laatste fietstocht .
Hier nog een link naar de genomen foto,s van onderweg . Omdat ze met 2 toestellen genomen zijn ook 2 keer een link .

http://www.mijnalbum.nl/Album=LBWAHQWN

http://www.mijnalbum.nl/Album=VBVZFOIY

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2010, 19:04 »
Nou dat was dus een mooie belevenis  :hello2: mooie foto,s en zelfs nessie gezien  :icon_pale:
Die Californiërs hadden dus helemaal raar opgekeken als je ze verteld had dat het oorspronkelijke product dat Peugeot maakte pepermolens waren  :icon_silent: :aye
Danny  :wave: :bagpipe

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2010, 19:28 »
Respect Noorman ! mooi avontuur !!

Wel een heen en weer gereis om steeds die auto op te halen of weg te brengen, maar je hebt deze tocht dus alleen gefietst ?
Je schrijft "net als vorig jaar", heb je hem toen ook gereden of een andere route ?

Albert

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2010, 20:22 »
Mooie foto's.  :icon_thumleft: en door weer en wind heb je de route gereden. RESPECT.  :notworthy: :notworthy:

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2010, 20:28 »
Respect Noorman ! mooi avontuur !!

Wel een heen en weer gereis om steeds die auto op te halen of weg te brengen, maar je hebt deze tocht dus alleen gefietst ?
Je schrijft "net als vorig jaar", heb je hem toen ook gereden of een andere route ?

Albert

Ik wou mijn auto in de buurt houden gezien mijn basisvoorraad die daar ook in opgeslagen zat . Door hem alleen te fietsen kun je je eigen tempo bepalen . Vorig jaar heb ik een poging gedaan hem te lopen maar door mijn longziekte is me dat niet gelukt , na 90 km moest ik afhaken . Door hem te fietsen was het minder zwaar , toch ben ik heel erg blij dat het me nu wel gelukt is .

Henk

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2010, 20:34 »
Nou dat was dus een mooie belevenis  :hello2: mooie foto,s en zelfs nessie gezien  :icon_pale:
Die Californiërs hadden dus helemaal raar opgekeken als je ze verteld had dat het oorspronkelijke product dat Peugeot maakte pepermolens waren  :icon_silent: :aye
Danny  :wave: :bagpipe

Ze keken er alleen raar van op dat ze een peugeot fiets tegen kwamen , ze dachten dat dit merk alleen maar auto,s maakte .

Henk

Offline Ingrid

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2010, 20:48 »
Wow ik heb groot respect voor je :icon_thumleft:
Leuk dat je zo'n bedje hebt gemaakt in je auto, goed idee ;)
Ik bezit een Peugeot Partner, daar zou dat ook zo kunnen :D
Groetjes Ingrid

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2010, 21:18 »
Wow ik heb groot respect voor je :icon_thumleft:
Leuk dat je zo'n bedje hebt gemaakt in je auto, goed idee ;)
Ik bezit een Peugeot Partner, daar zou dat ook zo kunnen :D

Eigenlijk is het heel simpel , je maakt boven de wielkasten een soort van construktie waar platen op komen te liggen .
Zo krijg je een mooie vlakke bodem , de rugleuningen van de voorstoelen klap je naar voren waar dan ook nog een plaat achter past .
Onder de voorste plaat doe je een spanband die je vervolgens door de handgrepen op lengte maakt .
Zo hou je nog genoeg ruimte over voor voedsel en kleding onder de slaapvloer .
De voorste en achterste plaat kun je bij elkaar houden door er een gat in te boren waar je een bout door doet .
Mijn bed was iets meer als 2 meter lang , zelf ben ik 1.80 dus ruimte genoeg .

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2010, 21:28 »
Top! Paar mooie natuurfoto's er bij...
Geniet nog maar lekker na...

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2010, 22:36 »
Ik wou mijn auto in de buurt houden gezien mijn basisvoorraad die daar ook in opgeslagen zat . Door hem alleen te fietsen kun je je eigen tempo bepalen . Vorig jaar heb ik een poging gedaan hem te lopen maar door mijn longziekte is me dat niet gelukt , na 90 km moest ik afhaken . Door hem te fietsen was het minder zwaar , toch ben ik heel erg blij dat het me nu wel gelukt is .

Henk

Oké dat begrijp ik, en lopen :o tja dat is nog iets pittiger !
Maar heb even ge-googled totale lengte is 117 km, had verwacht dat het veel meer km zouden zijn, er zijn bikers die dat in een dag fietsen  ;) maar die hebben dan ook gelukkig geen longziekte, vind het knap en een hele beleving !

Albert

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2010, 23:21 »
Albert ,

Normaal gesproken zou dat te doen zijn als je een goede fietser bent maar de bergen waar je overeen moet verhinderen dat .
Er zijn er bij waar je niet eens tegen op kunt fietsen , misschien wel een stijgpercentage van 40 procent .
Sommige paden ga je langs het randje en waar ook nog eens flinke stenen op liggen . Het is het risico niet waard om daar gevaarlijke kapriolen uit te halen .

Henk

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 07:59 »
Je hebt helemaal gelijk, je hebt de tocht uit gereden en dat is het toch het belangrijkst !

Ga het onthouden, inderdaad leuk voor een korte Schotland vakantie  :aye

Vond nog een video;

http://www.greatglenway.com/Great_Glen_Way_Video.htm

Albert

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2010, 09:27 »
Fijn dat het gelukt is Noorman! Weer een mooie herinnering om op terug te kijken!

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 08:55 »
Mooie foto's van inderdaad een prestatie op zich. Wat is het verhaal achter de knuffels en frutsels in het bos ?
Leven en laten leven

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2010, 23:55 »
Mooie foto's van inderdaad een prestatie op zich. Wat is het verhaal achter de knuffels en frutsels in het bos ?

Wat het verhaal achter al die knuffels en frutsels is , geen enkel idee . Heb er ook nog geen reactie op gehad wat het wel zou kunnen zijn of de betekenis er van  :dontknow: .  Ben het tegen gekomen langs Loch Lochy