Auteur Topic: Huis kopen moeilijk in Schotland?  (gelezen 27056 keer)

YvetteJ

• Gast
Huis kopen moeilijk in Schotland?
« Gepost op: 17 mrt 2010, 11:33 »
Ik vraag me af of het moeilijk is om een huis te kopen in Schotland. Hoeveel % van de koopsom of executiewaarde kun je lenen bij de meeste banken? Is er een bepaald % eigen geld vereist? En moet je persé een vast contract hebben of neemt men ook genoegen met een tijdelijk contract? Alvast bedankt voor wat antwoorden.

Gr, Yvette

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:Huis kopen moeilijk in Schotland?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mrt 2010, 09:44 »
Hi Yvette,

Wij hebben ( alweer) 13 jaar geleden een huis een Schotland gekocht en op de meeste vragen heb ik eigenlijk geen antwoord, te lang geleden. Een huis kopen in Schotland is lastig, doordat men het systeem van O/O (offers over) hanteert, bieden op een huis dus. Je kan niet zelf bieden, dat moet een sollicitor doen en voor je kunt bieden moet je een keuring laten doen, dus je bent al veel geld kwijt zonder dat je weet of je het huis uiteindelijk kunt/mag kopen.
Huren is daarentegen weer gemakkelijker, veel huurcontracten voor gemeubileerde en ongemeubileerde huizen voor bv 6 of 12 maanden.
Mijn advies is: eerst huren en vanuit die positie dan een huis kopen.

YvetteJ

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 mrt 2010, 12:47 »
Is het principe van O/O nog wel recent dan?
Lijkt me niet handig om al een hoop geld kwijt te zijn voor zo'n keuring via een tussenpersoon, alleen al om een bod te kunnen doen, stel dat je een paar keer een bod moet doen voordat het raak is.... Heeft dat niet als gevolg dat het percentage eigen huizen in Schotland lager is dan andere Europese landen?

Kan iemand mij zeggen hoe de huurprijzen ongeveer liggen voor woningen die een beetje afgelegen liggen?

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #3 Gepost op: 18 mrt 2010, 12:51 »
Hi Yvette,

Wij hebben ( alweer) 13 jaar geleden een huis een Schotland gekocht en op de meeste vragen heb ik eigenlijk geen antwoord, te lang geleden. Een huis kopen in Schotland is lastig, doordat men het systeem van O/O (offers over) hanteert, bieden op een huis dus. Je kan niet zelf bieden, dat moet een sollicitor doen en voor je kunt bieden moet je een keuring laten doen, dus je bent al veel geld kwijt zonder dat je weet of je het huis uiteindelijk kunt/mag kopen.
Huren is daarentegen weer gemakkelijker, veel huurcontracten voor gemeubileerde en ongemeubileerde huizen voor bv 6 of 12 maanden.
Mijn advies is: eerst huren en vanuit die positie dan een huis kopen.

Helemaal mee eens.  :aye Hebben wij in Engeland ook gedaan en onze zoon in Schotland ook. Die heeft pas sinds 5 jr een een eigen huis, en woont al 12 jr in Schotland!!. ( huis komt volgend jaar op de markt i.v.m verhuizing naar Australië)  :crybaby2: :crybaby2: Maar ook eerst gehuurd.
Margolia

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 mrt 2010, 20:29 »
Nee, het koop systeem is voor Nederlandse begrippen niet handig, maar ja die ander gewoontes krijg je erzomaar voor niets bij :tongue3:
Er zijn weinig sociale huurwoningen, maar wel veel meer prive. "Buy to let" is hier populair ( geweest). Wij hadden het voordeel dat mijn man hier al 3/4 dagen pw werkte en een relocation agency ter beschikking had, maar ook wij hebben nog 3 maanden gehuurd , voordat het huis beschikbaar kwam.
Huurprijzen buitenaf geen idee, maar over het algemeen worden er forse prijzen gevraagd voor huurhuizen.

YvetteJ

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 mrt 2010, 14:08 »
Natuurlijk is eerst een tijdje huren een goed idee, maar we denken wel iets verder omdat we ooit een eigen huis willen hebben. En dat zie ik toch wel een beetje somber in als ik zo eea lees.

Een vrijstaand huis dat een beetje afgelegen ligt, vanaf welke prijs is zoiets op de Schotse huizenmartk te krijgen?

Andrea; zo'n keuring via een 'tussenpersoon', welke prijs moet ik me daar ongeveer bij voorstellen?               

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 19 mrt 2010, 15:54 »
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest: voor je een bod op een huis uit kan brengen moet je het laten keuren door een "surveyer" en het bod moet worden uitgebracht door een "sollicitor", 2 mensen die er dus al aan verdienen, veel kritiek op deze manier van kopen, maar ja er hangen teveel banen aan vast om het zomaar te veranderen. Geen idee meer wat de kosten waren maar wel meer dan £ 500. Voor huizen prijzen : ga eens kijken op s1homes.com

Verder vind ik het lastig om over duur en goedkoop te praten. Momenteel is het door de lage koers van de pond een uitstekende tijd om hiernaar toe te komen.  12 jaar geleden was Schotland "duur" , maar nu dus niet meer( tov de €. Ik vind Nederland nu duur, maar ga toch volgende week weer :wave:

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 21 mrt 2010, 09:35 »
Ik vind Nederland nu duur, maar ga toch volgende week weer :wave:

Familiebezoek? Kom je vliegend of varend?
Anyway, veel plezier!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 21 mrt 2010, 15:44 »
McLark, dankjewel.
Ik ga dit keer in mijn  eentje, met een (bijna) lege koffer,  vliegen en ga 3 vriendinnen bezoeken, met 1 daarvan ook nog 3 dagen naar het Hilton in R'dam. Ben me nu aan het verdiepen in de OV chipkaart  :verward ...................

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 21 mrt 2010, 20:39 »
Andrea, veel plezier alvast, je kan een anonieme ov chipkaart kopen, volgens mij kost die 7,50, maar weet niet of er dan al een reisproduct opzit!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 21 mrt 2010, 22:11 »
Hey Wilma, dankjewel, zal wel lukken  :icon_thumleft:. Ik zal op Schiphol eens informeren, want ik moet een kaart waarmee ik met trein en tram kan reizen.  Ja,  dat moet zo'n anonieme kaart zijn, die je dan moet  activeren, volgens de website op het Internet ( als je met de trein wilt), lijkt me wat onhandig voor al die toeristen die op Schiphol arriveren   :icon_scratch: .

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 31 mrt 2010, 14:11 »
Tegenwoordig hoef je niet zelf meer een keuring te laten uitvoeren voor een huis dat je wilt kopen.
Voor huizen na 1 dec 2008 te koop aangeboden moet er een zgn Home Report zijn - zie : http://www.scotland.gov.uk/Topics/Built-Environment/Housing/BuyingSelling/Home-Report.
De vertegenwoordiger van de verkopende partij zal je dat ook geven als je daarom vraagt.
Het bestaat uit drie delen: een bouwkundig rapport, een vragenlijst beantwoord door de verkoper en een energielabel. Vaak zit er ook al een taxatie-rapport bij voor een hypotheeknemer.
Sommige makelaars verwijzen er al op hun webstek naar. Dan heb je vlot een pdf. Anderen zijn misschien wel wat meer terughoudend. Het is natuurlijk handig om zo'n bouwkundig rapport al te hebben voordat je gaat kijken, dan weet je immers waar je zeker op letten moet. En zo kun je ook huizen doorstrepen - onder het motto: daar begin ik niet aan.
Zo'n rapport is niet nodig voor nieuwbouw, maar ja, zelf heb ik een huis gezien waar de goot al bijna afviel. Toen hoefde ik geen bezichtiging meer.
Helaas hebben ze in Schotland niet zoiets handigs als funda, je moet echt bij makelaars' webstekken langs. Bij wat op die verzamelaar/grazer webstekken staat zit ook veel wat al niet meer op de markt is. Vele makelaars werken regionaal, dus als je webstekken kent kun je je daartoe beperken. Er zijn ook regionale pagina's van samenwerkende makelaars, zie http://www.sspc.co.uk  - maar daar doet weer niet iedereen aan mee en die wel mee doen zetten er niet alles op   :verward.

Veel Succes!
MVG,
---Peter.