Auteur Topic: Lagavulin,hoeveel mee te nemen/prijs?  (gelezen 6873 keer)

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
Lagavulin,hoeveel mee te nemen/prijs?
« Gepost op: 22 dec 2009, 12:13 »
Hoi ieders,

Op dit moment(s ávonds welterverstaan) ben ik bezig met het genieten van een fles lagavulin double matured single malt, distillers edition, smaakt goed alleen wat zwaarder/sterker als de normale lagavulin van 16 jaar, het is op dit moment mijn favoriet, mijn vraag is, we zijn de vakantie aan het plannen, en we willen de eilanden gaan bezoeken, maar ook islay " meepakken", (ikzelf eigenlijk) is het interessant om bij de distellerij in het winkeltje te gaan kijken,te proeven en te kopen of is het daar duurder als bij de gewone winkels. Is het trouwens een groot eiland of is het makkelijk te rijden(in afstanden en tijd) en voordat ik het vergeet, hoeveel liter mag je naar nederland meenemen? :drinky :wave:

pascal en tanja

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: Lagavulin,hoeveel mee te nemen/prijs?
« Reactie #1 Gepost op: 22 dec 2009, 18:41 »
Van de site VisitBritain:
Citaat
Toegestaan
Bezoekt u het Verenigd Koninkrijk direct vanuit een van de andere EU-lidstaten, dan mag u zoveel alcohol en tabak meenemen als u wilt. Voorwaarde is wel dat u het meeneemt voor eigen gebruik en dat u het douanepersoneel kunt overtuigen van dat eigen gebruik.
Wat is eigen gebruik?

‘Eigen gebruik’ betekent in dit geval voor eigen consumptie of als geschenk. Meenemen voor doorverkoop of ruilhandel is niet toegestaan.

Met de huidige koers is het tegenwoordig goed betaalbaar, soms zelfs goedkoper dan in Nederland.
Dus kijk van te voren wat het in Nederland kost en is het in UK goedkoper, doe je er voordeel mee.
Bv bij de Whiskykoning kost een Lagavulin DE 1991 76 euro, bij Royalmilewhiskies in Edinburgh een Lagavulin DE 1993 61 euro.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 dec 2009, 20:09 »
Islay is niet zo supergroot. Ik weet niet hoe lang je daa zouwillen blijven, maar in een dag of wat kan je aardig wat van het eiland gezien hebben. Veel distillery's natuurlijk, een paradijs wat dat betreft  :drinky :drinky. Wij zijn afgelopen zomer geweest, en ik vond het erg de moeite waard ( niet alleen voor de whisky, maar ook om te wandelen en voor vogels kijken). Wij hebben twee distillery's bezocht, Bunnahabhain en Kilchoman. vooral de laatste vond ik erg leuk, hij is een stuk kleinschaliger, een farmdistillery.

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 22 dec 2009, 20:52 »
Volgens deze website  http://www.islayinfo.com/index.html is het festival er van 22 tot 30 Mei en dan zijn er waarschijhnlijk ook weer de open dagen van de stokerijen.
Ik ben zelf 2 jaar geleden op de laatste dag aangekomen van het festival en heb toen Ardbeg bezocht.en is vanuit Port Ellen lopend goed te doen. Het is maar 3 Mile.
Terug duurt het lopen waarschijnlijk langer tenzij je de laatste bus terug pakt  :drinky
Was erg leuk en druk met live muziek en alles

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 22 dec 2009, 21:46 »
Eigen gebruik is een heel ruim begrip, ik kom toch wel vaak met zo'n 30 liter sterke drank weer thuis ( jenever en berenburg). En als je de rest van gevulde station wagen ziet ( 2 mensen en de achterbank plat) zou je wel gaan twijfelen aan dat eigen gebruik :verward
De douane werpt een blik in de auto, deken over de dozen, bos bloemen er boven op en we kunnen altijd zo doorrijden, gelukkig nog nooit aangehouden.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #5 Gepost op: 22 dec 2009, 22:56 »
Wij hebben er 2 dagen over gedaan ze allemaal te bezoeken, ze waren niet allemaal open en sommige waren een zogenaamde "tourist trap" maar Laphroig hebben we gehad want daar moest ik mijn huur even incasseren natuurlijk.
Islay is bijzonder dat gaan we beslist nog eens doen.

Voor de prijs hoef je daar geen whisky te kopen bij van Wees in Amersfoort hebben ze hetzelfde assortiment voor minder geld, dat heeft alles te maken met accijnzen en belastingen. Scheelt je een hoop gesleep.

Goeie reis verder

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline Joke

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 23 dec 2009, 14:36 »
Afgelopen vakantie zijn we 5 dagen op Islay geweest.

Wij vonden het heerlijk (rustig) daar. We waren er in september. Bevolking is zeer vriendelijk en zeker in voor een praatje. Ze zijn erg benieuwd waarom je Islay bezoekt. We zijn ook een dag naar Jura geweest, ook zeer de moeite waard. :aye  (nog rustiger dan Islay)

Op Islay hebben we allleen een tour gedaan bij Laphroaig, erg leuk , ze hadden alle tijd voor de bezoekers. Bij de andere distillery's zijn we alleen in de shop geweest om te kijken of er nog speciale whisky's te koop waren. Hebben ook diverse mooie flessen gekocht.(Waarvan sommige ook hier te koop, maar duurder...). De prijzen van de "gewone" whisky is hetzelfde als daar in de supermarkt. Op dit moment wel interessant ivm het lage pond.  Alleen Kilchoman hebben we niet bezocht, (geen tijd meer voor.........................).

We gaan zeker nog terug naar Islay, het eiland spreekt ons zeer aan. (en niet alleen vanwege de whisky) :nooo :drinky :drunken_smilie:

Hoeveel je mee mag nemen weet ik eigenlijk niet, wij hebben gelukkig geen controle van de caravan gehad, ze keken wel in de kofferbak van de auto (maar daar lag geen whisky, hahaha) :D

Heel veel plezier op Islay, geniet ervan :hello2:

Joke  :wave:
"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 23 dec 2009, 22:23 »

Hallo iedereen,

bedankt voor de info, ja het is voor eigen gebruik, 2 personen, we gaan in juni en voor de planning dacht ik, ik zal eens vragen, als ik het een en ander aan bijzondere whisky mee mag "nemen" dan is het leuk winkelen voor mij met name, , dan maak ik een dag of 3 vrij voor islay..

groetjes en alvast fijne dagen en een gezond 2010.