Auteur Topic: Beste tijd van reizen  (gelezen 8347 keer)

RiMa

• Gast
Beste tijd van reizen
« Gepost op: 10 apr 2006, 12:16 »
Wij (= Rien en Marianne) willen deze zomer voor het eerst naar Schotland met de camper.

Wij dubben nog of we in juni of juli gaan. Ik lees op de site vele enthousiaste Schotlandverhalen. Heeft een van beide maanden de voorkeur of is Schotland het hele jaar door prachtig? (uiteraard!)

Graag zie ik wat "maandtips" tegemoet.

Rien van Wilgenburg

Offline Teije

• Administrator
  • *
Re: Beste tijd van reizen
« Reactie #1 Gepost op: 10 apr 2006, 13:12 »
Hallo Rien en Marianne,

allereerst welkom op het forum uiteraard!  :wave:
Wat het weer betreft heb je een kleine kans dat het warmer is in juli, maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer. Daar moet je je keuze, denk ik, ook niet op baseren.
In juni heb je wel minder 'last' van toeristen want je zit mooi voor de zomervakantie aan, terwijl alles al wel open is.

Nancy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 apr 2006, 13:30 »
Hallo,
Persoonlijk zou ik ook juni verkiezen, wij gaan bijna altijd in mei, misschien nog wat fris maar het weer valt nogal mee. In juli en augustus vind ik het te druk, heb dit ??n maal gedaan, en toeristische plaatsen zijn t? druk voor ons, daarom kiezen we nu lentemaanden, en het is er prachtig en rustig. Ook de lammetjes zijn schattig in die periode :icon_smile:

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #3 Gepost op: 10 apr 2006, 15:31 »
Vergeet niet dat hoe dichter je in juli-augustus zit hoe meer last je hebt van die midgies (mugjes die overal door heen gaan) Ik ga zelf het liefst in voor en najaar maar ik ben inmiddels in alle tijden van het jaar in Schotland geweest. Het weer is net wat natter in de bovenste helft van Schotland dan het is in Nederland en er ligt vaak wat eerder sneeuw. En in de onderste helft van Schotland is het weer zowat hetzelfde als in Nederland. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot nu toe :)

:wave: :icon_biggrin:
There is no coincidence...

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 apr 2006, 15:46 »
Ik zou voor juni kiezen, wij zijn zelf gebonden aan juli/aug. en dan is het in de toeristische delen (nou ja deeltjes!) wel druk. De drukte vind je vnl in plaatsjes zoals Oban, Fort William, Pitlochry waar het in juli/aug soms moeite kost om een plaatsje op een camping te krijgen als je niet reserveert. Maar je mag ook vrij kamperen.
In Edinburgh is het volgens mij het hele jaar door erg druk met toeristen, maar dat heeft toch ook wel z'n charme, Japanners in kilt enzo! :icon_biggrin:
Maar als je de rustige delen van Schotland op zoekt, Skye en het noord-westen, wat trouwens naar mijn mening toch het mooist is, dan heb je weinig last van de drukte.
In ieder geval, veel plezier! :happy7:

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 apr 2006, 16:49 »
Waar je ook mee te maken hebt: de locale vakantie-periodes i.v.m. drukte op de campings.

zie ook: http://www.hintsandthings.co.uk/library/bankhols.htm

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #6 Gepost op: 10 apr 2006, 16:53 »
Ik ben alleen nog maar 3x in juli naar Schotland geweest. Edinburgh was 3x drukdrukdruk (maar ik denk dat het net als Amsterdam is, wanneer niet?), Glasgow was ook wel druk, maar niet echt met toeristen (wel ook met Japanners in kilt trouwens ?:icon_biggrin:).
Op de eilanden heb ik weinig tot geen last van massatoerisme gehad in juli. De meeste toeristen die we daar tegenkwamen, kwamen uit Schotland zelf. Elk jaar heb ik nog prachtig weer gehad, met af en toe een (mid)dag regenachtig weer.
Midges, inderdaad, waren wel elk jaar lastig..

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #7 Gepost op: 10 apr 2006, 19:41 »
Ik ben alleen nog maar 3x in juli naar Schotland geweest. Edinburgh was 3x drukdrukdruk

Valt wel mee hoor, moet je eens op een zaterdag in augustus tijdens het festival in Edinburgh lopen...

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 10 apr 2006, 20:31 »
Volgens mij is Schotland, buiten de grote steden en toeristenattracties, echt als een spons. Er zijn wel veel toeristen, maar je komt ze amper tegen. Op een of andere manier worden ze geabsorbeerd? :icon_biggrin:

Hoe is Edinburgh eigenlijk buiten de zomermaanden, Hans? En die foto, pure torture!
als je nagaat dat ik dit zicht al erg vind? :tongue3::

De hele rits hoho-bussen als je Waverley Station uitloopt

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #9 Gepost op: 10 apr 2006, 22:33 »
In  december is het erg rustig:

Maar in Mei/Juni of September is het, behalve in de weekeinden, niet erg druk. Gewoon gezellig.
Maar in de zomermaanden is het op vrijdag en zaterdag avond een erg gezellig stapsfeertje (afgezien van de portiers dan).

Buiten de steden kom je idd alleen toeristen tegen op de "bekende" toeristenplaatsen, bussen vol...

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 11 apr 2006, 20:25 »
Volgens mij is Schotland, buiten de grote steden en toeristenattracties, echt als een spons. Er zijn wel veel toeristen, maar je komt ze amper tegen. Op een of andere manier worden ze geabsorbeerd? :icon_biggrin:

Hoe is Edinburgh eigenlijk buiten de zomermaanden, Hans? En die foto, pure torture!
als je nagaat dat ik dit zicht al erg vind? :tongue3::

Nou ik heb vorig jaar in zo'n(heten ze echt zo)hoho bus gezeten,mijn vriendin en ik hebben slap gelegen van het lachen onderweg,door dat droge humorvolle commentaar(net echte Amsterdamse humor)Maar als je het over drukte heb,hoezo? druk?koninginnedag,dat is pas echt eng.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #11 Gepost op: 11 apr 2006, 20:31 »

Maar ja, Princess Street is altijd druk, zowel met toeristen als met locals die van/naar het werk lopen of aan het shoppen zijn. Veel leuker en rustiger is het om de achteraf straatjes van de Royal Mile te ontdekken.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #12 Gepost op: 11 apr 2006, 20:39 »
Nou ik heb vorig jaar in zo'n(heten ze echt zo)hoho bus gezeten

Hop-on, hop-off buses worden ze 'officieel' genoemd. Hoho, makkelijke afkorting  :tongue3:

Maar ja, Princess Street is altijd druk, zowel met toeristen als met locals die van/naar het werk lopen of aan het shoppen zijn. Veel leuker en rustiger is het om de achteraf straatjes van de Royal Mile te ontdekken.

Inderdaad, je komt wel meteen *boem* op het drukste stuk binnen in Edinburgh. Alhoewel de Royal Mile zelf ook behoorlijk druk was, en dan was het leuk om af en toe gewoon een steegje in te lopen. Ik vond het stuk richting Leith ook wel wat hebben, zo anders dan in het 'oude' gedeelte van de stad.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #13 Gepost op: 11 apr 2006, 21:25 »
Ook mooi is het rond "Dean Bridge" bij het "water of Leith" ten noord-westen van Princes street. Daar ligt een dorpje dat helemaal opgeslokt is in de grote stad, maar toch nog een eigen gezicht heeft.

Oeps, we gaan off-topic......