Auteur Topic: Wandel gps  (gelezen 31930 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Wandel gps
« Gepost op: 17 sep 2009, 09:07 »
Ik zet mijn vraag hier maar even neer want ik heb net even bij Garmin gekeken, maar heb geen idee waar ik op moet letten en belangrijk is.

Ik denk er dus over om iets van een wandel gps te gaan kopen. Wij lopen met kaart en kompas en redden ons daar redelijk mee hoor. Maar het is toch wel een paar keer gebeurd dat we 'verdwaalden 'en door geluk (en het kompas) we het pad weer konden vinden. Als het prachtig weer is, is er natuurlijk niets aan de hand, ik herken zo langzamerhand steeds meer bergen maar toch.....Daarbij zijn wij kampioen pad kwijt raken. Lees onze website :)
En vind ik zulke gadgets gewoon leuk.
En ik vind het een fijn idee dat ik, als ik het niet meer weet, dezelfde weg terug kan lopen.
Maar, omdat ik ook nog heel veel fiets, wil ik deze gps ook op mijn fiets kunnen gebruiken. Ik heb ondertussen wel 100 kaarten en soms overlappen ze elkaar en dat wordt soms een gesleep.
Hij moet in ieder geval voldoende capaciteit hebben, wij lopen soms een uur of 8 achter elkaar, heb hem natuurlijk niet constant aan. En hij moet een sterke sateliet ontvangst hebben. Hoogte/dieptemeter is ook fijn.

Wie weet welke ik het best kan kopen?

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: Wandel gps
« Reactie #1 Gepost op: 17 sep 2009, 09:10 »
Oja, volgens Luuk kan hij software downloaden en dat zo op onze Mio zetten. Zou wel handig zijn, maar die gebruikt hij dus als agenda en dat vind ik niet zo handig. Maar is dat een mogelijkheid.
Ben trouwens van plan om rond april de Jet (mobiele telefoon met internet) oid te kopen en daar schijnt ook navigatie op te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #2 Gepost op: 17 sep 2009, 14:04 »
Ik heb geen ervaring met Garmin GPS apparatuur (wel eens naar gekeken).
Ik heb wel een Nokia telefoon met interne GPS ontvanger. Werkt op zich prima, maar is niet zo nauwkeurig als een Garmin. Ik kan bv een route tijdens het wandelen laten opslaan en dan is de afgelegde afstand toch altijd hoger dan dan de werkelijkheid. Zelfs als we stilstaan wil de GPS nog wel eens aangeven dat we "rondjes" lopen  :bonk Dan heb je gauw zo 500 meter extra.

Wat evt ook kan is een externe Bluetooth GPS ontvanger gebruiken bij je telefoon. Dat schijnt wel nauwkeurig te zijn en heeft als voordeel dat je telefoon niet zo snel leegraakt (GPS kost toch best wel veel stroom). En een Bluetooth ontvanger is meestal op batterijen, dus die kan je extra meenemen.

Afhankelijk van je telefoon kan je Garmin Mobile XT software gebruiken. Naast autonavigatie, kan je daar ook topografische kaarten op zetten.

Nog even een linkje:  http://www.hiking-site.nl/gps-koopgids/index.php

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 17 sep 2009, 14:11 »
bedankt Hans,

zal het straks even rustig doorlezen!

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #4 Gepost op: 17 sep 2009, 15:13 »

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #5 Gepost op: 11 okt 2009, 19:05 »
Sinds kort de hand gelegd op een Garmin Colorado 300, en uiteraard even geprobeert.

Werk perfect. Heeft naast GPS ook gewoon een kompas zodat je ook een richting hebt als je stil staat.
Er kunnen topografische kaarten in geladen worden. Wandelen is prachtig je kan direkt met het kompas naar een (begin)punt.
Je kan er uiteraard ook gewoon in de auto mee routeren.
Hoogte heeft tie, temperatuur heeft tie.
Schier oneindige mogelijkheden om mee te spelen.
Ook kan je er zelfs een fietscadans meter en een hartslagmeter aan zetten mocht je dat willen.

http://www.garmin.nl/product/?pid=010-00622-32#fragment-1
Kost wat maar je hebt ook wat prachtigs....

Leo

p.s.
Ga anders eens langs bij Notter die jongens weten er enorm veel van en kan je het apparaat ook eens vasthouden.
http://www.gps.nl/
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 11 okt 2009, 21:36 »
Mooi apparaatje  Leo!
Heb je hem ook al in Schotland gebruikt?

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #7 Gepost op: 12 okt 2009, 06:46 »
Mooi apparaatje  Leo!
Heb je hem ook al in Schotland gebruikt?

Nee, nog niet maar wel uitgebreid met lange wandelingen in het Drents-Friese Wold. Vooral de kompas functie is handig. Je kan letterlijk peilen en gaan de GPS houdt dan bij hoeveel je van de (virtuele) koerslijn afwijkt. Ook kan je peilen en een afstand invoeren dan creeer je een virtueel punt waar je heen wilt. Leuk in combinatie met een kaart.

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 12 okt 2009, 09:06 »
Ik had deze al gezien op de garmin site, maar ook nog best veel negatieve reacties. Maar hij bevalt jou (tot nu toe goed).
Volgens mij zijn er geen kaarten van GB bij te koop.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #9 Gepost op: 12 okt 2009, 16:34 »
Als je 'm koopt zitten er kaarten bij van heel europa, (autokaarten tot op straatnivo) wil je er topografische kaarten bij kan dat ook:
http://www.gps.nl/topo_great_britain.html

Leo

Offline Giel

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 13 okt 2009, 10:30 »
Ik gebruik al jaar en dag een Garmin Outdoor Gps om mee te wandelen en te fietsen echt geweldig, nu heb ik een Garmin Oregon 300 gekocht als  opvolger van de Garmin GPSMap 60CSx, de Oregon serie is nieuwste GPS generatie van Garmin, je heb de 400T gelijk aan de 300 alleen met een voorgeprogrammeerde Topografische kaart van geheel Europa, uiteraard niet zo gedetailleerd als een Topokaart van een land afzonderlijk maar best wel bruikbaar, de 550 is de nieuwste telg in de serie heeft o.a. een 3.1 Megapixel waterdichte fotocamera, de Oregon heeft een touchscreen scherm wat best handig is, zelf toevoegen en instellen van profielen en ondersteund nu ook Garmin Custom Maps (rastermaps) zie hiervoor ook het (WayPoint forum) ook voor veel gebruikers ervaringen van zowel de Oregon als de Colorado.

Ps: de Garmin Topo kaart van Groot Brittannië V2 is vrij duur (€ 230.00) heeft heel weinig detail en bijna geen wandelpaden, maar men kan ook deze (gratis) kaarten gebruiken

Oregon 300
De nieuwste aanwinst in het Garmin handheld programma. Dit robuuste toestel met hoog-gevoelige GPS-ontvanger biedt innovatieve kenmerken zoals een in zonlicht afleesbaar aanraakscherm voor een vlotte bediening en de mogelijkheid om waypoints, tracks, routes en geocaches draadloos uit te wisselen tussen toestellen. Gebruikers kunnen de Oregon instellen op één van de vijf profielen: automotive, watersport, recreatief, fitness of geocache. De microSD™ geheugenkaart uitsparing maakt het mogelijk om optionele Mapsource (compatibele) kaarten te laden voor verschillende avonturen. De gedetailleerde kaartweergave en het hoge-resolutie kleurenscherm van de Oregon zijn een aanvulling voor ieder avontuur te land of ter zee. De Oregon 300 beschikt over een voorgeladen wereldwijde basiskaart met schaduw relief.

HouDou
Giel

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #11 Gepost op: 13 okt 2009, 17:17 »
Bedankt voor de link naar de topo kaarten, gelijk even binnengehaald!!
Je hebt toevallig ook nog niet zoiets gevonden van Nederland of andere landen?

Leo

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 13 okt 2009, 18:38 »
Ik gebruik al jaar en dag een Garmin Outdoor Gps om mee te wandelen en te fietsen echt geweldig, nu heb ik een Garmin Oregon 300 gekocht als  opvolger van de Garmin GPSMap 60CSx, de Oregon serie is nieuwste GPS generatie van Garmin, je heb de 400T gelijk aan de 300 alleen met een voorgeprogrammeerde Topografische kaart van geheel Europa, uiteraard niet zo gedetailleerd als een Topokaart van een land afzonderlijk maar best wel bruikbaar, de 550 is de nieuwste telg in de serie heeft o.a. een 3.1 Megapixel waterdichte fotocamera, de Oregon heeft een touchscreen scherm wat best handig is, zelf toevoegen en instellen van profielen en ondersteund nu ook Garmin Custom Maps (rastermaps) zie hiervoor ook het (WayPoint forum) ook voor veel gebruikers ervaringen van zowel de Oregon als de Colorado.

Ps: de Garmin Topo kaart van Groot Brittannië V2 is vrij duur (€ 230.00) heeft heel weinig detail en bijna geen wandelpaden, maar men kan ook deze (gratis) kaarten gebruiken

Oregon 300
De nieuwste aanwinst in het Garmin handheld programma. Dit robuuste toestel met hoog-gevoelige GPS-ontvanger biedt innovatieve kenmerken zoals een in zonlicht afleesbaar aanraakscherm voor een vlotte bediening en de mogelijkheid om waypoints, tracks, routes en geocaches draadloos uit te wisselen tussen toestellen. Gebruikers kunnen de Oregon instellen op één van de vijf profielen: automotive, watersport, recreatief, fitness of geocache. De microSD™ geheugenkaart uitsparing maakt het mogelijk om optionele Mapsource (compatibele) kaarten te laden voor verschillende avonturen. De gedetailleerde kaartweergave en het hoge-resolutie kleurenscherm van de Oregon zijn een aanvulling voor ieder avontuur te land of ter zee. De Oregon 300 beschikt over een voorgeladen wereldwijde basiskaart met schaduw relief.

wat is er gebeurd met: kom schat, laten we even een ommetje doen? :laughing7: :laughing7: :icon_scratch: :icon_scratch:

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #13 Gepost op: 13 okt 2009, 18:50 »
Maar je kan wel leuk laten zien wat je gelopen hebt:

Hier in Google Earth onze wandeltochten van vorige week.

Leo

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #14 Gepost op: 13 okt 2009, 19:14 »
Ben je ook naar de Kale Duinen (Aekingerzand) gelopen, Leo ??

Staat net niet op bovenstaand plaatje ....

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #15 Gepost op: 13 okt 2009, 20:07 »
Ben je ook naar de Kale Duinen (Aekingerzand) gelopen, Leo ??

Staat net niet op bovenstaand plaatje ....

Nee, daar mag je niet komen met de hondjes. Ik ben daar jaren geleden al wel eens doorheen gelopen.
Maar dit was ook mooi hoor:

Leo

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #16 Gepost op: 13 okt 2009, 22:03 »
De functie die ik nogal eens heb gebruikt in het verleden is als mijn geheugen me in de steek heeft gelaten waar ik nu precies welke foto heb genomen. Laat je met je (auto of wandel) tocht een gps meelopen dan kan je later de tijd van een foto terugzoeken in je afgelegde tracks en zo precies te weten komen waar je stond. Kan niet missen. Vooral handig als je veel foto's maakt van mooie uitzichten.

Leo

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 13 okt 2009, 22:33 »
O, leuk, en handige sites, heb ze gelijk opgeslagen. Heb er dus gewoon overheen gelezen, zag wel kaarten van België, Duitsland en zo.

Voorlopig wordt het geen dure, heb net een pittige garage rekening gekregen :(. Dus even doorsparen!

Offline Giel

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 14 okt 2009, 04:08 »
wat is er gebeurd met: kom schat, laten we even een ommetje doen? :laughing7: :laughing7: :icon_scratch: :icon_scratch:

Ach dat doen wij ook nog steeds hoor, daar heb je gelukkig (nog) geen GPS voor nodig. :icon_smile:
HouDou
Giel

Offline Giel

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 14 okt 2009, 04:29 »
De functie die ik nogal eens heb gebruikt in het verleden is als mijn geheugen me in de steek heeft gelaten waar ik nu precies welke foto heb genomen. Laat je met je (auto of wandel) tocht een gps meelopen dan kan je later de tijd van een foto terugzoeken in je afgelegde tracks en zo precies te weten komen waar je stond. Kan niet missen. Vooral handig als je veel foto's maakt van mooie uitzichten.

Leo

En dat is o.a. het handige van de Garmin Oregon 550 met digitale camera deze slaat bij het maken van een foto automatisch de coördinaten van de locatie op, een zogeheten geotag.
HouDou
Giel

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #20 Gepost op: 14 okt 2009, 12:04 »
Voorlopig wordt het geen dure, heb net een pittige garage rekening gekregen :(. Dus even doorsparen!
He vervelend, het zit jullie niet mee met de autos.

Offline Erik

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 14 okt 2009, 19:28 »
Er zijn ook losse GPS loggers te koop, die activeer je als je een wandeling of een rit gaat maken.
En na de tijd sluit je hem aan op de PC via USB, is inderdaad handig bij het maken van foto's.
An áit a bhfuil do chroí is ann a thabharfas do chosa thú

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #22 Gepost op: 14 okt 2009, 21:04 »
Waren laatst bij Aldi in de aanbieding maar dat was niet de direkte vraag.
Overigens heeft zo'n GPS volgens mij niet dezelfde kwaliteit foto's als een Nikon met telelens dat zou niet best zijn want dan kan je de camera wel weggooien  :verward

Leo

Offline Wilma

• Schotland fan
Re:Wandel gps
« Reactie #23 Gepost op: 21 jun 2011, 22:06 »
Deze topic maar weer eens openen.
Wij hebben nog steeds geen gps gekocht (kwam steeds wat anders tussen), maar nu zitten wij ons weer te oriënteren. Wij denken nog steeds aan de Garmon Oregon 300, zijn er al ondertussen meer mensen die deze gebruiken? Wij gaan steeds langere tochten lopen en verdwalen geregeld, vaak zijn de routes niet meer compleet etc, er staan ineens allemaal huizen in een bos! etc.
Ik hoor graag jullie reacties.