Auteur Topic: Wij gaan ergens in augustus  (gelezen 10667 keer)

Offline Teije

• Administrator
  • *
Wij gaan ergens in augustus
« Gepost op: 19 mrt 2006, 23:34 »
Doordat we een 'korte' zomervakantie houden kunnen we in augustus lekker nog 2 weken naar Schotland. Vroeger was het heel simpel: korter dan 2 weken betekende vliegen en een auto huren. Nu, mede dankzij het forum, zijn we eens veel dieper gaan spitten naar prijzen en reistijden (zie ook de topics bij boten, vliegtuigen en huurauto).

En zo kwamen we op tientallen mogelijkheden en vele uren werk, aangezien we 6 verschillende vertrekdata wilden uitzoeken. Daarbij hadden we ook nog te maken met een aantal andere dingen:
- het aantal dagen dat we weg konden: 15, 16 of 20
- het aantal dagen dat Lies moet opnemen van haar werk: 6, 7 of 8
- als we met de eigen auto gaan rijden we op gas, veel goedkoper dan op benzine of diesel (scheelt ? 0,75 per liter!)
- het aantal kilometers dat we extra rijden als we met de eigen auto gaan

We hebben alles in Excell-tabellen uitgewerkt, maar we beseften al snel dat we keuzes moeten maken, anders is het onbegonnen werk.
- Aangezien iedere dag dat Lies extra vakantie moet opnemen minstens ? 100 (bruto) kost gaan we uit van de periode dat ze het minst vrij hoeft te nemen en we de meeste dagen weg kunnen, tenzij andere opties meer dan ? 100 goedkoper zijn... dus kiezen we voor de periode 26 juli tot 10 augustus dan hoeft ze maar 6 dagen vrij te nemen en kunnen we 16 dagen;
- Vliegen vanaf Brussel (Ryanair) valt af ivm de kleine prijsverschillen;

We hebben eigenlijk 3 opties:
- vliegen en een auto huren
- met de eigen auto met de boot naar Newcastle of Rosyth
- met de eigen auto een korte overtocht en dan heel Engeland door

Vliegen:
- vliegen vanaf Eelde tot Aberdeen en een auto huren: ? 1.047
- de goedkoopste vlucht vanaf Schiphol met huurauto: ? 575

Boot naar Newcastle (Rosyth valt af vanwege hogere prijzen en langere reistijd):
- met DFDS: ? ? 750 en dan zijn we wel met de eigen auto die op gas rijdt, maar ook weer 2 reisdagen minder (scheelt wel weer met hotels)

Korte boottocht en door Engeland rijden (dit kost gewoon 2 extra reisdagen, net als de boot):
- Duinkerken - Dover is het goedkoopst met ? 68 en ruim 2000 extra kilometers te gaan (op gas ca ? 150 extra met Engelse gasprijzen). Daarnaast moet je nog wel 2 extra nachten in hotels rekenen, zeg zo'n ? 180 extra), dus samen ca. 398.

Samengevat zij? dit de opties, uitgaande van 3000 km rijden in Schotland van 26 juli t/m 10 augustus:
- Vliegen met Flyglobespan, auto huren van Avis (1:15): ? 825 (3000 km op benzine of diesel voor 1 pond per liter)
- DFDS, eigen auto (gas, 1:10): ? 1.000 (scheelt wel 2 nachten hotel!)
- Duinkerken-Dover (Norfolkline, gasauto, 1:10): ? 443 (inberekend 2.000 km en 24 uur extra reistijd ivm afstanden)

Mmmm, dat klinkt naar veel rijden!
2 extra nachtjes in een hotel zullen toch geen ? 380 gaan kosten, het prijsverschil tussen vliegen en met de eigen auto. En we zijn dol op autorijden dus dat moet ook geen bezwaar zijn. We laten het jullie binnenkort weten!

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: Wij gaan ergens in augustus
« Reactie #1 Gepost op: 20 mrt 2006, 08:45 »
allemachtig wat een uitzoekerij haha. zo heb ik het nog nooit bekeken. Wij gaan gewoon met de boot, lekker makkelijk, wij kennen onze eigen auto en ik ben al avonden kwijt om een route uit te stippelen, en ben al blij dat we dat gevonden hebben.
Ik kan zelf niet te lang zitten, dus lange afstanden gaat ten koste van de tijd in Schotland dus dat is voor ons geen optie.
hmm maar wij rijden diesel is in Schotland ook veel duurder. Moet mij toch eens meer verdiepen.
mijn broer vliegt geregeld naar de uk en die zegt dat je naar dusseldorf oid moet gaan, daar kan je weer flink besparen!
Heb al wat rondgesurfd, maar ik kan het (nog) niet vinden, vind het erg ingewikkeld soms.
Nou Teije, ben benieuwd wat het wordt! :icon_sunny:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #2 Gepost op: 20 mrt 2006, 12:33 »

mijn broer vliegt geregeld naar de uk en die zegt dat je naar dusseldorf oid moet gaan, daar kan je weer flink besparen!
Heb al wat rondgesurfd, maar ik kan het (nog) niet vinden, vind het erg ingewikkeld soms.

Wilma, ik denk dat hij dan met Ryanair vliegt vanaf vliegveld Dusseldorf (Weeze). Dat is net over de grens bij Nijmegen. Ze vliegen voor Schotland alleen op Glasgow Prestwick (zo'n 30Km ten zuiden van Glasgow).

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 20 mrt 2006, 18:02 »
Wat een lijsten Teije!

Voor ons is het makkelijk: we hebben geen auto, dus een combinatie tussen openbaar vervoer (is lekker relaxed en je komt nog eens leuke mensen tegen) en eventueel een auto huren. En hopelijk dit jaar nog een keer met de boot.

Het is natuurlijk een domme opmerking, maar hou ons op de hoogte wat het wordt Teije!? :thumbsup:

ps. Toch Avis als autoverhuurder bij een van de keuzes?

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 20 mrt 2006, 19:44 »
Nou dan ben je ook wel aan vakantie toe na al dat gepuzzel!
Heb je bij DFDS ook gekeken of het nog scheelt op welke dag je vaart, ik geloof dat het buiten het weekend goedkoper is. Wij betalen op dinsdag 1 aug.  ?644,00. (2 pers.,auto, caravan, binnenhut 2pers. en geen ontbijt en diner besproken)

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 mrt 2006, 20:01 »
Ja, we hebben alle ferrymaatschappijen, autoverhuurbedrijven en vliegmaatschappijen (die we ook op de site hebben staan) gecheckt voor 6 mogelijke vertrek en terugkeerdata. Opvallend was dat bij sommige maatschappijen de standaard 2-persoons binnenhut al niet meer te reserveren was voor augustus!
Bij de prijzen die we helemaal onderaan hebben vermeld hebben we ook een schatting van benzine-/gasverbruik bijgeteld voor 3000 km. door Schotland, dat halen we meestal wel in 2 weken. De goedkoopste boeking bij DFDS was ? 750.

Marien

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 mrt 2006, 23:08 »
Wij gaan dus met een korte boot en hebben dan op de heen en terugweg een overnachting in een Travel Lodge hotel. En dat kost ongever 75 euro per nacht. Dus 150 voor 2 nachten. En als je het wat primitiever en nog goedkoper wil doen, tja dan kan je een backpackers hostel proberen.  :icon_smile: Kan je soms voor 25 euro euro klaar zijn.

Smart-Team

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 mrt 2006, 00:03 »
Wij gaan ergens in juni.
Gisteren geboekt bij Norfolkline: Duinkerken-Dover voor 88 euro.
Wij gaan met de motorhome (camper) en zijn dus 100m na vertrek reeds in vakantiesferen.
Niks geen hotel, soms een camping en als het kan lekker vrij staan.

Stan

Offline Ina

• Schotland fan
Bedankt Teije!
« Reactie #8 Gepost op: 21 mrt 2006, 16:17 »
Naar aanleiding van jouw prijzenvergelijking ben ik gisteravond mijn reis die ik voor 644,- euro had geboekt nog eens gaan checken en kwam toen uit op 515,- euro.
DFDS gemaild hoe dit kon en kreeg net een mailtje terug: Een foutje in het boekingssysteem de ries gaat nu kosten 484,50 ! :hello2:
Dus Teije bedankt!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 21 mrt 2006, 16:23 »
Dat kost je een rondje op onze bijeenkomst, Ina!  :happy7:
Het was inderdaad veel werk, maar ook wel leuk om te doen en helemaal als iemand er iets aan heeft!

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 21 mrt 2006, 21:22 »
Dat rondje gaat door! :drinky
Maar ik snap dan niet hoe jij met 2 pers. auto en goedkoopste hut aan 600 ? 700 euro komt bij DFDS.
Wij gaan dus met 2 pers. auto, caravan, 2 pers. binnenhut (niet de goedkoopste), voor 484,50.
Misschien moet iedereen die bij DFDS heeft geboekt het nog maar eens checken!

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 mrt 2006, 21:28 »
Wilma, ik denk dat hij dan met Ryanair vliegt vanaf vliegveld Dusseldorf (Weeze). Dat is net over de grens bij Nijmegen. Ze vliegen voor Schotland alleen op Glasgow Prestwick (zo'n 30Km ten zuiden van Glasgow).

Je kunt vanaf dit jaat ook met martinair op prestwick vliegen.2 pers retour 216 euro.Het voordeel vind ik dat je een goede vertektijd hebt vanuit prestwick(16.45)Je vliegvoordeel gaat op in een overnachting als je al om 5.30 moet vertrekken.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 21 mrt 2006, 23:13 »
Maar ik snap dan niet hoe jij met 2 pers. auto en goedkoopste hut aan 600 ? 700 euro komt bij DFDS.
Wij gaan dus met 2 pers. auto, caravan, 2 pers. binnenhut (niet de goedkoopste), voor 484,50.

Op alle mogelijke dagen dat wij evt. konden waren er geen 2-persoons binnenhutten meer, daardoor werd het duurder. Blijkbaar gaan in augustus heel wat meer mensen!
Maar je hebt gelijk, jouw verhaal geeft al aan dat mensen hun boeking beter nog maar even opnieuw kunnen checken.

Flyglobespan lijkt ons ook wel wat, maar dan moet je op de vertrekdatum ook al om 6 uur vliegen, dus om 4 uur aanwezig zijn! Niets voor ons...

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22 mrt 2006, 22:24 »
Vrijdagochtend eerst ontbijten bij Flyglobespan (daarna boeken we pas!). We zijn heel benieuwd en nemen de camera uiteraard mee. We zijn allebei een paar dagen vrij dus we maken er weer een leuk uitje van: Amsterdam, Schiphol vrijdagochtend om 7u45 (wat een tijd!), Leiden, wie weet, misschien maken we er nog wel een verslag van.

We zien in ieder geval het eerste vliegtuig van Flyglobespan dat om 6u00 uit Glasgow vertrekt op Schiphol landen en om 9u20 weer naar Glasgow vertrekken. Wij zullen wel weer de slobbers zijn temidden allemaal nette mensen in pak... we houden jullie op de hoogte.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 22 mrt 2006, 22:31 »
Veel plezier! :icon_smile:

FJR Freak

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 24 mrt 2006, 07:33 »

Nog gefeliciteerd met deze financi?le meevaller Ina  :icon_thumleft:

Ik heb voor de zekerheid onze factuur van DFDS ook maar eens nagekeken, maar zover ik het kan inschatten klopt het bij ons wel,

Reservering via Internet
Vertrek op vrijdag en terug op zaterdag
Inclusief:
ANNULERINGSVERZEKERING
2-P BINNENHUT
2 VOLWASSENEN   2 X BASISTARIEF
1 MOTORFIETS
Prijs 384.50 euro

Met  ONTBIJTBUFFET en DINERBUFFET INCL. 1 FRIS/BIER/WIJN komt de totale reservering voor ons op 541.70 euro

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 25 mrt 2006, 11:51 »
Naar aanleiding van jouw prijzenvergelijking ben ik gisteravond mijn reis die ik voor 644,- euro had geboekt nog eens gaan checken en kwam toen uit op 515,- euro.
DFDS gemaild hoe dit kon en kreeg net een mailtje terug: Een foutje in het boekingssysteem de reis gaat nu kosten 484,50 ! :hello2:
Dus Teije bedankt!

Ik heb inmiddels de reisbevestiging voor 484.50 in huis!
Ik heb vanmorgen nogmaals gecheckt wat diezelfde reis zou kosten en kwam nu weer op 600 nog wat, dus ik denk dat het boekingsysteem een foutje had op 20 maart toen ik het checkte en niet op de keer dat ik boekte!
Dus puur mazzel, maar wel sympathiek van DFDS!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 29 mrt 2006, 00:23 »
Hadden we alles uitgezocht voor zo'n 6 mogelijke data, moet Lies later haar vakantie opnemen en kunnen we pas eind augustus, kost het haar 8 vakantiedagen en moeten we alles opnieuw uitzoeken. Maar dan kunnen we wel 20 dagen en wordt een korte overtocht en Engeland doorijden (toch 3 dagen reistijd samen) wel een steeds aantrekkelijker optie.

We moeten waarschijnlijk voor het weekend beslissen dus we houden jullie op de hoogte.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 29 mrt 2006, 08:30 »
wat een luxe he? 8 dagen opnemen en dan 20 dagen weg, heerlijk.
Ik heb vakantiedagen zat, zou zo 10 weken vakantie kunnen opnemen, maar mijn collega's zien mij aankomen :crybaby2:
Maar ik heb sinds vorig jaar voor het eerst 3 weken achter elkaar, en dat is luxe hoor.
Vind je het wel lekker eind augustus? de dagen korten zo in, hoewel je dan vaak wel de lekkerste temperaturen hebt! en inderdaad, nu kan je de kortere overtocht nemen, zag op een ander forum dat het nogal kan schelen en als je van autorijden houdt!
Wij nog 6 weekjes, gelukkig gaat de tijd snel.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 30 mrt 2006, 22:27 »
 :hello2: Eindelijk, het is gepland:

wo. 23 augustus, 7 's ochtends (hoe verzinnen we het weer...) uur vertrekken van huis, om 14u00 de boot van Duinkerken naar Dover
ma. 11 september om 12u00 de boot van Dover terug, rond 20u00 weer thuis.

De boottocht (Norfolklines) was ? 68
1e overnachting in de buurt van Lancaster (5 tot 6 uur rijden vanaf Dover): 26 pond!
Laatste nacht 30 km. bij Dover vandaan: 41 pond

we moeten totaal zo'n 2000 km. extra rijden naar Frankrijk en door Engeland dan wanneer we met het vliegtuig zouden gaan, dat is ca. 200 liter gas (gemiddeld ? 0,75 p.liter in de UK), dus ? 150.
Wel 2 dagen extra reistijd, maar totaal zo'n ? 320 voor boot, extra brandstofkosten en 2 overnachtingen (zonder ontbijt).
De goedkoopste vliegoptie + huurauto was ? 770 en dan ben je meer geld kwijt aan benzine of diesel dan wij nu aan gas, ook al rijden die auto's vaak wel zuiniger.

Een tip:
Altijd als je naar hotels zoekt (wij dit keer door met de routeplanner van map24.nl naar motels langs de route te zoeken) krijg je wel wat mogelijkheden via hotelreserveringssites. Daar kun je vaak al een eerste schifting maken om de goedkopere mogelijkheden over te houden.
Wanneer je dan iets op het oog hebt, type de naam van dat hotel dan eens in een zoekmachine in. Wij kijken dan altijd even bij de reservering ia het hotel (of de hotelketen) zelf en boekingen via algemene boekingssites. We zijn vanavond een uurtje aan het zoeken geweest en kregen de geboekte hotelkamers daardoor samen ? 40 goedkoper dan we in eerste instantie te zien kregen en samen nog veel goedkoper dan de eerste hotels/motels die werden getoond! Toch een leuk uurloon!

We kunnen bijna niet wachten! Maar we hebben zelfs onze eerstvolgende trip nog niet voorbereid... (Frankrijk in juni). Dus de invulling van de reis zal nog even op zich laten wachten, al gaan we zeker een aantal dagen naar Arran dit keer!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #20 Gepost op: 30 mrt 2006, 22:55 »
al gaan we zeker een aantal dagen naar Arran dit keer!

:hello2: Als je in het Glencloy B&B gaat logeren (tip! tip!? :tongue3:): doe Neil & Caroline de groeten :icon_salut: (en kijk uit voor de bijen!)?

Marien

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30 mrt 2006, 23:37 »
Toch wel weer lekker he, als iets vast staat!  :hello2:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 31 mrt 2006, 07:32 »
leuk, weer iets om af te sluiten!
Gelukkig dat je van autorijden houdt :icon_sunny: 2000 km extra brrrrr ik moet er niet aan denken :crybaby2:
Ik ben wel jaloers hoor, had graag ook iets van een dag of 20 gegaan.
Schiet bij ons al op, nog 6 weekjes :hello2: