Auteur Topic: Welkom aan de Whisky Coast. In de reiskrant van de Telegraaf vandaag.  (gelezen 3328 keer)

Offline goud

  • Schotland fan
  • Berichten: 486
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
In de reiskrant van de Telegraaf vandaag een hele pagina over de Schotse Westkust met 16 disilleerderijen. :drinky :drinky

Margolia

Offline Hans

  • Schotland fan
  • Berichten: 1.450
  • Slainte!
Re: Welkom aan de Whisky Coast. In de reiskrant van de Telegraaf vandaag.
« Reactie #1 Gepost op: 21 mrt 2009, 19:06 »
En hieronder de tekst van dat artikel:


Welkom aan de WHISKY COAST!
Schotse westkust verkennen langs zestien distilleerderijen
door FRANK VAN VLIET

ARRAN – Tien uur ’s ochtends is niet bepaald de ideale tijd om een whisky te proeven, zelf niet als het een heerlijke malt is. Maar de plicht roept en dus accepteren we het glaasje dat distilleerder James MacTaggart zelfverzekerd op de toog zet. En verdraaid: ook zo vroeg is het alsof er een engeltje over je tong piest. Welkom in Schotland!
 De tien jaar oude Arran malt is zo zacht als MacTaggart had beloofd en de smaak blijft zo prettig in de mond hangen dat we gelijk jaloers worden op de prinsen William en Harry. Voor hen ligt hier namelijk een heel vat (200 liter!) te rijpen. Een cadeau aan koningin Elizabeth II, die in 1997 het bezoekerscentrum van de prachtig gelegen distilleerderij in Lochranze op het eiland Arran opende.
Arran staat bekend als ’Schotland in het klein’. Het heeft dezelfde kenmerken; van groene glooiende heuvels in het zuiden die overgaan in de ruige rotsachtige ’Highlands’ in het noorden. Eén ding heeft het eiland echter niet gemeen met de grote broer. Er is slechts één whiskystoker op het eiland. Wat in schril contrast staat met het vasteland waar volgens the Scotch Whisky Distilleries maar liefst 125 distilleerderijen ’Uisge Beatha’, Keltisch voor het water van het leven, produceren.
Daardoor blijft Schotland – in weerwil van het feit dat de Ieren het drankje hebben uitgevonden – hét land dat met whisky wordt geassocieerd. Ieder jaar bezoeken meer dan een miljoen mensen een Schotse distilleerderij. Een van de belangrijkste toeristische trekpleisters is de Speyside whiskytour. Dat kunnen wij ook dachten zestien in het westen van Schotland liggende whiskystokers, en sinds een jaar kan men nu ook de westkust en de eilanden daar verkennen met de geruststellende gedachte dat er altijd wel ergens een goed glas is te halen.
Onder de pakkende kop ’The Whisky Coast’ bundelden de whiskymakers de krachten met hotels, touroperators, golfbanen, restaurants en toeristische attracties om de wilde westkust te temmen. Lekker eten, golfen, wandelen, bergbeklimmen, duiken: het blijkt allemaal uitstekend te gaan als de beloning later maar een prettige slok in een van de zestien distilleerderijen is.
Uitvalsbasis Glasgow is een makkelijk te bereiken, steeds populairder wordende metropool, maar na een half uur rijden houdt de snelweg op en duiken de smalle Schotse landwegen op. Dat is overigens geen straf. Het zou zonde zijn om snel door dit landschap te scheuren. Na iedere bocht wacht weer een verrassing in de vorm van een prachtig loch, een heidelandschap, een grillig gevormde rotsformatie of een majestueus kasteel.
Bij onze eerste stop in Arran blijkt al snel dat de bewoners geen haast hebben én geen kapsones. „Ik moet altijd een beetje lachen om de mensen die hier héél serieus komen proeven. Dan zeggen ze dat ze de appeltaart van hun oma er in ruiken of zo. Kom op zeg, whisky is er om van te genieten, niet om dood te analyseren”, zegt MacTaggart. We zouden nog graag wat langer blijven hangen bij de jongste Schotse whiskymaker, maar we moeten weg. Op naar Oban, waar ook weer iets heerlijks gemaakt schijnt te worden. De overgang van het landelijke Arran naar de collega’s in Oban zou niet groter kunnen zijn. Hier ligt de distilleerderij midden in het havenstadje dat als de oudste vestigingsplaats van Schotland geldt. En waar Arran modern en in het licht wordt gestoken, heeft Oban een wat donkerder karakter. Al in 5000 voor Christus woonden hier mensen in de rotsen waartegen de distilleerderij lijkt vastgeplakt. Het miezert wat in Oban, iets wat het wel vaker schijnt te doen. „Het mistige, wat ziltige karakter van de plaats proef je in onze unieke whisky”, zegt gids Fergus Gillanders, terwijl hij weer een glaasje neerzet. Het leven is zwaar...
  En zo reizen we langs Ben Nevis, waarvan de distilleerderij in Fort William ligt in de schaduw van de hoogste berg van het Verenigde Koninkrijk en het water, het belangrijkste en goedkoopste ingrediënt van whisky, van twee bergmeertjes komt, vlak onder de 1344 meter hoge top. Mogelijk de rokerigste, turfachtigste van alle whisky’s aan de westkust, met uitzondering van de zware Lagavulin, wordt gemaakt op het eiland Skye. Het past wel bij de mystiek van een van de mooiste eilanden van Schotland en de ligging van de distilleerderij pal aan de zee. Al 175 jaar maakt men hier op Eilean a’ Cheò (het mistige eiland) op dezelfde wijze een prachtige malt. Talisker is een wat gecompliceerdere whisky. Niemand minder dan Robert Louis Stevenson, de Schotse schrijver en avonturier (1850-1894), noemde Talikser ’the King of Drinks’.
Distilleerder Mark Lochhead is zeer in zijn nopjes met de 18-jarige malt, die in 2007 tot beste whisky ter wereld werd gekozen door Whisky Magazine. Het commentaar van een van de juryleden: „Elegant met een fascinerende balans tussen rook en subtiel zoet fruit. Verandert voortdurend in het glas en de mond. Vriendelijke golven van smaak, buitengewoon mooi evenwicht en een klassieke peperige afdronk. Naadloos.”
Lochhead zelf blijft onder alle lof kalm: „Om een maltwhisky te waarderen maakt het niet uit waar je begint, zolang je de reis maar waardeert.”


Verwennen

De Whisky Coast claimt het beste van de Schotse westkust bijeen te brengen.
De fijnste hotels, de lekkerste restaurants, de mooiste golfplekken en de beste spa-resorts waar de zeer onwaarschijnlijke kater (dat kan bijna niet na een prettige malt) kan worden weggezwommen.
Soms, héél soms, kom je een hotel tegen waar je eigenlijk niet uit weg wilt. Een plaats waar alles klopt en je tot in de details in de watten wordt gelegd. Een kopje thee op de kamer en je krijgt er ongevraagd een assortiment heerlijke koekjes bij, dat soort dingen. The Whisky Coast claimt samen te werken met de beste hotels in de buurt en dat geldt zeker voor het unieke Isle of Eriska hotel.
Het prachtig ’eigen’ eilandje, dat over een gammel ogende ijzeren brug kan worden betreden, is een mininatuurgebied met een statig gebouw, dat wij een kasteeltje zouden noemen maar voor de Schotten een buitenhuis is. Robin Buchanan-Smith en zijn vrouw Sheena raakten in 1973 verliefd op het eiland en kochten het, inclusief het uit 1884 stammende landhuis, op. De kapelaan gaf zijn baan op en investeerde zijn hele vermogen om zijn droom waar te kunnen maken: wonen op Eriska en er een prima hotel en restaurant neer te zetten. Resultaat van al die nijverheid: Eriska is nu een vijfsterrenhotel met een eigen golfbaan en luxe spa. Verder kun je er zwemmen, vissen, tennissen, kleiduivenschieten, fietsen en wandelen. Voor het echte Britse gevoel is een partij croquet op het keurig geschoren gazon een aanbeveling.
Dat zou een uitstekend motto voor de Whisky Coast kunnen zijn.
Isle of Eriska is uniek, maar de Whisky Coast heeft meer sterke troeven. Wie met de boot aankomt in Broddick op Arran verwacht te moeten overnachten in een eenvoudige inn met krakende bedden en een simpele ’pie’ als diner. Even verderop ligt echter een enorm resorthotel met ook alweer een luxe spa: het Auchrannie Spa Resort. Een fantastische plek voor eilandbewoners en toeristen om te ontspannen.
Op Skye won hotel Eilean Iarmain de titel meest romantische hotel in Groot-Brittannië en Ierland. Ook hier kan weer heerlijk gegeten worden bij een adembenemend uitzicht over de baai waar ooit de MacDonald-clan heerste. Achter het hotel ligt de lokale pub waar de toerist op ’quiz night’ gevraagd wordt mee te spelen.
Alle informatie over restaurants en hotels staat uitgebreid op de website van de Whisky Coast.


Offline goud

  • Schotland fan
  • Berichten: 486
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
Re: Welkom aan de Whisky Coast. In de reiskrant van de Telegraaf vandaag.
« Reactie #2 Gepost op: 21 mrt 2009, 19:17 »
 :thumbsup: :thumbsup: :scotsman4
Bedankt.
Margolia

Offline skye

  • Schotland fan
  • Berichten: 6.470
Re: Welkom aan de Whisky Coast. In de reiskrant van de Telegraaf vandaag.
« Reactie #3 Gepost op: 21 mrt 2009, 20:02 »
Da's handig. Bedankt  :icon_thumleft: :aye