Auteur Topic: Mijn favoriete Whisky  (gelezen 85971 keer)

Offline Bernice

• Schotland fan
Re: Mijn favoriete Whisky
« Reactie #25 Gepost op: 09 jul 2009, 19:34 »
Inmiddels al enkele whiskey-proeverijen verder is voorlopig mijn favoriet de Glen Deveron (Mc Duff)
maar wie weet is dat na onze vakantie weer anders  :laughing8:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #26 Gepost op: 09 jul 2009, 21:48 »
Hmm die is lekker ja!  :aye Ik ga de komende weken absoluut mijn smaak uitbreiden en veel proberen. En wie weet krijg ik mijn vriend ook wel zo ver! Hij heeft me beloofd er in Schotland wel open voor te staan (kwam hij spontaan mee)  :laughing8:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl

Offline Albertus

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 09 jul 2009, 23:04 »
Mijn absolute favoriet is LAPHROAIG.

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 09 jul 2009, 23:29 »
Heerlijk ja! Maar ik verlang er vooral erg naar ergens een flesje Glen Ord op de kop te tikken  :drinky

Offline eefkepeefke

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 10 jul 2009, 10:13 »
De favoriete Schotse whisky van mijn man is Highland Park. Volgens de dame bij de Gall&Gall zou Balvenie Doublewood daar qua smaak wel wat op lijken, dus nu wil ie die ook een keer uitproberen. Een andere favoriet is Bushmills, maar die is Iers.

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 10 jul 2009, 10:35 »
Ik heb nu thuis zo'n 50 flessen staan  :aye waaronder vele Schotse enkele Ieren
1 Welsche en 2 Nederlandse en ik vind ze allemaal wel wat hebben van Low tot Highland
Of islay Er is er maar 1 (tot nu toe) die ik niet te pruimen vind en dat is de 10 jr oude Laphroig. :nooo
Er bestaat ook nog een Zweedse die ik nog niet te pakken heb gekregen , Hoewel ik speciaal een keer naar Wageningen gereden ben (importeur)om hem te kopen.  :drinky
Maar hij was dicht die dag. :verward
En ook de Jappanners maken lekkere.
De laatste die ik gekocht heb is een Higland park alchemist die 18 jr in een calvados vat heeft liggen slapen.
Danny     :wave: :bagpipe :drinky

Offline Albertus

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 10 jul 2009, 15:03 »
10 jaar oude LAPHROAIG is juist mijn favoriet.........., maar het is natuurlijk wel een heel erg uitegsproken whisky.
Ik zou best de andere LAPHROAIG soorten nog wel eens willen proberen, maar ik vind de 10 jaar oude al duur genoeg, maar zeker ook goed genoeg.
Groeten,
Bert

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #32 Gepost op: 10 jul 2009, 16:24 »
En ook de Jappanners maken lekkere.

Ik heb laatst een paar slokjes van een soort whisky geproefd uit het Himalaya gebied. Heel bijzonder en echt wel whisky-achtig. Leuk was dat!

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #33 Gepost op: 06 aug 2009, 22:44 »
Hmm die is lekker ja!  :aye Ik ga de komende weken absoluut mijn smaak uitbreiden en veel proberen. En wie weet krijg ik mijn vriend ook wel zo ver! Hij heeft me beloofd er in Schotland wel open voor te staan (kwam hij spontaan mee)  :laughing8:
Zo even mezelf quoten. Inmiddels zijn we terug en is mijn lijstje met favorieten veranderd en gegroeid. Ik blijk inmiddels dol op Talisker, terwijl ik dat 8 jaar geleden nog te sterk van smaak vond. Ook Ardbeg en Lagavullin gaan er goed in hier! Verder blijf ik Oban lekker vinden. Grappig hoe je smaak kan veranderen over de jaren.  :)

Heb mezelf nu iig een lekker glaasje Talisker ingeschonken. Sláinte!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #34 Gepost op: 07 aug 2009, 20:31 »
Talisker, die behoort ook tot mijn favorieten  :drinky

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #35 Gepost op: 07 aug 2009, 22:34 »
Vooral de zwaardere eiland whiskies zoals Talisker, Oban, Lagavulin en Highland Park, maar ook de "lichtere" soorten kunnen mij bekoren.
Het is maar net bij wat voor gelegenheid je het drinkt.

Loek037

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 08 aug 2009, 17:58 »
Geen. Bah vies.

Ben een echte bier drinker. Een lekker schots biertje is Black Cuillin. Maar het lekkerst drankje is natuurlijk niet schots.

Groet
Loek

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #37 Gepost op: 08 aug 2009, 22:41 »
tja, voor de echt lekkere biertjes moet je toch aan de andere kant van het Kanaal zijn.. vroeger woonde ik dichtbij de Belgische grens, bij de Achelse Kluis, waar ze trappist maken (zelfs trappisten ijs!) en daarbij is zo'n klein knus winkeltje waar je heel veel biersoorten kunt krijgen (ook de specifieke glazen). Daarnaast hebben ze ook ouderwets gerookte hammen, bois de boulogne en lekkere kazen.
Mocht je daar eens in de buurt zijn.. een aanrader! Er is ook een binnenplaats met terras waar je kunt voorproeven  :laughing7:

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #38 Gepost op: 17 aug 2009, 22:14 »
Tja, na onze vakantie is m'n whisky 'smaak' weer veranderd. De Arran malt vond ik wel wat sterk, terwijl Edward 'm juist wel heel lekker vind. Glen Kinchie en Highland Park vind ik nu het lekkerst. Glen Kinchie wordt volgens het boekje bestempeld als een soort aperitief en daar kan ik me wel in vinden.
Heb nog getwijfeld of ik een Glenmorangie zou kopen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.. wie weet de volgende keer.

Trouwens Smuggler, aangezien je deze topic ook hebt geopend.. 'where are though..' alles oké?

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #39 Gepost op: 17 aug 2009, 23:29 »
Ah, Highland Park heb ik laatst in een kroegje door de barman voorgezet gekregen om te proeven (naar aanleiding van een gesprekje over whisky en proeverijen en zo). Vond ik best wel erg lekker ja. Deed me een beetje aan Oban denken qua mildheid/volheid. Wil ik nog eens een keer proeven zonder dat ik eerst bier heb gedronken, bevalt me denk ik wel goed  :icon_thumleft:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #40 Gepost op: 18 aug 2009, 07:37 »
de zweedse heet Mackmyra.

ze staan ook altijd op het whiskyfestival in Leiden. Kunnen we even weer in het zweeds over whisky kletsen. :laughing7:

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #41 Gepost op: 04 sep 2009, 19:03 »
Inmiddels heb ik de Glenmorangie geprobeerd (10 jr oude) en kon de honing en citrus smaak er meteen in proeven. Door vele boekjes wordt ie als een klassieke en populaire whisky bestempeld. Dat is echter niet mijn persoonlijke mening. Ik vond 'm eerder 'te zoet'.

Offline Moesje

• Geen enkele vorm van plannen vervangt ooit stom geluk
  • Schotland fan
Re:Mijn favoriete Whisky
« Reactie #42 Gepost op: 17 feb 2010, 18:48 »
Edradour ! En dan zelf gaan halen  ;) natuurlijk. Eerst de tour en a wéé dram en dan koffie drinken waarbij je de mok mag meenemen. Dan nog even naar het winkeltje om uit te zoeken welke fles(sen) je deze keer mee naar huis neemt. Dit uitstapje hebben we nog nooit overgeslagen bij een vakantie door Scotland.

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
« Reactie #43 Gepost op: 10 mrt 2010, 13:54 »

Mijn voorkeur gaat (op dit moment) uit naar lagavullin de van 91, lapraigh, maar er zijn vele soorten die bij mij op het dressoir staan en ik proef  :aye ze allemaal regelmatig. Zijn er totaal 17 soorten waarvan de 8 grote flessen en de rest zijn halfjes om te proberen. :laughing7:

groetjes uit een zonnig en droog zuiden.

pascal

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #44 Gepost op: 10 mrt 2010, 16:19 »
Die halfjes zou ik maar opmaken als ik jou was  :drinky ik heb laatst bij een proeverij gehoord dat de smaak bij open flessen op den duur instort  :sad1: ik ben dus ook al een tijdje bezig om de aangebroken flessen uit mijn verzameling (waren er 50) te ledigen ben nu bij de 1 na laatste de 5 jaar oude Millstone (Ned Single malt) daarna nog een Clan Denny (een Vatted malt) en dan heb ik nog een paar volle over die vanaf dan per fles geopend en geleegd gaan worden  :hypocriet :drunken_smilie: :drunken_smilie:
Danny

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #45 Gepost op: 10 mrt 2010, 20:19 »
ik zie het al, Danny gaat een leuke tijd tegemoet  :drinky :drinky :bonk :bonk :drunken_smilie: :drunken_smilie: :drinky :drinky

Offline Pascal & Tanja

• Schotland fan
« Reactie #46 Gepost op: 12 mrt 2010, 16:15 »
Hee danny, moeten we je komen redden...................... :D

pascal

Offline Bernice

• Schotland fan

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #48 Gepost op: 13 mrt 2010, 03:48 »
Pascal ik denk dat ik niet meer te redden ben  :hypocriet
De aangebroken flessen zijn leeg  :drinky :drunken_smilie:
Nu weer ff een verzameling volle flessen opbouwen  :aye
Maar de volgende keer geef ik wel een seinje hoor  :laughing7:
Danny  :wave: :bagpipe

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #49 Gepost op: 13 mrt 2010, 10:20 »
Die halfjes zou ik maar opmaken als ik jou was  :drinky

Tot 1/3e valt het heel erg mee met het verval. Maar hoe leger hoe meer lucht en hoe meer verval. Ik maak een fles waar minder dan 1/3e in zit altijd met iets meer spoed leeg, boven 1/3e doe ik wat minder gehaast  ;) Maar goed, de flessen staan bij ons nog geen jaar, dus die zijn sowieso allemaal nog prima  :D