Auteur Topic: Mijn favoriete Whisky  (gelezen 85972 keer)

SMUGGLER

• Gast
Mijn favoriete Whisky
« Gepost op: 18 jan 2009, 20:00 »
Hallo allemaal,

Op het gebied van whisky  :drinky is het eigenlijk een beetje stil op het forum. Schotland is het whiskyland bij uitstek. Daarom de volgende vraag?
Wat is je favoriete whisky en waarom?

Gr. Jos  :bagpipe

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: Mijn favoriete Whisky
« Reactie #1 Gepost op: 18 jan 2009, 20:59 »
Ik heb niet echt 1 favoriete whisky, maar ben wel liefhebber van de krachtigere eilandwhiskies zoals, Oban, Talisker, Lagavulin en Highland park. Maar dat wil niet zeggen dat ik een Speyside of Lowland whisky laat staan  :drinky

Het beste van whisky drinken vind ik een tasting waar verschillende whiskies aanbod komen en dan het liefst een paar verrassende. Bv. een paar jaar geleden kwam Balblair op de markt. Ik heb toen eerst een Elements geproefd (8 jaar oud) en daarna een 16 jaar oude. Wat een verschil. Terwijl de Elements naar een zachte Speyside smaakt, vond ik de 16 jaar oude al erg naar een Islay smaken. (Balblair komt van een stokerij aan de kust bij Dornoch). Maar een tasting waar een hele productlijn van 1 stokerij langs komt is ook erg interessant. Bv. Highland Park waar we eerst een distillaat van 3 weken te proeven kregen en vervolgens alle leeftijden en een cask strength. Een wereld van verschil gat er dan open. Dat een paar jaar extra rijpen zo'n verschil kan maken.

Maar SMUGGLER, wat is eigenlijk je eigen voorkeur?

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 jan 2009, 22:10 »
Hoi Hans,

Fijn voor je snelle reactie. Ik begrijp hier ook met een liefhebber te maken te hebben.
Tja, wat is mijn favoriet? Gezien mijn beroep is het vaak moeilijk om een favoriet te kiezen want ook hier komen er dan vaak commerciele belangen bij kijken. Maar eigenlijk ben ik wel iemand van de momentopname. Hier bedoel ik mee dat ik rond deze tijd toch vaker naar de Islay fles grijp dan bv. in de zomer. Voorbeelden zijn dan Ardbeg 10y - Lagavullin D.E - Laphroaig Q.C.
Ook kan ik goed genieten van Glenmorangie nectar d`or, en Balvenie Rum wood 21y.
Gelukkig is er zoveel keuze dat we eigenlijk keuze genoeg hebben.

Slaintè..

gr. jos  :bagpipe

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 19 jan 2009, 06:52 »
ik hou van Talisker, en niet alleen omdat die van Skye komt. Toevallig bij een smaaktest twee jaar terug op het whiskyfestival dat deze er ook als mijn favoriet uitkwam. Maar net als bij Jos en Hans heb ik merdere die ik leker vind, en soms meer zin in de ene , soms meer zin in de nadere. We heben nu thuis ook een Glenlivet Nadura die erg lekker is. PJ is wel van de Islay  whisky's, dat word deze zomer dus vast een hoop distellerderijen bij langs :laughing7: :laughing7: als we naar islay gaan.

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 jan 2009, 09:57 »
Ik heb deze week een sample gestuurd gekregen met daarin de Bruichladdich Octomore  :bonk.
Het turfgehalte in de whisky wordt aangegeven met ppm. Bijv. laphroaig 10y heeft ongeveer 25ppm, dus vrij aardig. Nu de Octomore bevat 131 ppm  :help:.
Een ware ontploffing bij het openen van deze whisky, en tevens ook nog eens 63,5%.
Hier ga je dus wel even voor zitten  :laughing7:.

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #5 Gepost op: 19 jan 2009, 16:57 »
Ik ben ook een liefhebber van whiskies met een hoog turfgehalte.
Talisker en de Islay-whiskies zijn dus bij mij favoriet.
Maar een zachte Dalwhinnie gaat er ook wel in hoor  :drinky

De Bruichladdich Octomore lijkt ook het proeven waard!

Egbert

mercator

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 jan 2009, 18:18 »
Een beetje traditioneel misschien, maar ik vind een Glenffidich erg lekker. Onze schotse tante heeft de fles met blauwe label al vast klaar staan.
Deze zomer ga ik zeker meerdere merken proeven.
Maar niet de Laphroaig. Die vind ik ruiken naar het binnen komen, op een ochtend, in een kroeg waar de vorige avond veel gedronken en gerookt is. Sorry als ik mensen nu voor het hoofd stoot, smaken zijn verschillend gelukkig.
Ik lees dit item met aandacht, ben benieuwd naar tips en smaken.  Heb een tijd geleden meerdere kleine flesjes whiskye's gekocht om verschillende smaken te proeven.
Johan

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #7 Gepost op: 19 jan 2009, 18:41 »
Met miniaturen ben ik ook begonnen. Dan kost het niet veel om toch veel soorten te proeven.
En het staat erg leuk in een klein kastje.

En na een paar jaar verzamelen (en proeven) ziet het er dan zo uit!

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #8 Gepost op: 19 jan 2009, 18:45 »
Hhhmmmmm, Hans.
Miniatuurflesjes zijn klein; bij jouw op de kast zijn normale flessen  :laughing7:
(Leuke verzameling trouwens)

Mijn verzameling blijft telkens klein.
De grootste verzameling zit reeds in de glasbak!

Egbert

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 19 jan 2009, 18:54 »
ik heb laatst nog twee miniatuurflesje whisky gekregen. op mijn werk, als afscheidskadootje van een kind dat naar school ging. Ik had wel eens met haar vader staan kletsen over Schotland en whisky, dat had ie dus goed onthouden. Hij zei ook nog, ik weet niet of het wel mag, maar ik vond het toch een leuk kadootje, origineel

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 19 jan 2009, 19:00 »
Niet van mij, maar van man-lief.  :bonk

:drinky

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #11 Gepost op: 19 jan 2009, 19:26 »
Hhhmmmmm, Hans.
Miniatuurflesjes zijn klein; bij jouw op de kast zijn normale flessen  :laughing7:
(Leuke verzameling trouwens)

Kijk maar eens goed in het kastje links aan de muur. Overigens is de foto van een paar jaar geleden. Een deel van de flessen zijn reeds vervangen door een nieuwe en er zijn andere bijgekomen,

PS. Leuke Quaich's. Ik heb er ook 1, van de Classic Malts, volgens mij dezelfde als de kleine.

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 20 jan 2009, 09:31 »
Dat assortiment ziet er erg goed uit Hans  :klap maar zou je er niet een schilderij met een mooi schots landschap boven hangen.  :sunny: :sunny: (hahahahahaha)
De drams zullen dan nog beter smaken.

Slaintè   :bagpipe

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #13 Gepost op: 20 jan 2009, 10:04 »
Dat assortiment ziet er erg goed uit Hans  :klap maar zou je er niet een schilderij met een mooi schots landschap boven hangen.  :sunny: :sunny: (hahahahahaha)
De drams zullen dan nog beter smaken.

Slaintè   :bagpipe

Tja, De sfeer die het schilderij uitstraalt is wel een beetje Schots, hoewel het waarschijnlijk een Alpenlandschap voorstelt (overigens ook mooi gebied hoor, alleen wat drukker). Ik blijf wel zoeken naar een mooie vervanger. (Ik heb ooit de perfecte vervanger gezien in een hotelbar, een "getekende" "oude" Classic Malts kaart, maar helaas  :crybaby2: )

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 20 jan 2009, 11:22 »
Queen Margot,  originele whiskey cream (staat op de fles)
van die goedkope nepbaileys van de Lidl..
waarschijnlijk een doorn in je oog dit bericht   ;)
sorry, no hard feelings..

we gebuiken 't voornamelijk om een soort 'Irisch' coffee te maken (nu vraag je je waarschijnlijk helemaal af wat we op een Schots forum doen..)

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20 jan 2009, 16:44 »
Queen Margot,  originele whiskey cream (staat op de fles)
van die goedkope nepbaileys van de Lidl..  :help:

Alleen de naam al.....lijkt meer op een cruiseschip uit Liverpool.  :laughing7:  :laughing7:  :laughing7:

mercator

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 20 jan 2009, 17:13 »
Wanneer je het toch lekker vindt, niks van aantrekken hoor, ik heb dat bij Laphroaig ;)
 :sad4:
Johan

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 20 jan 2009, 19:15 »
Ik plaag ook maar een beetje.. :) natuurlijk is smaak heel persoonlijk en bepaal je zelf wat,waar en wanneer je iets drinkt.
Ik vind bijv. de Islay`s wel erg lekker  :drinky. Dat duidelijke karakter van turf.

Gr. Jos   :bagpipe

Offline Bernice

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 20 jan 2009, 22:13 »
voor de ècht whiskey kenners en liefhebbers (misschien al eens genoemd door iemand)
't whiskey festival in Groningen

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 21 jan 2009, 08:41 »
Niet alleen Groningen maar ook Leiden staat op dit gebied hoog in het vaandel.
In duitsland is Limburg erg populair en in Belgie natuurlijk Gent.
Op het weekend van Alde biesen in Bilzen is de nadruk meer op de highlands-games en op muziek en dans gelegd.
Zeker de moeite waard en ook enorm druk. :protest:

gr. Jos  :bagpipe

mercator

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22 jan 2009, 12:00 »
Voor wie het affiche niet of moeilijk kon lezen:
http://www.wfnn.nl/content/view/108/1/

Ik woon in N-Drenthe, dus kom ik kijken.En proeven.
Johan

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #21 Gepost op: 22 jan 2009, 12:41 »
Zal de link even naar m'n zoon sturen. Is een whiskey liefhebber, en heeft ook dit weekend weer een whiskey proeverij.  :drinky :drinky  ( en een Piper ) :piper2 :piper2
Margolia

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #22 Gepost op: 28 jan 2009, 22:01 »
Hallo allemaal,

Op het gebied van whisky  :drinky is het eigenlijk een beetje stil op het forum. Schotland is het whiskyland bij uitstek. Daarom de volgende vraag?
Wat is je favoriete whisky en waarom?

Gr. Jos  :bagpipe

Nou weet je waarom het zo stil is??
Er is nu eenmaal weinig discussie nodig omdat Laphroiag nu eenmaal de lekkerste is en dan speciaal de quarter cask versie  :tongue3:

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #23 Gepost op: 28 jan 2009, 22:19 »
Tja, daar heeft Leo eigenlijk wel gelijk in....

SMUGGLER

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 29 jan 2009, 20:22 »
welke bedoel je Leo  :icon_scratch: de oude versie of de nieuwe?
De oude is 48% en op Quarter barrels gerijpt en de nieuwe is op Bourbon-QuarterCask-Oloroso
gerijpt.  :aye
Ik heb ze mogen proeven en mijn voorkeur gaat toch naar de oude versie uit.

Gr. Smuggler  :bagpipe