Auteur Topic: yessssssss wij gaan 12 mei naar schotland :):):)  (gelezen 20476 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: yessssssss wij gaan 12 mei naar schotland :):):)
« Reactie #25 Gepost op: 05 mrt 2006, 15:15 »
Wij hebben 6 jaar geleden in dit gebied gezeten (en helaas vrijwel geen foto's gemaakt, dom, dom, dom).
De rechtstreekse route is de minst mooie, de weg langs de kust was erg mooi maar ook erg lang(zaam).
Door het Galloway Forest Park zouden we alleen doen als je ook ruim de tijd hebt om bv. een ommetje naar Loch Trool te maken en dan ben je minstens net zo lang, zo niet langer onderweg als via de kustweg.

Ons advies: als je de tijd hebt neem dan de kustweg en je kunt vanuit Dailly altijd een dagtrip maken naar Glen Trool.

ik zit daar zelf ook sterk aan te denken. En volgens mij hebben we daar wel tijd voor, het is een km of 400 en als je daar 8 uur over doet ben je immers nog op tijd in Dailly!
En Glen Trool stond zowieso op de planning voor een bergwandeling, dus daar gingen we ook heen.
Jammer dat jullie er geen foto's van hebben. er zijn weinig foto's te vinden van die omgeving, terwijl ik vaak hoor, dat het een mooie omgeving is.

FJR Freak

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 06 mrt 2006, 08:39 »
Voor volgend jaar hadden wij het plan opgevat om naar de noord-westkust te gaan maar nu ik zo op het Internet aan het spitten ben m.b.t. Dumfries & Galloway (Forest Park) en de Westkusteilanden denken we er nu sterk over om het roer maar volledig om te gooien en volgend jaar naar Galloway en de Westkusteilanden te gaan, we raken voorlopig niet uitgekeken.

:icon_thumleft:

Hier nog wat links Wilma m.b.t. het Galloway Forest Park

Galloway Forest Park (mooie foto's)
http://www.mykreeve.net/south_west_scotland/index.htm
The South West Scotland Screen Commission (veel info en foto's)
http://www.sw-scotland-screen.com/locations/forest_gardens/index.html
Bergwandelen Benyellary - Merrick, Galloway Forest Park
www.dolfing.demon.nl/schotland/b_m.html
A Walk Round ?The Cradle of Scotland?s Independence?
www.gallowaymrt.org.uk/Walks/Walk1.htm
Galloway Landscapes (foto's)
http://www.dumfriesandgallowaynaturalhistory.co.uk/gallery.asp
Loch Trool. : Southern Upland Way : Short walks by the way (o.a Weather Forecast)
http://www.southernuplandway.com/walk/walk_shorts_detail.asp?walkid=167&sectionid=&townid=158&
Dumfries & Galloway Tourist Board
http://www.visitdumfriesandgalloway.co.uk/travel/

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 06 mrt 2006, 09:24 »
Alweer een paar mooie links, bedankt weer Frans, kon alleen de eerste link niet openen, Was wel benieuwd naar de foto's. maar de rest mooi bekeken hoor.
Ben zelf ook steeds aan het puzzelen. Pc maakt overuren :laughing7:.
Ik vind het wel fijn om goed voorbereid te zijn, zo zie je toch de mooiste plekjes.

FJR Freak

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 06 mrt 2006, 09:29 »
Alweer een paar mooie links, bedankt weer Frans, kon alleen de eerste link niet openen, Was wel benieuwd naar de foto's.

Inderdaad zat een foutje in, is inmiddels verholpen.  :thumbsup:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #29 Gepost op: 06 mrt 2006, 19:33 »
Ik kan niet achterblijven met de kaartjes?en routes :tongue3: Misschien ook een tip voor de andere mensen die naar Arran willen

Een (drukke!) dag Arran:

Vanaf Brodick zou ik als eerste richting het zuiden rijden. Je hebt hier namelijk al redelijk snel de eerste mooie wandeling:
1: een wandeling naar de Glenashdale Falls en Giant's Graves. In Whiting Bay staat aangegeven waar het pad omhoog het dorp ingaat, daar is ook een parkeerplaats. Je loopt eerst nog een stukje door het dorp, daarna al snel in het bos. Onderweg kom je restanten tegen van een oud fort (staat aangegeven met een bordje, anders zou je er geheid voorbijlopen). Je komt dan uit bij een waterval (waarvan Aarjen en ik eerst dachten: is dit het nou?). Als je even verderloopt, kom je bij een uitkijkpost, en zie je pas echt de hoogte van de waterval. Als je verder het pad volgt, kom je bij een splitsing uit. Je kan hier kiezen om een trap van ca. 300 treden te beklimmen naar de Giant's Graves. Je komt vanaf de Giant's Graves weer terug bij die trap, en volgt dan het pad naar beneden richting het dorp.

2: Rij vervolgens verder naar Kildonan. Volg vlak na Dippen niet de A841 (de hoofdweg van het eiland, die je eigenlijk de hele route volgt), maar neem de afslag richting Kildonan. Hier staat een ruine van een kasteel, en er is een mooi strand met uitzicht op wat eilandjes voor de kust. Je kunt dan de weg vervolgen en je komt weer op de A841 uit, richting Blackwaterfoot.

3: Bij Blackwaterfoot kun je bij de golfbaan parkeren, hier start het pad richting de King's Cave, waar Robert the Bruce 'de' spin zou hebben zien ploeteren. Wat jullie misschien beter kunnen doen is verder rijden richting het noorden, totdat je een parkeerplaats tegenkomt. Dit wandelpad leidt eerst langs een oud fort (geloof ik, het was in ieder geval oud en onherkenbaar :wink), vervolgens over wat kliffen (met mooie uitzichten naar Kintyre!) naar de grotten, o.a. King's Cave. Toen wij er waren was het hek voor de King's Cave open, en kon je veel inscripties zien die in de loop der tijd in de grotten zijn gemaakt. Maar het hek schijnt normaal op slot te zijn, dus het is geluk hebben blijkbaar.
Als je het pad vanuit Blackwaterfoot zou lopen, zou je het oude fort missen, omdat dat voor jullie in 1 dag echt ver lopen is denk ik..

4: Als je verder rijdt, staat even verderop langs de kant van de weg, naast een veld vol schapen, een bordje met Machrie Moor Standing Stones. Je kunt ze het beste bezoeken vanaf dit punt, dus niet vanuit de plaats Machrie zelf. Het pad door het weiland wijst voor zich, je komt eerst langs een oude boerderij en daarna op een veld vol met steencirkels en staande stenen. Alhoewel Aarjen niet echt liefhebber daarvan is, vond hij deze toch wel heel indrukwekkend. Je kunt overal tussendoor lopen, nergens staan hekken (zoals bij bijv. Stonehenge). Als je geluk hebt, sta je er helemaal met z'n tweetjes, in de middle of nowhere tussen al die stenen.

Hierna kun je doorrijden richting het noorden, met mooie uitzichten op Kintyre. Bij Catacol staan leuke, fotogenieke huisjes.

5: Dan kom je uit in Lochranza. Tenzij je een whisky-addict ben, zou ik de distillery (13 in een dozijn) overslaan, en het kasteel gaan bezoeken. Vrij entree, je mag wederom overal rondlopen (behalve waar de renovatiewerkzaamheden zijn...).

6: Als je verder rijdt vanuit Lochranza (over de meest steile wegen van Arran) kom je bij een van mijn favoriete stukjes Arran: Glen Sannox. Prachtige glen, met beekjes die uit de bergen komen lopen.
Verder naar Brodick toe, ligt Corrie, een leuk dorpje met van die ansichtkaart-haventjes.

7: Vlak voor Brodick ligt Brodick Castle, met een groot bos. Als je nog tijd overhebt, kun je het kasteel (wat eigenlijk meer een landhuis is) bezoeken, of een korte wandeling door het bos maken. Ook kun je aan de overkant van de weg op een hoop stenen voor de kust zeehonden spotten. Merkland Point heet dat stuk voor de kust, en het is de lokatie waar het vaakst zeehonden zitten.
Uiteindelijk kom je dan weer uit in Brodick. Heb je nog tijd over om te dineren in Brodick, ga dan bij Stalkers eten, een klein restaurant aan de hoofdweg. Het is vast nog niet zo druk in mei, dus reserveren hoeft niet. Ze hebben er heerlijke steak pies en andere gerechten, om over de toetjes nog maar te zwijgen (als die er nog inpassen).

En dan, na deze drukke dag, helaas met de ferry weer naar het vasteland...

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 06 mrt 2006, 21:03 »
Geweldig Sas, leuk dat jullie allemaal zo meedenken, heb het gelijk uitgeprint, hoef ik het wiel niet meer uit te vinden toch?

FJR Freak

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 07 mrt 2006, 07:49 »
Ik kan niet achterblijven met de kaartjes en routes :tongue3: Misschien ook een tip voor de andere mensen die naar Arran willen

Nuttige informatie Sas, de tekst+kaartje is uitgeprint en opgeslagen,  want zoals ik al een paar berichtjes terug schreeft, voor volgend jaar staat Galloway, Arran en de andere Westkusteilanden voor ons hoog genoteerd om te bezoeken, misschien dat we dan de MacToer  op ons eigen gaan doen in een iets aangepaste vorm, want het Galloway Forest Park staat inmiddels ook op het verlanglijstje.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2006, 14:51 »
Welkom terug  :crybaby2: :wave: En hoe heb je het gehad Wilma??

We willen natuurlijk ALLES weten  :laughing7:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 18 mei 2006, 15:00 »
Hallo Wilma,wat gaat de tijd snel!!!!!? :'( Hoe was het?Asjeblieft,vertel(bijna)alles? :laughing7: Je weet wel,regen mist midges,het hele verhaal? :icon_study:

Lies

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 18 mei 2006, 21:55 »
Tsjonge, het lijkt wel of jullie gisteren zijn weggegaan! en nu al een heel verhaal hier, mooi hoor
inderdaad is een weekje erg kort (te kort) maar jullie hebben weer heel wat gezien,
ik kan me voorstellen hoe je je voelde toen je thuis kwam, dat hebben wij ook altijd, alles zo is zo vlak hier, echt weer wennen!

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #35 Gepost op: 01 jun 2006, 23:20 »
Wilma, ik heb net je verslag gelezen , leuk.
Tjeetje ik heb altijd het idee dat ik zooooveeell wil zien in een korte periode maar jullie slaan echt niks over h?? en al weer aan het plannen voor volgend jaar!
Ik ben vorig jaar ook tot aan mijn billen in het moeras gezakt, gewoon het ene moment nog gras en de volgende stap was mis, maar we waren in de buurt van een waterval en het was 23 graden dus daar ben ik maar in gaan zitten om een beetje schoon te spoelen.

Jammer van het weer maar ja het is toch altijd een gok.
Ik had altijd het idee dat Schotland pas mooi werd zo boven de grens Glasgow Edinburgh maar nu ik jullie foto's zie is de zuid west kant toch ook wel heel mooi.