Auteur Topic: yessssssss wij gaan 12 mei naar schotland :):):)  (gelezen 20464 keer)

Offline Wilma

• Schotland fan
yessssssss wij gaan 12 mei naar schotland :):):)
« Gepost op: 28 feb 2006, 22:08 »
 :wave:

de kogel is door de kerk! wij gaan ook naar Schotland en wel op 12 mei al :laughing7:
Joepie :happy7: zag een aanbieding in de kampioen, maar wij doen een alternatieve vakantie, want we wilden de kids niet zo lang alleen laten.
We gaan naar Daily in Ayrishire.
Iemand bekend daar en wij willen natuurlijk een dag naar Arran, dus ik zal jouw website weer goed bestuderen Sas. Wat we in ieder geval moeten zien haha.

Offline Teije

• Administrator
  • *
Re: yessssssss wij gaan 12 mei naar schotland :):):)
« Reactie #1 Gepost op: 28 feb 2006, 23:21 »
 :hello2: He Wilma, te gek. Hoorden we je vorig jaar niet zeggen dat het dit jaar waarschijnlijk niets zou worden? Geweldig dat het wel lukt!  :icon_thumleft:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 01 mrt 2006, 07:47 »
Ja, dat was wel zo, maar een 'echte' vakantie wordt het niet, we gaan krap een weekje, en zonder kids en hier viel de prijs zo mee, van wat ik iedere keer zag, dus luuk was gelukkig gauw om. Hij weet wel hoe ontzettend leuk ik het vind gelukkig.
En  schoonmoeder is  nu redelijk stabiel. goede annuleringsverzekering afgesloten, dus we nemen de gok!

FJR Freak

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01 mrt 2006, 08:18 »
Ja, dat was wel zo, maar een 'echte' vakantie wordt het niet, we gaan krap een weekje, en zonder kids en hier viel de prijs zo mee, van wat ik iedere keer zag, dus luuk was gelukkig gauw om. Hij weet wel hoe ontzettend leuk ik het vind gelukkig.
En  schoonmoeder is  nu redelijk stabiel. goede annuleringsverzekering afgesloten, dus we nemen de gok!

Wilma, het belangrijkste is, dat het met schoonmoeder goed gaat, en jullie dit jaar toch van Schotland kunnen genieten.  :thumbsup:
Dailly ligt vlakbij het Galloway Forest National Park, heeft ook "The Central Bar" zie kaartje.  :drinky wat willen we nog meer 

En je kan nog een balletje slaan op de Green.  :P  dus................. veel plezier met de voorbereiding.   ;D

Dailly Community Website
http://www.dailly-parish.co.uk/
Galloway Forest Park
http://www.cast.org.uk/clatteringshaws.htm
Places to go in Ayrshire & Arran
http://www.electricscotland.com/historic/ayrarran.htm
Walking Trips in Southern Scotland
http://walking.visitscotland.com/walks/southscotland/

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 01 mrt 2006, 11:17 »
he bedankt Frans, was weer even genieten,
helaas moet ik ook wel eens werken :wink dus kijk vanavond verder haha.
is dus wel mooi gebied. :icon_cheers:
Hoe ver zou het rijden zijn van Arran, we willen het eiland bezoeken, en is het handiger met de auto of gewoon daar wat huren? een dagtocht behoort tot de mogelijkheden, volgens de site, maar is het wel de moeite waard?
ik heb er reuze zin in.

FJR Freak

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 01 mrt 2006, 11:46 »
Er is zover ik kan zien maar ??n mogelijkheid om van het vaste land naar Arran te komen en wel via Ardrossan.
De afstand van Dailly tot aan de Ferry in Ardrossan is precies 61.4 Km. Ardrossan ligt noordelijk van Dailly bij Stevenston.
De vraag of Arran de moeite waard is kunnen anderen misschien beter beantwoorden.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01 mrt 2006, 11:56 »
? ?Wilma gefeliciteerd,wat gauw al :hello2:? Fijn dat je er toch even tussen uit kan,hoe kort ook,je mag er lekker van genieten :sunny: :icon_thumleft:

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01 mrt 2006, 13:10 »
Wij hebben nu zoveel enthousiaste reacties over Arran gelezen en gehoord dat wij er in augustus in ieder geval wel heen willen. Afgelopen week mailde een Amerikaanse ons nog superenthousiast (met wat tips: There was a lot to see, nice hikes, a great castle (Lochranza).  I can very highly recommend the Fair Haven Guest House in Catacol in the north, and the Burlington Hotel in Whiting Bay in the south.  The "Pantry Restaurant" in Whiting Bay was very good.  Not terribly expensive, but we needed reservations, even in September. )

Reken wel op een tochtje van ruim een uur tot anderhalf uur voor de trip naar Ardrossan. En de overtocht met de ferry (er zijn er nog 2 maar die liggen noordelijker en vanaf de westkant) duurt ongeveer een uur.

Maar vergeet ook niet wat verlaten weggetjes door het Galloway Forest Park (ten zuidoosten van Dailly) te berijden (als jullie tenminste een auto tot je beschikking hebt). Wij hebben ooit een paar dagen in Barr gezeten (iets ten zuiden van Dailly) en na de Hooglanden waren we toen eigenlijk verbaasd dat het in Ayrshire ook zo mooi was. Vooral de weg naar Girvan en het zicht wat je hebt op Ailsa Graig, een vulkaaneiland dat een aantal kilometers uit de kust opspringt uit de zee was prachtig.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 01 mrt 2006, 17:44 »
:thumbsup: Superlekker Wilma!! En toch zo (voor ons, misschien voor jullie ook wel) onverwacht!

Vanaf Claonaig op Kintyre kun je inderdaad ook naar Arran, maar Ardrossan is de grote haven voor ferries naar Arran. Cloanaig ligt in the middle of nowhere, en voor jullie ook ver buiten bereik voor een dagje. Verder is dat een kleine ferry waarvoor je (zover ik weet) niet kan reserveren, er passen ook maar een stuk of 18 auto's op (in tegenstelling tot de boot vanaf Ardrossan, met 120 auto's).

Mm, ik zou zo wel weer naar Arran willen, we hebben nog lang niet alles gezien daar! (maar wel veel :wink).
Wat willen jullie zien in een dag op Arran? Kastelen (Brodick heeft een kasteel/landhuis waar je entree moet betalen voor de tuin en kasteel, in Lochranza staat een (gratis, maar wel leuke) kasteelruine, in Kildonan staat een nog geruineerder kasteel (1 muur met klimop...)). Misschien een wandeling naar de Glenashdale Falls & Giant's Graves (een waterval, vooral mooi als het flink geregend heeft en prehistorische graven) bij Whiting Bay, en 's middags een wandeling naar King's Cave (bij Blackwaterfoot), en daarna (een stukje verder met de auto) naar Machrie Moor Standing Stones? Een rondje eiland rijden en je dag zit dan echt vol. Als je vragen hebt, kom maar op (en ik hoop dat mijn site van pas komt)? :icon_biggrin:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 01 mrt 2006, 20:03 »
De vraag of Arran de moeite waard is kunnen anderen misschien beter beantwoorden.

Ik denk wel dat Arran de moeite waard is hoor Frans, maar ik vraag mij vooral af, of 1 dag de moeite waard is. maar ik begreep van Sas dat het moet lukken, we gaan wel met de eigen auto, dus heel vroeg weg denk ik maar.
Luuk wil zelfs ook graag naar Kintyre, lijkt hem ook leuk, evt. nemen we onderweg een b&B.
En het is zeker onverwachts hoor, tot gisteren dacht ik echt dat het buiten bereik was, maar ik heb blijkbaar genoeg gezucht hihi.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 01 mrt 2006, 20:12 »
Wat willen jullie zien in een dag op Arran? Kastelen (Brodick heeft een kasteel/landhuis waar je entree moet betalen voor de tuin en kasteel, in Lochranza staat een (gratis, maar wel leuke) kasteelruine, in Kildonan staat een nog geruineerder kasteel (1 muur met klimop...)). Misschien een wandeling naar de Glenashdale Falls & Giant's Graves (een waterval, vooral mooi als het flink geregend heeft en prehistorische graven) bij Whiting Bay, en 's middags een wandeling naar King's Cave (bij Blackwaterfoot), en daarna (een stukje verder met de auto) naar Machrie Moor Standing Stones? Een rondje eiland rijden en je dag zit dan echt vol. Als je vragen hebt, kom maar op (en ik hoop dat mijn site van pas komt)? :icon_biggrin:

uuhhh ik ben bang dat ik alles wil zien haha. we nemen in ieder geval dus de auto mee, en we beginnen gewoon.
Zou je moeten reserveren?
of kan je gewoon de eerstvolgende boot nemen.
toen we richting Skye reden, zag je onderweg naar de ferry de tijdsduur en of de ferry vol was, en de eerstvolgende afvaart.
Hoe laat gaat de eerste?
volgens mij valt het nog wel mee in mei toch?

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #11 Gepost op: 01 mrt 2006, 22:56 »
Als je je auto meeneemt, zou ik sowieso reserveren. Arran is vreselijk populair, niet alleen bij 'ons' overzeese toeristen, maar het is ook een geliefd vakantie-eiland voor mensen uit Schotland zelf (tijdens vakanties stikt het er van de Glaswegians..).  De eerste boot gaat om 7 uur 's ochtends, daarna om kwart voor 10. http://www.calmac.co.uk/summer-arran-timetable2.html. Je kunt online boeken, maar je kunt ook van te voren bellen om te reserveren. Op de website van CalMac staat ook vermeld bij Arran: "Advance reservations are advisable on our Ardrossan-Brodick route."

FJR Freak

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 02 mrt 2006, 08:02 »
Ik denk wel dat Arran de moeite waard is hoor Frans, maar ik vraag mij vooral af, of 1 dag de moeite waard is. maar ik begreep van Sas dat het moet lukken, we gaan wel met de eigen auto, dus heel vroeg weg denk ik maar.
Luuk wil zelfs ook graag naar Kintyre, lijkt hem ook leuk, evt. nemen we onderweg een b&B.
En het is zeker onverwachts hoor, tot gisteren dacht ik echt dat het buiten bereik was, maar ik heb blijkbaar genoeg gezucht hihi.

Een bezoek aan Arran is inderdaad, zoals ik het nu allemaal lees, zeker de moeite waard, maar om op Arran te komen vanuit Dailly moet je toch op minimaal 2 1/2 ? 3 uur reistijd rekenen, van Dailly naar Ardrossan is het al 61.4km via een flink stuk B7023-weg , en dan nog een uur varen naar Brodick op Arran, deze reistijd krijg je natuurlijk s'avonds weer, dus een B&B op het eiland lijkt mij best een goed plan, zeker als jullie nog door zouden willen rijden naar Kintyre, dan moet je trouwens ook weer een ferry hebben van Caledonian MacBrayne op de route van Lochranza naar Claonaig vaartijd 30 minuten. Al met al toch een trip voor minimaal twee dagen lijkt mij, zeker als je ook nog wat wilt gaan bezichtigen.

Tip voor een (loop)trip
En zoals Teije het al voorstelde vergeet ook niet het Galloway Forest Park (ten zuidoosten van Dailly) te bezoeken, er loopt een schitterende weg dwars door het park naar Glentrool, hier vlakbij  heb je het Glen Trool Visitor Centre, vanaf dit Visitor Centre loopt er een hele mooie maar doodlopende weg naar Loch Trool, waar je prachtig kan wandelen. Van vrijdag 12 mei t/m zondag 14 mei wordt aan het Loch Trool trouwens het WalkFest'06 gehouden.

ANWB Wandelgids Schotland - Wandelroute 2 Loch Trool (PDF bestand)
http://www.buitensport-schotland.nl/route/anwb_wandelgids.pdf

Afstand van Dailly naar Loch Trool is maar 46.5Km

Marien

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02 mrt 2006, 09:27 »
Hee, wat leuk zeg Wilma! Dat schiet nu al wel op dan voor jou. Nog maar 2 maanden!!  :hello2:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 02 mrt 2006, 09:46 »

Afstand van Dailly naar Loch Trool is maar 46.5Km

ziet er goed uit allemaal, geweldig

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 02 mrt 2006, 15:23 »
Hee, wat leuk zeg Wilma! Dat schiet nu al wel op dan voor jou. Nog maar 2 maanden!!? :hello2:

ja, schiet al lekker op haha. Ben ik nu de eerste? ben druk bezig met voorbereidingen, uitzoeken wat wel en wat niet, 4 hele dagen is niet veel, en ik wil alles zien natuurlijk :wink

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 02 mrt 2006, 15:37 »
Ik ben nu aan het uitzoeken wat de leukste weg is naar Dailly. Ik geloof dat het  plm. 270 km is, dus ruim een uurtje of 6 reken ik er maar voor. Onderweg ook nog leuk uitstapjes uitzoeken. Ben er dus al erg druk mee.
Is er iemand al eens bij Stranrear geweest? Vanaf daar gaan de ferry's naar Ierland. Heb de serie 2000 acres of Skye gevolgd, en bleek bij Port Logan te zijn opgenomen. Ik dacht, als ik ooit in de buurt ben......
Maar weet dus niet of het wel de moeite waard is, want de afstanden zijn erg ver/lang/uitgebreid. en 4 dagen zijn zo maar om. :crybaby2:
als ik onderlangs zou gaan, evt meenemen op de route. pfffffff
heb gelukkig nog even om uit te zoeken.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 03 mrt 2006, 14:18 »
Wat heerlijk om jou te lezen? :icon_study: voorpretten wilma ,eigenlijk ben je nu al op vacantie? en dus duurt je reis? langer dan een week :icon_colors:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #18 Gepost op: 03 mrt 2006, 14:47 »
Een bezoek aan Arran is inderdaad, zoals ik het nu allemaal lees, zeker de moeite waard, maar om op Arran te komen vanuit Dailly moet je toch op minimaal 2 1/2 ? 3 uur reistijd rekenen, van Dailly naar Ardrossan is het al 61.4km via een flink stuk B7023-weg , en dan nog een uur varen naar Brodick op Arran, deze reistijd krijg je natuurlijk s'avonds weer, dus een B&B op het eiland lijkt mij best een goed plan, zeker als jullie nog door zouden willen rijden naar Kintyre, dan moet je trouwens ook weer een ferry hebben van Caledonian MacBrayne op de route van Lochranza naar Claonaig vaartijd 30 minuten. Al met al toch een trip voor minimaal twee dagen lijkt mij, zeker als je ook nog wat wilt gaan bezichtigen.

Tja, Arran in 1 dag is inderdaad erg kort, maar het zou kunnen als je er een hele dag voor uit trekt (en je er vrede mee kan hebben dat je 's avonds het liefst meteen weer op de ferry terug zou willen gaan naar Arran, omdat je nog lang niet alles gezien hebt en het zo'n mooi eiland is :wink)

Als je/iemand anders een B&B zoekt op Arran, kan ik je maar 1 tip geven: Glencloy Farmhouse. We zijn er nu 2 jaar achter elkaar geweest. Het B&B ligt in een stille glen achter Brodick, op loopafstand van de pubs en restaurants, maar toch midden in de natuur. Neil & Caroline zijn echt vreselijk aardig, het ontbijt is supervers en ik wilde dat ik elke dag zo'n lunchpakket mee kon krijgen (verse salades op verse broodjes, mmm!).

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 04 mrt 2006, 08:09 »
tja, we zijn maar 4 hele dagen daar, en ik wil graag meer zien, dussssss. We willen de eerste ferry pakken om 7 uur dus, 5 uur opstaan haha en de laatste terug om 19.20, dus we hebben echt de hele dag. En als het zo mooi is, komen we gewoon terug toch? we hebben nog een heleboel vakanties te gaan hoor.
Maar Sas, hoe lang vantevoren moet je reserveren? lijkt mij dat de eerste ferry nog niet direkt vol is toch? Kan het daar in Schotland met een belletje, wil eigenlijk het weer afwachten daar, als het dagen regent (ga ik niet van uit hoor) dan krijg ik luuk niet makkelijk mee  :wink

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #20 Gepost op: 04 mrt 2006, 09:28 »
Het kan met een belletje, ik geloof dat het zelfs de dag ervoor nog kan.
Ik weet niet of in die tijd de eerste boot al vol zit, ik weet nog wel dat we naar Islay vaarden (om 7 uur 's ochtends) dat de boot vol zat qua auto's, maar dat was in het hoogseizoen. Wat me ook opviel was dat er 's ochtends vroeg veel meer vrachtauto's aan boord waren. Wij konden altijd aan boord, aangezien we alleen een rugtas bij ons hadden.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 04 mrt 2006, 19:07 »
We zullen maar zien wanneer we gaan boeken, eerst maar niet, kan altijd zodra we er zijn.
Ik zit nog steeds te twijfelen of we onderlangs zullen gaan, en dan naar Stranraer en de kustweg vervolgen, of rechtstreeks en dan via dat park te gaan. (glentool village etc.)
Geen idee hoe ik daar de afstanden moet inschatten.
Iemand suggesties? de kustweg schijnt ook heel mooi te zijn, vooral richting Girvan..
Je hebt de A 714 en de A75.

FJR Freak

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 05 mrt 2006, 08:01 »
We zullen maar zien wanneer we gaan boeken, eerst maar niet, kan altijd zodra we er zijn.
Ik zit nog steeds te twijfelen of we onderlangs zullen gaan, en dan naar Stranraer en de kustweg vervolgen, of rechtstreeks en dan via dat park te gaan. (glentool village etc.)
Geen idee hoe ik daar de afstanden moet inschatten.
Iemand suggesties? de kustweg schijnt ook heel mooi te zijn, vooral richting Girvan..
Je hebt de A 714 en de A75.

Ik kan met behulp van mijn GPS route programma exact berekenen hoeveel kilometers een bepaalde route is, dus als je wilt en eens een paar mogeljke routes doorgeeft met enige via tussenpunten (plaatsen) dan geef ik het aantal kilometers van deze routes wel door e.v.t. met een kaartje(s).

Nu ik toch bezig ben, de route van New Castle naar Dailly via Newton Steward en Stranraer is 320km de slinger die je maakt via Stranraer  is toch 68km extra.
De directe route van New Castle naar Dailly van Dumfries via de B729 naar Carsphairn verder via de A713 naar Dalmellington verder via de B741 naar Dailly is 248km.
De route door het Galloway Forest National Park vanaf Newton Steward (via de Old Edinburgh Road) of gedeeltelijk via de A714 naar Glentrool en Dailly is 280km, de route langs het park over de A714 naar Dailly is totaal 285km.

Route via Stranraer 320km.                               Via Glentrool 280km.
..

Directe route 248km.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 05 mrt 2006, 09:18 »
Ha bedankt Frans, mooi duidelijk zo, had zelf ook wat uitgerekend via de wegenkaarten, en zag volgens mij, dat het een km of 50 om was, en ik denk, als je een beetje op tijd ben, is het een uurtje extra, en dan heb ik het maar gehad :wink Zo bedoel ik het natuurlijk niet, maar we hebben niet veel tijd, en het is toch iets wat ik denk ik graag wil zien, en als je er naar toe rijdt vanaf Dailly, tja, dan ben je direkt 160 km heen en terug kwijt.
Ik wil graag weten of het de moeite waard is, welke route ook de mooiste is. Misschien is er wel iemand geweest en zegt, er zijn wel mooiere routes ofzo.
Wij moeten ook maar eens zo'n ding aanschaffen we doen het nu nog op de ouderwetse manier haha.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 05 mrt 2006, 10:57 »
Wij hebben 6 jaar geleden in dit gebied gezeten (en helaas vrijwel geen foto's gemaakt, dom, dom, dom).
De rechtstreekse route is de minst mooie, de weg langs de kust was erg mooi maar ook erg lang(zaam).
Door het Galloway Forest Park zouden we alleen doen als je ook ruim de tijd hebt om bv. een ommetje naar Loch Trool te maken en dan ben je minstens net zo lang, zo niet langer onderweg als via de kustweg.

Ons advies: als je de tijd hebt neem dan de kustweg en je kunt vanuit Dailly altijd een dagtrip maken naar Glen Trool.