Auteur Topic: Schapendrijfclinic-vakantie Schotland  (gelezen 12618 keer)

Marianne

• Gast
Schapendrijfclinic-vakantie Schotland
« Gepost op: 16 jul 2008, 00:29 »
Na een vraag van Pieter zal ik hier even wat meer vertellen over onze vakantie in Schotland.

De vakantie draaide in principe alleen maar om een 4-daagse schapendrijfclinic.... dat was de opzet. Gelukkig had ik steeds meer daagjes eraan vast gepland hier al in Nederland. Ik had al zo'n voorgevoel dat ik daar niet te kort moest zijn   :D
Achteraf gezien nog veel te kort uiteraard   :-\

Mijn vakantie was.............. super!!! Ik ben compleet verliefd geworden op dat land   
De mensen, ook allemaal zo aardig! Geweldig. De clinic met Keltic was fantastisch, ik heb 4 dagen mogen trainen met 1 van de beste handlers van Schotland. Het klikte enorm en ik heb heel veel geleerd. Wat is het toch jammer he, dat je mensen niet mee naar huis kunt nemen....   :sad1:
Schotland is prachtig, ik voelde me er direct op m'n plek. Ik heb me nog nooit zo thuis gevoeld in een vakantieland. Wat een schitterende omgeving, mooie hills. Maar het kwam ook mede door de 3 trainers, na de clinic ook vaak met hen opgetrokken. 2 zaterdagen met hun naar trials geweest, dat was top.
Maar ook het huisje daar, heel simpel maar o, zo zalig. Met een veranda waar 2 schommelstoelen op staan.... hmmmm altijd al een droom voor mij geweest om zelf te hebben.
Al hebben we misschien te weinig gezien, de toeristische dingen hebben we voor nu nog links laten liggen, ik heb met volle teugen genoten!

En ik haat het om weer hier in Nederland te zijn   :(   Ik wou ook absoluut niet weg. Hier begon de ellende weer, letterlijk ook want in Nederland ging de auto kapot  :crybaby2:
Moet een nieuwe waterpomp in.
Bij thuiskomst bleek ook nog eens in Keltic bloed aan zijn ene voorpoot had   :-\   2 van zijn voetzooltjes zat een snee in, waarvan eentje behoorlijk groot. Dus die ben ik nu aan het behandelen met sodabadjes en heb ik hondenschoentjes gekocht voor buiten, zodat het goed schoon kan blijven. Het ziet er nu al wel iets beter uit, maar het is nog niet helemaal klaar. Na de bootreis gelijk met ze naar het strand gegaan zodat ze na zo'n 15 uur in de auto zitten 's ff lekker konden rennen en uitwaaien. Waarschijnlijk heeft Keltic daar z'n poot open gehaald aan van die scheermes-schelpdingen. Het strand lag er bezaaid mee, stom van me, ik had daar op moeten letten. Maar was er ook met m'n hoofd blijkbaar niet helemaal bij.

Nu blijf ik maar kijken naar de foto's.... vol heimwee.

Helen

• Gast
Re: Schapendrijfclinic-vakantie Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 16 jul 2008, 07:12 »
...zit helemaal mee te genieten...mooi bericht hoor!
Wat lijkt me dat fijn om samen met je hond zo actief bezig te zijn tijdens je vakantie.
En dat je de toeristische hoeken links hebt laten liggen...je hebt misschien meer over Schotland geleerd als menig toerist.

Helen

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #2 Gepost op: 16 jul 2008, 08:37 »
Hallo Marianne.
Mooi verhaal hoor. In de tijd dat wij in Engeland woonden werden er bij ons in de buurt ook altijd wedstrijden georganiseerd. Je kon dan met je auto aan de rand van het wedstrijdveld staan. Wij vonden het altijd geweldig :aye :aye Maar dat daar ook nog clinics in worden gegeven dat wist ik niet. Nog veel plezier met het schapendrijven.

Margolia

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #3 Gepost op: 16 jul 2008, 12:31 »
En dat je de toeristische hoeken links hebt laten liggen...je hebt misschien meer over Schotland geleerd als menig toerist.

Helemaal mee eens !!

Maar kun je nog zeggen waar het was of misschien kun je hier een linkje plaatsen.

Misschien zitten we dit jaar daar wel in de buurt en kunnen we er even een kijkje nemen   :dontknow:

Pieter

Marianne

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 jul 2008, 14:12 »

Helen
Dat is ook wat ik het liefste doe, omgaan met de mensen zelf en dat kon nu natuurlijk heel gemakkelijk   :D
Ben sowieso niet echt van de toeristische dingen... wil de volgende keer nog wel wat mooie dingen gaan zien, dat wel.

Marianne

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 jul 2008, 14:29 »
Hallo Marianne.
Mooi verhaal hoor. In de tijd dat wij in Engeland woonden werden er bij ons in de buurt ook altijd wedstrijden georganiseerd. Je kon dan met je auto aan de rand van het wedstrijdveld staan. Wij vonden het altijd geweldig :aye :aye Maar dat daar ook nog clinics in worden gegeven dat wist ik niet. Nog veel plezier met het schapendrijven.

Margolia
Ja dat is heel makkelijk daar; je kunt gewoon met de auto aan het veld staan  :icon_thumleft:  Dat is in Nederland niet zo.
Ze geven daar 2x in het jaar van die clinics, en die vrouw komt ook 1x in het jaar naar Nederland voor clinics.

Marianne

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 jul 2008, 14:31 »
Helemaal mee eens !!

Maar kun je nog zeggen waar het was of misschien kun je hier een linkje plaatsen.

Misschien zitten we dit jaar daar wel in de buurt en kunnen we er even een kijkje nemen   :dontknow:

Pieter
Ze hebben een eigen website;  henderson-hill-bordercollies

Ik heb ook foto's...... zien?   :hypocriet

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #7 Gepost op: 16 jul 2008, 15:30 »
Ik heb ook foto's...... zien?   
:hello2: :hello2: :hello2: :hello2:

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #8 Gepost op: 16 jul 2008, 15:34 »
Ze hebben een eigen website;  henderson-hill-bordercollies

Ik heb ook foto's...... zien?   :hypocriet

Wat een mooie site :aye :aye
En ook graag foto's. :camera :camera

Margolia

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 16 jul 2008, 16:42 »
Leuk! Ik heb laatst op de Loenermark (Loenen op de Veluwe) een herder gezien met zowel bordercollies als kelpies, schitterend om die beesten in actie te zien.
Wat is trouwens een clinic?  :dontknow:

Marianne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 jul 2008, 17:12 »
:hello2: :hello2: :hello2: :hello2:

:laughing7:

Diashow Schotland

Je kan op de link klikken en lekker achterover gaan zitten, koffie erbij.... en dan gaan de foto's vanzelf aan je voorbij.

Marianne

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 jul 2008, 17:13 »
Leuk! Ik heb laatst op de Loenermark (Loenen op de Veluwe) een herder gezien met zowel bordercollies als kelpies, schitterend om die beesten in actie te zien.
Wat is trouwens een clinic?  :dontknow:
Een clinic is een soort cursus zeg maar   ;)

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 16 jul 2008, 19:49 »
Leuk hoor, geweldige foto's!

Helen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 jul 2008, 21:05 »
Mooie foto's hoor...ik heb er gelijk maar twee bakken koffie bij gedronken.  :tongue3:
Een paar schitterende foto's van jullie honden erbij en wat een mooie omgeving.

En die veranda...wat een leuk vakantiehuis!
Helemaal top, ik heb genoten van je bericht, de fotos en de links.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 16 jul 2008, 23:49 »
Mooie foto's !
Ongelooflijk wat die Border Collies kunnen.  Ik had al eens een demonstratie gezien, maar dat was een kleine groep schapen in een omheinde weide. 
Op een berghelling en een grote (en verspreide) kudde bijeen drijven is hun echte werk blijkbaar.

De demonstratie die ik gezien heb, werkten ze ook met eenden.  Ik dacht me te herinneren dat het de eerste trainingen zijn voor jonge honden  :dontknow:

Die witte fox : heeft die zich niet verveeld  :tongue3:  ;) ?

Koen

Marianne

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 17 jul 2008, 00:27 »
Thanks voor de complimenten allemaal :icon_sunny:

Mooie foto's !
Ongelooflijk wat die Border Collies kunnen.  Ik had al eens een demonstratie gezien, maar dat was een kleine groep schapen in een omheinde weide. 
Op een berghelling en een grote (en verspreide) kudde bijeen drijven is hun echte werk blijkbaar.

De demonstratie die ik gezien heb, werkten ze ook met eenden.  Ik dacht me te herinneren dat het de eerste trainingen zijn voor jonge honden  :dontknow:

Die witte fox : heeft die zich niet verveeld  :tongue3:  ;) ?

Koen

Ehm,,,, je bedoeld Sloeber, de kruising Russel/nog iets?  :P
Nee die heeft zich niet verveeld! Zijn grootste hobby is een beetje rondscharrelen en tegen bomen en struiken e.d. aanpiesen   :D  En bij het huisje kon hij lekker struinen omdat het omheind was daar.
Hij is de jongste ook niet meer, dus heeft op z'n tijd ook zijn slaapje nodig   ;)

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 17 jul 2008, 21:43 »
Hallo Marianne

Heerlijk zo met de honden op vakantie.
Keltic lekker in zijn element zo in het veld met de schapen en Sloeber vermaakt zich op zijn eigen manier.
Mooie foto's zeg. Op de groepsfoto zie ik volgens mij maar twee kleurstellingen is dit toeval.
Volgens mij zit er ook een bekend iemand in de buurt van Moffat.
Wilde er destijds toen we er in buurt op een camping stonden wel naar toe maar de andere helft wilde verder doorreizen  :BangHead:
Later had ik een nederlands tijdschrift waarin een artikel over deze persoon stond dat toen baalde ik wel weer. Weet zo geen naam meer maar dacht dat het een vrouw was.

Groetjes Petra

Marianne

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 17 jul 2008, 23:19 »
Hallo Marianne

Heerlijk zo met de honden op vakantie.
Keltic lekker in zijn element zo in het veld met de schapen en Sloeber vermaakt zich op zijn eigen manier.
Mooie foto's zeg. Op de groepsfoto zie ik volgens mij maar twee kleurstellingen is dit toeval.
Volgens mij zit er ook een bekend iemand in de buurt van Moffat.
Wilde er destijds toen we er in buurt op een camping stonden wel naar toe maar de andere helft wilde verder doorreizen  :BangHead:
Later had ik een nederlands tijdschrift waarin een artikel over deze persoon stond dat toen baade ik wel weer. Weet zo geen naam meer maar dacht dat het een vrouw was.

Groetjes Petra
Hoi Petra,
Nou dan weet 't; je in het gewoon je zin doordrukken  :hypocriet
Kan het zijn dat die vrouw toch ook Julie Hill is? Want Heriot [waar zijn vlakbij zit] is ook niet zo heel ver van Moffat.... ja ligt er aan wat je ver vind en wat niet uiteraard   :tongue3:  Hoelang is het geleden?

En wat bedoel je met 'twee kleurstellingen' ?

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 18 jul 2008, 09:36 »
mooie foto's !
en een prachtige omgeving!
waar zaten jullie precies? in de borders?

Marianne

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18 jul 2008, 16:08 »
mooie foto's !
en een prachtige omgeving!
waar zaten jullie precies? in de borders?
Midlothian, Heriot.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #20 Gepost op: 19 jul 2008, 12:35 »
Mooie foto's en een geweldige ervaring  :icon_thumleft:

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 19 jul 2008, 14:30 »
Hallo Marianne

Tja we moesten en zouden toen door naar Edinburgh........

Had de folder uit de TIC van Moffat, dat ik dacht ook dat het daar vlakbij in de buurt was.
Heb het over meer dan 10 jaar geleden en Julie Hill lijkt me op je foto's nog niet zo oud.

Het valt me op dat er alleen black/ white en tricolour BC's op de groepsfoto staan.
Kan gewoon toeval zijn natuurlijk. Nu zie ik de eerst genoemde veel meer maar is er een reden dat daar meer mee gewerkt wordt dan de andere kleurslagen. Heb wel eens door een eigenaar van een black/white horen zeggen dat DAT "de enige echte" was. Daar was mee te werken. Ach ja en iedereen heeft zo z'n kleur voorkeur.

Groetjes Petra

Marianne

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 19 jul 2008, 22:04 »
Hallo Marianne

Tja we moesten en zouden toen door naar Edinburgh........

Had de folder uit de TIC van Moffat, dat ik dacht ook dat het daar vlakbij in de buurt was.
Heb het over meer dan 10 jaar geleden en Julie Hill lijkt me op je foto's nog niet zo oud.

Het valt me op dat er alleen black/ white en tricolour BC's op de groepsfoto staan.
Kan gewoon toeval zijn natuurlijk. Nu zie ik de eerst genoemde veel meer maar is er een reden dat daar meer mee gewerkt wordt dan de andere kleurslagen. Heb wel eens door een eigenaar van een black/white horen zeggen dat DAT "de enige echte" was. Daar was mee te werken. Ach ja en iedereen heeft zo z'n kleur voorkeur.

Groetjes Petra

Zwart/wit en de 3-kleur komen het meest voor.
Voor de echte schaapsherder maakt het helemaal niks uit hoe de hond eruit ziet, het gaat hun om het werkvermogen en karakter.

Wel is er meer en meer een 'run op kleuren' aan het ontstaan. Wij als werkhondenliefhebbers zien dit met lede ogen aan, omdat er dan meer gelet wordt op kleuren dan op andere [veel belangrijkere] zaken   :-\
Zoals bij zoveel rassen zie je dan modeverschijnselen naar boven komen, iets wat echt niet graag zien gebeuren bij zo'n werkras als de border collie.
Men moet zich afvragen of hij zelf wel klaar is voor een border collie dan zich af te vragen of de kleur hen wel aanstaat.
Uiteraard als je eenmaal een goed nest [lees: van goede, op meerdere zaken gekeurde ouders met stamboom] hebt gevonden mag je nog best kijken of het uiterlijk je aanstaat. Je moet er wel lang tegen aankijken he   :laughing7:
Maar uiterlijk mag nooit het belangrijkste worden.

Ik vond online deze; http://www.bordercollierescue.org/vivbillingham  die zit in Moffat.... was het deze vrouw?