Auteur Topic: Wie weet waar de steencirkel Craigh na Dun is?  (gelezen 50341 keer)

Offline Teije

• Administrator
  • *
Wie weet waar de steencirkel Craigh na Dun is?
« Gepost op: 26 feb 2006, 20:08 »
Craigh na Dun zagen we staan op een kaart van Schotland, de 1e keer dat we er waren. En fanatiek als we (ok, ik...) soms zijn, hebben we er uren naar gezocht. Het moet een steencirkel ten zuidwesten van Inverness zijn (langs de weg van Inverness naar Drumnadrochit). Later kwamen we dezelfde naam tegen in de reizigersserie van Diana Gabaldon waarin de steencirkel wordt gebruikt om door de tijd te reizen.

Op http://easyweb.easynet.co.uk/~aburnham/scot/craigh_na_dun.htm (en http://www.megalithic.co.uk/article.php?sid=2146411369) wordt ook de vraag gesteld of deze plek wel bestaat, maar we hebben ook mailtjes gehad van mensen die de plek hebben gezocht omdat ze het op een kaart hebben zien staan.
Helemaal gek kunnen we dus niet zijn... hoewel, de enige plek die we vonden met een vergelijkbare naam is Craig Dunain Hospital, waar voornamelijk psychiatrische patienten verblijven (of zijn het allemaal tijdreizigers...?)

Offline lucsa

• Schotland fan
Re: Wie weet waar de steencirkel Craigh na Dun is?
« Reactie #1 Gepost op: 26 feb 2006, 21:43 »
Ik heb de vraag gesteld op het forum van Undiscovered Scotland.
Misschien dat daar iemand iets meer weet.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 26 feb 2006, 22:01 »
Craigh na Dun

dacht al wat een bekende naam!
Ik wilde hem ook opzoeken toen we in inverness waren, maar kon het ook nergens vinden.
ik heb zelf het idee in de buurt van Culloden, wat ik mij herinner.
Hoop dat er reactie op komt, want ik ben zeer nieuwsgierig.

Offline lucsa

• Schotland fan
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 feb 2006, 21:17 »
Als fan van de boeken van Diana Gabaldon :book1: heb ik even zitten zoeken,maar uiteindelijk een mailtje gestuurd naar haarzelf(of een moderator,dat weet je nooit),met de vraag .Zodra ik antwoord heb meld ik het

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 mrt 2006, 19:09 »
Ik heb wat nieuws over de steencirkel.Hij bestaat niet :'( :'(:'(De schrijfster was nog niet in Schotland geweest,maar dacht bij de cirkel aan de volgende plaatsen Castlerigg bij Cumbria(dit is de enige echte cirkel.)Clava Cairns onder Inverness meer een heuvel,en Tomnahurich,een graftombecomplex.Als je wilt kijken google Castlerigg :sad4: Jammer,maar kan nog steeds geen fotos op het forum plakken :help: :help:geloof dat het gelukt is? :hello2: ja sorry,maar ik ben mijn eigen neefje dus ik moet zelf steeds het wiel uitvinden,maar wat is dit goed gelukt He :icon_colors: :icon_biggrin: ,maar toch :hello2:

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13 mrt 2006, 20:11 »
Castlerigg, daar zijn we afgelopen augustus nog geweest, een heel indrukwekkende plaats. Het is een heuvel met dalen eromheen die weer begrensd worden door wat hogere bergen, alsof je op het middelpunt van de wereld staat:

En Clava cairns (vlakbij Inverness) is geen heuvel, maar een verzameling van meerdere steencirkels uit verschillende perioden. Meer info en foto's op http://www.teije.nl/schotland/sch_oudheid_ne.htm#clava

Rest alleen nog steeds het mysterie: op welke kaart hebben we het zien staan... we hebben nog geen kaart weggegooid, dus daar moeten we achter kunnen komen.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 mrt 2006, 17:38 »
Castlerigg, daar zijn we afgelopen augustus nog geweest, een heel indrukwekkende plaats. Het is een heuvel met dalen eromheen die weer begrensd worden door wat hogere bergen, alsof je op het middelpunt van de wereld staat:

En Clava cairns (vlakbij Inverness) is geen heuvel, maar een verzameling van meerdere steencirkels uit verschillende perioden. Meer info en foto's op http://www.teije.nl/schotland/sch_oudheid_ne.htm#clava

Rest alleen nog steeds het mysterie: op welke kaart hebben we het zien staan... we hebben nog geen kaart weggegooid, dus daar moeten we achter kunnen komen.
:laughing8: :laughing8:ok teije,de jouwe is groter :icon_biggrin:

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #9 Gepost op: 08 apr 2006, 16:15 »
Clava Cairns inderdaad meerdere steencirkels met stenen eromheen ze zijn bij mij tot nu toe favoriet, de rust enz de sfeer die er hangt. er liggen ook nog een paar kleine cirkels links en rechts van het midden. Ook hier en daar losse staande stenen.

Ik was in de bibiotheek van Inverness aan het struinen in de steencirkelboeken toen ik dit vond waar ik over een paar weken naar ga zoeken
Inv.30 Druid temple Parish Inverness(leys)and bona Location 1.4 km south of the outskirts of Inverness
map rev. NH 685420

the cairn is on the SE side of the valley of the river Ness in quite steeply sloping agricultural land at 130m OD

de site is ongeveer 9 meter breed.

Ik ben verder aan het struinen voor meer info... dus als iemand op de zoektocht naar de Craigh na Dun misschien deze site is tegengekomen??  :icon_biggrin:
There is no coincidence...

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 08 apr 2006, 20:23 »
De Druid Temple Farm vonden we op een Ordnance kaart op ongeveer de juiste co?rdinaten en vervolgens deze info op megaliths.co.uk: http://www.megaliths.co.uk/druidtemple.htm

Zo'n honderd meter er vandaan staat een waterval aangegeven en daar zijn we enige jaren terug naar op zoek geweest. Toen kwamen we er achter dat Inverness flink was uitgebreid en onze kaart lang niet zo up-to-date als we hadden gedacht! Er grenst nu een woonwijk aan dit gebied en de waterval was er in ieder geval niet meer.

We scannen dit kaartje wel even in, want op routeplanners en google earth kunnen we niets vinden.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #11 Gepost op: 09 apr 2006, 11:13 »
Geweldig.. ik ga er een paar aantekeningen van maken en erheen :)  :icon_biggrin:
Heel erg bedankt  :wave:

Groetjes, Lydia

Keen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2006, 23:09 »
Wij ontdekten in Aviemore ook een kleine stenen cirkel, midden in een woonwijk. Helaas kan ik de foto hier niet plaatsen.
Ik ben ook op zoek geweest naar die stenen cirkel van Craigh Na Dun van Claire. Toch ben ik niet in de cirkel gestapt die we ontdekten, je weet maar nooit  ;D

jamm

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 aug 2006, 09:55 »
hallo,
ik heb me net geregistreerd omdat ik las over jullie zoektocht naar de steencirkel van Claire.
Zelf ben ik de boeken nu aan het lezen, en ben ik ook op zoek naar de cirkel.
op www.routenet.nl heb ik gewoon Graigh na Dun ingevoerd, en ja hoor..
Ik had resultaat!!
Probeer maar eens.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 18 aug 2006, 16:13 »
Hallo Jamm (welkom op het forum trouwens),

de Graigh na Dun die je daar vindt ligt in de buurt van Montrose aan de oostkust, zo'n 200 km. bij Inverness vandaan waar de bedoelde steencirkel in de omgeving zou moeten zijn.  :sad1:

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2008, 16:56 »
De steencirkel ken ik niet. In Inverness heeft wel een ziekenhuis gestaan met dezelfde naam. Wellicht hebben die twee iets met elkaar te maken.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2008, 19:41 »
De steencirkel ken ik niet. In Inverness heeft wel een ziekenhuis gestaan met dezelfde naam. Wellicht hebben die twee iets met elkaar te maken.

Dat is een interessante insteek.. ik ben op zoek gegaan naar dat ziekenhuis (op internet zodat ik in augustus in Inverness kan gaan kijken) maar helaas heb ik het niet kunnen vinden.

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2008, 19:53 »
Ik heb de informatie ook niet van internet maar het het boek History of Inverness.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2008, 20:19 »
Ik zal weer eens gaan struinen in de bibiotheek van Inverness daar hebben ze een aparte *afdeling* over de geschiedenis.
 :flag :thumbsup:

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2008, 20:27 »
Wij zijn vorig jaar bij het ziekenhuis geweest (huidige naam vergeten): neem vanuit Inverness de weg naar Drumnadrochit en het ziekenhuis staat dan vanzelf aangegeven, afslaan naar rechts.
Meer dan wat mistroostige gebouwen konden we echter niet vinden.

Offline Mirjam

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2008, 22:43 »
In Inverness heeft wel een ziekenhuis gestaan met dezelfde naam. Wellicht hebben die twee iets met elkaar te maken.
Het (psychiatrisch) ziekenhuis heette Craig Dunain; in 1999 is het gesloten nadat er iets lager aan dezelfde weg een nieuw ziekenhuis was gebouwd, genaamd New Craigs. Ik heb in beide gebouwen zo'n 5 jaar gewerkt! Het oude gebouw wordt op dit moment omgebouwd tot luxe appartementen.
Van een steencirkel daar heb ik ook nooit gehoord. Er is wel Craig Phadrig in de buurt "the site of a vitrified hillfort, built in the 4th or 5th century BC but burned at a later date. Excavations in 1971 also produced evidence of Pictish occupation, from around 500 to 700 AD".

Mirjam

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2008, 23:56 »
in 1999 is het gesloten

Grappig, in mijn gedachte was het veel langer geleden dan 1999, tenminste het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat ik dat boek over de geschiedenis van Inverness heb gelezen, maar goed ik hou me natuurlijk ook niet zo bezig met ziekenhuizen en ik kan me ook niet meer helemaal herinneren in welke context het in het boek stond. Er zal wel iets bijzonders mee zijn geweest, maar echt geen flauw idee meer wat.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2008, 11:16 »
Geweldig, heb ik toch weer wat te struinen als ik er ben. Ik vind het prachtig dingen van vroeger en nu te combineren en dan op plaatsen terecht te komen en wat terug te vinden. Ik heb een Kaartendek waar op 1 van de kaarten een toren staat en diezelfde toren nou ja hij lijkt er wel ernstig veel op staat bij Largs. The Pencil oftewel een Viking monument van de battle of Largs.

En zo staat er nog wel meer op mijn lijstje van nog te zien dingen ;)

Scotsman

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2008, 13:21 »
Uit een interview met Diana Gabaldon:

Question: Diana, was Outlander accepted the first time you submitted it? Does Craig na Dun exist?
DGabaldon: My agent sent it to five editors simultaneously. Within four days, three of them called offering to buy it. I don’t know whether Craig na Dun exists or not {grin}.

voor degenen die nog wat meer dingen willen bezien in/nabij Inverness, denk hier dan ook eens aan:
vitrified Iron Age Fort - Ord Hill, Kessock (north of Inverness).

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2008, 18:16 »
Duidelijk antwoord dus. De steencirkel bestaat niet. Als de schrijfster niet weet of die bestaan, dan heeft ze hem dus waarschijnlijk verzonnen. Nou ja er zijn inderdaad zat andere bezienswaardigheden rond Inverness.